Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Araucana eller Isbar  (läst 30578 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Araucana eller Isbar
« skrivet: 18 mar-10 kl 09:59 »
Jag håller på att skapa mig en flock höns för husbehov. Då måste man så klart ha en blå/grön-värpare! ;D Nu undrar jag vilka som är störst av Araucana och Isbar? Vad har dessa för äggvikter?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Araucana eller Isbar
« Svar #1 skrivet: 18 mar-10 kl 10:09 »
arauacana och isbar har nästan detsämma storlek på äggen... ibland kan mina isbar värpa lite större ägg. Isbar är i min åsikt det trevligare av de två raser. Araucana är lite mindre i kroppsstorlek. Jag skulle rekommenderar minst en av varje ras.

mvh'

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 mar-10 kl 10:15 »
*hehe* Ja, det var ju en bra lösning! Hur skiljer äggfärgen?Är bara intresserad av "renrasiga". (vet att Isbar inte är en erkänd ras)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 18 mar-10 kl 10:57 »
hej,

mina isbar har olivgröna ägg och araucana är mer blå....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #4 skrivet: 18 mar-10 kl 11:05 »
En av varje ;D så talar en riktig hönsjunkie...passa dig Helena, det är lätt att bli beroende och det finns ingen avvänjningsklinik man kan lägga in sig på
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 18 mar-10 kl 11:06 »
Mina isbars har knallgröna ägg o araucana turkosa.
Så klart ska du ha en av varje *S*

Jag har små dvärghöns som faktiskt värper blå helt korrekt ljusblå färg :) svårt att få fram riktigt blå ägg annars.

Jag tycker bägge raserna är mkt trevliga .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 18 mar-10 kl 14:06 »
En av varje ;D så talar en riktig hönsjunkie...passa dig Helena, det är lätt att bli beroende och det finns ingen avvänjningsklinik man kan lägga in sig på

;D Jag är redan *hönsberoende* sen långt tillbaka. Det är just därför jag ska ha en höna av varje ras i min hushållsflock. Kläcker fram Wyandotte och Maran nu. Har beställt ägg av RIR, Australorp och Sussex. Och så var frågan om Araucana och/eller Isbar då. Från början sa jag 4-5 hönor men nu lutar det mot 6-8 st. Vill ju ha nån ras som värper vita ägg också. Tur att jag inte kan ha tupp/tuppar!!! ;D
« Senast ändrad: 18 mar-10 kl 14:25 av Helena R »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 18 mar-10 kl 14:12 »
Skulle vara skoj om ni som har båda raserna kunde fota äggen bredvid varandra, gärna med ett vitt ägg om ni har.

Egentligen tycker jag ju att Araucanan ser "rumphuggen" ut så det lutar lite mot Isbar bara därför. Men vilken tycker ni passar med de andra raserna som jag skrivit i förra inlägget? Det är ju bara stora tunga raser.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 18 mar-10 kl 14:30 »
Isbar är lugnare i tempramentet än araucananor vad jag upplever. Äggfärgen kan också variera på båda raserna väldigt mycket. Min Isbarhöna lägger mer turkosa än gröna ägg skulle jag säga, till och med min lillebror säger "de där blåa äggen" om hennes ägg istället för gröna. Hos araucanan önskar man dock att skalfärgen ska vara blå och inte grön.

Det finns araucanor med stjärt också, men i standarden här så ska de vara stjärtlösa.

Här har du äggbilder och hönsbilder från mig.

Araucanaägg, dock ingen vidare bild. =/ Fångar inte färgen ordentligt.

Araucana med stjärt

Utan stjärt

Isbarägg

Isbarhöna

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #9 skrivet: 18 mar-10 kl 14:37 »
Skulle vara skoj om ni som har båda raserna kunde fota äggen bredvid varandra, gärna med ett vitt ägg om ni har.

Egentligen tycker jag ju att Araucanan ser "rumphuggen" ut så det lutar lite mot Isbar bara därför. Men vilken tycker ni passar med de andra raserna som jag skrivit i förra inlägget? Det är ju bara stora tunga raser.

Jag har engelska pärlgrå araucanor med stjärt ;) som värper blå ägg..se hemsidan www.honsraser.se
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 18 mar-10 kl 16:52 »
Linkoso>> Tack för bilderna... det är tyvärr inte lätt att se skillnad.

Rooster>> Hur ser dina Araucana-ägg ut? Har inte du Isbar också? Jag skulle ju kunna komma över till dig nån gång och kolla själv men det finns så mycket att bli suktad av hos dig.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 18 mar-10 kl 16:57 »
Får för mig att jag sett nästan militärgröna ägg nånstans... Vilka kan det vara som värper sånna?

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #12 skrivet: 18 mar-10 kl 17:41 »
Har hyfsade bilder på Isbarägg på bloggen, kategori "Ägg" och här och var på hemsidan.  Våra Isbar värper ägg med olika gröna nyanser, en del ganska ljust gröna och flertalet åt det mer olivgröna hållet.

För övrigt slår jag ett slag för Isbar, förstås  :-[, de är riktigt trevliga och ger många och stora ägg. Tupparna blir också ok med mat på, om man vill äta upp dem.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 18 mar-10 kl 17:45 »
suss i sannums isbar ägg är vackert gröna ;D
Fjäderfän och kaniner

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #14 skrivet: 18 mar-10 kl 20:43 »
Japp, Suss ägg är fina!
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #15 skrivet: 18 mar-10 kl 21:02 »
Grimbart och malmolund... Tack, jag blir alldeles generad  :-[.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 19 mar-10 kl 07:18 »
hej,

mina isbar har olivgröna ägg och araucana är mer blå....

mvh

Jonathan

Skulle gärna vilja se bild på dina ägg också. ;) *ber snällt*

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 19 mar-10 kl 07:21 »
Dina ägg ser väldigt fina ut, Suss!

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #18 skrivet: 19 mar-10 kl 12:05 »
Jag har blandat Maran med Isbar för att få riktigt mörkgröna ägg och det blev det verkligen. Annars tycker jag Isbar har större ägg är Araucanan men Araucanan är ju trevligare att ha att göra med och rolig att se på. Isbar är lugnare och större vilket är bra ur slaktsynpunkt och bra om man ha de tillsammans med andra stora raser.
Bild på mina ägg där ser man skillnaden på färgerna.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 19 mar-10 kl 12:21 »
Mina isbars lägger ordentligt gröna ägg inte svagt gröna.
Ska ta en bild sen åt dej .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 2 användare
ärt, -kaja-

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser