Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Anslutning till elnät Mindre Produktion  (läst 2429 gånger)

tp

• Gäst
Anslutning till elnät Mindre Produktion
« skrivet: 06 apr-06 kl 08:44 »

Hm.

Jag ringde till mitt "elnät" och tydligen kan man faktiskt mata el till elnätet om man anmäler det hos dem. Det finns hos Svensk Energi en skrift AMP (bok på 51 sidor för endast *ironi* 650 kr eller 450 om du är medlem i svensk energi) som beskriver de tekniska specificeringarna för hur man ska ansluta sig till elnätet för sin egen elproduktion.

När man installerat sig korrekt (en elektriker skulle kontrollera eller utföra anslutningen) så sätter man dit en annan elmätare eller plockar bort backspärren på den befintliga och så får man alltså mata mer el in än vad man gör av med.

Det går alltså att snurra elmätaren baklängels och verkar ju lagligt dessutom om man anmäler det på korrekt sätt.

Zigge

• 24volt.eu
Re: Anslutning till elnät Mindre Produktion
« Svar #1 skrivet: 06 apr-06 kl 10:15 »
Intressant! Fick du veta vad de betalar och vem betalar alla avgifter som tillkommer (ca: 70 öre/kWh). Kan det bli så illa att man får betala mer i skatt och avgifter än de ören man får in?

tp

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 apr-06 kl 14:04 »

Vet faktiskt inte. Jag var väl så chockad av att de faktiskt plockade bort backspärren frivilligt att jag glömde fråga om priset. Det var också svårt att hitta den som var "ansvarig" för dylig information i just mitt län (östergötland).  Men det känns konstigt att man skulle förlora på det ekonmiskt. Kanske AMP dokumentet ger den infon om riktlinjer för prissättning.

Han jag pratade med sa att det var en privatperson med en kvarn som hade kopplat in sig ganska nyligt i närheten av mig. Tydligen spelar det ingen som helst roll vilken sorts el man producerar när man kopplar in sig, dvs solpaneler, vattenhjul, vindsnurror alla ska kunna ansluta sig om jag förstod honom rätt.

Johnny

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 06 apr-06 kl 21:08 »
Hej.

Jag har för mig att staten gick in med nya lagar så att alla med möjlighet att producera el kan sälja till elbolagen och de kan inte säga nej.

Du får lika mycket betalt som det du betalar till bolaget när du köper el.

Detta är en bra ide tycker jag.
Har funderat att investera i en mindre vindkraftverk och sälja el när det är gynnsamt och köpa tillbaka när den står still.

/Johnny

ollebolle

« Svar #4 skrivet: 07 apr-06 kl 22:14 »
Helt fantastiskt. Verkar vara en politisk påverkan då ingen leverantör vil köpa till samma pris  som de säljer.

Jfr banken - samma ränta på ut som inlåning. Tackar!

Men bra ur ekologisk synvinkel kanske. Här kan gengasgenerad elkraft eller sol-vind-vatten mm-energi lagras för senare uttag. Utan kostnad för dyra smutsiga batterier. Man kan nästan inte tro detta!!

Finns säkert nån hake. T.ex årlig avgift, tex. backspärravgift plus energiskatt med moms på skatten. Plus skatt på momsen.

sidra

« Svar #5 skrivet: 09 apr-06 kl 19:13 »
Man får ju bidrag också för solfångare.
Sen om några år när dom blir billigare och bättre ska jag absolut ha det.
Jag vill ha mina hälften så dyra tegelröda och vågiga så dom passar in på taket.
Så matar man elnätet när man har överskott på sommaren och tar ut det på vintern.Tänk om det blir samma utveckling på solfångare som med datorer de senaste åren. Man får ta det lungt och kolla.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #6 skrivet: 12 apr-06 kl 15:47 »
De solfångare man får bidrag till är väl de som tar tillvara värmen från solen, inte solceller, eller..?

mohave

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 apr-06 kl 19:04 »
får hoppas att priserna går ner ja, hoppas att dom börjar tillverka grätzel-celler i stor skala med, dom är mycket enklare och billigare i tillverkning, mer miljövänliga med kanske ?.

Imp

« Svar #8 skrivet: 12 maj-06 kl 17:06 »
Men detta är väl inget nytt? Så gjorde min kompis farsa redan för 15 år sedan. De hade ett mindre vattenkraftverk i ån.

esl

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 jun-06 kl 21:18 »
För det första måste man betala energiskatt på det man producerar, sedan kommer ett "miljötillägg"
(spelar ingen roll om du så kopplar motionscykeln till nätet... det är en MILJÖBELASTNING...)
Till sist den vanliga inkomstskatten ovanpå det.

Dags att rösta på Centern

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser