Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vom start ?  (läst 9064 gånger)

Maddie

• Uppland
Vom start ?
« skrivet: 10 mar-10 kl 21:05 »
På granngården har de något som heter vom start för idisslare, bla får. Någon som använder/ använt det ? På förpackningen står att det rekommenderas till får vid tex foderleda...   ??? 

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Vom start ?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-10 kl 21:52 »
Vomstart ges till djur när sjukdom slagit ut vomfloran. Men man kan ta en vomboll ifrån ett friskt djur och ge det sjuka, så slipper man köpa vomstart.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Sorno

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 10 mar-10 kl 22:02 »
Hur är det med huskurerna mot foderleda, som matolja eller bagerijäst då?
Trodde de hade som funktion att starta om vomen eller har de då har kvar en flora som kan växa till sig igen?

(En tanke, hur påverkar antibiotika "vom-floran" egentligen?)

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #3 skrivet: 10 mar-10 kl 22:07 »
Matolja har jag inte hört till annat än trumsjuka.
Jäst fungerar med, det är ju alltid lite flora kvar o det gäller att fodra dem så att de växer till sig. Det skadar ju aldrig att ge vomstimulerande medel i samband med antibiotika för det slår ju ut de goda bakterierna med.
Filmjölk går oxå o ge.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Sorno

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 mar-10 kl 22:16 »
Ah, råkade väl slå ihop de två problemen så här på kvällen.

Tack för klargörandet. :)

Sorno

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 11 mar-10 kl 08:19 »
Hittade ett tidigare inlägg som känns relevant även här som handlar om distinktion mellan olika vommedel.

I tråd Sjuk tacka http://www.alternativ.nu/index.php?topic=41638.msg331840#msg331840
Citera
Citat från: Henning skrivet 18 maj-08 kl 13:44
Det är en missuppfattning att Våmstart och energibalans har effekt på våmstörningar. De innehåller propylenglykol som verksam substans vilket ger kroppen mjöjlighet att snabbt bygga upp glukosmolekyler. Preparaten används ffa vid energibrist till följd av utfodringsfel.

Detta gäller tydligen "vanlig vomstart". gimskogen nämner dock en annan form av vomstart som benämns som "PRO  kick- våmstart" vilket mer verkar som Mazze säger användas för att starta om vomfloran.

Citera
Citat från: gimskogen skrivet 18 maj-08 kl 14:04
Att våmstart inte skulle hjälpa vid våmm störning är väl att ta i... Henning... nu pratar jag om den pasta som heter PRO  kick- våmstart...

Henning:
Jag ger mig, jag tänkte på den vanliga Våmstart som är ett energitillskott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare
Tomas2015

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser