Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första parningarna  (läst 7544 gånger)

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
Första parningarna
« skrivet: 28 feb-10 kl 19:21 »
I dag när solen sken, fåglarna kvittrade och det låg löfte om vår i luften tänkte jag att det kunde vara läge att para kaniner  ;).
Jag har provat några gånger tidigare men honorna har inte varit ett dyft intresserade av någon som helst form av kurtis. Men idag var de med på noterna.

Godanros King Edward (black otter) parade Oskarsgården Bodil (svart) och här hoppas jag naturligtvis på ett gäng små svarta sötnosar med vita magar  :-*.

Tholalunds Mimer (tricolor) parade Fröjdens Iza (sallander) och Billabergets Cembra (gulbrokad)  och där kan det väl bli praktiskt taget vad som helst  ::).

Nu är det bara att "tålmodigt" vänta och se vad resultatet blir.
« Senast ändrad: 28 feb-10 kl 19:54 av Eva R »
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Första parningarna
« Svar #1 skrivet: 01 mar-10 kl 12:38 »
Å så spännande.

Jag provade att para med King Edward innan han reste söderöderöver till dig men precis som hos dig var intresset minst sagt svalt så jag tror inte att han lämnat något avtryck här i Billsta.

Hoppas att lilltjejen Cembra sköter sig fint. (Det var bland annat hennes syster Cilva som jag testade King E med)

Kan inte annat än hålla med att det är den bästa av årstider som väntar nu, när solen börjar skina och fåglarna snart återvänder..... för att inte tala om att man återigen får vänta på små bäbisar och spänningen över vad det ska bli, vilka färger som poppar upp denna gång.  :o

Lycka till!
Maria
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Eva R

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 01 mar-10 kl 13:35 »
Tack, Maria

Ja, jag hoppas de här 4-5 veckorna gårt fort!
Ibland är det så svårt att ha tålamod >:D.

//Eva
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #3 skrivet: 01 mar-10 kl 14:49 »
Här har redan den första kullen fötts. Men gotlänningarna och mellerudarna är som hos er inte alls med på noterna utan kullen som tittat fram är angorakaniner. Efter klippningen i jan var den honan på hugget och i fredags föddes 9 st ulltussar, tyvärr hade tre krupit iväg och var kalla när jag hittade dem men de övriga 6 är runda och goa.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 01 mar-10 kl 20:14 »
Grattis Sara
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 02 mar-10 kl 12:08 »
Mina gottisar blev sugna i slutet av januari och nu går parningarna fort  8)

Har väntat extra länge nu när våren dröjer men gammelhanen Kanel (född 04) känner ingen vintertrötthet när han ser en dam. Ska visa vad han fortfarande kan  ;)

Fina ungar väntas runt 1. april.

Januschka,
glädjandes  över vårtecken
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #6 skrivet: 03 mar-10 kl 10:09 »
Nu var det parat och klart här också!
Mellerudshonan tokbrunstade så till den milda grad att hon nästan red sönder sina döttrar hon har kvar från i fjol, så jag släppte in henne till fästmannen i stället  ;D. Hon red dock mer på honom än tvärtom, men blir det inte småttingar efter detta möte så är det något underligt.  ::)
Av bara farten så fick den oparade gotlandshonan hoppa in till hanen också med troligen lyckat resultat.

De andra två gotlandshonorna som fick prova med King Edward har lite styvt 1 vecka kvar innan det visar sig om någon mot all förmodan tog, spännande!!!!!!

IIIIII, det är så roligt att avelsåret börjar ta fart igen  ;D ;D ;D

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #7 skrivet: 03 mar-10 kl 12:56 »
Jag väntar nog några veckor till trots att det frestande
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Qiz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 mar-10 kl 23:38 »
??? Varför väntar ni till nu? Här är det redan ungar i alla åldrar, från nov till feb.  ;D
De är på hugget konstant! Det fullkomligen sprutar ut bebisar hela tiden. Har inte märkt av någon lågkonjuktur!

Mvh Zandra

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 04 mar-10 kl 07:41 »
??? Varför väntar ni till nu? Här är det redan ungar i alla åldrar, från nov till feb.  ;D
De är på hugget konstant! Det fullkomligen sprutar ut bebisar hela tiden. Har inte märkt av någon lågkonjuktur!

Mvh Zandra
Jag väntar på att kaninerna ska komma i brunst. Mina vill inte vintertid.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Eva R

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 04 mar-10 kl 07:59 »
Jag väntar på att kaninerna ska komma i brunst. Mina vill inte vintertid.
Precis!
Mina (honor) har helt enkelt inte varit inttresserade tidigare.
Sen tycker jag det är bra att ungarna växer upp när det kan förväntas vara litet bättre temperatur och finnas en hel del grönt att tillgå.

Zandra, vad är det för raser du har?
Kan det vara så att gotlands- och mellerudskaniner är mer årstidsbundna?
//Eva R

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #11 skrivet: 04 mar-10 kl 10:08 »
Att föda upp sina kaninungar medan det finns grönt att tillgå ute är mer ekonomiskt än att ge dom en massa kraftfoder. Jag tycker också att dom växer mycket bättre på det.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Qiz

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 04 mar-10 kl 20:06 »
Jag har flest NZ men några gatukorsningar också. Har faktiskt inte trots denna kalla vinter märkt att ungarna tar skada.
Men jag parar dom "hela tiden" för jag vill ha tillgång till slaktdjur "hela tiden".
Bryr man sig inte om det så spelar det ju ingen roll. Ni har ju givetvis rätt i det där med grönfoder/ekonomi. Lycka till hur som helst för det är ju kul med bebisar. :D
Zandra

uffeoanette

« Svar #13 skrivet: 05 mar-10 kl 20:27 »
Vi har fått ungar hela vintern men det har varit få ungar i kullarna. Korsnings honorna är mycket mer fruktsamma i vårt stall. Märker ni någon skillnad ???

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 05 mar-10 kl 23:43 »
Har en fråga om brunst.

Mina två honor som sitter i samma bur tar och betäcker varandra, är det den som brunstar som betäcker eller blir betäckt ?

Behöver inte vara nån av dom. Det är ett dominansbeteende, och det kan sluta med bråk. Jag skulle sära på dom.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #15 skrivet: 07 mar-10 kl 11:21 »
Vi har fått ungar hela vintern men det har varit få ungar i kullarna. Korsnings honorna är mycket mer fruktsamma i vårt stall. Märker ni någon skillnad ???

Mina kaniner bor ute året runt och förra året parade jag tidigt, dom första kullarna föddes i mitten av mars. Dom kullarna var små och jag har mina funderingar på om det berodde på den tidiga parningen. Ytterligare en anledning till att jag väntar lite längre i år.

gustos

« Svar #16 skrivet: 07 mar-10 kl 11:50 »
Har en korsningshona (Fv/Ss), som fick 10 ungar för 2,5 veckor sedan, kanske storleken på kullar är individuellt mer än årstidsbundet? Angående kraftfoder så har jag en annan korsningskull (Rex/Bw, födda 15 dec) som vid kontrollvägning ligger på 2 kg vid 11 veckors ålder och ca 1 dl kraftfoder om dan (Solid 120, kofoder), så några enorma mängder kraftfoder vet jag inte om jag tycker att det går åt, däremot går det åt en hel del hö denna vinter.

Chandra

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 08 mar-10 kl 15:52 »
Vad roligt att höra alla era parningsplaner! Våren är sannerligen på väg!  8)

Vi fick ungar redan för 6 v sedan, det var -18 grader ute  :-\ Ena hanen hade lyckats smita in till honan i hagen bredvid. Vi trodde varken hon var sugen eller att han hann med något, men ack så fel vi hade! 8 små bebisar blev det, tyvärr strök 3 med av kylan då de hamnat utanför boet, men nu studsar 5 små härliga ullbollar omkring o mår hur bra som helst!  :)

/Saira
Bor i lantliga Ekeby i Nynäshamns kommun med sambo, dotter, 4 katter (sphynx, cornish rex), blandisen Sally, staffordshire bullterriern Samson o 2 hästar (basjkir, kallblodstravare). Har 2 stora köksland o Gotlandskaniner. Hoppas på höns så småningom!

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #18 skrivet: 15 mar-10 kl 12:50 »
Hej
Jag satte ihop ett gotlandskaninpar och ett mellerudspar för en månad sedan.....och inget hände! De tyckte det var trevligt med sällskap. Satt och slickade varandra på öronen och låg och vilade bredvid varandra och det såg så vänligt och trivsamt ut men några amorösa eskapader har jag inte sett. Det brukar annars aldrig vara några problem. Jag blir så fundersam. Ingen av honorna ser runda ut så jag låter dem väl sitta ihop ett tag till.

Gotlandshonan blev som tossig häromdagen och började rida på "sin" hane och bära sig åt som om hon var tokbrunstig :-  men hanen (en gammal "beprövad"  8) ;)herre som borde kunna sin sak) var helt ointresserad. Efter ett par dagar med samma beteende tänkte jag att min gamla beprövade herre kanske faktiskt var för gammal och inte kunde längre. Så jag provade att sätta in honan till en yngre och förhoppningsvis mer viril herre men det var inte alls populärt. Honan blev tvärirriterad och jagade runt den stackars yngre hanen som inte visade några som helst tecken på att vilja para. Efter någon minut låg han och "gömde" sig i ett hörn i buren och gotlandshonan förpassades tillbaka till sen gamla make. Sååå nöjd hon blev. Hon putsade och gullade med honom.

Våren får väl utvisa om det blir några ungar eller inte. Jag får väl gå här som en äggsjuk höna och titta efter dräktighetstecken. Skall sätta in bolådor senare i dag och se om honorna tycker det är dags att bädda.

Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #19 skrivet: 18 mar-10 kl 20:10 »
Idag satte vi ihop vår stora silver hanne med en av korsningshonorna (vit lant/blå wiener). Det gick nog bra, det var full sprätt på dem i alla fall!  ;D  Hjälp, vad spännande det ska bli, om någon månad är det ju dags då för kaninungar! Våra första!
Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 3 användare (1 dolda)
Christina Wallander, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser