Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken vedpanna?  (läst 11487 gånger)

louise

• Gäst
SV: Vilken vedpanna?
« Svar #20 skrivet: 23 mar-10 kl 14:02 »
Ähmen.. e man så dum? Eller, vad räknas som snyggt resp Albert å Herbert? Den värdeskillnaden måste väl vara marginell..? Man kopplar ju som det står på ritningarna.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 23 mar-10 kl 21:55 »
Ähmen.. e man så dum? Eller, vad räknas som snyggt resp Albert å Herbert? Den värdeskillnaden måste väl vara marginell..? Man kopplar ju som det står på ritningarna.

Jomenvisst, man kopplar som det står på ritningen, men det följer ju sällan med alla rör och kopplingar som en byggsats. Det ska kapas och bockas rör och skruvas ihop med rätt kopplingar, eventuellt måste du löda ihop nåt rör eller två också.
Fast... du kanske har gjort sånt förut och jag står här och gör bort mej big time, bara för att jag inte tänkte på det :-[ :-\
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

trädman

« Svar #22 skrivet: 23 mar-10 kl 22:10 »
Jag vet inte vad du har tillgång till för ritningar, men de flesta jag sett är bara scheman över hur delarna (panna, laddomat, tank, säkerhetsventil, kv och vv mm) ska kopplas samman. Inte några detaljer om hur, och vilket material som är lämpligt, val av dimensioner, kopplingar osv.

Min erfarenhet är också att även om det principiellt är ganska enkelt så dyker det upp en del "överraskningar" när man ska koppla isär och ihop ett befintligt (ofta järnrörs-) system. Det kan sitta fast så man måste värma med gas för att få isär gängskarvar. Det kan behöva gängas för att få dit övergång till kopparrör (om det nu är det man vill ha) osv. Dessutom behöver man en del utrustning om det ska gå bra och bli bra.

Mitt budskap är inte att jag tycker det är "fel" att rörmoka själv. Men man kan behöva back-up när det inte går som man tänkt sig, för oftast dyker det upp något oförutsett.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 23 mar-10 kl 22:20 »
Jag vet inte vad du har tillgång till för ritningar, men de flesta jag sett är bara scheman över hur delarna (panna, laddomat, tank, säkerhetsventil, kv och vv mm) ska kopplas samman. Inte några detaljer om hur, och vilket material som är lämpligt, val av dimensioner, kopplingar osv.

Min erfarenhet är också att även om det principiellt är ganska enkelt så dyker det upp en del "överraskningar" när man ska koppla isär och ihop ett befintligt (ofta järnrörs-) system. Det kan sitta fast så man måste värma med gas för att få isär gängskarvar. Det kan behöva gängas för att få dit övergång till kopparrör (om det nu är det man vill ha) osv. Dessutom behöver man en del utrustning om det ska gå bra och bli bra.

Mitt budskap är inte att jag tycker det är "fel" att rörmoka själv. Men man kan behöva back-up när det inte går som man tänkt sig, för oftast dyker det upp något oförutsett.
Amen.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 25 mar-10 kl 14:56 »
det var en bra konkret förklaring av problem på vägen, tack! Det där med gas känns ju mindre roligt..

Nu har jag fått tag på en oanvänd CTCV35 från 2000, hur är de? Kvalitet? Problem?

trädman

« Svar #25 skrivet: 25 mar-10 kl 22:34 »
Vet tyvärr inget om den pannan.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #26 skrivet: 25 mar-10 kl 22:51 »
Jag trodde inte mina ögon när rörmokaren lastade av stora lådor med olika rördelar i olika dimensioner. Men han hade rätt, det blir *många* fler böjar än man kan ana när man ska installera vattenburen värme i ett gammalt hus med begränsad takhöjd och inte kan dra rören på enklaste sättet utan måste kompromissa.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #27 skrivet: 25 mar-10 kl 22:56 »
det var en bra konkret förklaring av problem på vägen, tack! Det där med gas känns ju mindre roligt..

Nu har jag fått tag på en oanvänd CTCV35 från 2000, hur är de? Kvalitet? Problem?

Så moderna CTC-pannor vet jag inget om. Men på 80-talet var CTC ökänt för att deras pannor med inbyggd varmvattenberedare gärna fick läckage i varmvattenslingan. Men det är ju inget problem om man ändå ska ha separat varmvattenberedare, då är det bara att plugga anslutningarna till pannans inbyggda beredare.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 26 mar-10 kl 10:52 »

Det finns ju särskilda klämkopplingar för ogängat stålrör... då är det bara lite kapning.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #29 skrivet: 26 mar-10 kl 19:37 »
Det finns ju särskilda klämkopplingar för ogängat stålrör... då är det bara lite kapning.

Men sådana kopplingar är dyra. Och för att de ska fungera bra måste röret vara rakt, slätt och oskadat där kopplingen ska monteras.

trädman

« Svar #30 skrivet: 26 mar-10 kl 23:18 »

Det är fusk. Stålrör ska svetsas eller gängas. Ska det gängas ska det helst göras för hand på plats i något riktigt trångt och j     t prång :)

Själv föredrar jag hårdlödda kopparrör och i vissa fall pex med skyddsrör.

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 26 mar-10 kl 23:25 »
Såg ingenting om nån inbyggd beredare.. har de andra problem?

Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 3 användare
ärt, Nataks, Martin73

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser