Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vinbärssnäckor  (läst 16203 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
vinbärssnäckor
« skrivet: 01 mar-10 kl 19:57 »
funderat lite på att skaffa mig vinbärssnäckor till trädgården och undrar då hur det skulle gå med odlingar och sånt.... äter de allt som mördarsniglarna eller?
Fjäderfän och kaniner

kattfot

• Östergötland
SV: vinbärssnäckor
« Svar #1 skrivet: 01 mar-10 kl 20:04 »
Ja, de äter allt och är hopplösa att bli av med.
Tänk dig för mycket noga inte du släpper lös dem!
Jag vet en grannfejd som började med att den ena familjens tonåring tog hem vinbärssnäckor som förökade sig och numera slukar även grannens trädgårdsväxter. Inte så kul...
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 01 mar-10 kl 20:05 »
funderat lite på att skaffa mig vinbärssnäckor till trädgården och undrar då hur det skulle gå med odlingar och sånt.... äter de allt som mördarsniglarna eller?
Förra stället jag bodde på fanns massor av vinbergssnäckor och jag märkte inget negativt av dem förutom att det kunde bli lite halt ibland  :-\ Man jag hade nog varit försiktig med att introducera dem ändå, de smittar liksom ungefär som kirskål.

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-10 kl 20:09 »
Ja, de äter allt och är hopplösa att bli av med.
Tänk dig för mycket noga inte du släpper lös dem!
Jag vet en grannfejd som började med att den ena familjens tonåring tog hem vinbärssnäckor som förökade sig och numera slukar även grannens trädgårdsväxter. Inte så kul...
det räcker som svar... inga snäckor för min del då... ugnsbakade med vitlökssmör lät rätt gott annars ;D
Fjäderfän och kaniner

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 mar-10 kl 20:26 »
Här finns min gamla tråd på ämnet 'vinbärssniglar'. Fast den ligger nere på matavdelningen.

Jag skulle nog inte heller våga släppa lös dem i trädgården men jag vet inte om dom egentligen skulle bli nåt stort problem. De små söta trädgårdssnäckorna gör iaf. ingen större skada här trots att dom finns i massor... förrutom att dom äter upp mina plantetiketter i växthusen och lämnar en tjock pappers-klister-bajskorv efter sig.

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 mar-10 kl 20:37 »
intressant läsning.. tack ;D
Fjäderfän och kaniner

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 mar-10 kl 22:24 »
Min morfar släppte lös 30 st hemma hos sig för 20 år sedan.. Nu är det.. ehum, betydligt flera :D

För 3 år sedan fick jag med 30 st hem till mig.. Har dock inte provat på att tillaga än då jag är lite feg ;D

Mina söta små slajmiga husdjur :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 01 mar-10 kl 22:50 »
Jag har inte vinbärssnäckor där jag bor nu, men jag skulle gärna skaffa, om någon vill donera  ;).

Jag odlar massor, och är inte bekymrad för att de skulle förstöra mina odlingar. Vinbärssnäckor är inte särskilt glupska, jämfört med spanska skogssninglar (ve och fasa, jag har skaffat ankor för att hålla dem i chack), eller trädgårdssnäckor (det är dem man brukar hitta i vinbärsbuskarna, mycket mindre än vinbärssnäckor, men ganska lika till utseendet, glupska vad gäller bärbuskar). Vinbärssnäckor äter gärna på lövträd, och äter gärna vissna växter, men ska inte vara särskilt intresserade av trädgårdslandet, relativt sett alltså.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Micki o Molly

• -
« Svar #8 skrivet: 02 mar-10 kl 00:52 »

Dom är uppkallade efter gamla gubben Vinberg,,,,,Tips: bättre träff på sökning vid rätt namn,,, :-[
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

kattfot

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 02 mar-10 kl 09:02 »
Om man föder upp snäckor för att äta kan man då låta dem glida omkring fritt utomhus ända fram till slakt?
Jag trodde att man måste hålla dem på en diet med steril sallad och liknande för att undvika parasiter?
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 02 mar-10 kl 09:05 »
Sniglar kan odlas på en lite yta, och den går att avgränsa.

Man brukar  ha långa smala avgränsningar, för att lättare kunna sköta odlingen.

Googla på snail farming, och kolla också i vilket klimat de odlar, för metoder och arter skiljer sig.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 02 mar-10 kl 09:07 »
Man äter dem ju tillagade, så de kan äta fritt, så har man gjort när de odlades på vissa storgods och liknande. Man ska dock fånga dem någon dag innan man ska äta dem, och då bara ge dem vatten, så att tarmen är tom. Gäller för den delen alla djur som man ska äta, de ska helst inte få någon mat sista dygnet, eftersom risken för att tarminnehåll kommer i kontakt med köttet är större då.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 02 mar-10 kl 12:48 »

Dom är uppkallade efter gamla gubben Vinberg,,,,,Tips: bättre träff på sökning vid rätt namn,,, :-[
har sett bägge namnen... är vinberg det rätta ???
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 02 mar-10 kl 12:50 »
Min morfar släppte lös 30 st hemma hos sig för 20 år sedan.. Nu är det.. ehum, betydligt flera :D

För 3 år sedan fick jag med 30 st hem till mig.. Har dock inte provat på att tillaga än då jag är lite feg ;D

Mina söta små slajmiga husdjur :D
jag kommer gärna och knycker några av dig för provsmak ;D 8) ;D....
Fjäderfän och kaniner

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 02 mar-10 kl 13:04 »
Vid en tidigare bostad delade jag trädgård med vinbärssnäckor.

Trädgårdslandet i ena hörnet, hade aldrig besök av snäckorna, dock var det fullt med åkersniglar... Komposten i andra änden av trädgården dröp av vinbärssnäckor. det krashade under fötterna när man gick dit. De gick inte att undvika  :-X
Landsflykting i storstan...

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #15 skrivet: 02 mar-10 kl 22:42 »
Här kan ni få komma och hämta hur många ni vill i vår. Det finns hur mycket som helst av dom.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

mattisvick

• -
« Svar #16 skrivet: 02 mar-10 kl 22:54 »
Nej, de käkade upp allt hos oss...

Suresh

• -
« Svar #18 skrivet: 02 mar-10 kl 23:11 »
Jag har inte vinbärssnäckor där jag bor nu, men jag skulle gärna skaffa, om någon vill donera  ;).

Åk till humletorkan i Näsum och plocka dem.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 03 mar-10 kl 09:50 »
jag kommer gärna och knycker några av dig för provsmak ;D 8) ;D....

Jag kan plocka ihop en ordentlig hink till dig när de börjar komma fram  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser