Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinner ni garn själva?  (läst 5960 gånger)

Hemvändare

• Tid är allt vi har
Spinner ni garn själva?
« skrivet: 14 mar-10 kl 17:06 »
Hej

Jag har en spinnrock som bara står ute i garaget och har nog inte varit i bruk på ett 50 tal år om inte mer och nu börjar jag fundera på om jag inte skall ta och lära mig att spinna garn. Dels så har jag tillgång till ofantliga mängder hundhår varje år men jag tycker det skulle vara roligt att lära mig.

Så nu underar jag hur många här som spinner själva och kan tippsa om vart och hur man lär sig detta hantverk:

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Spinner ni garn själva?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-10 kl 17:19 »
Jajjemän! Enklaste som du kan kolla bums är att söka på youtube. Gå med i Ravelry och kolla upp spinngrupperna där. Och så träna, träna, träna! Det dröjer nog inte innan du går omkring med något självspunnet på dig. Lycka till!

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 14 mar-10 kl 19:40 »
Tips på två bra böcker (finns nog bara på antikvariat men kanske biblioteket): Spinnbok av Lise Warburg och en ny favorit för mig som jag hittat på Tradera:Spinding-en håndspinders praktiske erfaringer av Alice Grönborg (med danskt ö som jag inte hittar på den här datorn), den är skriven på danska men jag förstår den ändå :) och det är mycket bra bilder.
 Jag tyckte det var lättare att börja med Slända, men det är säkert individuellt...
 Sen är det precis som Gruff skriver, bara att öva och öva...
 En varning kan kanske vara på sin plats: Det är ganska beroendeframkallande att spinna ;)
                                 Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 14 mar-10 kl 20:14 »
Spinnbok av Lise Warburg var jättebra, den och en stor portion tålamod gjorde att jag nu går omkring i tjocksockor av egenspunnet garn, jag är så omåttligt stolt att jag grejade det ::)
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

MNehm

« Svar #4 skrivet: 21 mar-10 kl 21:07 »
Jag lärde mig spinna genom youtube!

http://www.joyofhandspinning.com här finns massor av videos och bra tips och trix

renee d

« Svar #5 skrivet: 21 mar-10 kl 21:44 »
Jag lärte selv men det var för data :-[
Börje med fårull sen bländ ned hundull.

Hilde

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 08 mar-13 kl 14:33 »
Bra tips, jag ska få ull av en väninna och vill gärna, gärna lära mig att spinna.  :)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Prinsessan

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 mar-13 kl 21:19 »
Om du känner någon som har en slända kan du prova att spinna på den bara för att förstå principen. Sedan är det nog lättare att övergå till spinnrock. För grunden är det samma, det är bara lite fler moment samtidigt så spinnrocken. :)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #8 skrivet: 08 mar-13 kl 21:29 »
Jag lärde mig spinna själv och jag varnar dig. Det är farligt att lära sig för det är sjukt vanebildande  ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 20 mar-13 kl 07:02 »
Jag spinner också.
Det är väldigt roligt och man blir ganska fast i det :)

Finns det nån i närheten där du bor som kan visa dig och som du kan ta lite handledning av skulle jag rekommendera det!

Hilde

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 20 mar-13 kl 07:31 »
Jag har frågat en bekant och han säger att hon har spunnit en gång i tiden, men visste inte om hon fortfarande kunde. Jag envisades och sa att hon säkert minns bara hon sätter igång. Så nu hoppas jag på det.
Annars så köper jag slända i vilket fall och tittar mig vindögd på you tube.

Kan någon rekommendera någon sländas?
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 20 mar-13 kl 09:17 »
Jag har frågat en bekant och han säger att hon har spunnit en gång i tiden, men visste inte om hon fortfarande kunde. Jag envisades och sa att hon säkert minns bara hon sätter igång. Så nu hoppas jag på det.
Annars så köper jag slända i vilket fall och tittar mig vindögd på you tube.

Kan någon rekommendera någon sländas?
Jag har gjort själv.
Ta en pinne och fäst en tyngs på den. Exempelvis kan du ta två CD:skivor och sätta fast (med lera eller tejp kanske?) långt ner på pinnen.
Högst upp på pinnen gör du något som garnet kan haka i. Man kan skruva fast en krok, eller så gör man ett litet hack i träet för att få garnet att sitta stilla där.
Du kan också använda toppen på en gran (julgranen tex!)  Klipp av två cm under första grenvarvet. Rensa från barr och bark. Låt ca 5-7 cm på grenarna vara kvar.

Eller så kan du köpa en slända. Kolla på etsy (spindle) om du vill köpa från utlandet. Annars finns det i sverige med. Hojta lite så kommer jag ihåg adresser :)

Hilde

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 20 mar-13 kl 15:51 »
Tack för svaret, det ska kollas upp!  :D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 20 mar-13 kl 16:46 »
Jag har gjort alla mina sländor själv.  Svårast har varit att hitta en pinne som inte böjer sig när den torkat färdigt.  Som en virknål i ena änden och lite tjockare i den andra.  En ganska tunn skiva av en tjock gren (allra helst ask, men andra träslag går bra, bara den inte spricker), och så ett hål precis mitt i.  (Balansera skivan på knivspeten, så ser du var du ska göra hålet.)  Hålet precis så stort att pinnen går igenom, och sitter fast.  Jag föredrar numera övertyngda sländor, men det är lättare att lära sig på undertyngda.  Den snurrar jämnare om balansskiven (balanshjulet!) är långt ner.

Och så rullar man upp garnet på pinnen.  :D  Helt klart vanebildande ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #14 skrivet: 20 mar-13 kl 17:14 »
Jag lärde mig också spinna på slända,  liksom att tillverka den,  på youtube.  Där finns massor med otroligt instruktiva filmer. Det finns också bilder på olika slag av sländor.
Och visst är det vanebildande!
Jag tillbringade början av vintern med att spinna och sticka ullen från min hunds senaste fällning.  Nu är det klart.  Och vad jag saknar det!!!  Det känns som en stor tomhet varje gång jag sätter mig vid TV-n (platsen där jag spann)  Jag skulle kunna spinna jämt, men ullen är slut och jag behöver verkligen göra andra saker.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Hilde

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 01 apr-13 kl 18:59 »
Ok, nu har jag en rejäl säck ull. Tvättar jag ullen med vanligt diskmedel och låter torka?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 01 apr-13 kl 19:14 »
Ok, nu har jag en rejäl säck ull. Tvättar jag ullen med vanligt diskmedel och låter torka?
Det bästa är att först sortera ullen. Det som är 'långhårigt' är bäst. Om man är nybörjare är det enklast att spinna med 'lång ull' om du förstår vad jag menar. Om du har kardar så kardar du ullen annars är det bäst att 'luckra upp' den så att ullen inte sitter ihop i tjocka stränga. Om du inte tycker att det äckligt - jag tycker inte det - så är det bäst att inte tvätta ullen alls när du spinner. Det är mycket trevligare att spinna ull som har ullfettet kvar och det är också enklare. Det är också  lättare att tvätta ullen när den är spunnen. Man måste du linda den på en härva. Oavsett när du tvättar den så skulle jag inte tvätta med diskmedel, olivtvål är ett bra alternativ. ...... Lycka till!

Hilde

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 01 apr-13 kl 19:21 »
Det bästa är att först sortera ullen. Det som är 'långhårigt' är bäst. Om man är nybörjare är det enklast att spinna med 'lång ull' om du förstår vad jag menar. Om du har kardar så kardar du ullen annars är det bäst att 'luckra upp' den så att ullen inte sitter ihop i tjocka stränga. Om du inte tycker att det äckligt - jag tycker inte det - så är det bäst att inte tvätta ullen alls när du spinner. Det är mycket trevligare att spinna ull som har ullfettet kvar och det är också enklare. Det är också  lättare att tvätta ullen när den är spunnen. Man måste du linda den på en härva. Oavsett när du tvättar den så skulle jag inte tvätta med diskmedel, olivtvål är ett bra alternativ. ...... Lycka till!

Ullen är inte speciellt skitig alls så det blir inga som helst problem med att sortera den. Ullen är väldigt fin och mjuk men lååånga fibrer.
Jag har olivtvål, då kör jag på det!
Tack så mycket för hjälpen.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #18 skrivet: 02 apr-13 kl 09:23 »
Jag skulle vilja säga att det faktiskt kan vara lättare att spinna kortare fibrer med slända, hellre än långa. Det är inte lika lätt att trassla ihop den ospunna ullen med den i sländan om ullen är kortare.  Man får prova sig fram vilket som är lättast för var och en.

Det går också alldeles utmärkt att tvätta ullen med diskmedel, det gör jag själv och har gjort sedan jag började. Använd ett neutralt diskmedel så påverkas inte ullen nämnvärt. Man kan också tvätta ull med salt. Fungerar också väldigt bra.

Prinsessan

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 04 apr-13 kl 18:41 »
 :)Tvätta med salt låter intressant. Hur mycket salt använder man?

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser