Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet flyttning av hus  (läst 5687 gånger)

Lina R

Erfarenhet flyttning av hus
« skrivet: 11 mar-10 kl 12:55 »
Hej

Jag funderar på att köpa ett mindre hus eller sommarstuga och flytta den. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av kostnader etc? Vad skall man tänka på? Vilken konstruktion skall huset ha? Är det "lätt" att flytta ett hus som står på plintar?

Tacksam för alla svar.

Lina

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Erfarenhet flyttning av hus
« Svar #1 skrivet: 11 mar-10 kl 13:28 »
Har ingen egen erfarenhet av ett sådant projekt, men om det är en rimligt liten sommarstuga så borde det inte vara några större problem att flytta det helt och då spelar det mindre roll hur huset är konstruerat (så till vida det inte är ett stenhus). Är det ett större hus så är det nog en förutsättning att det är timrat och då plockar man ner det "stock för stock" och återuppbygger det på sin nya plats.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 mar-10 kl 16:07 »
Jag kollade på ett sådant en gång. Han som isf skulle ha delat och fraktat det, sa, det ska du inte betala för, det kostar dem mer att ta bort det än om du tar det gratis. Avgörande var hur att dela det och därigenom kunna frakta det.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Harry Lee

« Svar #3 skrivet: 11 mar-10 kl 18:03 »
Hej!

Om intresse finns har jag en liten torpstuga liggandes... Den är av timmer och på ca 55kvm, nedplockad av mig förra vintern o ligger nu under plåtar på en åker i väntan på något bättre.
Själv har jag för många andra projekt på gång nu så tänkte sälja stugan nu under våren.
Hör av dej om du e intresserad kan ja maila bilder.

8) hARRY
Den bästa tiden är nu!

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 mar-10 kl 18:10 »
Det finns faktiskt företag som flyttar på hus utan att plocka isär dom, men det är ju inte direkt billigt tyvärr

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 mar-10 kl 19:50 »
Citera
Det finns faktiskt företag som flyttar på hus utan att plocka isär dom, men det är ju inte direkt billigt tyvärr
Du får/kan inte ta vilken bredd som helst på allmänna vägar ens med specialtillstånd.
Beroende på smala passager mm delas husen i bitar rätt av, samt stagas upp för att klara transporten.
Timmerhus är en annan femma, likaså båle/skiftesverk & korsvirke som ju är som gjorda för att flyttas.
Så har ju åxå många ggr skett.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 mar-10 kl 19:54 »
Du får/kan inte ta vilken bredd som helst på allmänna vägar ens med specialtillstånd.
Beroende på smala passager mm delas husen i bitar rätt av, samt stagas upp för att klara transporten.
Timmerhus är en annan femma, likaså båle/skiftesverk & korsvirke som ju är som gjorda för att flyttas.
Så har ju åxå många ggr skett.

Dessa hus ser då breda nog ut:
http://www.torehusflytt.se/nyatorehusflyttningar/Bilder.html
http://www.tobbeshusflytt.se/husflytt/Bilder.html

brainghost

• Småland
« Svar #7 skrivet: 13 mar-10 kl 01:06 »
Köpte en sommarstuga som är helt ok 2rum o kök för 1000 kr , tog bort alltanen , sedan hade en kompis en stor lastmaskin med förlängingsgafflar och lyfte på de på en lastbil.Satt på taket o lyfte el(isolerade) o telekablar en tidig söndagsmorgon kostade mej ingenting ,bra att ha kontakter.(Fick hjälpa dem lite senare med andra saker men so what)

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 5 användare (1 dolda)
Meja, Staem, Nina W, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser