Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bättre förbränning i kakelugn?  (läst 5138 gånger)

Attis

• -
Bättre förbränning i kakelugn?
« skrivet: 28 feb-10 kl 05:19 »
Vi eldar dagligen (2ggr) i våra två kakelugnar. Vi fyller ungefär motsvarande luckornas storlek. Om vi tänder kl 17-18 så hinner klockan bli minst 22-23 innan vi kan ge oss på att stänga spjället. Vissa kvällar orkar vi inte vara uppe så sent och då får spjället vara lite öppet. Vilket gör att ugnen är nästintill kall på morgonen.
Visst kan vi elda mindre ved eller börja tidigare på kvällen. Men i praktiken verkar det inte fungera...
Funderar på om hela förloppet skulle gå snabbare om man har någon form av grovt galler som man eldar på, så askan kan trilla ner på botten av kakelugnen. På så vis så skulle syret ha lättare att komma till också.

Är det någon som tror att det gör någon skillnad eller har det mindre betydelse? Gallret får ju i så fall vara tillverkat av ganska tjockt stål så det inte böjs i värmen.

(en annan smidig variant skulle vara ett spjäll som stängs automatiskt efter en viss tid, som man själv anger).
/Attis

Tant Jansson

• Östergötland
SV: Bättre förbränning i kakelugn?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-10 kl 12:37 »
Jag undrar om du inte är ute efter en tax. :D

En eldhund som man lägger längst ned i kakelugnen och sedan på med den liggande veden.

Då jag har en kamin innan min rörspis använder jag den inte. Min ser ut som en enkel metallställning med ett metallband på var sida samt en band mitt på som håller ihop.

Om du vill kan jag ta bild på den?

Tant inte fru, om jag får be. :D

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 01 mar-10 kl 02:32 »
Nja, jo jag har för mig att jag sett sådana någon gång. Har du provat utan och sett om det är någon skillnad på tiden det tar tills du kan stänga spjället?

Inser att jag i princip kan lägga in valfritt metallföremål underst och se om det blir bättre eller ej.
Lägg gärna in en bild i alla fall :=) Dom brukar vara ganska snygga har jag för mig.
/Attis

bewakman

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-10 kl 10:01 »
Se till att röra om i din glödhög så att allt glöder. Det kan även fortfarande brinna en låga när du stänger. Sätt fram ansiktet mot kakelugnen en bit ovanför luckorna (ståhöjd). Om det bara blir varmt och inte sticker i ögonen (rökgas) kan du stänga spjället även om det brinner en liten låga. Du kan stänga mycket tidigare än du tror!

Vi brukar stänga efter ca 1t då brasan reducerats till ca halva storleken och allt är en fin glödhög. Helt öppet spjäll fram tills dess, ingen pyreldning. När du stängt spjället med denna glödhög kommer du få kakelugnen mycket varmare. Rör om då och då.

Bosse

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 02 mar-10 kl 08:15 »
Jo vi brukar ju röra i glödhögen några ggr, men det brukar lukta rök när vi stänger för tidigt. Kanske spjället är tätare än ditt?
Sen rekommenderas man ju inte att stänga spjället för tidigt pga risken för kolmonoxid (som inte luktar). Men skulle fortfarande gärna se att veden blir aska fortare i ugnen.  :)
/Attis

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 02 mar-10 kl 08:43 »
Nu fick jag en idé! Om man klipper till en bit sträckmetall, lika stor som botten i kakelugnen, och lägger den underst innan man börjar elda. Sedan eldar man som vanligt. Men när det bara är lite glöd kvar så lyfter man upp sträckmetallen, skakar den så att askan ramlar av, och sätter in t.ex. en halv tegelsten under på var sida, så får glöden tillräckligt med syre för att kunna brinna slut utan att kvävas av askan. Alternativt kan man hälla de glödande kolen i en plåthink med lock och bära ut och ställa på ett säkert ställe (där den inte kan orsaka brand eller förgifta med kolmonoxid). Kolen kan sedan användas i trädgårdslandet för att göra sådan där "terra preta", tror jag att det heter.

För det man vill är ju att förkorta den sista glödfasen, som brukar kunna ta lång tid, innan man kan stänga spjället. Man vill inte snabba på förloppet under själva huvudförbränningen, då blir nog rökgaserna för varma och hastigheten för snabb för att värmen ska hinna stanna i ugnens tyngd.
« Senast ändrad: 02 mar-10 kl 08:46 av Ylven »
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

kattfot

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-10 kl 09:22 »
Jag har löst problemet genom att skaffa en pelletskorg som jag ställer i kakelugnen och eldar med vanlig ved. Det gör att det blir bättre drag med luft under bränslet och om man inte orkar vänta tills man kan stänga spjället så lyfter man bara ut korgen med  askan och ställer den på ett brandsäkert ställe. Då förlorar man ju lite energi, men ibland har man inte tid och vänta och själva kakelugnen brukar vara ordentligt varm ändå. Korgen underlättar också när man askar ur. Jag köpte den på OKQ8 och den kostade typ 400:-
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser