Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  källartaket  (läst 9716 gånger)

ozzy

Re:källartaket
« Svar #20 skrivet: 13 apr-06 kl 13:17 »
gillar du inte rotzoner?
Jag har täppt till nu. ska prata med en rörmokare också.
Det kan nog mycket väl vara så att det komme in vatten ur golvbrunnen.
åååå jag börjar bli så trött på skiten!

Filip Skräplund

« Svar #21 skrivet: 13 apr-06 kl 13:31 »
Det finns en anledning till att man rekommenderar vissa typer av avlopp från myndigheterna.
Det är såna alternativ som bevisligen fungerar och inte minst viktigt, inte blir för dyrt för vanligt folk.
En rotzon funkar nog bäst under sommarhalvåret, men på vintern blir det igenfruset.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ozzy

« Svar #22 skrivet: 13 apr-06 kl 13:42 »
Aha...
Det kommer hit en avloppsgubbe från kommunen om 2 veckor. Ska prata med honom om bästa lösningen. Kanske kan han ta en titt på källaren också. Ska locka hit grannen också, han är en hejare på att bygga hus.

nad

« Svar #23 skrivet: 13 apr-06 kl 17:08 »
Hej ozzy igen
Självklart skall du fråga alla du kan, men med den erfarenheten jag har vet jag att det skulle vara en stor fördel för dig om du anlitade någon som hjälpte till med en genomgång av läget så att ni tilldammans skulle få en helhetssyn på bygget. utgående från det blir det mycket lättare för dig att ställa de rätta frågorna till tex detta forum, det är bra om du inser skillnaden mellan att ge goda råd och ta ansvar för att helheten kommer att fungera.
Vänl NAD

ozzy

« Svar #24 skrivet: 13 apr-06 kl 20:02 »
Jag täppte igen golvbrunnen och öppnade hålet igen när källaren var tom på vatten och visst- det bubblade upp vatten.
Det känns bra att ha klurat ut det i alla fall.

Filip Skräplund

« Svar #25 skrivet: 14 apr-06 kl 14:29 »
Det låter ju bra.
Om den kommer in vatten som rinner baklänges i en ledning,
så måste du hitta den ledningen och stoppa flödet.
Om man bara kapar den utanför huset så rinner vattnet ut där och det är inte bra,
då kan det söka sig in i källaren i allafall.
Har du kommit underfund om ifall det är en ledning från golvbrunnen
eller bara ett hål i cementgolvet med ett galler över?

12 mm asfaboard låter bra.
Som isolering kan man ha hackad kutterspån, sågspån, isolertorv, lösull efter behag.
Att blåsa in lösull är väl enklast och det väger minst också,
vilket gör att man kan ha glesare mellan spikraderna i asfaboarden.
Inte för glest för då kan skivorna börja säcka ner.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ozzy

« Svar #26 skrivet: 14 apr-06 kl 15:17 »
Det ser ut som att det är en ledning av tegel eller liknande. Går det inte bara att täppa igen den för gott? cementera typ? fast å andra sidan är det kanske bra om det kommer in vatten från annat håll om det kan rinna ut där...

Vi har glasfiber-isolering som vi köpt till källartaket. det funkar väl bra?
Då blir det uppifrån sett: luftspalt, isolering, asfaboard och råspont.

Filip Skräplund

« Svar #27 skrivet: 14 apr-06 kl 15:32 »
Jo, det skulle kunna räcka om du har tur.
Det ska täppas till med vattentät betong i så fall.
Så långt in i röret som möjligt.
Läcker det in i allafall får du leta upp ledningen utanför och finna källan till vattenflödet.

Det ska inte vara nån luftspalt under golvet.
Isoleringen ska fylla ut hela utrymmet.
Det ska inte behövas nån råspont heller.
Särskilt inte om du inte ska inreda källaren.

ozzy

« Svar #28 skrivet: 14 apr-06 kl 16:17 »
jaha.
ingen luftspalt. varför inte? är det bara i yttarväggar och tak det ska vara det?
För om jag spikar upp asfaboarden i bjälkarna med isoleringen emellan så blir det nog en luftspalt i alla fall för isoleringen är lite tunnare än bjälkarna.

vattentät cement! Det börjar kännas som att jag kan slippa undan rätt smidigt! hoppas det i alla fall.

Filip Skräplund

« Svar #29 skrivet: 14 apr-06 kl 16:27 »
Luftspalt i vägg och tak ligger på utsidan av isoleringen och ska hindra att det blir 0 grader C någonstans i isoleringen, för då fälls den fukt som finns ut där.
Istället ventileras fukten ut via luftspalten.
Eftersom vattenångan inifrån stiger uppåt så blir det just ingenting som trycks ut i golvbjälklaget.
Har du luftspalt i golvet närmast golvtiljorna, så får du golvdrag.
I så fall bör du köpa till mera isolering för att fylla ut tomrummet.
Det är inte bortkastat, det blir ännu varmare om fossingarna.

Och det kan vara bra att kolla vart ledningen från golvbrunnen tar vägen ut från huset,
så du vet var du ska börja gräva om cementtätningen inte räcker till.
« Senast ändrad: 14 apr-06 kl 16:32 av zeke »

eka

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 14 apr-06 kl 18:55 »
Att bara täta golbrunnen räcker nog för stunden.

Enbart tätning kommer att medföra att andra läckor på röret kommer att fylla området under källaren med fukt som i sin tur kommer att trycka upp och du får andra svåra problem.
Men när du nu funnit orsaken så om du lyckas se vart rören tar vägen och laga avloppet så får du precis vad du behöver. Ett utlopp för vatten i källaren.

Tegelrören som jag känner användes för dränering och infiltreringsbäddar. De lades bara kant i kant och skarvarna fick fungera som in/utlopp. Därför var det också lätt för jord och tjälförskjutningar att förstöra rördragningen.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Filip Skräplund

« Svar #31 skrivet: 14 apr-06 kl 19:27 »
Ja det är nog säkrast med öppna diken vinkelrätt mot sluttningen/sluttningarna mot huset,
och som avleder grund-och ytvatten från huset istället för att rinna in under det.

Det kan vara dumt att sätta igen avloppet, för är det kvar så ser du tydligt om nåt är fel.
Om grundvattnet tränger igenom väggarna i form av vattenånga så blir det svårare att pumpa ut det.  :-\
Om du gör några diken och vattnet slutar rinna in genom avloppet,
så har du klart besked på att det var rätt åtgärd.
« Senast ändrad: 14 apr-06 kl 20:18 av zeke »

ozzy

« Svar #32 skrivet: 14 apr-06 kl 19:52 »
Ja...
Jag ska försöka rita hur det ser ut runt omkring.  Det blir på väldigt jobbiga ställen dikena blir.

Filip Skräplund

« Svar #33 skrivet: 15 apr-06 kl 12:11 »
En annan variant är att gräva en pumpbrunn i källaren.
I djupaste delen av källaren gräver du en grop 1,0-1,5 meter djup,
sätter ner betongrör och fyller igen runt röret.
Gräv under sommaren när det är så torrt som möjligt eller under kallaste vintern.
Bäst att gräva så långt från källarväggar som möjligt för att undvika sättningar.
Betongröret behöver inte vara vidare än att man kan sänka ner en dränkbar pump.
Eftersom du bara har problem under våren kanske det är en tillräcklig åtgärd.

Hur mycket vattentillflöde är det när det är som värst, i liter per minut?
Rinner det mycket får vattenpumpen gå nästan kontinuerligt och det är inte så bra.
Billiga modeller för några hundralappar säckar snart ihop då.
Har man en pumpbrunn bör man öka diametern på denna ju starkare flödet är,
för att inte pumpen ska behöva gå nonstop.

Gräver du pumpbrunn i källaren väljer du själv var lägsta punkten ska hamna,
dvs var du ska gräva brunnen.
« Senast ändrad: 15 apr-06 kl 13:39 av zeke »

ozzy

« Svar #34 skrivet: 15 apr-06 kl 12:54 »
Jo. Källaren håller sig någorlunda torr nu när jag täppt igen brunnen med lite kökshanddukar och pumpar regelbundet. Det verkar avta så smått. Detta kan dämpa paniken tills jag lyckats få hit någon sakkunnig typ.
Kan kanske gräva ut lite i hålet där golvbrunnen sitter till en pumpgrop? Fast det är ju i ett hörn förstås men det är lägsta punkten.
Ska nog försöka ta reda på vart avloppet går och gräva där sen.
Sättningar har jag så det räcker, det är fullt med sprickor i källarväggarna.
bilden jag ritade kunde inte förminskas tillräckligt mycket och samtidigt vara tydlig.

john

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 16 apr-06 kl 11:24 »
bilden jag ritade kunde inte förminskas tillräckligt mycket och samtidigt vara tydlig.

Lägg ut den på exempelvis http://upl.silentwhisper.net/ och länka sedan till den.

ozzy

« Svar #36 skrivet: 17 apr-06 kl 16:01 »
kolla här! jag lyckades lägga ut bilden! Ett stort steg i mitt internettande!

http://community.webshots.com/myphotos?action=showPhoto&albumID=549573976&photoID=2638466600089118508&security=KDfGCr
« Senast ändrad: 17 apr-06 kl 16:01 av ozzy »

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #37 skrivet: 17 apr-06 kl 16:04 »
Plantera fler pilar och björkar på gården så blir problemet kanske lite mindre,
Samt dränera enligt tidigare nämnda modeller.
När källaren gått från översvämmad till fuktig så sätter ni in ett torrluftaggregat. Därefter kan det bli aktuellt att göra ngt åt taket i källaren.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

ozzy

« Svar #38 skrivet: 17 apr-06 kl 16:12 »
men vi har två stora pilar på gårde, de är med på bilden. björkar har vi också.
Någon skrev att pilträdens rötter kan vara ett problem eftersom de letar sig in i rörledningar efter vatten...?
Men det är bäst att vänta med taket tills källaren är torr alltså?

Nu har pumpen ballat ur och det regnar. Snart är påskhelvetet slut och livet kan fortsätta.

Filip Skräplund

« Svar #39 skrivet: 17 apr-06 kl 20:44 »
Nu går vi mot varmare tider ett tag så du behöver inte stressa med isoleringen i taket.
Dessutom är det inte så kul att jobba i sjöstövlar.

Kikade på din skiss, det verkar finnas en del inbyggda problem.
Det måste ha varit problem med vatten i källaren från början.

Några förslag: ("ovanför" är ovanför på skissen osv)
  • Öppet dike i sluttningen ovanför huset, från infartsvägen och med utlopp åt höger

Diket bör vara ganska djupt för att fånga upp både yt- och grundvatten

• Gropen vid källartrappan är f-n så knepig

Verkar som gjord för att samla upp vatten
Och enda vägen att dränera den är ut mot stallbacken och sen åt höger
Ett sätt är att lägga rör från källargropen snett över stallbacken mot ladans högra gavel
Det är ju inte bra om dräneringsrör mynnar nära brunnen
Frågan är om röret ska starta i källaren eller i en grävd fördjupning utanför gaveln
Är det öppet riskerar det att frysa på vintern
Det behövs iaf nåt som leder bort ytvattnet så det inte rinner ner i trappan
Bäst är nog båda delarna, ett öppet dike från källartrappgropen och rör från avloppet i källarn som sammanstrålar i ett rör, som sneddar över stallbacken mot ladan

• Hängrännor på bostaden och uthusen som leder regnvatten år höger och bort från planen mellan husen
  • Gårdsplanen bör luta svagt från bostadshuset
  • Tak över källartrappan
« Senast ändrad: 18 apr-06 kl 10:30 av zeke »

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
Dha87, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser