Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, tackan har inte m jölk!  (läst 5150 gånger)

Ulricaa

• -
Hjälp, tackan har inte m jölk!
« skrivet: 02 mar-10 kl 10:19 »
Fick två jättefina lamm igår, förra året lammade samma tacka och fick ett bagglamm som hon tog jättefint hand om. Igår fick hon alltså två och det gick jättefint, hon torkade och grejade men jag märkte när dom gick och diade lammen att dom fick ingen mjölk? Dom gick dit och försökte men släppte lika fort, hon släpper till lammen och är jättemysig med dom, har ett fint juver men ingen mjölk???? Försökte mjölka henne idag men det funkade inte kom inte en droppe....snälla hjälp, kan jag göra nåt för att få igång hennes mjölk???? Lammen har jag matat med råmjölk så dom har fått mat, dom var hungriga som vargar på morgonen....
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

samaka

• Dalarna
SV: Hjälp, tackan har inte m jölk!
« Svar #1 skrivet: 02 mar-10 kl 10:58 »
Hade samma problem med en tacka förra året. Jag vet inte om det är lika, men hennes juver kändes stumma, inte spänt och ömt som vid juverinflammation utan bara stumt och hårt lixom. Jag masserade hennes juver ngn gång per dag och prövade samtidigt mjölka ur lite, fick bara någon droppe till att börja med men vartefter dagarna gick så fick jag ur mer och mer och efter ca 1 vecka kunde hon försörja sitt lamm.

Hoppas att det ordnar till sig!

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 02 mar-10 kl 11:07 »
hon kan ev ha proppar i spenkanalerna och de sitter ibland ganska hårt. Försök att mjölka henne tills de släpper! Det kan bli lättare om du masserar hela juvret med varma händer eller en varm fuktig trasa först för att stimulera mjölkutdrivningen ("boxa" eller "putta" lite på juvret ungefär som ett hungrigt lamm gör också). Har du möjlighet att använda en bröstpump för människor så gör det! (finns på apoteket och bebis/barnaffärer) Är det så att hon v e r k l i g e n inte har någon mjölk, så får du skaffa lammnäring eller färsk komjölk och flaskmata (kan ev behövas ändå tills tackan kommer igång om de är väldigt hungriga..)
MVH
pigan

Ulricaa

• -
« Svar #3 skrivet: 02 mar-10 kl 11:52 »
Hennes juver är liksom lite halvlöst, inte mjölkfyltl som dom andra har, så jag tror inte det har med nån stockning att göra heller....men nu när jag var nere så verkar iaf lammen slabba med nånting så nåt är där nog även om hon kanske inte har satt allt ännu...ska gå ner och pröva pumpa lite senare och se om nåt kommer ut den här gången...i morse kom inte en droppe, jag har en amningspump från apoteket som jag mjölkade en tacka med förra året och det funkade kanon!

samaka

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 02 mar-10 kl 15:02 »
Har du provat att handmjölka oxå? Pumpen kan gå bet på vissa juver.

hustran

« Svar #5 skrivet: 02 mar-10 kl 20:33 »
Jag gillar inte "bröstpumpen" vi hade den efter tips från vänner, men jag tycker inte den verkar bra. Den stimulerar inte juvret utan vakumsuger, dessutom väldigt hårt. Kanske jag har fel men slänge den i alla fall. Har man handmjölkat förut så inser man hur juver o spenar fungerar. Lycka till och hoppas hon får mycket mjölk snart. Håll ut!

Gunhild

« Svar #6 skrivet: 02 mar-10 kl 20:39 »
Jag har haft endel tackor som inte släpper mjölk när jag försöker mjölka dem. Jag brukar då hålla koll och se om det är så att lammen får i sig mjölk och de brukar faktiskt vara pigga.

En del tackor behöver lite massage med linniment.

Ulricaa

• -
« Svar #7 skrivet: 03 mar-10 kl 17:15 »
Tackan har nu äntligen fått sin mjölk :D insåg igårkväll att hon hade fått det, när jag skulel ner och mata lammen var dom inte alls hungriga och skönt var det!!!!! Så nu är där mjölk!!!! Tack för alla goda råd och tips!

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser