Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  myt?  (läst 2630 gånger)

Miss Evil

• Skåne
myt?
« skrivet: 03 mar-10 kl 22:42 »
Nu har man hört så många gånger att ifall lammets päls så mycket som vidrör köttet vid slakt kommer det att smaka illa.. Funderar på vad som ligger bakom denna "myten".. Att lamm skulle smaka kofta borde bero på så mycket annat, ålder,stress, brunst osv eller?
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

anders 67

• Dalarna
SV: myt?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-10 kl 22:54 »
Nyklippta lamm/får smakar ull.Det är ingen myt.3 veckor bör det gå(minst)mellan klippning och slakt.
Att det kommer lite ull på köttet när man slaktar gör ingenting.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Miss Evil

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 mar-10 kl 23:29 »
Där ser man, det har jag däremot inte hört. Kan vara bra att veta. Trodde det var vanligt att folk klippte lammen innan de skickade på slakt men de väntar kanske dessa veckor.
Har du hört någon biologisk förklaring till detta fenomen?
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 04 mar-10 kl 07:09 »
Har själv aldrig märkt att så skulle vara fallet (klippning-slakt-ullsmak).

Det är ju som trådskaparen skriver, andra orsaker till kofta smaken. Framförallt att fettet hos vissa med ålder, av utfodring, stress och t.om ras val påverkar smaken.

bloke1

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 05 mar-10 kl 22:22 »
jag tror att myten har sitt ursprung i att man förr endast slaktade uttjänta djur och naturligtvis tog till vara köttet. man åt alltså får. fårens huvudsakliga funktion var ullen, men kött fick man normalt från andra djurslag. och det är klart - köttets smak och djurets doft är ju lite åt samma håll. om man är ovan kan man ju då tycka att det smakar "ull". men i så fall är ju ull väldigt gott. :)

Birgit

« Svar #5 skrivet: 06 mar-10 kl 11:45 »
Det är väl klart att man åt även äldre djur. Men då jag själv slaktat och ätit djur som varit åtminstone 8 år gamla och inte mött "ull" smak, så tror jag fortfarande att det inte är den enda orsaken.
Dessutom har man väl alltid slaktar bagglamm på hösten.

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 06 mar-10 kl 11:48 »
Ämnet har diskuterats i mat hörnan .

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 06 mar-10 kl 15:32 »
Ofta är ullen skitig och kommer det i kontakt med köttet så blir det smuts där. Har inte märkt att det tar smak och det brukar försvinna när man skär bort fett och senor.

bloke1

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 07 mar-10 kl 20:29 »
Det är väl klart att man åt även äldre djur. Men då jag själv slaktat och ätit djur som varit åtminstone 8 år gamla och inte mött "ull" smak, så tror jag fortfarande att det inte är den enda orsaken.
Dessutom har man väl alltid slaktar bagglamm på hösten.
nu var det ju inte riktigt så jag menade, men köttet av ett äldre djur är av sämre kvalitet än från ett yngre, enligt min och många andras uppfattning. "sämre" kött och orginell smak gör ju inte marknadsföringen enklare.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 08 mar-10 kl 07:37 »
Det där med kofta och ullsmak är en av de mer tröttsamma myterna jag vet om. Förr i tiden höll man inte får i första hand för någon köttproduktion. Det var ullen som var värdefull,
t. om. för gutefåren på Gotland. Det var väl därför också fårhållning nästan försvann från Sverige efter 1920 eftersom man slutade ta vara på ull. Så det fårkött man åt var ofta från gamla uttjänta djur som ibland kunde ha en fettansättning som drog åt ullsmak till. Myten om att fårkött smakar ull och kofta är dessutom en väldigt svensk myt. I "utriket" dvs resten av världen förstår man inte vad svenskarna pratar om eller vad de har för slags problem med lamm-eller fårkött. Att vi börjat äta lammkött igen i Sverige måste vara en av de mest positiva konsekvenserna av invandringen av nya, vettiga människor. Jag älskar Sverige  ;)
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

mobben

« Svar #10 skrivet: 08 mar-10 kl 08:15 »
Nu har man hört så många gånger att ifall lammets päls så mycket som vidrör köttet vid slakt kommer det att smaka illa.. Funderar på vad som ligger bakom denna "myten".. Att lamm skulle smaka kofta borde bero på så mycket annat, ålder,stress, brunst osv eller?
Jag är inte hellt säker på att det är en myt. Jag tror inte att det är omöjligt att köttet kan ta smak om ullen kommer i kontakt med kroppen.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 mar-10 kl 16:29 »
Jag är inte hellt säker på att det är en myt. Jag tror inte att det är omöjligt att köttet kan ta smak om ullen kommer i kontakt med kroppen.

Ok men hur tusan skulle det gå till? Kan ingen som tror på det svara? Skulle ullsmaken spridas från kontaktstället vidare till resten av köttet via vadå? Eller är det bara vid kontaktstället det smakar illa? Det är många som tror på det men har aldrig fått någon vetenskaplig förklaring..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 08 mar-10 kl 16:44 »
Jag tror inte att smaken från ullen går in i köttet, det är ju en kort stund, och hur skulle det gå till rent praktiskt? Smak är antingen vattenburen eller fettburen, eller lite av båda. För att en smak ska spridas till något annat måste alltså antingen fett eller vatten tränga in i eller fastna på ytan i stor omfattning, och det tror jag inte att det gör vid kort kontakt mellan kött och ull vid slakt.

Däremot tror jag att vi åt fler gamla djur förr, och att vi inte kände till tricket med syra i maten när man tillagar kött, förutom möjligen ättika och ättikan användes mest till inläggningar. I medlehavsländerna och de muslimska länderna där man äter mycket får (och get) använder man mycket citron och vinäger i matlagningen, för att friska upp smakerna på det gamla köttet, vilket även bidrar till att göra köttet mört. Nuförtiden har vi lärt oss att använda syrliga smaker, och då blir fårkött jättegott. Men många äldre kommer ihåg de gamla smakerna, eller har inte lärt sig att använda de nya, och därför lever myten vidare.

Men att köttet skulle smaka ull, eller lite ämt och intetsägande, beror alltså på dålig kryddning, och ibland på att köttet blivit lite dåligt, det är min teori.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ulfg

« Svar #13 skrivet: 08 mar-10 kl 18:25 »
Jag kan delvis köpa ieeniloracs resonemang, men i så fall är det knappast något som bara gäller fårkött, utan allt kött från äldre djur. Gamla uttjänta mjölkkor,  gamla grisar, utslitna sega höns, osv. De kanske alla behöver en skvätt citron eller ättika för att inte smaka frän kossa eller unken gris. Det där med ull i kontakt med kött är fortfarande gammalt nys från "di gamle". Tycker jag  >:D
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser