Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man göra med överblivet potatismos?  (läst 50192 gånger)

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Vad kan man göra med överblivet potatismos?
« Svar #20 skrivet: 27 jul-10 kl 10:40 »
Blanda i vatten och ev. andra rester så blir det soppa. Funkar alltid!

Vi har tre standardrätter av rester
1 Blanda allt i en gryta och rör om = restgryta
2 Som ovanstående plus vatten = soppa
3 Dela i bitar och stek = pytt

Samma recept som jag har!  :o 8) ;D

Gun i Ekås

• Gun i Ekås
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 27 jul-10 kl 11:12 »
Potatisplättar! Blanda i ägg, lite mjöl, krydda och stek. Går att variera i det oändliga, med riven ost i smeten, eller hackad skinka osv.  :D Gun

FågelFenix

• Västerbotten
« Svar #22 skrivet: 30 aug-10 kl 23:16 »
Potatisplättar! Blanda i ägg, lite mjöl, krydda och stek. Går att variera i det oändliga, med riven ost i smeten, eller hackad skinka osv.  :D Gun

Det måste vara det vi kallar raggmunkar(fast det ska egentligen vara riven potatis) ... Blir otroligt gott med stekt bacon och lingonsylt

/F
Jag kom, jag såg, jag resignerade....

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 30 aug-10 kl 23:22 »
Potatisplättar och raggmunkar är två skilld saker. Raggmunk kan inte göras på potatismos.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

sirugo

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 11 nov-10 kl 21:55 »
Frys in det och ta fram nästa gång du vill ha mos.
Brukar koka mycket på en gång. Det blir ändå en massa över.

Cederqvist

• Gotland
« Svar #25 skrivet: 12 nov-10 kl 14:07 »
blanda i mjöl,riven potatis och rikligt med svartpeppar. servera med riven vitkål och äppelmos.
Kallas för boxty i irland.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 12 nov-10 kl 14:09 »
potatisbullar?

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 nov-10 kl 14:56 »
Stek. Tillbehör: lingon och mjölk.

tinna.m

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 12 nov-10 kl 15:06 »
Kall potatismos på knäcke. Örtsalt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 23 mar-13 kl 14:47 »
Gjorde alldeles för mycket potatismos! Vad kan man göra med överblivet potatismos? Utan kött i, och gärna på lite "vanliga" saker som man brukar ha hemma, tänkte fixa någon lunch på det senare idag nämligen! tacksam om någon har nåt tips=)

Jag gör ibland ett slags potatisbullar av överblivet potatismos och blandar i sånt jag tycker är gott (inte nödvändigtvis sånt jag har hemma). De godaste jag gjort hade jag vitlök, basilika, parmesanost, soltokade tomater och knaperstekt bacon i, sedan stekte jag dem ganska hastigt i stekpannan med smör. Smaskens!  ;D

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #30 skrivet: 23 mar-13 kl 15:30 »
Langos såklart!

Blanda ner lite mjöl i moset, lite salt om du inte redan haft i det. 25g jäst. Konsistensen skall vara lite kladdigare än vanlig vetedeg. Låt jäsa ca 30 min innan du formar langos eller efter. Platta ut degen i 1 cm tjocka avlånga rundlar i handflatan. Handflatan är för övrigt ett bra mått på hur stora man skall göra.

Ta en djup gjutjärnspanna om du inte har en fritös och fyll med olja, 4-5 cm djup så att langosen täcks av olja och kan flyta upp mot ytan när de är klara. Lägg i dem när oljan är riktigt het. Testa gärna med en liten bit deg. Om det bubblar och fräser då är oljan tillräckligt varm.

Fritera langosen tills de flyter (de kan få bubblor som du trycker sönder med en hålslev) och fått en lätt gyllenefärg.

Servera dem direkt med tex gräddfil, svart eller röd kaviar, rödlök och riven god ost på. Eller gräddfil, skinka, hackad ananas och riven ost.
Eller varför inte Tzatziki och svart kaviar eller räkor eller.... man kan ha en massa olika mumsiga toppingar på dem  :P

Här hemma äter vi lätt två men trycker gärna i oss tre  :-[ Sen är det total langos koma.
Deg som inte används kan frysas, gärna redan formade och frys dem med smörpapper i mellan. Friteras senare frysta.

Så ini norden gott!

Var bara tvungen att lägga in en bild

« Senast ändrad: 23 mar-13 kl 19:42 av Snuzer »
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

hon på torpet

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 23 mar-13 kl 18:12 »
Langos ska jag testa, tack för tipset! Visste inte ens vad det var... friterat bröd har jag har alltid trott  :-[
Tala ut människa!!!

Existens!

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 23 mar-13 kl 18:30 »
Det är väl normalt friterat bröd också... :)  Lite olika recept har jag sett..men aldrig nåt med potatismos som bas..

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #33 skrivet: 23 mar-13 kl 19:36 »
Det är väl normalt friterat bröd också... :)  Lite olika recept har jag sett..men aldrig nåt med potatismos som bas..

Det första Langos recept jag fick var från en sån där försäljningsvagn som finns på marknader; Några kokta potatisar mosas tillsammans med mjöl, salt och lite jäst och vatten.

Kvarbliven potatismos funkade också när jag testade  :D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser