Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  istället för betfor?  (läst 14110 gånger)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
istället för betfor?
« skrivet: 18 mar-10 kl 22:18 »
Vad har ni för alternativ till betfor för att hålla tarmfloran i ordning?
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: istället för betfor?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-10 kl 22:26 »
Beror på hur du menar med hålla i ordning och vad det ärför problem. Gäller det lös mage så brukar bakjäst fungera under en period.

Sen finns det ju tillskott att köpa som tex "Magotarm" (kraft) och pronutrin (trot jag det heter) som stabiliserar magen.

Jag brukar ge betfor mest bara för att det är bra i samband med andra tillskott/kraftfoder.

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-10 kl 01:27 »
Linfrökaka är ett bra alternativ till betfor. Ger min det då hon ratar betfor både pelleterad och riven!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 19 mar-10 kl 22:45 »
Jag slår också ett slag för färsk bakjäst.

Varför fungerar det inte med betforn?! Det finns både melassfri sådan samt att det går bra att hälla av "sockervattnet" om man är rädd för sockret.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 19 mar-10 kl 23:01 »
Vad har ni för alternativ till betfor för att hålla tarmfloran i ordning?
Vad har din häst för fel på tarmfloran ? Det är nog en viktig del i denna fråga .
Jag har två "maghästar" den ena sket ner sej i tid o otid den andra gammalt magsår båda mådde bra av en bakjäst kur .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-10 kl 10:16 »
Jag har skaffat en ny häst som är van vid betfor brukar inte använda det annars. Jag provade en gång på våran gamla häst då 25 år och han blev helt vild av det. Det är så mycket prat om detta betfor bland hästägare. Det ska vara förebyggande för fång, hålla tarmfloran på en ok nivå osv. osv. Sen finns det vissa som inte rekomenderar betfor pga. den höga sockerhalten bl.a. Våra gamla hästar 32 o 29 år gamla gav vi på vet. inrådan rapsolja varje dag för att öka näringsupptaget och för att tillföra extra näring som ju finns i rapsoljan. Var bara lite intresserad vad ni andra på forumet använder.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 22 mar-10 kl 12:45 »
Om hästen inte har några sjukdomar eller foderproblem låt den bara äta grovfoder=hö.

Jag ger aldrig kraft längre då jag har sett vad det kan göra o betfor innehåller massa melass *blää*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 22 mar-10 kl 12:58 »
Brukar koka mäsk .

Kokar linfrö , och blandar linfröslemmet med kligröt och lite melass .

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 22 mar-10 kl 18:34 »
Nykomligen är lite lös i magen såg jag idag. Kanske man skulle prova med jäst. Är det vanlig Kronjäst från affären som man använder? A-fil gav jag till gammelhästen när han fick problem med magen, kanske bättre med jäst?

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #9 skrivet: 22 mar-10 kl 21:19 »
Japp helt vanligt jäst som du köper på affären
det finns fóderjäst att köpa men det är dyrare och mer utblandat
www.dissolve.blogg.se

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #10 skrivet: 23 mar-10 kl 10:59 »
En häst som inte jobbar stenhårt (hela arbetsdagar de flesta dagarna i veckan) behöver som regel inget annat än grovfoder och kanske lite mineraler. Och en ny häst blir nästan alltid lös i magen pga stressen innan tryggheten i den nya flocken infunnit sig.

bo_i_dala

« Svar #11 skrivet: 23 mar-10 kl 21:06 »
Hej!
Håller med ardennervän!!
Det har blivit rena hysterin om foder till våra "grovfoderomvandlare"- hästar kor och får!
MVH
PS Om man vill ge jäst är det billigast att köpa en säck foderjäst av en foderfabrik!DS

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #12 skrivet: 23 mar-10 kl 21:54 »
njae, jag tycker inte man ska överfodra med en massa onödigt. Jag tycker att "hysterin" kan vara nyttig, våra grovfoderomvandlare är känsliga och kan inte rå över sin föda på egen hand.Brukshästar som jobbade hårt i jordbruk blev också många gånger felfodrade, måndagssjukan är ett exempel som inte har vart helt ovanlig.

De flesta hästar klarar sig säkert på bara grovfoder men då måste man veta om att det är bra och i sverige med våra jordar kan det vara bra att se över selen/vitamin E behovet.

Kanske lite mycket hysteri ibland som ni säger men kan man få folk att öppna ögonen och inse värdet av en bra fodring är ju det guld 8)
www.dissolve.blogg.se

bo_i_dala

« Svar #13 skrivet: 26 mar-10 kl 09:09 »
Hej!
Om din häst får grovfoder i sån mängd att han inte går ner i hull är allt OK- om den går ner i hull är det inte per självklarhet att man SKA ge kraftfoder, ge i stället mer och/eller bättre grovfoder. Tävlingshästar/hästar som arbetar hårt flera dagar i veckan behöver k-foder men flertalet hästar i Sverige är INTE i den kategorin. Eftersom inte alla hästar har samma behov av underhållsenergi är ögat/måttbandet/handen många gånger bättre än matematiska uträkningar på att avgöra hur mycket mat hästen behöver....
Måndagssjukan (korsförlamning) var troligen vanligare på arbetshästens tid eftersom dessa hästar fick MYCKET mat(kraftfoder) och jobbade HÅRT 5-6 dagar, fich en eller två vilodagar med bibehållen kraftfodergiva och sen på måndagen började jobba hårt igen!

Jag vågar påstå att stor del av "fritidshästarna" i Sverige skulle klara sig ALLDELES UTMÄRKT med mindre kraftfoder och mer/bättre grovfoder!!! Det finns någon utbredd uppfattning att man sköter sin häst bättre bara för att den får begränsad grovfodergiva som kompletteras med kraftfoder- vilket inte alls stämmer!
En häst behöver för att må bra/ känna mättnadskänsla, tugga grovfoder 14-16 timmar per dygn!
MVH

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 26 mar-10 kl 10:36 »
Man har gjort tester på Wången om hur "bra" grovfoderomvandlare hästar egentligen är .
Och vad man kom fram till (de hade svårt att tro det själva) var att även en tävlingshäst /travhäst i de svårare  klasserna kunde klara träning och tävling på enbart grovfoder och mineraler/salt .

Är ni intresserade ring Wången och be om kopior på arbetet

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 26 mar-10 kl 11:44 »
Japp ,,endast hö eller hösilage för våra hästar o då fri tillgång .
Det lustiga är att även om jag har  tex en svårfödd o en lättfödd så funkar det på bägge .
Det jag dock anser är viktigt är en bra analys så men vet om ens hö tex är fattigt på nån mineral .

Min erfarenhet är att alla friska hästar kan gå på fri tillgång men att det kan ta ett tag innan dom vant sej o då får man väl ha en tjock häst i nåt år då .
Bara att rida/köra extra mkt  ;D

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #16 skrivet: 26 mar-10 kl 12:08 »
Hej!
Om din häst får grovfoder i sån mängd att han inte går ner i hull är allt OK- om den går ner i hull är det inte per självklarhet att man SKA ge kraftfoder, ge i stället mer och/eller bättre grovfoder. Tävlingshästar/hästar som arbetar hårt flera dagar i veckan behöver k-foder men flertalet hästar i Sverige är INTE i den kategorin. Eftersom inte alla hästar har samma behov av underhållsenergi är ögat/måttbandet/handen många gånger bättre än matematiska uträkningar på att avgöra hur mycket mat hästen behöver....
Måndagssjukan (korsförlamning) var troligen vanligare på arbetshästens tid eftersom dessa hästar fick MYCKET mat(kraftfoder) och jobbade HÅRT 5-6 dagar, fich en eller två vilodagar med bibehållen kraftfodergiva och sen på måndagen började jobba hårt igen!

Jag vågar påstå att stor del av "fritidshästarna" i Sverige skulle klara sig ALLDELES UTMÄRKT med mindre kraftfoder och mer/bättre grovfoder!!! Det finns någon utbredd uppfattning att man sköter sin häst bättre bara för att den får begränsad grovfodergiva som kompletteras med kraftfoder- vilket inte alls stämmer!
En häst behöver för att må bra/ känna mättnadskänsla, tugga grovfoder 14-16 timmar per dygn!
MVH

Nu vet inte jag om du svarade på det jag skrev, men i sådant fall så menade inte jag heller att det är bra att allt för många fodrar med en begränsad giva. Jag förspråkar fri tillgång på de flesta av rasen häst. Ska man ge kraftfoder så bör man dock veta varför och vad man ska ge. Måndagssjukan är ju ett exempel på vad som kan hända när man överfodrar kraftfoder utan kunskap i foder, tex.

Visst ska man gå på ögat, men ibland ser inte ögat precis allt och det skadar inte att ha en analys så att man faktiskt vet vad hästen får i sig.

Summan av kardemumman: Gärna en riklig fodergiva som täcker tuggbehovet bla. Men att ge fritillgång på hö som har tex har samma värde som halm räcker inte. Med en analys så har man mer koll och det är lättare att komplettera alt fundera på om man kanske ska byta ut grovfodret till ett annat.
Man har alltid det yttersta ansvaret för sin häst och fodra med fri tillgång med ett dåligt hö och sedan tro att det räcker med fri tillgång funkar inte alltid. Då är det bra att veta vad man ger och man sover bättre om nätterna när man vet att hästen får i sig precis allt man behöver.
www.dissolve.blogg.se

bo_i_dala

« Svar #17 skrivet: 26 mar-10 kl 14:45 »
Hej!
Har ALDRIG gett eller ens sett hö med samma värde som halm- vi pratar foder och inte strö!!!!
mvh

PS får din häst sådant hö förstår jag att du måste ge tillskott!DS

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 26 mar-10 kl 15:33 »
Hon har aldrig gett sånt hö till sin häst men vi har bägge två sett sånt hö serveras till stackars hästar då vi bägge jobbat med vanvårdade hästar i många år .Jag håller med Neinor man bör veta vad man stoppar i hästen , är det ett dåligt hö så måste man ju lägga till det som saknas om det inte går att få tag på bra hö.

esten

• -
« Svar #19 skrivet: 26 mar-10 kl 15:41 »
Många kan nog inte se skillnad på hö jämfört med höfröhalm dvs sånt gräs man tröskat för att få gräsfrö ifrån .

Det sälj också ofta som just sämre hö lite billigare . Och på grund av olika anledningar nappar det folk på annonser . De kan ju köpa mer och ge mer utan att veta att just höfröhalm har sämre fodervärde än bra skördad spannmåls halm .

Så det kanske är dags att ge någon form av utbildning för hököp och i alla fall okulärbesiktning av hö så de som köper kan se skillnad på hö o höhalm . Det ser ju ut som och luktar hö .

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
emmsy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser