Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får eller getter - för-nackdelar? (i Portugal).  (läst 8914 gånger)

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
Får eller getter - för-nackdelar? (i Portugal).
« skrivet: 18 mar-10 kl 10:58 »
Då den här tråden handlar om både får och getter tänkte jag att det vore bäst att lägga den här under övrigt istället... Om moderatorn tycker annat är det bara att flytta. :)

Min fråga är vad ni andra har för erfarenheter gällande ifall man först bör skaffa får eller getter?
Visst, det handlar om smak (för dem som föredrar det ena framför det andra), men i mitt fall vill jag mest ha praktiska råd. Tänkte jag kan börja med att beskriva hur det ser ut hemma hos mig så får ni säga ert sen.

Jag håller på att bygga upp verksamheten hemma med så mycket naturliga material som möjligt så en aspekt är staket. Jag har inhängnat min köksträdgård med ett slan-staket, som antagligen behöver ett nedre varv till för att hålla borta får/getter. Som det är nu kan de lätt krypa igenom. Staketet bygdes främst för att hålla ute kor som ibland går ner från sin lösdrift på några kullar i närheten. Tanken är alltså att bygga liknande staket, men kanske lite tätare för att hålla inne djuren. Elstaket är alltså inte aktuellt. Jag vill ha naturliga material och traditionella tekniker. Tror ni att det skulle gå att hålla getter inne om jag flätar staket tätt och gör dem relativt höga? Eller kommer de helt sonika att välta dem?

Klippning av får? Svårt, jobbigt?
Skötsel överlag, vad är enklast?
Kött- och mjölkmängd från respektive djur?
Lynne?
Foderbehov?

Skulle uppskatta era erfarenheter gällande detta för att fundera ut vad jag skall börja med först som nybörjare på dessa djur.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Bullerybo

• Närke
SV: Får eller getter - för- och nackdelar?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-10 kl 18:25 »
Har tyvärr inga svar att tillföra.... men jag hakar på den här tråden för att ta del av svar. Jag velar också mellan får eller get. Är nog mest inne på att starta med get just nu då de känns lite "husdjurigare" på något sätt.

Ang. din staketfråga är det väl gärdesgård som är det traditionella "djurstänglet" o det borde väl funka? Jag vill inte hller ha el (pga barnen) men har inget emot andra moderna lösningar.

Vurre

« Svar #2 skrivet: 18 mar-10 kl 23:15 »

Klippning av får? Svårt, jobbigt?
Skötsel överlag, vad är enklast?
Kött- och mjölkmängd från respektive djur?
Lynne?
Foderbehov?

Klippning: du hyr in en kille som kommer och klipper dina får när det behövs. Kostar en mindre peng.

När det gäller fårs lynne och foderbehov beror båda på rasen, liksom f.ö. köttmängden. Mjölkfår har jag ingen erfarenhet av.

Hur svårskötta får är beror på produktionssystem och ras. Gör man det lätt för sig med vårlamning är det inte särskilt besvärligt. Att ha vinterlamning innebär mer jobb. Sen behöver du ett bra elaggregat, glöm det där med att bygga med slanor. Du vill ju att de ska ha bra välkomstbete på vall när du släpper ut lammen för att slippa parasiter t ex.

Min ytterst begränsade erfarenhet av getter är att de är omöjliga att hålla där man vill att de ska gå med mindre än viltstängsel.
snus? vad är priset på en pris?

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 19 mar-10 kl 09:31 »

...Sen behöver du ett bra elaggregat, glöm det där med att bygga med slanor. Du vill ju att de ska ha bra välkomstbete på vall när du släpper ut lammen för att slippa parasiter t ex.

Min ytterst begränsade erfarenhet av getter är att de är omöjliga att hålla där man vill att de ska gå med mindre än viltstängsel.

Glöm slanor? Varför? Hur gjorde folk för 100 år sedan? Det är en seriös fråga, då jag sett ganska många gamla gårdar som fortfarande bara har sina gärdesgårdar kvar. Är de olämpliga för att de är farliga för fåren eller för att de lätt tar sig över/igenom? Jag tänker mig att bygga rätt täta flätade staket som det inte går att fastna med huvuden eller klövar i så lätt. Skulle aldrig kunna tänka mig att använda taggtråd som många fortfarande gör här nere i Portugal och vill inte ha elstaket både av utseendeskäl (tanken är att skapa en gård som visar historiska tekniker m.m.), kostnadsskäl (hittills har jag byggt allt med gratis material från markerna) och av att eltillförseln inte alltid är helt stabil här. Jag vill ha något som fungerar utan för mycket modernt knas. ;)

Och gällande parasiter är tanken att ha rotation på olika delar av marken så att det problemet hålls nere. Har tillräckligt med plats för att ha några olika hagar.

Jag har också fått den uppfattningen att getter brukar vara svåra att hålla inne. Här ser man tyvärr fortfarande tjudrade djur här och var. Inte trevligt. De gånger jag har sett naturliga lösningar som verkar fungera är när några har stängt in dem i hagar som har en stenmur i botten och sen rejält höga taggbuskar (extremt taggiga och tjocka björnbärsbuskar). Det verkar fungera. Jag har tyvärr bara såna buskar på vissa delar av min mark så jag kanske får fundera lite extra på det här med getterna, eller välja att ha viltstängsel eller liknande på någon del av marken.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Vurre

« Svar #4 skrivet: 19 mar-10 kl 11:38 »
För hundra år sen hägnade man in de marker där djuren INTE skulle gå. Lätt att se i gamla kartor. Sen betade djuren ofta i gemensamma flockar, gärna med nåt slags herde/unge som såg efter dem. Hur det funkade i Portugal vet jag inte.

Hur många djur har du tänkt dig, och hur stora marker har du?

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 19 mar-10 kl 12:40 »
Jo, det vore trevligt om jag bara kunde göra på det viset. Men nu är jag tvungen att avhägna för att de inte skall gå in hos grannarna. I närheten här går fortfarande herdar omkring med flockarna på markerna, men jag kommer tyvärr inte kunna ha den lösningen, såvida jag inte kommer överens med någon annan att han tar hand om djuren vissa timmar per dag.
Slutsatsen jag kan dra är alltså att slanstaket inte bör vara särskilt farliga, men att de historiskt främst användes för att stänga djuren ute?

Jag har bara 1Ha total, men det bör vara tillräckligt för att kunna dela in det. Inte så stort som vore idealiskt givetvis, men jag hoppas det skall räcka för att undvika för mycket parasiter. Givetvis kommer viss extrautfodring behövas då gräset inte lär räcka till. Har tänkt mig att ha högst 4-5 individer.

Vurre

« Svar #6 skrivet: 19 mar-10 kl 16:24 »
Jag låter aldrig de små lammen gå på mark där det gått får året innan.  Släpper dem helst på en vall första tiden, innan det är dags att beta hagarna. Att ha får år efter år på ett enda hektar tycker jag verkar vanskligt. Nu har jag ju mest gutar och de gillar att vandra långa sträckor och de skulle helt enkelt gå ut om man försökte hålla dem på en bråkdel av ett hektar men andra raser beter sig på annat sätt.

Uppriktigt sagt tror jag inte att det är en så bra idé oavsett typ av stängsel om du inte har tillgång till större marker.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 19 mar-10 kl 20:48 »
Gäss är bra betesdjur på små arealer, producerar mycket kött per ytenhet och betar bra. Kanske du skulle överväga att ha gäss om du inte har större yta? Gäss är ganska lätta att hägna in, om de har mat där de är. Man kan vingklippa dem så att de inte flyger, detta innebär inget obehag för fågeln om man gör på rätt sätt. Tamgäss är avlade på att bli tunga, vilket innebär att de sällan flyger även utan vingklippning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 mar-10 kl 13:54 »
Min fråga är vad ni andra har för erfarenheter gällande ifall man först bör skaffa får eller getter?
Visst, det handlar om smak (för dem som föredrar det ena framför det andra), men i mitt fall vill jag mest ha praktiska råd.

Skulle uppskatta era erfarenheter gällande detta för att fundera ut vad jag skall börja med först som nybörjare på dessa djur.

Hur stora betesmarker har du och vad växer det där? Om du väljer mellan får och getter, skulle jag råda dig att välja får som är betydligt enklare att stängsla in. Men gäss är väl det bästa valet om du har en liten yta.

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 22 mar-10 kl 10:42 »
Well... vad skulle ni säga är minimiyta för får/getter för att det skall vara lämpligt då?
Jag kan väl säga att åtminstone 7000kvm av min hektar kommer gå att använda för djurhållning. Här ser man folk som använder klart mindre marker för detta. Inte att rekommendera kanske, men det verkar gå.

Jag har väldigt blandad vegetation, inte släta gräsmattor direkt utan tuvor på vissa ställen, på andra ställen mer snårigt osv. Det var därför jag tänkte på getter först då de nog skulle uppskatta detta mer.

Gäss har jag inte tänkt på innan, men det kanske kan vara en idé. Fast jag ville gärna ha något som kan ge mjölk och ull/hår också snarare än bara ha köttproduktion.

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 22 mar-10 kl 10:52 »
Förr sa man 1 ko per hektar eller tio getter , får några till då de äter mindre än getter .
Men då räknade man med bete ca två mån per år resten utfodring inomhus .

Getter ger mer drickvänlig mjölk medans fåren ger god ost .
Både killingar och lamm är goda att äta .

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 22 mar-10 kl 10:54 »
Hinner inte läsa Ditt inlägg nu, men en del liknande har vi gått igenom på gettavlan.  Jag skulle tipsa Dig att lägga en länk där, så getfolket hittar Din tråd.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bullerybo

• Närke
« Svar #12 skrivet: 23 mar-10 kl 21:19 »
Enligt "husdjur till husbehov" (bok) kan man ha 20 getter på en hektar eller 6 får med varsitt lamm. Vet inte hur pass väl det stämmer, getter äter väl helst sly och det kan man ju tillföra i obegränsad mängd, men får äter gräs och då är det väl lite kinkigare om det tar slut tänker jag mig.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 23 mar-10 kl 22:40 »
Får är generellt mindre komplicerade att ha med att göra än getter.  Men mjölkfår kombinerar de svåra/avancerade sakerna hos båda djurslagen; man bör inte börja med mjölkfår!

Getter är mera svårstängda än får.  Men om Du lägger ner jobbet att göra riktiga slanstaket/gärdesgårdar, så torde de respektera det, förutsatt att de har vad de behöver på sin sida om staketet.  "Ett gott bete är bästa stängslet", och det gäller så klart även de ulliga varelserna.

Att klippa får är mysigt, om fåret är med på operationen.  Att mjölka getter är också mysigt - tills du har bråttom och dessutom huvudvärk!  Du klipper årligen, mjölkar dagligen!

Gamla tiders staket fungerar hur bra som helst - bara det att de hör hemma i  en tid då det var gott om arbetskraft.  Har Du bara det, så finns det inget som hindrar Dig från att använda gamla tekniker.  "Aspegärsel och enestör - då håller gärsgårn tess bonnen dör."  Gärslet (de "horisontella slanorna") skulle gå igenom sju störpar, och varje par störar hakades ihop med en ring av björkkvistar, senare järntråd, som bar upp gärslen.  Om man gör så, och gör gärdesgården tät, och använder så långa slanor/gärdsel som man kan, då blir resultatet ett segt stängsel, som håller länge om man är noga med att gå runt varje vår och räta upp den, sätta dit nya störar där det behövs.  Faller?  Javisst, om du kör över den med traktor!

Stängsel av taggiga buskar har jag sett i England.  Fungerar fint, men tar en generation eller två att "bygga" ...  Men visst finns det någon snabbväxande taggig växt - kallas den inte "levande taggtråd"?

Även förr ville man nog stänga in djuren när de var hemma i byn.  Vid fäbodarna stängde man i stället ut dem.

Ett enda hektar?  Tänk noga.  Du ska kunna ta hö eller motsvarande också, eller går det att ha dem betande hela året?  En get med killingar trivs ganska bra i mänskligt sällskap, medan ett ensamt får, även med lamm, inte känner sig som ett får.  Glöm inte till exempel kaniner eller, som ovan nämnts, gäss.  Om Du har bara några stycken, kan Du ägna tid åt dem, och då kan de bli mycket tama och trevliga.  (Och svåra att slakta ...)  Räkna med att en get eller ett får behöver äta närmare 2 kilo torrsubstans per dag, hela året.  Så vad Du kan ha på Din hektar beror mycket på hur mycket marken ger, liksom på vilken areal Du tänker låta köksträdgården ta upp.

Medan de lever kan Du få mjölk av getterna och ull av fåren.  Men ullmarknaden är väl inte så där alldeles fantastisk, efter vad jag förstått, såvitt Du inte tänker Dig någon speciell sorts "ull":  Angoraget, angorakanin, alpacka.  När fåglarna ruggar kan Du ta dunen, men det är en ganska tråkig hantering, även om Du tar normal hänsyn till djuren (inte som i storfabrikerna där dunet slits av de arma djuren tillsammans med stora skinnbitar).  Ty där kan man tala om damm, som går ner i lungorna!  Och sen finns det ju djur som i levande skick kan producera arbete av olika slag, exempelvis med sina starka muskler eller överlägsna luktorgan.

Vilken sorts produktion Du än fastnar för, vill jag rekommendera Dig att förädla så mycket som möjligt själv, för bästa utbyte:  Sälj inte mjölk, utan ost eller glass, inte ull utan garn eller färdiga plagg, hyr inte ut hästen till ryttare, utan kör själv, osv.  Och slakta i egen regi för bästa djurskydd, och använd om möjligt köttet själv.

(Skulle sex får motsvara 20 getter?  Verkar i mesta laget, min erfarenhet är mera ett får på två getter.  Och lövtäkt är bland det mera arbetskrävande.)

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 24 mar-10 kl 10:03 »
Tackar trollmor stort för svaret. :)
Det var sån input jag behövde. Nu har jag lite att fundera över konkret.

En och björk är det ont om här så jag måste undersöka vilka fler alternativ som finns för staketbygge främst. Hittills har jag använt mig av eukalyptus vilket verkar stå rejält stadigt i den lerbaserade jorden och har hört att det skall ta lång tid för det att brytas ned - uppskattat i det här fallet, mindre uppskattat för naturen i övrigt omkring så jag är glad att grannen tog ner skräpet.

Jag har nog lite tid att tänka än då jag fortfarande måste jobba om dagarna, så mjölkning och liknande får vänta ett litet tag än. Men nu har jag lite mer på fötterna för att börja tänka över vad som kan passa.

Bete har jag tillräckligt hela året skulle jag tro, om jag väljer en liten flock. Särskilt bra för getter skulle jag säga då vegetationen är omväxlande. Om inte så räknar jag med att köpa hö och om nödvändigt kraftfoder. Men jag tror inte det skall behövas. Det är ju grönt här året om i Portugal.

Och helt rätt att det är bättre att förädla råvarorna oavsett djur. Särskilt här så är t.ex. kött alldeles för billigt för att det skall löna sig att sälja om man inte har större drift. Däremot betalar folk gärna för delikatesser. Men det är först och främst för omvårdnad av naturen och för eget bruk som jag vill ha dessa djur. Inkomster från det hela är mest bonus.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 24 mar-10 kl 22:40 »
Har tänkt på en sak ...  Sa Du Portugal?  Kanske bäst att ta ett rejält studium av lokala lagar och seder?  Och prata med äldre grannar och vänner, som kan berätta om hur man gjort förr.  Säkert finns det russin att plocka ur både den svenska och den portugisiska "kakan"!
« Senast ändrad: 24 mar-10 kl 22:43 av Trollmor »

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 25 mar-10 kl 08:54 »
Jo, det stämmer. Självklart måste jag kolla upp lokala lagar. (Sen vet jag att vissa struntar fullständigt i att de inte får slakta hemma t.ex., men det är upp till var och en att välja den biten i mitt tycke.)

Gällande sederna däremot tänker jag definitivt bara plocka russinen ur kakan och se till att hitta rätt folk att prata med. Det man ser runt omkring är ibland saker som jag inte förknippar med god djurhållning. 25 får på en lerig bakgård, getter, hästar och hundar som står kedjade hela dagarna osv... Inte ok i mitt tycke.

Men det finns givetvis  minst lika många som har goda kunskaper också och bryr sig mycket om sina djur och har den under jättebra förhållanden. Jag får ta och springa efter någon av herdarna i närheten någon dag här och se vad jag kan få för tips t.ex. :)

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 25 mar-10 kl 09:01 »
Iom EU-inträdet blev det förbjudet att slakta alla typer av djur hemma i Portugal , men vad jag vet så är den lagen förändrad till husbehovsslakt .
Alltså man får inte slakta för att sälja köttet . Men till det egna hushållet är det OK

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 25 mar-10 kl 09:45 »
Som i Sverige, då?

Och även den som har sina djur på ett icke OK sätt kan ju sitta på kunskaper om hur man gjorde förr, stängselmaterial och sånt.  ;)

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 25 mar-10 kl 10:49 »
Iom EU-inträdet blev det förbjudet att slakta alla typer av djur hemma i Portugal , men vad jag vet så är den lagen förändrad till husbehovsslakt .
Alltså man får inte slakta för att sälja köttet . Men till det egna hushållet är det OK

Aha, då måste jag kolla upp det bättre - för detta har jag hört av en väns mormor som brukar slakta sina egna grisar. Hon har påstått att det inte är lagligt att ens göra det för husbehov, men det är möjligt att hon bara har missat att lagen bara gäller försäljning. Vore mycket bra i så fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1165 gäster, 4 användare (1 dolda)
eriksjos, Nataks, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser