Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svagt lamm  (läst 4086 gånger)

Miss Evil

• Skåne
svagt lamm
« skrivet: 27 feb-10 kl 23:00 »
Första lamningen resulterade i 4 lamm! Förbaskat, men det är finull i henne. Tre stod upp o skrek o det fjärde låg kall o blöt i en hörna med huvudet bakåt.
Gav selen till alla lammen. Tog in o värmde lammet o det har rest huvudet men darrar mycket. Försökte mjölka tackan men det kom inga mängder. Två diade i alla fall när jag var nere o det tredje låg o fick lite i munnen av mig. Den inne har lite sugreflex o har fått ett par två ml sprutor. Till frågorna - kan jag ge lammersättning när den är så här liten? Druvsockervatten? vad? Vill inte ta för mkt mjölk från de andra lammen när hon inte verkar ha så mycket. Är det var tredje timme den ska dia? Hur fort ska den ut igen om den piggar på sig? Och klarar tackan att fulldia fyra lamm eller borde man ge ersättning? Finns det några problem med att ge tackan mycket kraftfoder direkt för att öka mjölkproduktionen? Tacksam för svar :)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Miss Evil

• Skåne
SV: svagt lamm
« Svar #1 skrivet: 28 feb-10 kl 00:38 »
Inga goda råd =( Nu vinglar han runt o skriker. Har fått lammersättning och mer råmjölk. Sätter ner honom till de andra nu så får jag se hur det går, känns bäst om han får vara hos sin mamma..
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

moppe

« Svar #2 skrivet: 28 feb-10 kl 06:56 »
Klarar den att vara med mamma är det ju bra. Men om den inte är så stark så är det nog inte så lätt att sätta sig upp mot de andra för att få mjölk. Håll full koll om den får diat något annars får du ge den ersättning. Är där en svag till så ge den också så att den orkar att äta från mamma sen.
Detta är tips som jag har fått från andra, har inte så mycket erfarenhet själv :)

mosesmia

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 28 feb-10 kl 08:13 »
Citera
Finns det några problem med att ge tackan mycket kraftfoder direkt för att öka mjölkproduktionen?
Du får ej öka för kraftigt fodergivan, utan börja med en näve och öka sakta.

Hade själv en finullstacka som fick 3 lamm. Hon hade inte nog med mat åt alla, men hon accepterade att vi gick in och stödflaskde lammen. De kunde äta av henne och samtidigt få extra av oss, men alla tackor gör inte det , utan de kan även stötta lammen pga att de luktar annorlunda.
En rya tacka fick även de året 4 lamm, men där fick vi ta ett lamm och flaska den. Hon orkade/hann bara med 3, men det var ju bra i alla fall.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Ulla Krull

« Svar #4 skrivet: 28 feb-10 kl 08:25 »
Ge det lilla lammet så mycket råmjölk du kan avvara och fyll på med lammnäring.
Låt det dricka sig mätt varje gång du ger och ge helst 5-6 ggr per dag första dagarna. Jag tycker inte att man behöver springa upp på natten men de första nätterna ska helst inte vara så mycket längre än 6 timmar.

Testa också att ge syskonen lammnäring för det kan hända att tackan inte har nog ens för tre lamm i början och då kan det vara något av de lammen som behöver lite stöd. Bättre att stödja tidigt än att försöka få fart på svaga lamm.
Man märker ofta om det är någon som vill dricka ur nappflaskan. De förstår ju inte vad det är om man bara håller fram den men om man tvingar in nappen i munnen och ser till att de får i sig några klunkar så brukar hungriga lamm fortsätta suga medan mätta inte vill.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 feb-10 kl 11:17 »
Tack för de goda råden  :D Fullt upp idag med rymmande kor, napplamm o skrikande son. Tur man har grannar som kan hjälpa till när man är själv :) Lammet har fått ersättning men skriker hela tiden så han är väl inte mätt. De andra är tysta o verkar pigga. Han får vara där för tackan men när han försöker dia så puttar hon bort honom. Jag fick inte mjölka henne idag utan hon sparkar och blir orolig. Hoppas på att han ska få dia något från tackan och sen stödfodra vid sidan..

bloke1

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 05 mar-10 kl 22:44 »
låter som ett blivande flasklamm!? en tacka har ju två fungerande spenar och är väl således bäst lämpad att klara två lamm. tre är ju oftast inget problem, mer än att ett av lammen oftast ligger efter i tillväxt.
flasklamm brukar jag relativt snart fodra med lammnäring på hink. 2 liter per dygn som fylls på x1. då blir det ganska smidigt. i början utfodring var fjärde timme.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 mar-10 kl 23:01 »
Japp grannen tog lammet eftersom tackan blev så le mot den. Annars hade jag tilläggsfodrat vid sidan men det blir för klurit när han ej kunde gå med sin mamma. Brukar ni ge lammnäring som tillskott till trillingar för att spara tackan o hjälpa lammen eller ska de få sköta sig själv?

Miss Evil

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 05 mar-10 kl 23:16 »
Såg att det fanns en annan tråd här om hur många lamm de brukar klara  ;D

ulfg

« Svar #9 skrivet: 06 mar-10 kl 08:01 »
Vad bra att problemet löste sig med att grannen kunde ta lammet. Själv hade jag tagit bort det fjärde lammet.
Jag tycker att det inte går att ha såna här problem vid lamning. Det tar för mycket tid, blir för komplicerat och låter onaturligt att en tacka skall ha 4 lamm att ta hand om. Med såna här problem vid lamning hade jag fått gråa hår i förtid och tappat glädjen i lammningstid.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 07 mar-10 kl 00:48 »
Det har du rätt i  :) Tycker det räcker bra med två lamm. Innebär för mycket merarbete med flasklamm. Fick fyra lamm till men ett dog. Har aldrig nedkommit med så många lamm förr men dessa två är finullskorsningar som vi fått.  Resten av fåren är "köttigare" så vi slipper förhoppningsvis problem med för många lamm. Har däremot haft problem med för stora ensamfödda lamm tidigare och det är inte heller så nöjsamt  :(

Skogssol

• Kör i vind!!
    • -
« Svar #11 skrivet: 08 mar-10 kl 07:54 »
Hejsan fina Miss Evil  ;)
Gustavs Sol här!

Vad skönt att grannen tog hand om lammet, när det krävs för mycket tid för omsorg så blir det ju inte längre hållbart.
Även om man vill och de ju är så gudomligt jättesöta  ::)

Vår Fina (finullaren) som vi hämtade hos er i höstas är JÄTTESTOR
och vi vet inte hur hon skall kunna föda det som finns i henne...
jag har aldrig känt en sådan spänd mage förut. Idag skall Gustav ringa veterinären bara för att "kolla läget", vad som gäller osv.
Hon pustar en hel del och verkar sista dagarna tycka att det är jobbigt. Jag förstår henne. Vi klappar om henne så mycket vi kan och ser till att hon har det bra.
107ans lamm är underbar *L* växer och skuttar och är så nyfiken!

Varm fårkram från mig till dig!
Inte låsa, men öppna...

Miss Evil

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 08 mar-10 kl 17:08 »
Nämen hej på dig vännen ;D
Har jag skrämt upp er nu med mina fyrlingar?
Nu är ju Fina inte bara finull och förstalammare så hon borde inte få så många tycker jag men man vet ju aldrig, hennes mor fick fyra. Sen har finullarna förmågan att se grymt runda ut rent naturligt. Finas mamma såg ut som om hon skulle ha minst fyra förra året med men då fick hon bara två! Man kan skanna dem har jag hört för att se hur många lamm där är men vet ej om det går så sent. Ring och hör med vet om det känns jobbigt men de kan inte göra mycket. Inga av mina ungtackor har fått nått direkt juver än så de dröjer.
De brukar klara det själv! Men det är bra att ni är uppmärksamma.
Hoppas det går bra med era kelgrisar och bara ring annars, när som helst på dygnet går bra ;)

Stor fårkram tillbaks till dig!

bloke1

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 11 mar-10 kl 16:47 »
Vill bara inflika att jag för ett par år sedan hade en tacka som jag var säker på skulle få trillingar, men ut kom ett lamm som vägde 7 kg! tackan behöver hjälp då med, även om lammet var rättvänt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser