Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har dom kommit!!  (läst 4778 gånger)

chickadee

• Gäst
SV: Nu har dom kommit!!
« Svar #20 skrivet: 03 mar-10 kl 12:11 »
Om du har en foder- resp vattenautomat, så kan man resa bort ett par tre dagar, utan tillsyn (tycker jag, det finns olika åsikter).

Jordbruksverket har en annan åsikt. De säger att djur skall ha daglig tillsyn. Och det står "ska" och inte "bör". Men jag vill ju inte leka polis och glädjedödare...  :-[

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/skotsel.4.7a446fa211f3c824a0e800049.html

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 03 mar-10 kl 12:19 »
Jo, men om du åker på morgonen en dag, och kommer hem på kvällen nästa dag, så får de ju passning varje dag, även om det är många timmar emellan. Och sedan är det skillnad på en hushållsflock på 10 djur och kommersiell uppfödning.

Dessutom bör man ju vara smart nog att inte åka när vädret är extremt, antingen kallt eller varmt, då vill man ju kunna kolla att de har det bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

chickadee

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 03 mar-10 kl 12:42 »
Att vara borta över natten är förstås ok, det märker ju inte hönsen ifall man inte brukar sova hos dem förstås. Men jag vet inte om det var det 7331 menade i sin fråga med att "resa bort".

Att det skulle vara skillnad på en hushållsflock på 10 djur och kommersiell uppfödning är din tolkning, så det får stå för dig.

Sorry travelerhorses ifall vi kapar din tråd

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 03 mar-10 kl 12:48 »
Min sista kommentar angående höns, eller för den delen djur överhuvudtaget, och att resa bort: Använd sunt förnuft.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 03 mar-10 kl 15:31 »
Det brukar vara enkelt ,, man säjer åt grannen att man ska åka bort o ber den kolla til dom ev fylla mat o vatten mot att den får äggen som blir .
Eller sätter ut annons här o kolla om nån kan åka dit o titta till dom .

Nu bor min ena höns grupp i ett gammalt dass.
Deras sittpinnar bröt jag i skogen o skruvade fast med skruvdragaren .
Vattenbehållaren står på en färghink så dom inte kan välta den o en värmelampa över .
ett hästtäck på insidan av dörren som isolering på vintern o tjock bädd på golvet .
en icka kundkorg som rede .

detta funkar utmärkt ,, inga kvalster eller dyl nånsin . o sen går dom lösa i trädgården .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

7331

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 03 mar-10 kl 20:54 »
Du är verkligen påhittig! Bra inspiration! ;)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #26 skrivet: 03 mar-10 kl 21:17 »
Visst, hönsen har inte så stora krav. Men OM man får problem med kvalster eller loppor eller möss eller råttor, och det får de flesta förr eller senare, åtminstone något av dessa, då är de MYCKET lättare att åtgärda om hönshuset är ändamålsenligt byggt och inrett.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #27 skrivet: 03 mar-10 kl 22:31 »
Mössen äter mina katter ..råttorna har jag byggt en hög tröskel innanför dörren o satt en megaråttfälla innanför dörren så dom tar jag enkelt .
Fick ohyra en gång för några år sen , tog alla hönsen (13st) i en utebur o la en droppe frontline i nacken på dom o sen fick dom vara där en dag ,,allt skit förvann ...vi gjorde inte nåt mera än en vanlig städning av hönnshuset .

OCh man behöver inte måla fan på väggen , den dagen den sorgen tycker jag !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

7331

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 04 mar-10 kl 11:56 »
Om jag får problem hör jag av mig till dig travelerhorses. Du verkar ha smarta lösningar på mycket.  ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 04 mar-10 kl 18:54 »
hahaha gör det du  ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 06 mar-10 kl 19:31 »
Citera
Mössen äter mina katter

Jag är glad att jag inte har möss av samma stam som dina...... verkar ju vara ena riktiga rackare ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 07 mar-10 kl 00:51 »
Hahahha så går det när man skriver på dialekt  ;D tvärtom ska det vara så klart .....

Jennyt

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 07 mar-10 kl 15:28 »
 :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

859 gäster, 2 användare
fri, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser