Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  istället för betfor?  (läst 14115 gånger)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: istället för betfor?
« Svar #20 skrivet: 26 mar-10 kl 17:47 »
Jag måste bara säga att det är så skönt att höra att det är fler än jag som inte sätter så stor tillit till kraftfoder. Törs knappast nämna det i hästkretsar. Ena varmblodet och mitt älskade halvblod blev 29 resp. 32 år. Tror att dom hade det ganska bra ändå trots att jag inte gör som det flesta andra hästägare häromkring. Inget kraftfoder, inga täcken, ingen daglig rykt, oskodda och utevistelse året runt utom vid extremt dålig väderlek. :)
« Senast ändrad: 26 mar-10 kl 18:00 av Kålrabbis Mamma »
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #21 skrivet: 26 mar-10 kl 19:42 »
MVH
PS Om man vill ge jäst är det billigast att köpa en säck foderjäst av en foderfabrik!DS

Foderjäst och bakjäst är INTE samma sak!

Foderjäst är avdödad till skillnad från den vanliga bakjästen som har levande kultur. De har därför olika verkan och det är bakjästen som ger den gynnsamma effekten på livet i grovtarmen

Foderjäst är proteinrikt och innehåller mkt bvitamin.

Här finns länk till forskning om bakjästens verkan.
http://jas.fass.org/cgi/content/abstract/80/10/2600

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #22 skrivet: 27 mar-10 kl 11:23 »
Hej!
Har ALDRIG gett eller ens sett hö med samma värde som halm- vi pratar foder och inte strö!!!!
mvh

PS får din häst sådant hö förstår jag att du måste ge tillskott!DS

Jag tror du läser in lite mycket i det jag skriver. Jag har aldrig påstått att din häst fått ett sådant hö, ej heller ger jag min häst sådant grovfoder.
Jag försökte bara förtydliga att man måste veta vad man ger och det är inte är en hysteri i att vilja ha en bra koll. Kanske jag misstolkade dig när du skrev, men jag tolkade ditt inlägg som att du trodde att jag förespråkade en begränsad giva.

Jag har sett med egna ögon och läst om de som ger halm istället för hö för att de tror att det funkar bra med fri tillgång.

Det var inte meningen att förolämpa dig alls, och jag ser ingen charm i att då är nedlåtande emot mig.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #23 skrivet: 27 mar-10 kl 11:25 »
Många kan nog inte se skillnad på hö jämfört med höfröhalm dvs sånt gräs man tröskat för att få gräsfrö ifrån .

Det sälj också ofta som just sämre hö lite billigare . Och på grund av olika anledningar nappar det folk på annonser . De kan ju köpa mer och ge mer utan att veta att just höfröhalm har sämre fodervärde än bra skördad spannmåls halm .

Så det kanske är dags att ge någon form av utbildning för hököp och i alla fall okulärbesiktning av hö så de som köper kan se skillnad på hö o höhalm . Det ser ju ut som och luktar hö .

Håller med, det är ännu ett exempel på att foderhysterien och analyser inte är en så dålig idé :D
www.dissolve.blogg.se

bo_i_dala

« Svar #24 skrivet: 27 mar-10 kl 15:10 »
Hej!
Bästa sättet att veta om hästen får i sig tillräckligt är, trots allt vad analyser hete,r fortfarande ÖGAT/HANDEN och MÅTTBANDET(om man är osäker på små förändringar).
Om man har analyserat foder vet man vad fodret innehåller just vid analystillfället men du har inte jättekoll på vad din häst gör åt i energi- du MÅSTE se och känna om hästen tappar/ ökar i hull- eller hur gör ni??
MVH

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #25 skrivet: 27 mar-10 kl 15:35 »
Viktigast för mig är själva analysen, speciellt med växande hästar. Där kan jag beräkna att hästen verkligen får i sig vad den behöver och med ögat kan jag avgöra om hästen är en typisk "tabellhäst" eller om den faktiskt behöver mer. Min tvååring som är betydligt nättare i byggnaden än sin jämnåriga kamrat behöver ex.vis mer mat för att hålla sig i samma hull.

Ett öga ser inte ex.vis en begynnande urkalkning av skelettet, det behöver man analys för. Däremot är det lätt att bedöma hullet, om hårremmen är fin etc.

Vetenskapen går ju framåt så självklart ska man använda sig av den men man bör göra det i kombination med sitt öga för bästa resultat.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #26 skrivet: 27 mar-10 kl 16:20 »
Jag håller med Sar. Anaylsen berättar om det som ögat inte ser. Sen är ögat och förnuftet också en bra måttstock. Absolut.
Man ser ju inte om hästen får i sig för lite av det enda/den andra förens det faktiskt tar sig i uttryck genom en glanslöspäls,dålig överlinje osv. Med en analys under fötterna så kanske man mota dessa brister i grind innan hästen får dem.

Analys och öga går hand i hand kanske man kan säga.
www.dissolve.blogg.se

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 30 mar-10 kl 00:28 »
mina hästar har "fri" tillgång på hö dygnet runt. Dom får hö serverat i småmaskiga hönät som vi hänger i träden och i boxarna så dom får jobba lite men alltid mat att pilla med. Kraftfoder på kvällen som består av betfor, havre och mineraler. Problemet är att om dom inte får betfor och havre så äter dom heller inte upp mineralerna. Min gamle häst äter det knappt trots att han får kraftfoder till.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #28 skrivet: 30 mar-10 kl 08:09 »
Håller med om att det kan vara ett helvete att få i dem mineral. Just nu kämpar jag med att få i min lite B vitamin inför fällningen. Hitills funkar det som jag mosar ett äpple och river morötter och blandar runt allt i. Kräsen häst ::)
www.dissolve.blogg.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #29 skrivet: 30 mar-10 kl 10:34 »
mina hästar har "fri" tillgång på hö dygnet runt. Dom får hö serverat i småmaskiga hönät som vi hänger i träden och i boxarna så dom får jobba lite men alltid mat att pilla med. Kraftfoder på kvällen som består av betfor, havre och mineraler. Problemet är att om dom inte får betfor och havre så äter dom heller inte upp mineralerna. Min gamle häst äter det knappt trots att han får kraftfoder till.

Vad har du för mineraler? Mina äter nämligen mineraler direkt från handen om de får men smaken är ju olika. Har du provat att blanda dem i uppblötta lusernpellets (inte riktigt så uppblött att det blir en gröt)?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #30 skrivet: 30 mar-10 kl 20:16 »
Stooor skillnad på mineraler i smak har jag upptäckt .
Min unghäst älskar miner blå från Krafft , vägrar äta Mustang Röd miner .Spottar ut dom om han får in i munnen oavset vad jag blandar men , dom andra hästarna äter dom dock.
Ooo vad irriterande .
Jag köpte in 4 säckar Mustang miner , hade inte en tanke på att han inte skulle äta det faktiskt  :-\
Vill nån byta ?
Nu har jag mineralbaljor i hagen oxå som supliment .
men det e ju svårt att veta hur mkt just han får i sej .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 31 mar-10 kl 00:58 »
Har faktiskt provat det mesta i mineralväg. Är det pelletrerat går det bättre att lura i honom det för det rinner inte igenom maten så lätt. För tillfället får han betfor i botten av hinken och över det lite fibergi för att toppa med mineraler. Fibergin är för att få i honom mineralerna. Gick tillbaka till rosshavren i stället för fibergin för dom andra av våra hästa äter det men då lämnade han kvar hälften så jag fick slänga det på morrnarna. Är på väg att prova ett annat fullfoder som är mer komprimerat, får se vad han tycker om det.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #32 skrivet: 31 mar-10 kl 01:03 »
Det fungerar inte att blanda i de pelleterade mineralerna i betforen innan du blöter? När mineralerna sönderfaller borde han inte märka att de finns där.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 31 mar-10 kl 15:20 »
Jag vill inte mata i han melass så det funkar inte ,,,jag får nog försöka köpa miner blå igen .
Jag trodde inte att det skulle vara nån skillnad faktiskt  ???
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ptr

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 31 mar-10 kl 16:03 »
Nu ska jag vara besvärlig med er!

Fodrar man efter ögat och har känsla och vaksamhet i det är det gättebra! Sen är det dax att plocka fram annalyserna och räkna ut varför, eller snarare hur det är sammansatt för att bli bra till den hästen. Sen kan man räkna på åtgång av den nya sortens hästmat för att se hur mycket man behöver ta hem. Ett ovärdeligt hjälpmedel för att få en vettig budjethantering i sitt hästägande!

Har man en mager speta till häst som fått mycket betfor och spannmål i sin foderstat kanske det inte är heltlyckat att tvärhastigt lämna spåret med kraftfoder helt rätt upp och ner! Det kan finnas otillräckligt med bakterier för att bryta ner grovfodret till lämplig annemalisk föda (döda bakterier). Kan bidra till dåligt proteinupptag.

Frågan var inte om betfor eller inte, utan vad i stället för betfor!
Om det är för att fasa ut eller inte handlar inte frågan om! Och inte om proteinfode, spannmål eller annat kraftfoder heller skall erkännas.

Mvh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #35 skrivet: 31 mar-10 kl 17:53 »
Nu ska jag vara besvärlig med er!

Fodrar man efter ögat och har känsla och vaksamhet i det är det gättebra! Sen är det dax att plocka fram annalyserna och räkna ut varför, eller snarare hur det är sammansatt för att bli bra till den hästen. Sen kan man räkna på åtgång av den nya sortens hästmat för att se hur mycket man behöver ta hem. Ett ovärdeligt hjälpmedel för att få en vettig budjethantering i sitt hästägande!

Har man en mager speta till häst som fått mycket betfor och spannmål i sin foderstat kanske det inte är heltlyckat att tvärhastigt lämna spåret med kraftfoder helt rätt upp och ner! Det kan finnas otillräckligt med bakterier för att bryta ner grovfodret till lämplig annemalisk föda (döda bakterier). Kan bidra till dåligt proteinupptag.

Frågan var inte om betfor eller inte, utan vad i stället för betfor!
Om det är för att fasa ut eller inte handlar inte frågan om! Och inte om proteinfode, spannmål eller annat kraftfoder heller skall erkännas.

Mvh Ptr

Kan hålla med om att tråden kanske drog iväg åt både det ena och det andra hållet, men trådskaparens fråga lämnade ganska mycket att önska. Ingen info om hästens "status", ålder eller annat som kan vara bra att veta för att kunna ge ett täckande och bra svar.

Sen håller jag med dig, man kan inte tvärbyta foder under en dag, hästens mage måste få en chans att vänja sig, men även det hoppas i alla fall jag är en grundläggande kunskap inom häst, eller?
www.dissolve.blogg.se

bo_i_dala

« Svar #36 skrivet: 31 mar-10 kl 21:29 »
Hej!
Ja tråden spårade ur- beklagar då jag var en av dessa...........Frågan vad isf betfor: fodermorötter som hackas lite/rivs funkar hos en del- lite bökigare och kan vara svårt att få tag på men bra.
mvh

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #37 skrivet: 31 mar-10 kl 22:30 »
Jag vill inte mata i han melass så det funkar inte ,,,jag får nog försöka köpa miner blå igen .
Jag trodde inte att det skulle vara nån skillnad faktiskt  ???

Jag minns inte om jag upprepar mig men det finns dels melassfri betfor samt att man kan laka ur mesta delen socker genom att hälla i rätt mkr vatten och sedan hälla av sockervattnet innan servering. Annars kan upplötta lusernpellets vara ett alterntiv att blanda mineraler i.

För själva tarmfloran är bakjäst bästa alternativ.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 31 mar-10 kl 22:51 »
mm jag vet men dom har inte det här .
jag har silat o sköljt men han äter inte betfor heller ,,har han aldrig gjort .
Har blandat med rivna morötter men han ser bara äcklad ut  ???

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 01 apr-10 kl 00:01 »
Hej på er!
Under mitt "hästliv" har jag haft Ardenner (Bergs), Sv. halvblod, Welsh. Målet med uppfödningen var bra, vackra och hållbara brukshästar!
Utfodringen var otroligt viktig!
Friskt vatten.
Fri tillgång tillgång till mineraler, dom åt detta när dom behövde.
Fint hö, tidigt skördat, utan en droppe regn på.
Halm för sysselsättning och torrsubstans.
Om hästen hade dålig aptit, gavs melass på halm.
Havre i förhållande till energiåtgång.
Sen kunde dom få äpplen, morötter och annat som godis.

Detta lärde jag mig av mina Mentorer, som hade haft en karriär inom Kronans hästhållning. Där satt man inte på en unghäst, förrän den var 3,5 år - 4 år. Då kan ni tänka er hur gamla de var när de var inridna...
 Det var mycket viktigt att hästarna växte i den takt som var naturligt, så att alla ben och leder hann med. Så är inte fallet med uppfödningen i dag!
Förr kunde en märr föla för första gången när hon var 10-15 år, och hade gjort "lumpen. Nu ligger sådana hästar på smörgåsar!
Jag är fullt medveten att det är omsorgen om våra kära djur, plus profit, som har orsakat denna dikeskörning. Men om man reflekterar lite grann, så kan man se denna utveckling inom många andra områden också.
Hälsningar Krantzgården

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser