Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?  (läst 3358 gånger)

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« skrivet: 05 mar-10 kl 18:11 »
Vi har en box över i vårt stall och den har vi tänkt hyra ut. I boxen ingår in och utsläpp varje dag samt spån. Mockningen sköter hästägaren själv. (Vi kommer dock göra det nån gång ibland när hon inte har möjlighet) Vi har våra hästar ute hela dagarna varje dag och på sommarhalvåret är de ute dygnet runt.

Vi har kommit överens om att hyran ska vara 600:-/månad och jag tog för givet att det skulle vara för 12 månader. Men nu hörde hon av sig och undrade vad vi tog i hyra under sommarmånaderna...  Är det vanligt när det är samma häst som är kvar hela året och har tillgång till boxen under hela tiden? Är det jag som missar något för jag tänkte ju att vårt pris var ett utslag på hela året. Det är ju mindre jobb på sommaren men 600 :-/månad för in- och utsläpp samt spån tycker jag är skäligt med tanke på vad spån kostar. Totalhyran på ett år blir ju då 7200:-

På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-10 kl 18:27 »
Oftast brukar det vara billigare  på sommaren eftersom man då inte använder så mycket strö och om de är ute dygnet runt så blir det ju också mindre jobb för er. Men om ni har tänkt er en lägre hyra utslagen på hela året så säg det till henne, jag tycker att 600kr låter som ett ok pris även om man betalar i 12 månader per år.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #2 skrivet: 05 mar-10 kl 20:32 »
Ofta så blir det billigare undet betesmånaderna för att man inte lägger ut några slantar på grovfoder.Jag har min på lösdrift och betalar i dagsläget 1800 kr/mån, på sommaren dras grovfoderkostnaden bort.

Det framgår inte om foder ingår i ditt inlägg. Men betalar hon för det själv så tycker i alla fall jag att 600 kr/mån är helt rimligt året om.

Det kostar ju att underhålla mark och stängsel bla.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #3 skrivet: 05 mar-10 kl 20:35 »
Vi betalar samma pris året om och det fungerar bra tycker jag. Det hade dock varit en fördel med "sommarhyra" om man tänkt ha hästen på något annat bete, nära sin sommarstuga el. likn.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #4 skrivet: 05 mar-10 kl 20:52 »
Vi har två hyror, 800 under betesperioden och 1300 under vinerperioden, dels för att det går åt mer strö men sen har man ju också grovfoderkostnaden då..

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-10 kl 22:26 »
Tack för era svar.

Det ingår inte grovfoder. Däremot kommer dte att finnas möjlighet för henne att köpa av oss inför nästa vinter.

Jag förstår tanken med sommarhyra om man vill flytta hästen men hon ska ha den hos oss hela året. Vi har gott om mark och bete. Faktum är att hade hon flyttat hästen till sommarbete någon annanstans hade jag nog inte tagit betalt alls under den tiden.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #6 skrivet: 06 mar-10 kl 10:28 »
Då tycker jag att 600 kr är utmärkt, även under sommarhalvåret.  :) Det är ju alltid lite pyssel och som hyresvärd har man ju alltid ett ansvar för hästarna i ens stall.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #7 skrivet: 17 mar-10 kl 23:51 »

Vi tar 500 kr / månad  per häst.
Detta är kallhyra så inget strö el foder ingår.  Däremot släpper jag ut alla hästarna varje dag. Så det är väl det enda som skiljer sig. Vi tänker ta samma pris året runt då även under hållet ute i hagen kostar.
Stolpar/ stängsel och inte minst elen.
Faktum är att hade hon flyttat hästen till sommarbete någon annanstans hade jag nog inte tagit betalt alls under den tiden.
Förstår inte varför du inte skulle ta betalt???

Om den som hyr flytta sin häst under sommaren och inte vill betala för den tiden håller jag inte platsen till hösten. Här finns stor efterfrågan på boxplatser så då hyr jag ut till andra istället.
 
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #8 skrivet: 18 mar-10 kl 00:01 »
En fråga till Ekenäs sofie.

Har du räknat ut vad en månad kostar? Att det ingår spån är ju väldigt bra i hyran men det är ju en stor kostnad. Har ni att det ingår ett visst antal spånbalar i månaden eller hur har ni lagt upp det?
Nyfiken hur ni löst det för vi hadde en ung tjej som sparade på spånet så det va jätteäckligt och nästan inget i botten på boxen. Jag va tvungen att säga till att hon va tvingad att byta helt 1 gång  vecka för annars gick kisset in i boxväggarna och ner i golvet. Tyckte det va ganska ohygieniskt.
Då hadde det ju varit bra om spånet hadde ingått i hyran.... man kan vända och vrida på vilket som är bäst. Men med kallhyra slipper ju vi köpa hem och ta hand om spånet.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #9 skrivet: 18 mar-10 kl 15:08 »
Nja jag har inte tänkt så mycket på hyran över somamren om hon skulle flyttat hästen utan skulle nog mest tyckt att det var onödigt att hon skulle betala dubbelt. Dumsnällt kanske :)

Med spånet är det så att vi har ett mindre sågverk och hyvleri på gården så spånet är för oss en "biprodukt" från det som inte kostar oss något i inköp. Därför kan det ingå i priset men vi vill ju inte bjuda på det helt för det är ju trots allt en kostnad hon slipper. Jag har inte räknat på vad det skulle kosta egentligen men tycker inte att 600 är ett överpris med tanke på vad som ska göras. Det är mindre jobb med just hästarna på sommaren men hagar och staket ska ju underhållas och tillgången till box och sadelkammare finns ju kvar.

Det är ju så olika hur mycket spån som går åt. Jag har funderat på om vi riskerar att bli av med väldigt mycket spån på att låta det ingå. Man vet ju inte om hästägaren är sådan att hon byter allt jätteofta eller har extremt mycket i boxen... :D Men då får vi väl diskutera det isåfall.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #10 skrivet: 18 mar-10 kl 20:04 »
Jag har  kollat lite priser här runt, 700 kr i kallhyra tar en granne, ingenting ingår utom box. Hagar, staket, foder, in/ut släpp allt får man göra själv. Vatten måste bäras från ett garage ca 100 m bort. Samma pris gäller på sommaren

Nästa granne tog 1000 kr i kallhyra .. box och hagar fanns, men ingen skötsel eller foder ingick.

Jag hade gärna hyrt in mig hos dig... ::)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #11 skrivet: 18 mar-10 kl 20:42 »
Hur nära stallet är till en större tätort är rätt avgörande för priset. Man kan inte jämföra stallhyror  i olika områden som om de låg på samma ställe.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #12 skrivet: 18 mar-10 kl 21:47 »
Jag tycker 600:- är billigt. Jag vet flera som hyr stallplats och ger mycket mer i månaden året om och då ingår inte foder eller in och utsläpp. En del får hålla med strö själva. Nu beror det ju på var man bor också men de jag känner betalar dyrt för sina stallplatser. Som hyresvärd har man ju även kostnader för underhåll av hagar, stängsel och stall och en viss uppsikt över hästarna. Själv har jag haft en inackordering utan att ta betalt. Men då delade vi på foderkostnader och tjejen mockade alltid (på eget bevåg) till alla fyra hästarna och släppte ut och in så ofta hon kunde.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #13 skrivet: 18 mar-10 kl 22:27 »
Nej det är helt sant att man inte kan jämföra rakt av olika hyror. Det geografiska läget är rätt viktigt. vårt stall ligger 1 mil från Hässleholm. Buss finns men man fär sen gå eller cykla ca 2 km så att ta sig hit är ju definitivt lättast med bil.

Hon som ska ha hästen här är dock bosatt cirka 6 km härifrån.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #14 skrivet: 20 mar-10 kl 18:47 »
Jag tar 1500kr för lösdriftsplatts på vintern inkl hö , vatten o salt + halm , 750kr på sommaren inkl salt o vatten så klart.

Du hade läskigt billigt pris året om tycker jag .
När jag har hyrt sommar´bete åt min ahar det kostat 850kr inkl vatten o salt per häst ,,om man skötte allt själv 550kr.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

lillpia

  • Inlägg: 91
    • Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #15 skrivet: 08 apr-10 kl 14:08 »
Jag har samma hyra både sommar och vinter, det är inte säkert att det går mindre strö på sommaren. Ibland blir en riktig skitsommar med bara regn och blåst och hyresgästen vill ha hästen inne på natten, det vet man inte innan. Vissa somrar har vi också haft problem med broms som gjort att hästarna varit inne under dagen och ute på natten.
Då hade verkligen inget överpris heller och spån är hutlöst dyrt anser jag!
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #16 skrivet: 09 apr-10 kl 10:20 »
Ja vi får väl se hur det blir. Det kan ju gå en del strö på sommaren också. Nu när jag talat om att jag vill ha 600 kr per månad hela året har hon ädrat sig och vill kanske bara ha hästen hos oss maj-augusti. Hon tycker att det är för dyrt. Det är tydligen billigare där hon har hästen idag.

Till saken hör väl att vårt stall inte är färdigt. Vi håller på att renvovera och har än så länge tre boxar klara. Det finns ännu ingen sadelkammare elelr vatten i stallet men vi kommer försöka göra detta klart under året. Sadelkammare finns för tillfället i vår källare (10 m från stallet) där finns också vatten.

Hon menar att eftersom vårt stall inte är klart är det inte så kul att ha hästen där... men dte är hon som hört av sig till oss efter att grannen tipsat om oss. Vi har inte försökt få hit någon just eftersom stallet inte är klart.  Jag sa också redan i telefon att stallet inte är färdigt och att hon gärna fick komma och titta men att det är vad det är.

Vi får väl se nu hur det blir...
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #17 skrivet: 09 apr-10 kl 10:35 »
Oavsett om stallet är helt färdigt eller inte så verkar 600 kr vara en rimlig eller kanske lite låg månadshyra. Ni har ju kostnader för byggnader, försäkring, el etc. och sedan har ni som stallägare tillsynen och ansvaret för djuren som vistas hos er eftersom ni har tagit på er en stor del av den dagliga tillsynen. Och spån som bara blir dyrare och dyrare......
20 kronor per dag för allt detta är väl inget överpris eller.........................
« Senast ändrad: 09 apr-10 kl 10:38 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #18 skrivet: 09 apr-10 kl 19:23 »
Nej det är inte mycket pengar om man börjar räkna på de faktiska kostnaderna så jag tycker verkligen inte att jag har satt ett för högt pris. 20 kr/dag de ska räcka till ganska mycket. Och om man räknar med vad spån kostar så är det inte mycket utöver det hon betalar.

Visst det är inte mycket skötsel jag gör men det tar ju iallafall en 20 minuter om dan. Det innebär 1 kr i minuten och en timlön på 60 kr om man skulle räkna bara på den faktiska tiden jag lägger... inte många som arbetar för så lite pengar... ;D
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Är det vanligt med olika sommarvinterhyror?
« Svar #19 skrivet: 09 apr-10 kl 19:29 »
Jag tycker nog att du skall sätta ett högre pris om det är någon som bara har sin häst installad under vinterhalvåret, 600 kr/månad kan ju inte täcka ens vad det kostar och du får jobba gratis!!!
600/månad kan väl gå an om hästen står hela året, då jämnar det kanske ut sig.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 3 användare
Dalibor, Anders Flix, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser