Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är forsytia giftigt?  (läst 9026 gånger)

Helenan

  • Gäst
Är forsytia giftigt?
« skrivet: 08 apr-06 kl 16:52 »
Någon som vet om man kan ge forsytsia (eller hur det nu stavas) till kaninerna? ??? Eller är det giftigt ???

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Är forsytia giftigt?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-06 kl 17:07 »
Vet inte hur det är med kaniner men det finns delade meningar om dess giftighet för människor.
Varför chansa?
Använd riset till prydnad istället, gott luktar det också när det blommar.
Släng i kompost när det är överblommat.


Sannolikt ogiftig: http://www.lindkvist-tradgardscenter.se/gift.htm

Mycket giftig: http://www.tk-logo.de/lexikon/f/rmenue.php3?li=./forsythia.html
« Senast ändrad: 08 apr-06 kl 19:22 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Helenan

  • Gäst
Re:Är forsytia giftigt?
« Svar #2 skrivet: 08 apr-06 kl 19:21 »
oops! Tack! Det hade varit härligt för höns och kanin att få färska blommor tänkte jag men det var ju bra att jag frågade!! Nu blir det äppelblom till påsk eftersom forsythia även är allergiframkallande...

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Är forsytia giftigt?
« Svar #3 skrivet: 09 apr-06 kl 10:43 »
Zeke, tack för bra och informativa länkar!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Är forsytia giftigt?
« Svar #4 skrivet: 30 apr-06 kl 22:04 »
Enligt Sven-Olof Strandhede, författare till "Giftiga och ogiftiga växter" tillhör forsythian släktet Oleaceae dit ask och oliv också hör.Det finns inga rapporter på att forsythia är giftig däremot kan dess pollen framkalla andningsbesvär huvudvärk och rinnsnuva och pollenallergi för astmatiker och andra känsliga personer.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Är forsytia giftigt?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-06 kl 22:26 »
Sen är frågan om kaninerna gillar forsythia.

Jag har i allafall alltid fått ha mina buskar ifred för haren.
« Senast ändrad: 30 apr-06 kl 22:50 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Är forsytia giftigt?
« Svar #6 skrivet: 30 apr-06 kl 22:34 »
Ingen aning, har inte prova mig vetterligen, vet inte ens hur den ser ut, är inte illustrerad i boken tyvärr  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Är forsytia giftigt?
« Svar #7 skrivet: 30 apr-06 kl 22:57 »
Ahaaa, det är DEN  ;D
Ja en sån har ju jag också :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser