Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  källartaket  (läst 9713 gånger)

ozzy

källartaket
« skrivet: 09 apr-06 kl 14:14 »
Hej igen!
Nu har jag installerat pumpen i källaren.
Nu kommer vi till nästa problem: INNERTAKET!
Vi satte upp isolering + fuktspärr (plast) för att sätta upp träpanel efteråt, men det blev kondens innanför så vi rev ner alltihop.
Nu är det bara ett planklager mellan vårat sovrum och den våta källaren.
Hur göra bäst? Det tar mej emot lite grann att sätta upp plast igen, jag är rädd för mögel och hussvamp. Källaren är ganska bra ventilerad, det är fyra hål ut i grunden men ändå....

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:källartaket
« Svar #1 skrivet: 09 apr-06 kl 19:43 »
Jag hade inte gjort nåt permanent alls med källartaket förrän huset blivit ordentligt dränerat, så att källaren är torr och fin.
Sen är jag överlag skeptisk till alltför täta byggkonstruktioner, av vilket slag det vara må.
Mitt eget källartak består av feta golvbjälkar samt (tror jag) 2 lager brädor. Det översta lagret är spåntat och skråspikat och på det har jag min fåtölj jag sitter i nu!

Ett tips om ni nyligen köpt huset; om säljaren inte berättat att källaren blir översvämmad på vårarna kan ni kanske reklamera det som ett dolt fel och få pengar tillbaka?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 09 apr-06 kl 21:05 »
Håller helt med skräptanten.
Först måste det bli riktigt torrt i källaren.
Viktigt att det ALDRIG står vatten där under någon del av året.
Alltså måste du lägga dräneringsrör runt huset, frostfritt och minst 1/2 meter under källargolvets lägsta nivå.
Dessutom är det bra om man kan täcka markytan i källaren med plastfolie,
för att hindra vattenånga att stiga uppåt.

Ett annat  men betydligt sämre alternativ är att fortsätta med pumpen
och dessutom installera en avfuktare i källaren.

http://www.byggahus.se/bygga/svar_grund.htm

« Senast ändrad: 09 apr-06 kl 22:18 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ozzy

« Svar #3 skrivet: 09 apr-06 kl 22:52 »
vi har lyckets pumpa ut allt vatten idag (det kommer säkert mer i morgon) och tänker dränera när vi hittat någon med en grävmaskin. om vi ska gräva till ½ meter under källargolvet måste vi gräva en del...

Taket måste dock göras något åt, dels för att det blir väldigt kallt uppe i rummet och dels för att vi såg vad som hade hänt med det förra innertaket som fått stå och ruttna sönder i 30 år innan vi köpte huset. Den fuktspärren hade dock skyddat bjälkarna och planklagret som är kvar så de är helt ok.

Om man ska lägga plast på golvet är det väl lika bra att sätta upp den i taket?

En fråga till: ska dräneringsrören ligga längs med eller ut från huset? Hur långa måste de vara?

nad

« Svar #4 skrivet: 11 apr-06 kl 19:32 »
Käre Ozzy
Sök hjälp din kunskapsnivå är för låg det kan bli dyrt om du fortsätter själv utan sakkunnig hjälp
Vänl NAD

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 11 apr-06 kl 19:59 »
Jo du borde anlita en erfaren renoverare som får titta närmare på vad som är mest akut.

Kan gott tänka mej att du inte gärna tassar barfota på sovrumsgolvet.

Det ska inte behövas någon plast i undertaket.
Källaren ska vara så torr att ingen fukt kan stiga upp mot taket.
Alltså är det bättre att täcka marken med plast.
Att golvbjälkarna är friska när det varit en sjö inunder i en massa år är bra märkligt.
Plasten har väl ändå inte funnits där så länge, så det är nog inte dess förtjäst om golvet/taket klarat sig.
Vindtät papp kan nog vara lämpligt istället för plast.

Dräneringsrören ska gå runt hela huset med fall till dike, eller om du verkligen bor i en grop, till en brunn (frostfri), varifrån vattnet kan pumpas vidare.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ozzy

« Svar #6 skrivet: 12 apr-06 kl 18:33 »
äh, det är ingen grop. det sluttar lite mot huset på två sidor.
Det var någon sorts papp som satt uppe innan, så det kanske är en bra idé.
ska ta hit grannen + en grävare snart och dränera.
Det är bara nu på våren det är en sjö i källaren.

Nad: Din sociala kompetens är för låg för att komma med svar på den här tråden. Mvh Ozzy

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 12 apr-06 kl 19:38 »
När du har grävaren där så kolla om det inte går att göra nåt slags öppet avledningsdike en bit från huset.
Det behöver inte vara djupt, men det samlar upp och leder bort ytvattnet (regn och snö).
Är det vatten bara på våren är det troligen ytvatten som rinner in och inte grundvatten.
Dessutom ska vattnet från stuprören ledas bort så att det inte rinner ner mot husgrunden.

I mitt barndomshem var det också lite problem med stående vatten på våren i en grävd källare under huset.
Det berodde nog mest på att jorden var dåligt genomsläpplig, för huset låg på en liten kulle.

Lite knepigt att försöka ge råd när man inte är på plats.
Jag undrar i allafall om det skulle vara möjligt att planera om markytan runt huset så att den lutar från huset säg de närmaste 3-4 meterna.
Sen ett litet öppet dike som samlar upp ytvattnet som rinner både från huset och mot huset från slänten.
Om det är ytvattenproblem du har och jag börjar tro det vid närmare eftertanke, så skulle det kunna räcka och du skulle inte behöva gräva ner dräneringsrör runt huset.
Dessutom borde det bli billigare.
Det är också risk för sättningar i grunden när man gräver så nära en husgrund, särskilt i äldre sådana som kanske är stensatta.
Det hänger förstås på om du kan få fall på diket åt något håll.
Annars funkar det inte.

« Senast ändrad: 12 apr-06 kl 22:00 av zeke »

ozzy

« Svar #8 skrivet: 12 apr-06 kl 22:32 »
Det är bara på våren och det lutar mot källartrappan som är frostsprängd. Min svärfar är övertygad om att det bara är där det rinner in vatten och att det räcker med att mura igen dörrhålet och ta bort trappan. Det är bara att den fylls så fort! över natten så är det en meter igen nästan, men om det var en vättenåder under golvet borde det väl vara översvämning jämt.
Det kanske stämmer att det är dumt att gräva så djupt och så nära, huset är redan lite satt misstänker jag, golvet lutar i köket och alla linjer är sneda och vinda.
Det som är bra om man skulle dränera är att från källargaveln lutar det mot andra gaveln där brunnen är.
Kanske kan man gräva något sorts dike istället, jag blir lite tveksam till dränering nu....

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 12 apr-06 kl 22:42 »
Mycket bättre än att mura igen källartrappen är att se till att inget vatten kan rinna fram till huset.
Det kräver att du gör markytan lutande från huset. Som sagt.
Att det är lite snett och vint hör nästan till i äldre hus, bara charmigt.

ozzy

« Svar #10 skrivet: 12 apr-06 kl 23:00 »
Fast det blir ett väldigt jobb...
en väldig gammal stengärdesgård ligger där man skulle behöva gräva...
Men det rinner in även de torra dagarna när inget synligt ytvatten finns... Spelar det någon roll hur markytan lutar om det rinner under jord så att säga?

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 12 apr-06 kl 23:15 »
Jag kan nog inte ge så mycket mer råd, särskilt inte härifrån.
Finns det ingen i närheten som kan ge tips innan du börjar gräva?
Det är bra att veta så exakt som möjligt hur det ska vara innan man tar dit grävmaskin,
annars kanske det blir fel beslut i brådskan.

eka

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 12 apr-06 kl 23:17 »
Nu börjar det låta som om du har ett rejät vattentryck underifrån. Kanske du bor direkt på en vattenåder.
Bor du på lerjord? Det framgår inte hur huset ligger.

Har du en gammal ej fungerande dränering så kan den leda vatten baklänges till huset från någon källa!

Det kan mycket väl vara att du har ett grundvattentryck från en speciell riktning. Det kan då fungera att bryta det flödet med en dränering på den sidan och leda bort vattnet till en stenkista. Klart är att du behöver någon med mer kunskap att titta på markförhållandena. Kan du få med en bild på huset och närmaste omgivningarna?

Klart är att om det finns en källare så bör den en gång ha fungerat. Då skall den inte heller förstöras utan repareras.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ozzy

« Svar #13 skrivet: 13 apr-06 kl 09:44 »
Givetvis pratar jag med alla kunniga som okunniga jag kan hitta.

Det finns en golvbrunn i källaren som jag hällde ner en kanna vatten i när den var torr och vattnet rann undan. Kanske kummer det upp genom den..
Jag ska rita en bild senare idag.

nad

« Svar #14 skrivet: 13 apr-06 kl 10:10 »
Hej Ozzy

min sociala kompetens kanske inte är helt perfekt i alla lägen det har du kanske rätt i ,mitt råd om att du bör söka sakkunnig hjälp dvs någon som tar ansvar för de råd dom ger kvarstår dock. Mitt råd till dig är det enda jag kan ta ansvar för ,allt annat blir spekulation, eftersom man på plats och ställe måste skaffa sig en helhetsbild av situationen.Jag är utbildad byggnadsing med 15 års arbetserfarenhet.
ps har du obegränsad tillgång till pengar behöver du inte bry dig om mina råd då kör du på bara.

Vänl Nad
Vänl Nad

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 13 apr-06 kl 10:42 »

Det finns en golvbrunn i källaren som jag hällde ner en kanna vatten i när den var torr och vattnet rann undan. Kanske kummer det upp genom den..

Inte omöjligt...
Du kanske kan prova att täppa till golvbrunnen på nåt sätt och sen ta bort tätningen.
Då kan du se om det forsar ut uppdämt vatten och om det runnit in vatten från annat håll medan det varit tilltäppt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 apr-06 kl 11:43 »

Jag skulle försöka lista ut vart golvbrunnen är kopplad. Om det är till avloppet och det trycks upp utspätt avloppsvatten baklänges borde det lukta. Annars om det är till en spill/dagvattenledning, ta reda på vart den tar vägen och varför det inte rinner undan. En vattenfylld stenkista t.ex.

ozzy

« Svar #17 skrivet: 13 apr-06 kl 12:46 »
Jaja, tack ska du ha. Jag samlar synpunkter och tips från alla håll jag kan (för att höja min kunskapsnivå) och de råd jag får här kan jag fråga andra om som kanske är här och hjälper oss.
Att jag ska söka hjällp är inte ett sånt intressant svar, med all din erfarenhet kunde du ju kommit på något bättre.

ozzy

« Svar #18 skrivet: 13 apr-06 kl 12:51 »
OBS. föregående var svar till Ned!

Jag ska genast täppa till och se vad som händer! Hur luskar man ut vart brunnen går annars?
Vi har inget riktigt avlopp, inte ens en stenkista, bara en slang ut i marken men det borde ju vara kopplat ut till samma slang... Vattnet luktar ingenting
(vi ska gräva en rotzon i sommar tänkte vi)

Filip Skräplund

« Svar #19 skrivet: 13 apr-06 kl 12:59 »
Med lite tur kanske du kan lägga pengarna på att ordna ett riktigt avlopp istället...

Om nu avloppet i golvet inte bara är ett hål utan fortsättning, så kan man använda ett avloppsrensband.
Det är ett platt band i metall, som rullas ihop.
Brukar vara ca 15 meter långt.
Man kan låna av rörmokare eller hyra på ställen som hyr ut maskiner.
Kan vara svårt att se åt vilket håll avloppet leder, men man kan få ett visst hum genom att se hur rensbandet böjs.
Har man fått en uppfattning om vilken riktning avloppsröret tar ut från huset, får man gräva ett hål vid utsidan av husgrunden och blottlägga utloppet.
Sen är det lika bra att lägga ny ledning därifrån och på ett sånt sätt att vatten inte kan rinna baklänges in i huset.
« Senast ändrad: 13 apr-06 kl 13:10 av zeke »

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser