Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första parningarna  (läst 7522 gånger)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Första parningarna
« Svar #20 skrivet: 20 mar-10 kl 17:31 »
Ibland känns livet helt enkelt underbart.
Fick idag vara med om något sällsynt och väldigt roligt. Jag fick vara med när en kull "småpärer" föddes....

King Edward har lämnat avtryck i Norrland. Sista parningsförsöket  med Tassen (kvällen innan han flyttade söderut) tog och i dag när jag kom för att mata djuren såg jag att hon ryckt päls och när jag kännde efter hittade jag ett pälsbo...................... utan bäbisar  ???  ::)

Efter att jag matat alla och hon mumsat i sig ett halvt äpple ser jag att hon tar en rejäl grabbnäve halm och kilar in i sin halmhög. Då jag misstänkte vad som skulle ske satte jag mig utanför och efter några minuter av uff och gruff hör jag små kvitter och pip, lite senare en som galskriker. Efter 10 minuter kommer Tassen uthoppande och några minuter senare har hon tvättat av sin blodiga bakdel och ser ut som om inget har hänt.

Resultatet 8 små bäbisar till min potatiskull (vi kallar dem så pga pappans namn)
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #21 skrivet: 20 mar-10 kl 23:13 »
King Edward har lämnat avtryck i Norrland. Sista parningsförsöket  med Tassen (kvällen innan han flyttade söderut) tog

Vad roligt!
Hoppas han kommer att sköta sig lika bra här  :).
Om knappt två veckor får vi se om det blivit något resultat.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #22 skrivet: 21 mar-10 kl 04:15 »
Idag 20 mars, fick vi vår första kull med Mellerudskaniner ;-)
5 fina vart det varav en albino.
Tidigare så har vi ju en kull med 6 gotlandskaniner som föddes den 8 mars så de har precis blivit så söta & öppnat ögonen i helgen.

Självklart är de till salu för avel med genbank så hör av dig & tinga en eller fler redan nu.

www.nolstrand.se/kanin.html

Mvh Birgitta Genbank 716
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #23 skrivet: 23 mar-10 kl 12:39 »
Total chock!
Lilla honan jag inte trodde var dräktig hade i morse bäddat ett fint kolsvart bo. Men än en gång hittade jag bara det tomma pälsboet så nu sitter jag på jobbet och funderar på hur dagen ska kunna gå lite fortare så jag får fara hem och se om hon klarat av uppdraget att lägga bäbisarna där de ska och bädda om dem ordentligt.

Konstigt att hon kommer nu bara, hon var beräknad i lördags precis som Tassen  ??? Hittills har man kunnat ställa klockan efter honorna. De har alla ungat precis på dagen.

Hur vanligt är det att de går över tiden egentligen?
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #24 skrivet: 23 mar-10 kl 12:47 »
Total chock!
Lilla honan jag inte trodde var dräktig hade i morse bäddat ett fint kolsvart bo. Men än en gång hittade jag bara det tomma pälsboet så nu sitter jag på jobbet och funderar på hur dagen ska kunna gå lite fortare så jag får fara hem och se om hon klarat av uppdraget att lägga bäbisarna där de ska och bädda om dem ordentligt.

Konstigt att hon kommer nu bara, hon var beräknad i lördags precis som Tassen  ??? Hittills har man kunnat ställa klockan efter honorna. De har alla ungat precis på dagen.

Hur vanligt är det att de går över tiden egentligen?

Hoppas allt går bra tills du kommer hem igen!
Va det en mellerudare som fick eller en av dina gottisar?

Våra har ju fått på 34:e dagen osv så här kan inga klockor ställas efter parningarna.

Mvh Birgitta som väntar nyfiket på uppdatering
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #25 skrivet: 23 mar-10 kl 13:59 »
Det är gotlandsunghonan Cilva som verkar ha tagit ändå. Min mellerudshona kommer om lite mer än en vecka.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #26 skrivet: 24 mar-10 kl 19:20 »
 ???  ???  ???  ???

Nu förstår jag verkligen ingenting. Cilva som jag trode inte blivit dräktig började ju rycka ordentligt med päls och lägga på hög i går morse (tisdag), hon hade sin tid ute i lördags. Naturligtvis trodde jag att det skulle finnas bäbisar i går kväll då men det hade inte blivit något när jag kom hem, och inte i morse, och inte i kväll heller.......  ???

::) Kan hon vara skendräktig och visa det först efter att hennes tid är ute? Eller hur sena kan de vara egentligen?
I övrigt är hon oföskämt pigg och fräsch och ser inte hängig ut på något vis eller så. Det var nästan så att det hoppade och spratt lite extra i henne idag.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #27 skrivet: 25 mar-10 kl 10:41 »
Låter som hon skenar ja. Antagligen har hon brunstat om efter den misslyckade parningen eller så är hon brunstig nu.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #28 skrivet: 25 mar-10 kl 21:43 »
Lite väl sent att bli skendräktig 4 dagar efter hon hade tid ute från parningen kan man tycka. Men tydligen tycker inte hon det. Enda alternativet skulle möjligen var att hon fått någon enstaka unge bara och ätit upp den. Men det känns som ett bättre och mer troligt alternativ att hon skena i samband med någon form av brunst då hon faktiskt har träffat en hane. För någon månad sedan men ändå......

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #29 skrivet: 26 mar-10 kl 18:05 »
Nu boar honan som vi parade i förra veckan! Ordentligt dessutom!  ;D
Höns, stickning och pelargoner

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #30 skrivet: 26 mar-10 kl 21:32 »
Min ena gotlandshona börjar alltid bygga bo av allt löst hon hittar i buren redan någon vecka efter parning. Nu började hon faktiskt dagen efter. Men så länge hon inte drar päls är det lugnt. Då vet jag att hon bara förbereder sig ordentligt i vanlig ordning.  ;)

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #31 skrivet: 05 apr-10 kl 23:33 »
Tre kullar nu i månadsskiftet:

Godanros King Edward (black otter) och Oskarsgårdens Bodil (svart) 5 ungar en vit!?!, tre svarta och en black otter (yes!).

Tholalunds Mimer (tricolor) och Fröjdens Iza (sallander) 9 ungar!!! ljusa och mer eller mindre brokade.

Tholalunds Mimer (tricolor) och Billabergets Cembra (gulbrokad) 5 ungar brokade.

Med reservation för tolkningen av färgerna  ;), det här är mina första gotlandskullar :).
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #32 skrivet: 19 apr-10 kl 21:43 »
Idag upptäckte jag tre eller möjligen fyra ungar i boet.  :)  Men jag vet så lite om kaniner - honan verkar inte alls intresserad. Jag har smugit fram till buren tre gånger idag (inte stört) och hon sitter alltid utanför. Har inte varit inne i boet alls vad jag kan se. Hur ofta är de inne i boet och ger di?

Ungarna har hon placerat längst in i boet och har bäddat åt dem med halm och päls, så den biten verkar vara okej.

Men borde hon inte vara lite mer intresserad ändå?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 19 apr-10 kl 22:43 »
Idag upptäckte jag tre eller möjligen fyra ungar i boet.  :)  Men jag vet så lite om kaniner - honan verkar inte alls intresserad. Jag har smugit fram till buren tre gånger idag (inte stört) och hon sitter alltid utanför. Har inte varit inne i boet alls vad jag kan se. Hur ofta är de inne i boet och ger di?

Ungarna har hon placerat längst in i boet och har bäddat åt dem med halm och päls, så den biten verkar vara okej.

Men borde hon inte vara lite mer intresserad ändå?

Nej, det är helt normalt! Hon verkar vara en bra mamma.  ;) Kanin-honor diar oftast bara sina ungar en gång per dygn, och då oftast på natten. Dessemellan så ignorerar dom boet helt. Såvida dom inte är lite extra vaktiga, för då kan man få sig en rejäl åthutning om man är där och pillar. En av mina honor låter mig inte ens stoppa handen i den halvan av buren där boet är...  ::)
Om ungarna ser runda och pigga ut så är allt i sin ordning.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #34 skrivet: 19 apr-10 kl 22:46 »
Åh, tack Sara! Vilken novis jag är...  :-[

Ungarna ser så trinda ut så, det lilla jag har sett av dem. Så då kanske man vågar hoppas på att det här kommer att gå bra!  :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 20 apr-10 kl 11:59 »
Åh, tack Sara! Vilken novis jag är...  :-[

Ungarna ser så trinda ut så, det lilla jag har sett av dem. Så då kanske man vågar hoppas på att det här kommer att gå bra!  :D

Alla är vi barn i början...  ;)

Vi håller tummarna för att allt går bra!  :)

/Sar

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #36 skrivet: 20 apr-10 kl 12:48 »
Vid dagens snabbtitt så sprallade det på bra i boet.  :)

En liten fråga till: när kan man kolla ungarna lite mer ordentligt? Alltså, kolla hur många det är och plocka bort ev. döda ungar?

Gille

• -
« Svar #37 skrivet: 20 apr-10 kl 13:31 »
Vid dagens snabbtitt så sprallade det på bra i boet.  :)

En liten fråga till: när kan man kolla ungarna lite mer ordentligt? Alltså, kolla hur många det är och plocka bort ev. döda ungar?
Det kan du göra med en gång. Jag brukar antingen sätta honan i en rasthage eller ge henne något extra gott under tiden.
Kaninuppfödare och pelargontant.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #38 skrivet: 20 apr-10 kl 13:36 »
Det kan du göra med en gång. Jag brukar antingen sätta honan i en rasthage eller ge henne något extra gott under tiden.

Åh, bra! Då blir det nog äpple till Rosita medans matte kollar!  ;D

Edit: efter en koll så är det fyra ungar i boet. De sprallar och "gnafsar"!
« Senast ändrad: 20 apr-10 kl 20:57 av yrian »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 21 apr-10 kl 00:08 »
Åh, bra! Då blir det nog äpple till Rosita medans matte kollar!  ;D

Edit: efter en koll så är det fyra ungar i boet. De sprallar och "gnafsar"!

Åh, va härligt! Det kommer nog att gå bra det där!  :-*

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser