Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fibervetemjöl??  (läst 3474 gånger)

Toppen

Fibervetemjöl??
« skrivet: 01 mar-10 kl 20:42 »
Hej!

Jag vill höra om ngn tycker ngt om Kungsörnens nya axa fibervetemjöl... Jag bakar mkt surdegsbröd, oftast på ekologiskt eller Dinkel eller andra smakrika intressanta mjöl o gryn. Jag vill ha nyttiga bröd.

Nuförtiden påstår handeln att dem har ljust fiberrikt bröd, tror d menar på att d tillsätter Inulin och vips blir detta då fiberrikt...Jaja, kanske möjligt Inulin finns ju naturligt frågan är hur naturligt d e att man tar loss d och får ned d i brödet....

Iaf, nu påstår Kungsörnen att jag kan göra fiberrikt ljust bröd av ett mjöl som innehåller prebiotiska fiber....Vad betyder det?

Vidare i innehållsförteckningen står det cikoriarotfiber -däri tror jag man finner inulin, som kanske är hälsosamt, eller???
samt majsstärkelse, kornfiber, vitmainer Olika b-vitaminer) -hur kan d stå i innehållsförteckningen egentligen??? Är d liksom tillsatta då?? annars skriver man ju sällan ut vilka vitaminer brödet innehåller....eller?

Samt mjölbehandlingsmedel askorbinsyra...

Några kloka ord?
Det påstås hälsosamt, är det hälsosamt, eller är det mest pr-trick, eller rent av ohälsosamt som en del säljande ord faktiskt i slutändan är...???

MVH Jennie

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Fibervetemjöl??
« Svar #1 skrivet: 01 mar-10 kl 20:46 »
Rent spontant, utan att vara det minsta kunnig på varken bröd eller fibrer, så känns det som att de har tagit vanligt vetemjöl och tillsatt vitaminer och cikoria-fibrer.

Eller?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Toppen

« Svar #2 skrivet: 01 mar-10 kl 20:58 »
Jo, men är det under en process som gör mjölet nyttigt tro?

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 mar-10 kl 00:17 »
Nä, du betalar dyrt för att Kungsörnen klöddar.
Köp rent mjöl i påsen!
Vill du ha c-vitaminer letar du inte i mjölpåsen- väl ::).
Cikoria användes under kriget som kaffe-surogat.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 02 mar-10 kl 07:19 »
Nä, du betalar dyrt för att Kungsörnen klöddar.
Köp rent mjöl i påsen!
Vill du ha c-vitaminer letar du inte i mjölpåsen- väl ::).
Cikoria användes under kriget som kaffe-surogat.
Exakt, jag köper aldrig fibervetemjöl, fiberhavregryn osv. Det är bara ett sätt för företagen att tjäna pengar på GI-hysterin och människors okunskap.

Jag äter gärna fiberrik mat, men vill inte betala dyrt för billiga fibrer. När jag bakar, gör gröt osv, så tillsätter jag själv extra fibrer i form av kli, loppfrön, vetegroddar osv, beroende på vad jag ska göra för något. Blir nyttigare, billigare och godare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Toppen

« Svar #5 skrivet: 18 mar-10 kl 18:47 »
Jaa, precis, det var åt det hållet mina tankar också gick.......liksom varför ska jag tro på att deras "tillsatser" på ngt vis skulle vara bättre än att jag tillsätter linfrön själv.... Fast det blev ett väldigt "vitt" och bra bröd om man behöver "lura" barn ibland ;) Mina barn äter bra av allt mitt hembakta bröd, men ibland varierar vi oss med köpt toastbröd, vitt och fluffigt, det var därför jag var nyfiken på det här med "Mycket fibrer även i vitt bröd"

Tack för diskussionen Åt gott bröd Gott Folk!"

Vurre

« Svar #6 skrivet: 18 mar-10 kl 22:50 »
Skaffa en mjölkvarn. Särskilt om man använder mycket dinkel lönar det sig på några år. Då behöver man heller inte fundera över fiberhalten och godare bröd finns inte.
snus? vad är priset på en pris?

Toppen

« Svar #7 skrivet: 20 mar-10 kl 17:52 »
Mjölkvarn ja, jag  önskade mej en i 30-årspresent men pengarna räckte inte...får spara ett tag :) Jag håller utkik här ibland, man vet ju aldrig, en jobbakompis till mej har en som kan användas på bosh köksassistent, men en sådan verkar inte finnas att köpa längre, den hade passat bra för mej annars.... men jag e lite orolig att d ska bli bökigt att få tag i säd, hur gör du?

Vurre

« Svar #8 skrivet: 20 mar-10 kl 21:47 »
Mjölkvarn ja, jag  önskade mej en i 30-årspresent men pengarna räckte inte...får spara ett tag :) Jag håller utkik här ibland, man vet ju aldrig, en jobbakompis till mej har en som kan användas på bosh köksassistent, men en sådan verkar inte finnas att köpa längre, den hade passat bra för mej annars.... men jag e lite orolig att d ska bli bökigt att få tag i säd, hur gör du?

Jag köper dinkel och vete på 25-kg, råg i 5kgpåse hos en bagare/ mjölnare här på Sudret. Man hör sig för. 25 kg är en lätthanterlig mängd. Kvarnar finns överallt men vill man ha ekologiskt kan man få jobba lite.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, Bokohammare, Aevitas, Zoë Martin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser