Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenautomat  (läst 4101 gånger)

Oggy

• Östergötland
Vattenautomat
« skrivet: 04 mar-10 kl 19:05 »
Har en vattenautomat för höns modell mindre som har röd botten och "bubblan" är vit (köpt på lantmännen), en sådan där det sipprar ut vatten lite  på botten. Tycker inte riktigt om den, får de verkligen tillräcklig med vatten av en sådan?

Jag har alltid en extra burk med vatten för att vara säker. Och ja visst har jag studerat o sett att de klarar av att dricka ur den andra, men det är så lite på botten bara.
Kan man lita på den?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Vattenautomat
« Svar #1 skrivet: 04 mar-10 kl 19:33 »
hej,

du får anpassa storleken på vattenautomaten till dina höns.... små höns mindre automat stor höns större automat..

Du kan även skära ut en bit av den vita bubblan så att vattennivån blir högre om du vill....

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Bowmore

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-10 kl 21:42 »
Jag har också en likadan som ovan. mitt problem är dock att det blir så skitigt/dammigt i vattnet och jag måste hela tiden göra rent. Allt detta har ju att göra med att jag kör med torv som strö. Är det någon som har några tips? Ska jag gå ifrån torven eller finns det en vattenautomat som passar bättre? Jag gillar torv eftersom det verkar åt sig fukt som inget annat.
Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 05 mar-10 kl 21:46 »
Jag har också en likadan som ovan. mitt problem är dock att det blir så skitigt/dammigt i vattnet och jag måste hela tiden göra rent. Allt detta har ju att göra med att jag kör med torv som strö. Är det någon som har några tips? Ska jag gå ifrån torven eller finns det en vattenautomat som passar bättre? Jag gillar torv eftersom det verkar åt sig fukt som inget annat.

Jag har ställt upp vår vattenautomat på en plastback som är 1 dm hög, då blir det i alla fall mindre skräp i den. Vår var ständigt full med spån innan. Vet dock inte har det funkar med torv, om det dammar ner från luften eller om det är hönsen som sprätter upp det i vattnet?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Oggy

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 06 mar-10 kl 14:54 »
samma problem här med torv som flyger omkring överallt och vattnet måste bytas ofta ofta ..

Ok, bra förslag med att klippa upp ett större hål, ska testa!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 10 mar-10 kl 12:24 »
Jag har ställt upp vår vattenautomat på en plastback som är 1 dm hög, då blir det i alla fall mindre skräp i den. Vår var ständigt full med spån innan. Vet dock inte har det funkar med torv, om det dammar ner från luften eller om det är hönsen som sprätter upp det i vattnet?

Jag oxå, jag fick en sån där blå back, liksom av nät, (champinjonlåda) i affären, har ställt den upp och ner och ställt vattenautomaten på. Tack vare att den är "nätig" är det alltid torrt uppepå oxå.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

johe71

« Svar #6 skrivet: 11 mar-10 kl 09:43 »
Är det någon som har några tips?

en enkel lösning: i den avdelningen av hönshuset där jag har mat och vatten så har jag inte strö på golvet... (givetvis fungerar denna lösning mer eller mindre bra beroende på storleken på hönshuset, jag har 35 höns på 90 kvadrat)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 11 mar-10 kl 10:17 »
90 kvadrat det är inte illa.
Hedemorahöns

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 11 mar-10 kl 20:36 »
En del vattenautomater kan hängas upp. Då slipper man dels golvströ i vattnet + att springan blir större så att mer vatten fylls upp i "drickrännan".
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Terés G

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 12 mar-10 kl 12:31 »
Jag har blandat torven med kuttespån, då blir den fluffig och inte så "flygygig".
Sedan fick jag tipset att ställa en spann upp och ner med vattenautomaten på. Då blir det avstånd, bra drickhöjd och den välter inte lika lätt. De jag hade dem hängande innan tömde sig själva på de sista dl vatten = blött strö.  :(
/Terés
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #10 skrivet: 12 mar-10 kl 12:36 »
en enkel lösning: i den avdelningen av hönshuset där jag har mat och vatten så har jag inte strö på golvet... (givetvis fungerar denna lösning mer eller mindre bra beroende på storleken på hönshuset, jag har 35 höns på 90 kvadrat)

Oj, så stort bor inte ens vi människor här hemma... ;D
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 12 mar-10 kl 12:44 »
Jag brukar använda dunkar av olika storlekar istället . sedan klipper jag ut lagom stora hål på en eller två sidor på lämplig höjd så att hönsen når och jag får nog mycket vatten kvar i dunken .
Enkla , skyddar bra mot krafsat strö och damm . lätta att fylla och hantera , inte lika mycket slafsande eller spillande .
20 liters dunkar tex melass dunkar funkar bra till stora höns , mindre till mindre . Funkar bra till kycklingar också .

Ett tips till ; De går att använda till foder också , men jag brukar oftast använda hinkar till det .
Då klipper jag upp ett antal hål runt hinken som är lämplig storlek till hönsen och på lämplig höjd .
Hinken  är lättare att fylla foder i .

Annars kan man kapa ett oljefat eller liknande i lagom höjd Obs botten ska vara hel , och spänna ett nät över toppen och ställa automaten på . Hålls dammfritt , spillet samlas i fatets botten och kan tappas av vid behov .
« Senast ändrad: 12 mar-10 kl 13:55 av esten »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 12 mar-10 kl 18:20 »
Kan du inte visa bilder på dina dunkar och hinkar, esten?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser