Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första parningarna  (läst 7523 gånger)

Vitis

• Skåne
SV: Första parningarna
« Svar #40 skrivet: 21 apr-10 kl 11:32 »
Åh, va härligt! Det kommer nog att gå bra det där!  :-*

/Sara

Jo, det ser väldigt bra ut. Dom är mycket mer spralliga än vad jag hade förväntat mig.

Deras läten är "gnafsande", "fnattrande" (ni får försöka föreställa er) och nåt som låter som när Piff och Puff grälar.  ;D

EDIT
Efter en närmare kontroll visar det sig vara 6st välskapta och pigga krabater där under allt ludd.  :D
« Senast ändrad: 21 apr-10 kl 13:13 av Vitis »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #41 skrivet: 21 apr-10 kl 18:55 »
Jo, det ser väldigt bra ut. Dom är mycket mer spralliga än vad jag hade förväntat mig.

Deras läten är "gnafsande", "fnattrande" (ni får försöka föreställa er) och nåt som låter som när Piff och Puff grälar.  ;D

EDIT
Efter en närmare kontroll visar det sig vara 6st välskapta och pigga krabater där under allt ludd.  :D

Ja, det är alldeles underbara läten dom ger ifrån sig, dom små liven!  :-* Man blir alldeles varm i hjärtat...  :-[

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #42 skrivet: 29 apr-10 kl 20:39 »
Ytterligare en kanin parad idag. Man blir ju för kattsingen beroende av kaninbebisar, de är ju urgulliga!

Sju stycken är det förresten i första kullen, slutliga räkningen. Tror de kommer att öppna ögonen vilken dag som helst nu.
Höns, stickning och pelargoner

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #43 skrivet: 29 apr-10 kl 21:19 »
Det var en bra iakttagelse. Man blir beroende. Precis så är det. De är så söta att man blir alldeles till sig. Eftersom jag har gotlandskaniner så går jag och funderar och tänker på vad ungarna skall få för färger. Det är så spännande. Själv hoppas jag på mellerudsungar under morgondagen. Där blir ju inte färgvariationen så stor.
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Wobbeke

• -
« Svar #44 skrivet: 22 maj-10 kl 20:58 »
Idag hände det! Det som vi väntat på i ett år!!

Våran hane verkar inte göra sitt jobb, så honan och hanen har fått gå ihop en tid nu eftersom de verkligen trivs med varandra, lever upp. Vi försökte förra sommaren två gånger och inte hände och nu hände inget heller. Trodde vi. Vi har inte sett en enda antydan till parning och när det inte kom något efter den beräknade tiden antog vi att något var fel på hanen. Så idag gjorde vi iordning sommarburen och skulle flytta över kaninerna, bara kolla bona för säkerheterns skull. Och vips så ligger där något vitt! Vilken känsla, en liten kaninunge, lika vit som sin mor! Den är nog ca en vecka för det ser ut som om ögonen skall öppnas snart och det sprattlade lite innan den somna om i min famn. Och vi som skulle äta kaninungar, båda satt vi där och sa att vi nog fortsätter som hobbyvegetarianer ändå. Denna lilla bebis skall få bli vår lilla sällskapskanin istället. Vilken underbar känsla, tänk att den lilla ligger där ute, just nu! Man blir som ett barn! Det får bli att köpa ett par sällskapskaniner istället att föda upp för detta är helt underbart!
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #45 skrivet: 23 maj-10 kl 13:14 »
Ja jösses, söta är de verkligen!

Höns, stickning och pelargoner

Qiz

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 26 maj-10 kl 00:57 »
Vad fan gör man när man har ett par honor som ska ha ungefär samtidigt för att gardera sig för att kunna ev flytta ungar, så i förrgår får den ena 13! st ungar. Igår fick den andra honan 16!!!!! st ungar?? Är det bara att vänta på hur många som stryker med??

Zandra

Attes matte

• Jämtland
« Svar #47 skrivet: 26 maj-10 kl 01:12 »
Vad fan gör man när man har ett par honor som ska ha ungefär samtidigt för att gardera sig för att kunna ev flytta ungar, så i förrgår får den ena 13! st ungar. Igår fick den andra honan 16!!!!! st ungar?? Är det bara att vänta på hur många som stryker med??

Zandra

Oj jävlar!!!  :o  :o  :o 16 stycken?!?!?! Det måste ju nästan vara rekord...

Ja, det är nog inte mycket annat att göra än att vänta och se hur många som klarar sig.

Jösses... 29 ungar på två kullar... Va tusan matar du dina kaniner med...?  ;D

/Sara

Qiz

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 26 maj-10 kl 01:35 »
Hona som än så länge har 13 levande kommer från bondelinda och är en gotlandskorsning. Hon som har 16 st än så länge är syster med en som fick 12 st för ca tre veckor sedan, de båda är ca 70 % NZ/ 30% fr vädur. Båda parade med en ren NZ hane. Alla tre sistnämnda kommer från Ulf i Nyåkra (uffeoanette). De får allihop rabbfor, minskad giva just nu de ggr jag ids plocka gräs ute.
Men det e helt otroligt hur de kan få så många... Borde jag skaffa bildbevis eller ta hit ett vittne?

Zandra

Attes matte

• Jämtland
« Svar #49 skrivet: 26 maj-10 kl 09:39 »
Hona som än så länge har 13 levande kommer från bondelinda och är en gotlandskorsning. Hon som har 16 st än så länge är syster med en som fick 12 st för ca tre veckor sedan, de båda är ca 70 % NZ/ 30% fr vädur. Båda parade med en ren NZ hane. Alla tre sistnämnda kommer från Ulf i Nyåkra (uffeoanette). De får allihop rabbfor, minskad giva just nu de ggr jag ids plocka gräs ute.
Men det e helt otroligt hur de kan få så många... Borde jag skaffa bildbevis eller ta hit ett vittne?

Zandra

Det är ju helt otroligt egentligen... Ta gärna kort om du kan!  :D

/Sara

Elvan

• Bohuslän
« Svar #50 skrivet: 15 sep-10 kl 20:35 »

Satt och läste gamla inlägg när jag hittade detta från i våras. Hur gick det med alla kaniner? Känns helt otroligt med så många i samma kull, skulle vara kul att få höra hur många mamman klarade av att föda upp!
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Qiz

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 15 sep-10 kl 23:34 »
Tio avvanda, inte så illa pinkat ändå. Ungarna är ju inte direkt stora när de är 16 i en kull.  :)

Mvh Zandra

Elvan

• Bohuslän
« Svar #52 skrivet: 15 sep-10 kl 23:41 »
Verkligen inte, det är ju fler än vad de flesta kullar består av från början!
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #53 skrivet: 16 sep-10 kl 12:46 »
Jag hade nog knackat dom minsta i kullarna, fått ner antalet till kanske 10.

Ger dom en bättre start i livet.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser