Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vad tycker ni är lämpligt angående massiv import av bin och drottningar?

Totalt STOPP av import!
16 (32%)
Enbart import av Drottningar!
8 (16%)
Kan tänka mig fri import!
4 (8%)
Enbart import av Avelsmaterial.
15 (30%)
Kan tänka mig begränsad import!
7 (14%)

Antal personer som röstat: 47

Omröstningen har avslutats: 23 mar-10 kl 17:15

Författare Ämne:  Omröstning om import av bin från andra länder utan att föra en dialog med andra!  (läst 12248 gånger)

Anders Wizping

• Småland
Det verkar i alla fall vara en i deras styrelse som motarbetar importörerna

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
Hej!
Jag kommer ihåg hur ofantligt mycket enklare och "renare" biodlingen var BV (before varroa)  ;) ;)
mvh

Jag slutade som hobby biodlare när jag kom in i karenszonen, ville inte fortsätta med bin, när samhällena snart skulle vara kroniskt sjuka.

Saknar det fortfarande ! 
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Det är många som fortfarande kommer till biodlarträffar som har haft bin och slutat pga samma orsaker som du.
Jag har bekanta som också slutade helt när Varroan kom. Tänk vilka kostnader det har dragit med sig.

ersam

• -
Curt - nu får du mothugg på bfs fora. Stämmer inte dokumenten?  (:)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Hej!
Jag kommer ihåg hur ofantligt mycket enklare och "renare" biodlingen var BV (before varroa)  ;) ;)
mvh

Det har du nog rätt i !

Det ställs högre krav på dagens bi odlare. Dock är detta inte bara till nackdel Vi får en mer kompetent och utbildat bi odlings kår !   :D DET ÄR BARA TILL ATT STRÄCKA LITE PÅ SIG !  :D

Det som inte dödar en gör än starkare. ? man kan gå på en massa kurser och träffa en massa trevliga bi odlar folk !    mvh mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

mamsen

• Småland
Ja, som en föredetta medlem av BF kan jag bara konstatera att hela den föeningen håller på att falera, att ha den sk importtrion i styrelsen gynnar absolut inte svensk biodling (trots att ordföranden tror att de just därför valts in i styrelsen, kan det ha varit så att ingen annan ville ha skitgörat?!!!)
Jag gick ur BF då jag inte vill sammankopplas med en sådan förening som stödjer sånt här, dessutom så verkar det som om det råder andra saker som inte borde få råda i en förening, men det är ett annat bord.
Importen av paketbin som denna trio planerar kan bli ödesdigert med tanke på smittolägen och dylikt, nej, ett absolut nej till import vore det allra bästa, om inte i såfall enbart drottningar i eget syfte, absolut inte för att tjäna pengar på andras och främst våra bin hälsas sak.

En mycket besviken föredetta BF:are

Curt

Curt - nu får du mothugg på bfs fora. Stämmer inte dokumenten?  (:)
Det är inte jag som gjort tolkningen av regelverket. Texten kommer från Länsstyrelsen, dock utan signatur.
Verkar som om JBV håller på att tolka sina egna föreskrifter.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Ja, som en föredetta medlem av BF kan jag bara konstatera att hela den föeningen håller på att falera, att ha den sk importtrion i styrelsen gynnar absolut inte svensk biodling (trots att ordföranden tror att de just därför valts in i styrelsen, kan det ha varit så att ingen annan ville ha skitgörat?!!!)
Jag gick ur BF då jag inte vill sammankopplas med en sådan förening som stödjer sånt här, dessutom så verkar det som om det råder andra saker som inte borde få råda i en förening, men det är ett annat bord.
Importen av paketbin som denna trio planerar kan bli ödesdigert med tanke på smittolägen och dylikt, nej, ett absolut nej till import vore det allra bästa, om inte i såfall enbart drottningar i eget syfte, absolut inte för att tjäna pengar på andras och främst våra bin hälsas sak.

En mycket besviken föredetta BF:are

Tack Mamsen för ditt stöd!   

Vi har organisationer, flera stycken och dess märkesföreningar som har i uppdrag att sköta kontinuerlig avel och se till att vi får en hållbar bistam hos odlare i Sverige.
Med Buckfast (en bra rasblandning/avelsidé) måste man bedriva en kontinuerlig avel för att behålla dess egenskaper.
Alla längtar efter briska bin så avel utan utbyte av genetiskt material är också ohållbart.
Men man kan överlåta sådant till t ex Svensk Biavel AB som finns och får pengar för detta.

Sanntos

• Gäst
Styrelsens medlemmar kan ha rätt eller fel, det är inte det som är frågan. I en styrelse ska det sitta personer som har olika sorters kompetenser som föreningen/företaget kan ha nytta av. Det är tex inte alls nödvändigt att vara biodlare, för att dra det till sin spets. Kanske skulle man ha mer nytta av kompetens inom juridik, marknadsföring etc. Men intressekonflikt ska inte förekomma, då får man tillfälligt avstå eller avgå. Här verkar det som om man inte riktigt vill förstå det.
Styrelsen verkar peka på att det är omöjligt att gå emot EU:s regler, svaret på det är naturligtvis att det är inte styrelsens sak det heller att avgöra på förhand.

Valleman

• -
Import av bidrottningar och sk paketbin i stor skala för att skaffa sig en fördel i sin biodling är en verksamhet som är förknippad med stora risker, risker som ingen kan överblicka eftersom alla sjukdomar och parasiter inte ens är kända. Testning kan ej ge någon säkerhet mot olyckor.
Den fördel som den svenske biodlaren får är mycket begränsad i förhållande till riskerna.
Eftersom denna import bedrivs av medlemmar i Biodlingsföretagarna är situationen allvarlig. Inom vår industriella företagsamhet hade inte sådana risker tagits av den anledning att man riskerar inte branschen bara för att själv eventuellt vinna en liten del. Även om det skulle vara tillåtet enligt lagar och bestämmelser så gör man inte detta med hänsyn till branschen. Denna etik står över konkurrens osv och har gett det svenska samhället ovärderlig hjälp.
Detta vi nu ser i BF är ett tecken på en företagsmässig omogenhet som finns t.o.m. i den nuvarande styrelsen. Är inte BF en sammanslutning av seriösa företagare???

Edward.

• Gästrikland
Man kanske som köpare av bin , drottningar ska ställa högre krav på de man köper av.

Kräva att de redovisar var tjejerna kommer från fler led bakåt .
          Och använda det makt man ha som konsument .
Säga nej tack till BRÖJYLER BI  från suspekta handlare och länder .! mvh bart  :P
« Senast ändrad: 24 mar-10 kl 20:20 av MrBart »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

Det verkar vara så att det är den fria handeln över gränserna som gör att det är möjligt att importera paketbin. Så oavsett vilka bestämmelser som SJV skriver om import så gäller EU-s lag om fri handel över gränserna högre. Vad jag själv anser om vissa biodlares agerande det ska jag inte skriva.
Att importera drottningar tror jag personligen kan göras mycket säkert. Men paketbin ABSOLUT NEJ!!!!!!!!!!!
Enligt den information som vi fick på Avelsgruppmötet den 16/3 i Nässjö så kommer de avelsgrupper som kan att importera avelsmaterial med mycket strikt iaktagande av SJV regelverk. För oss inom Carnica Gruppen så har vi hela tiden varit noga med att det ska se ut på det sättet.
Gideon

Edward.

• Gästrikland
Inte för att jag förespråkar det men hur skulle det gå till praktiskt när man importerar tex drottningar ? Vad innebär det för kostnader?
            mvh mr bart  :P

Tobbe4u

Man kanske som köpare av bin , drottningar ska ställa högre krav på de man köper av.

Kräva att de redovisar var tjejerna kommer från fler led bakåt .
          Och använda det makt man ha som konsument .
Säga nej tack till BRÖJYLER BI  från suspekta handlare och länder .! mvh bart  :P

Självklart skall du ha stamtavla då du köper Drottningar det kostar inget extra hos seriösa drottningodlare.

Tobbe

Curt

Mer information på Biram.se

Gep

• Blekinge
Jag har bott på Nya Zealand några år och skulle inte rekommendera
någon import av bin därifrån. Det är ett härligt land, underbar natur
och en frihet som vi inte upplevt i Sverige på många decennier.
Vilket innebär att en vän, alternativare på landet, gick ut med bössan
och viftade när giftbesprutningsplanen kom och spydde ut gifter mot
björnbär. Giftet tog mer än björnbären och hans familj behövde ju
andas kontinuerligt.
En annan vän som vi bodde ett tag hos var får farmare. 3-4 % av hans lamm dog om han skötte om dem.
10 % dog om han inte skötte om dem till dem grad att han inte ens
tog bort liken från betesmarken. Såg inte alls snyggt ut när man
gick omkring bland ulltussarna. Men han kunde utöka från 2000 till
3000 lamm med samma arbetsinsats och tjänade mer pengar.
Så jag skulle nog inte lita på att kontroller utförs på rätt sätt på bin
särskilt inte när problemet skeppas så långt bort.
Frihet är att göra som man vill är härligt men kan också missbrukas.
Kanske ska förtydliga: jag tycker inte att vi överhuvudtaget ska importera bin.
« Senast ändrad: 27 mar-10 kl 21:01 av Gep »

Vilse

• Gäst
Kia Ora from Waikato,,Te Puninga,,

det finns skräp i alla former inom alla industrier och odlingar o lantbruk,,
och jag vet inte hur det här landet blev fritt?? sverige är friare!!
sverige är fantastiskt,,
(det är vackert här..längre än så sträcker jag mej inte)

mvh
vilse,,in the shadow of mt te aroha,,

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Nu är omröstningen avklarad och jag tackar för allas medverkan och alla fria kommentarer.
Det statistiska underlaget 50 röster är lite, inte ens 2-300 hade varit bra som underlag med det ger en fingervisning ändå.
Men med våra mått mätt så är trenden att flera är för att vara försiktiga än att släppa allt fritt.
Resultatet säger egentligen i princip att ingen vill ha fri import av paketbin även om några dubbelanslutna BF/Alternativ röstade för i tron att de skulle påverka resultatet.
Jag tror ingen "riktig" alternativare eller någon med ekologisk inriktad produktion är intresserad av import överhuvudtaget.
Det finns en stark koppling till närproducerat och det är närproducerat som gäller framöver och blandar man in import bland närproducerat så blir allt bara destruktivt.
Importörerna förstör alltså även för närproducerad och ekologisk produktion.
Men för ett avelsutbyte kan man tänka sig att utbyta material vilket är också hållbart ur ett genetisk mångfalds perspektiv.

Sanntos

• Gäst
En av styrelsemedlemmarna annonserar efter 2500 bisamhällen, http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php/topic,3694.0.html] [url]http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php/topic,3694.0.html [/url] , de ska innehålla 15tusen bin och vara testade för alla nu kända bisjukdomar!

" Amerikans yngelröta (AFB)
Europeisk yngelröta (EFB)
Kalkyngel
Säckyngel
Nosema
Fluvalinatresistenta varroakvalster
Trakékvalster (Acarapis Woody)
Tropilaelapskvalster
Lillakupskalbaggen
Slow Paralysis Virus (SBPV)
Filamentous Virus (FV)
Bee Virus X (BVX)
Bee Virus Y (BVY)
Kakugo virus (KV)
Deformed Wing Virus (DWV)
Cloudy Wing Virus (CWV)
Chronic Paralysis Virus (CPV)
Black Queen Cell Virus (BQCV)
Acute bee paralysis virus (ABPV) or (APV)
Israeli Acute Paralysis Virus (IAPV)
Kashmir Bee Virus (KBV) "

Antagligen vill han med annonsen säga att bara hans importerade bin uppfyller dessa krav..? Men jag undrar om det inte är så att importbina okulärbesiktigas?  det innebär att vi snabbare får in resistentutvecklade bin (dvs inte resistenta mot varroa, utan resistenta mod läkemedel och andra preparat)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
En av styrelsemedlemmarna annonserar efter 2500 bisamhällen.

Men jag undrar om det inte är så att importbina okulärbesiktigas? 

Man kan bara ta "stickprov" då alla tester mer eller mindre är destruktiva, man testar en mängd frusna bin.

Även om man testar för alla möjliga åkommor så finns inga garantier, bara en riktig galning kan komma på att föra fram något sådant.

Jag kan sälja bin till dig också som klarar allt det där, bara att kalla hit en vetrinär som skriver ut ett intyg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser