Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har dom kommit!!  (läst 4781 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Nu har dom kommit!!
« skrivet: 01 mar-10 kl 18:03 »
Nu har min nya flock höns kommit  ;D
Såå söta .
Ena tuppen är visst en svensk dvärg tupp ( ska jag inte ha kvar om nånär intresserad)
Ska kolla raser på hönsen nu vartefter ..
Men sååå söta !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Nu har dom kommit!!
« Svar #1 skrivet: 01 mar-10 kl 18:26 »
Bilder! :D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 01 mar-10 kl 19:46 »
Snabbknäppte några pga snöstorm var jag tvungen att göra annat ....

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 01 mar-10 kl 20:04 »
Åh, vilken vacker Fönixtupp du har fått där! :D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-10 kl 20:19 »
 ;D Ja han är sockersöt o pytteliten jue o den andra tuppen är ännu mindre *asg* :-*
:
Vissa av dessa är ju så små att man kan ha dom i en papegojbur i vardagsrummet  ;D

Vet du vad dom spräkliga heter ?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 01 mar-10 kl 20:26 »
Den stora tjocka vit/svarta ser ut att kunna vara en blommehöna och den lilla spräckliga ser ut som en öländsk dvärghöna. Hönan med hättan är en silkeskorsning.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 mar-10 kl 20:31 »
Linkoso tror Blommehöna.... kanske.... de kan ju för all del vara tvåfärgade...

Jag tycker nästan att den svartvita ser ut som en Orust....... men hon är nog lite för stor för att vara det....... tveksam :-\ Om det är en Orust så har hon förhållandevis små ägg (betydligt mindre än blomme) som är sådär lantrasfärgande  ..... svår färg att beskriva....

Det är den enda jag känner igen såpass att jag ens ger mig på att gissa  ::) Kanske en korsning däremellan ;)

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #7 skrivet: 01 mar-10 kl 20:35 »
Så fint dina höns har det! Är de på spa, eller  :)?
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 01 mar-10 kl 20:37 »
Jo då det finns flera små bruna damer som har silkes i sej .
Den lilla spräckliga vill jag ha i vardagsrummet jue , hon är såå söt *S*

Tack Malmolund !
O ja som alltid tycker att alla andra har så fint hos sina höns  ::)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 01 mar-10 kl 20:42 »
gissar också på blomme och öländsk dvärg... gissade det innan jag läste vad linkoso skrev... och tuppen är helt klart en fönix med den stjärten...
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 01 mar-10 kl 20:47 »
Hittade mera bilder ...dom hade tom värpt i kartongerna på väg hit  ;D

Tydligen har jag två grönvärpare , äggen är mera åt det turkosa hållet irl.

Toppen att ni kan identifiera dom ,jag ska få stamtavlorna på alla sen .

ElsaGunvor

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 02 mar-10 kl 12:38 »
Hej.

Vad fina höns! Definitivt är det öländsk dvärg, den ena man ser. & Fönix tupp är det också.
Dom andra vågar jag inte gissa på.

Fick du dom fraktade hem till dig? På vilket sätt?
Kan ju vara bra att veta om man behöver frakt ngn gång.

Tack på förhand!

7331

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 02 mar-10 kl 13:51 »
Det var mig en fin tupp! Sån vill jag också ha när det blir min tur.  8)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 02 mar-10 kl 14:31 »
Hej.

Vad fina höns! Definitivt är det öländsk dvärg, den ena man ser. & Fönix tupp är det också.
Dom andra vågar jag inte gissa på.

Fick du dom fraktade hem till dig? På vilket sätt?
Kan ju vara bra att veta om man behöver frakt ngn gång.

Tack på förhand!
finns en tjej som fraktar smådjur för en hundring lådan i mellansverige o södra sverige men även udda i bland , hon ska norrut nu o sen dalarna ,,men pma mej så får ni nr annars så skrev jag hennes nr i frakttråden .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 02 mar-10 kl 14:31 »
Det var mig en fin tupp! Sån vill jag också ha när det blir min tur.  8)
Du får honom om du vill .
Jag har två likadana  ;D

7331

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 02 mar-10 kl 14:50 »
Det vill jag gärna!  :D Måste bara bli av med snön så jag kan bygga hönshuset... har inte bestämt om det blir vedboden eller lekstugan som skall göras om.  ::) Och inte blir mycket gjort för jag survar bara runt och tittar på höns, haha!  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 02 mar-10 kl 23:12 »
Det vill jag gärna!  :D Måste bara bli av med snön så jag kan bygga hönshuset... har inte bestämt om det blir vedboden eller lekstugan som skall göras om.  ::) Och inte blir mycket gjort för jag survar bara runt och tittar på höns, haha!  ;D
Det blir nog bägge till slut ska du se *asg* ;D
Det e ju bara att skotta bort snön o släppa in dom *S*
Fördelen med höns är ju att dom inte är så kräsna .
Mina har en stege lutad mot en vägg som sittpinnar i ena huset o en korg från ica som rede i det andra *S*

7331

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 03 mar-10 kl 11:10 »
Intressant, det är inte riktig så det låter när jag läser böcker. Satt just och läste om hönshuset och alla kvalster och all skit. Kände att det verkar övermäktigt att ha höns helt plötsligt, med allt man skall tänka på: kalka väggar, eller oljemåla, se till att det är mustätt, avancerade ställningar för bajset och att inga kvalser trivs, att inga vilda fåglar sprider sjukdomar (jag som älskar att mata vilda fåglar på tomten  :-\) och alla konstiga sjukdomar de kan få, och så alla rovdjur....  Jag som såg framför mig att min lilla lekstuga skulle rymma några trevliga höns som skulle gå fritt och skrocka här på tomten. 

Hur gör ni förresten med hönsen när ni reser bort? Jag har hundar och dem har man ju med sig överrallt, men inte plockar man med sig hönsen...???  (även om jag hörde om någon som fjällvandrade med en höna) 8)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 03 mar-10 kl 11:19 »
Om du har en foder- resp vattenautomat, så kan man resa bort ett par tre dagar, utan tillsyn (tycker jag, det finns olika åsikter). Då bör de vara instängda. Annars får man ha djurvakt, det räcker ju med två gånger om dagen, för att öppna på morgonen, stänga på kvällen, och se till att mat och vatten finns. Så det är inte ett betungande uppdrag att vara hönsvakt. Om man inte är borta så länge så att hönshuset måste mockas alltså, då kanske det är svårare att hitta frivilliga...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 03 mar-10 kl 12:02 »
Jag har aldrig brytt mej om vad andra säjer  ;D
När jag flyttade hit så fanns här ingenting förutom en stooooor ladugård fylld med järnskrot i ena halvan .
Jag hade inget val , jag släppte in hönsen , kaninerna o katterna i ladan , gav mat o vatten sen stände jag dörren .
Så bodde dom första veckan .
Bygg gubbarna var något förvånade när dom kom för att bära ut skrotet .
Dom hittade höns som hade byggt små bon i metallrör o kaniner överallt *S*
Jag sa att äggen var "finders keepers" hahahah

Efter den veckan fick kaninerna ett rum jag hade hittat .
Hönsen fortsatte att gå lösa då jag nu hade öppnat ladugårds dörrarna o byggt en provisorisk lösdrift åt hästarna.
Dom trivdes utmärkt den vintern .
Dom kunde gå o komma som dom ville .
Sov i halmet bredvid hästarna ,o satt uppe på planken till lösdriften .
Jag ställde några höbalar bredvid varandra o la hästäcken ovanpå så det blev som "fack" , halmade däri o vipps så hade jag reden .
Ingen frös o jag fick äggg hela vintern trotts sträng kyla.
Så man behöver inte göra det svårare än det är .

Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 2 användare
Linnea H, Howardcig

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser