Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken vedpanna?  (läst 11485 gånger)

louise

• Gäst
Vilken vedpanna?
« skrivet: 18 mar-10 kl 21:19 »
Drömmer om att slänga ut kökspannan och bygga riktigt. Hittad den här konstiga pannan, är det nåt?

Underförbränning har den, men det är väl dåligt?  Ska det inte vara överförbränning? Å hur kan den här vara så effektiv som de säger med "fel" bränning?

http://www.dekoma.com/chp16729.html

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Vilken vedpanna?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-10 kl 21:38 »
Verkningsgraden på 90% är ju skaplig, men priset var ju för en 25kw panna, vilket kanske blir klent om man ska elda mot 1500 liter tank eller mer? Svågern har en mollepanna som är på 45 kw, och då tar det typ 4 timmar att få upp tempen på 1500 liter till 80 grader. Dock har ju mollepannan bara 75% verkningsgrad.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 mar-10 kl 21:42 »
Ja jag tänker mig ju att 90 är bra mycket bättre än 75. Det finns inga pannor som har mer, möjligen skryter en del med 91 %.  Men jag begripre inte hur den här kan vara på 90.

Idag har jag haft en typ molle å det tar också 4 timmar å värma 1000 liter. Fast då är också systemet felkopplat.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 18 mar-10 kl 21:49 »
Dekoma verkar vara ett mycket småskaligt företag - hemsidan på ett gratiswebhotell, mailadressen hos ComHem, både mobiltelefonen och gatuadressen tycks vara ägarens privata.

Panntillverkaren är en slovakisk firma, http://www.ladan.sk/en/ , deras hemsida är bättre på att beskriva produkterna (men flash-introt som körs för varje gång en sida laddas är ytterst störande...).

Om du är intresserad av de där pannorna, så försök ta reda på hur stor och välkänd tillverkaren egentligen är. Kolla hur det ligger till med typgodkännanden som är relevanta i Sverige, om den bara är CE-märkt så se till att få fram "Tillverkardeklaration" eller "Försäkran om överensstämmelse" och studera dem noga. Kolla också om det bara är Dekoma som säljer dem i Sverige eller om det också finns fler importörer/återförsäljare.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 mar-10 kl 21:55 »
Ah.. sånt ja, om det finns folk i sverige som kan serva en sån, om de är godkända osv. Enligt vår energirådgivare i kommunen bör man ha en miljögodkänd, för de andra kan ev. bli förbjudna i framtiden.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 18 mar-10 kl 22:00 »
Ah.. sånt ja, om det finns folk i sverige som kan serva en sån, om de är godkända osv. Enligt vår energirådgivare i kommunen bör man ha en miljögodkänd, för de andra kan ev. bli förbjudna i framtiden.

Och då är frågan om vad det miljögodkännande energirådgivaren pratar om innebär. Är det lokala tekniska bestämmelser som just din kommun har hittat på, är det ett godkännande av någon svensk myndighet enligt svenska bestämmelser eller är det ett krav som gäller för hela EU och som så att säga ingår i CE-märkningen?
Jag har mycket svårt att tänka mig att någon myndighet i efterhand kan förbjuda användning av en panna som uppfyllde alla relevanta krav som gällde då den installerades och togs i bruk.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 mar-10 kl 15:47 »
Här är ju en snorbillig. Åsikter?

http://www.baggardsangen.se/index.html

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 19 mar-10 kl 19:52 »
Ännu en tillverkare i Slovakien, tydligen. Den verkar ganska lik Ladan-pannorna vid en första anblick.

http://www.magasro.sk/gasifyingboilers.htm

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 mar-10 kl 20:19 »
Å vad är "lik"? Funktioner, metod, effektivitet?

trädman

« Svar #9 skrivet: 19 mar-10 kl 20:57 »
Drömmer om att slänga ut kökspannan och bygga riktigt. Hittad den här konstiga pannan, är det nåt?

Underförbränning har den, men det är väl dåligt?  Ska det inte vara överförbränning? Å hur kan den här vara så effektiv som de säger med "fel" bränning?

http://www.dekoma.com/chp16729.html

Underförbränning anses väl vara bättre än överförbränning om jag uppfattat saken rätt. Överförbränning är den enklaste konstruktionen. I pricip som en vanlig kamin , men med vattenmantel och/eller tuber

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 19 mar-10 kl 21:41 »
Å vad är "lik"? Funktioner, metod, effektivitet?

Båda pannorna arbetar ju med omvänd förbränning (gengasteknik). De är ganska lika varandra i uppbyggnad och detaljer, antingen har tillverkarna spionerat på varandra eller också är det helt enkelt på det sättet man bygger vedpannor i Slovakien.
Däremot skiljer det en del mellan tillverkarna i inkopplingsanvisningar och råd för driften. Den ena rekommenderar t ex Laddomat medan den andra säger att man absolut inte ska använda en sådan.

Läs på och studera bilder och ritningar på tillverkarnas hemsidor!

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 mar-10 kl 21:43 »
NÄ.. nu är jag förvirrad om under - å  överförbränning..

Min gamla kökspanna hade luftintag under elden, det trodde jag var underförbränning..

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 mar-10 kl 21:54 »
Ah,oko, nu har jag läste på. å det ultimata är omvänd förbränning.

Digger

« Svar #13 skrivet: 20 mar-10 kl 16:17 »
har en calmar v33 från 2005, och jag är helnöjd med den. Kör med laddomat 21 och 1500 liter acktankar, tar ut värmen från toppen på tanken, och det tar ca 15 minuter att få den att börja ge värme ut till element/golvet och då har pannan nått 80 grader och laddomaten laddar.
 Keramiken anges 250 kubikmeter ved innan den ska bytas. Kostar inte mycke.

Jag eldar lika mycke som en kompis som har en kombipanna, och då har han ett hälften så stort hus, och bara 500 i acktank.

Eldar bara på kvällen efter jobbet, tänder upp kl fem och låter det brinna fram till kl tio, då jag stänger spjällen. Har bara eldat typ tre gånger på morgonen denna vinter.

1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 mar-10 kl 16:19 »
Men herregud, måste du passa elden i 6 timmar?? Målet med en riktig panna är ju att slippa det. Mer än en timme har jag oftast ine möjlighet till. Min förhoppning var att man kan knöl pannan full å sen gå och lägga sig, och att det håller ett dygn sedan.

Digger

« Svar #15 skrivet: 20 mar-10 kl 17:21 »
passa? näää, tända, ett fullt ilägg, vänta två timmar, ett fullt till och sen stänga av, och ja, det går att tända o gå o läggasig, vilket har hänt vid jul, då man kom hem efter nio. Mitt hus kräver dock många kw/h på vintern, värmer 270 kvadrat, o gammalt, har mer är 20 fönster som är från -74 och man vill ha 23 grader, som då innebär att 5 timmar behövs när det är rejält kallt som denna vinter

På höst o vår eldar jag bara var tredje dag, då kök o vardagsrum har klinker med golvvärme som annars känns kallt.

Men vid tio är systemet fullt ändå, och då kan jag lika gärna stänga av pannan.

Min panna har fläckt, så vid 95 grader stannar den och då stängs även primär spjället.

Så den går alltså inte i kok ändå om man laddar för mycke ved o sen nanar.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 mar-10 kl 21:12 »
Ah.. du har 270 kvm, då kan jag lugna ner mig. Jag har 70.

Om jag en gång till ska pendla så jävla långt som jag gjort i vinter kan jag inte vänta 2 timmar på att första omgången ska brinna klart, då hinner jag inte sova.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 mar-10 kl 19:37 »
Äeh, jag är så trött på det här, allt roddande med rörmokare. Nog fan skulle jag kunna installera allt själv?? Eller? I vår järnaffär sa de att det kan jag visst själv, det följer med anvisningar hur man ska koppla in den.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 22 mar-10 kl 22:45 »
Om bara husets värmesystem är någotsånär normalt sedan tidigare och man tar sig lite tid på att sätta sig in i hur saker hänger ihop, så ska nog vem som helst som inte har flera klasar av centraltummar klara att koppla in en panna. Men om det finns "konstiga" lösningar sedan tidigare, t ex flera olika shuntgrupper eller flera pannor som ska arbeta parallellt, så bör man nog blanda in någon kompetent VVS-ingenjör. Man ska inte förvänta sig att en rörmokare eller t ex pannförsäljaren klarar av att hitta bra lösningar i svåra fall.

trädman

« Svar #19 skrivet: 23 mar-10 kl 01:25 »
Om du är ute efter att installationen ska bidra till att höja värdet på huset tror jag det är viktigt att den både är korrekt och "snyggt" gjord. Det är inte så märkvärdigt att koppla samman ett värmesystem så det fungerar, men det är inte lika enkelt att få det snyggt och prydligt. Albert- och Herbert-installationer (för den som minns julkalendern...) riskerar nog snarast att sänka en fastighets värde, oavsett om de fungerar bra eller inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
Niklas_Elin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser