Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nästa hund...  (läst 23347 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Nästa hund...
« Svar #80 skrivet: 04 mar-10 kl 12:58 »
det finns bara en hund som passar in på din lista. pyreneer. absolut världens bästa vakthund otroligt intuitiv. klok. frisk ras med starkt psyke och mycket pondus.

Åka skidor och tävla lydnad med en pyreneer...? Nja, det känns inte så lockande... Och jag tror inte att en sån skulle uppskatta att vara inne och sitta i soffan och gosa med mig. Dom är ju boskapsvaktare.
Okej att den vaktar, men jag vill inte ha bara vakten.  ;)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

• Jämtland
« Svar #81 skrivet: 04 mar-10 kl 13:04 »
En av mina träningkompisar har två Austr cattledogar och de är jätte trevliga hundar/ras. Hon tränar lyd/sök/spår/vallning med dom. De har en liten "kan/vill göra på mitt sätt" men jag ser många likheter med dom och min schäfer träningsmässigt. Hade jag plats så skulle jag gärna ha en cattledog att tävla med.

Vet du om det är nån skillnad på tikar och hanar i den rasen? Mentalt alltså...

Jag funderar lite på om dom kanske är rätt lika aussien när det gäller psyke och kapacitet...? Såna känner jag ju fler av.  ;)

/Sara

glim

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 05 mar-10 kl 19:32 »
Kolla in finsk lapphun d och lapsk vallhund, uppfyller de mesta av dina krav.

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
« Svar #83 skrivet: 05 mar-10 kl 20:27 »
Min träningskompis har två hanar av rasen cattledog. Tikarna är nog något mildare än vad hanarna är. Har skickat ett PM till dig.

/Camilla
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Wobbeke

• -
« Svar #84 skrivet: 19 mar-10 kl 16:54 »
Ja det är ju svårt att komma ifrån att en schäfer verkar vara det du letar efter, synd med risken för sjukdom dock. Det enda man kan göra är att vara noga med valet av uppfödare och valp. Jag har själv en schäfer och upplever att min uppfödare får mycket bra resultat av sin avel, sällan sjukdomar. Man kan ju även välja en redan provad kombination.

Jag drarmed Love, både cykel och skidor och det fungerar toppen, eftersom han faktiskt lyssnar på vad jag säger, jämfört med samojederna. I och med de du vill göra bör du skaffa en arbetsvillig hund, inte en sådan som bara vill jobba när den känner för det. En schäfer är lätt och jämflrt med mallen mycket mer lätthanterlig. Jag anser att skall man skaffa en malle så bör man vara mycket erfaren av brukshundar och vilja ha med den i jobbet eller träna mycket. Skillander mellan Malle och schäfer kan beskriva med att en schäfer är en volvo, du kan ha den till allt, den håller länge, tål en massa skitkörningar. En Malle är som en racebil, fungerar bäst på banan men till övrig är den inte så lämplig. Detta har jag fått från en uppfödare av malle och schäfer. En schäfer har mycket högre retningströskel och är inte riktigt lika snabb i tankeverksamheten. En malle känner av minsta signal från dig och man bör förbereda sig inför träning för annars kan det fort gå till så att hunden lär sig helt fel för attman belönat fel utan att märka det själv. Det är också vanligare att en malle har en låg retningströskel, det kan säga pang utan att man själv förtsår varför. Av de två jag träffat har den ena bitit sin egen förare pga att den tröttnade på att hon ryckte i kopplet. Den bet henne i ansiktet. Trevlig hund annars. Den andra är en föredetta polishund och mycket snabb till bett och den anser sig provocerad. En schäfer kan man provocera mycket länge innan den biter, ingen man skall göra, men en trevlig egenskap om man inte vill bli stämd av bitna grannar.

Ja förutom att schäfern passar in på alt ovan. Man kan göra allt med en schäfer och jag valde rasen elvis för att jag uppskattar hundar som är något reserverade. Detta pga att mina samojdere är helt tokiga i människor och jag tycker det är jobbigt. Bättre med en hund som luktar och sen skiter i personen.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Thomas Lagerqvist

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 19 mar-10 kl 23:27 »
Bloodhund  ???
den jag hadde  o:) allt du söker + dreggel  8) men man vänjer sig.

mvh T

Attes matte

• Jämtland
« Svar #86 skrivet: 20 mar-10 kl 00:35 »
Ja det är ju svårt att komma ifrån att en schäfer verkar vara det du letar efter, synd med risken för sjukdom dock. Det enda man kan göra är att vara noga med valet av uppfödare och valp. Jag har själv en schäfer och upplever att min uppfödare får mycket bra resultat av sin avel, sällan sjukdomar. Man kan ju även välja en redan provad kombination.

Jag drarmed Love, både cykel och skidor och det fungerar toppen, eftersom han faktiskt lyssnar på vad jag säger, jämfört med samojederna. I och med de du vill göra bör du skaffa en arbetsvillig hund, inte en sådan som bara vill jobba när den känner för det. En schäfer är lätt och jämflrt med mallen mycket mer lätthanterlig. Jag anser att skall man skaffa en malle så bör man vara mycket erfaren av brukshundar och vilja ha med den i jobbet eller träna mycket. Skillander mellan Malle och schäfer kan beskriva med att en schäfer är en volvo, du kan ha den till allt, den håller länge, tål en massa skitkörningar. En Malle är som en racebil, fungerar bäst på banan men till övrig är den inte så lämplig. Detta har jag fått från en uppfödare av malle och schäfer. En schäfer har mycket högre retningströskel och är inte riktigt lika snabb i tankeverksamheten. En malle känner av minsta signal från dig och man bör förbereda sig inför träning för annars kan det fort gå till så att hunden lär sig helt fel för attman belönat fel utan att märka det själv. Det är också vanligare att en malle har en låg retningströskel, det kan säga pang utan att man själv förtsår varför. Av de två jag träffat har den ena bitit sin egen förare pga att den tröttnade på att hon ryckte i kopplet. Den bet henne i ansiktet. Trevlig hund annars. Den andra är en föredetta polishund och mycket snabb till bett och den anser sig provocerad. En schäfer kan man provocera mycket länge innan den biter, ingen man skall göra, men en trevlig egenskap om man inte vill bli stämd av bitna grannar.

Ja förutom att schäfern passar in på alt ovan. Man kan göra allt med en schäfer och jag valde rasen elvis för att jag uppskattar hundar som är något reserverade. Detta pga att mina samojdere är helt tokiga i människor och jag tycker det är jobbigt. Bättre med en hund som luktar och sen skiter i personen.

En malle har aldrig ens varit på tapeten för mig. Alldeles för mycket räser för min smak. Och schäfer är tyvärr också uteslutet. Det är på tok för mycket sjukdomar på rasen, och det vill jag verkligen inte ha.

/Sara

esten

• -
« Svar #87 skrivet: 20 mar-10 kl 07:47 »
Settrar brukar vara duktiga på att dra husse/matte i skidspår även i tävlings samanhang .
Många slädhundar idag är ju korsade med settrar .

Lugna och trevliga inomhus , skärpta på dressyrbanan och friska

Bra hundar för friluftsfolk

Men man ska välja hund ur jaktlinjerna
« Senast ändrad: 20 mar-10 kl 07:52 av esten »

Charlotte

• -
« Svar #88 skrivet: 20 mar-10 kl 08:02 »
Settrar brukar vara duktiga på att dra husse/matte i skidspår även i tävlings samanhang .
Många slädhundar idag är ju korsade med settrar .

Lugna och trevliga inomhus , skärpta på dressyrbanan och friska

Bra hundar för friluftsfolk

Men man ska välja hund ur jaktlinjerna
Jag har haft en Irländsk setter av jaktstam , hon kom till mig som omplacering och var en helt underbar och lättsam hund, lärde sig snabbt att gårdens djur skulle man lämna i fred, älskade att dra mig på skidor och var min allra bästa kompis :)
 Trodde aldrig att jag skulle få en så älskad hund igen men nu har jag min Pointer/Setterkorsning som är precis lika bra :) Han har dessutom vid ett flertal tillfällen visat Rovdjursskärpa, han har stenkoll på om en räv är i närheten och anföll och jagade bort en grävling som var i full färd med att försöka knipa en kanin genom nätet.
 Fågelhundar är trevliga.
                                               Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

esten

• -
« Svar #89 skrivet: 20 mar-10 kl 09:07 »
Någon annan hade ju föreslagit vorste också .

Fågelhundar är lätta att forma och de blir vad man gör dom till .
det finns ett antal polishundar av vortste ras . Så skärpa finns .
Och jag tycker inte den är mindre i Setter eller pointer raserna heller .

Min Engelska setter var gd räddningshund .

Finns ju även fler Munsterländer , Breton , Vachtel mfl .

dulcamara

« Svar #90 skrivet: 20 mar-10 kl 12:48 »
Trots att du fått så otroligt många svar kan jag inte låta bli att rekommendera vår hundras - EURASIERN! De är inte så stora (men tillräckligt), smidiga, vaktar bra (lagom), otroligt familjekära och litet "svala" mot främmande, har en härlig spetshundspäls som klarar norrländskt klimat (sover gärna ute i snön), kan läras att dra mm. Framför allt är de härliga, kärleksfulla, följsamma hundar som ändå har en egen karaktär och vilja. Lugna och med hög stresströskel. Ingen jaktinstinkt att tala om, men det verkar ju inte som om det är vad du är ute efter. Det kan ju snarare vara en nackdel med en stark jaktinskinkt och göra att man inte kan ha hunden lös i skog och mark.Dessutom är de vackra, så det är en glädje att se dem varje dag...

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 20 mar-10 kl 18:26 »
Håller med dig, dulcamara! En eurasier är en skönhetsupplevelse och en mycket trevlig hund :)!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #92 skrivet: 20 mar-10 kl 22:23 »
Någon annan hade ju föreslagit vorste också .

Fågelhundar är lätta att forma och de blir vad man gör dom till .
det finns ett antal polishundar av vortste ras . Så skärpa finns .
Och jag tycker inte den är mindre i Setter eller pointer raserna heller .

Min Engelska setter var gd räddningshund .

Finns ju även fler Munsterländer , Breton , Vachtel mfl .

Jag håller med, dom flesta fågelhundar är verkligen jättetrevliga, men det är också det dom faller på i mitt val. Dom är så in i h-te trevliga och glada och tjosan hejsan, så som vakthund är dom ju värdelösa, om man inte tänkte att dom skulle pussa ihjäl inkräktaren...  ;D
Münsterländern har jag tittat på förut (den stora) och det kan nog bli en sån nån gång framöver, men inte den här gången...  ;) Jag ska nog jaga fågel innan jag skaffar en sån.

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #93 skrivet: 20 mar-10 kl 22:24 »
Trots att du fått så otroligt många svar kan jag inte låta bli att rekommendera vår hundras - EURASIERN! De är inte så stora (men tillräckligt), smidiga, vaktar bra (lagom), otroligt familjekära och litet "svala" mot främmande, har en härlig spetshundspäls som klarar norrländskt klimat (sover gärna ute i snön), kan läras att dra mm. Framför allt är de härliga, kärleksfulla, följsamma hundar som ändå har en egen karaktär och vilja. Lugna och med hög stresströskel. Ingen jaktinstinkt att tala om, men det verkar ju inte som om det är vad du är ute efter. Det kan ju snarare vara en nackdel med en stark jaktinskinkt och göra att man inte kan ha hunden lös i skog och mark.Dessutom är de vackra, så det är en glädje att se dem varje dag...

Men eurasiern är väl inte direkt frisk...? Höftfel är väl ganska vanligt, eller?

/Sara

dulcamara

« Svar #94 skrivet: 26 mar-10 kl 01:17 »
Jo, jag tror att eurasiern räknas som en tämligen frisk hund med lång förväntad livslängd. I försäkringshänseende t ex är de bland de "billigare" raserna. Men visst förekommer det höft- och knäledsfel (som hos de flesta raser med litet storlek), ett viktigt skäl som alltid att köpa valp efter friska föräldradjur!
Vi hade en leonberger innan och de har ju tyvärr ganska kort förväntad livslängd i jämförelse (hon blev tyvärr bara fem år men det är en annan historia....levern slutade fungera. Höfterna var det inget fel på trots att det är vanligare hos så stora raser). I alla fall var det eurasierns friskhet ett av våra skäl att välja just den rasen. Och våra två hundar (2,5 år och 8 mån)har hittills varit väldigt friska!

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #95 skrivet: 13 jul-10 kl 12:27 »
Hej där !

Hur har det gått med funderingarna?
Har det kanske blivit en hund?

Kan tänka mig att en Maremma tik
kan fungera för dig men det är
klart att lydnadsträning kräver visst
mått av tålamod   ::)
och att det lätt blir med än ett "moff"
om det kommer någon...

Mvh  /   Henrik

Ps. jag har en treåring hemma nu som
letar nytt hem, hon har varit med i
utbildning av särskoleelever, är
lydnadstränad och spårar mycket bra
har varit med i jakt och stött älg och vildsvin.
frisk ochsmidig :ca 45 kg och stannar på gården   
är dock ranghög  Ds.
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #96 skrivet: 13 jul-10 kl 14:40 »
Nej, jag kommer inte att skaffa nån ny hund förrän min gamla flatte har vandrat vidare. Han är 8½ år nu, så han kan ju ha många år kvar än... ;)

Och jag har inte bestämt mig vad det blir för hund än... ;)

/Sara

Birgit

« Svar #97 skrivet: 14 jul-10 kl 07:27 »
Citera
Kan tänka mig att en Maremma tik
kan fungera för dig men det är
klart att lydnadsträning kräver visst
mått av tålamod   ::)
Det är ju samma typ av hund som pyrenéer! Visst går de att lära saker, men inte på samma sätt som många andra bruksraser. De ska vara självständiga och svårpåverkade.
Dessutom håller jag med Attes matte, då trivs bäst ute.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #98 skrivet: 14 jul-10 kl 13:15 »
Precis... Och jag är ju inte ute efter en hund som trivs bäst för sig själv ute på gården... Den ska ju helst vilja vara inne med mig oxå... ;)

/Sara

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #99 skrivet: 19 jul-10 kl 23:44 »
Precis... Och jag är ju inte ute efter en hund som trivs bäst för sig själv ute på gården... Den ska ju helst vilja vara inne med mig oxå... ;)

/Sara

Filippa vill helst vara där matte eller husse är,
nog vill hon vara ute men det är när vi är det
men går vi in vill hon in, eller om det är varmt
ligga i eller brevid dörröpningen,
 hon kanske inte vill ligga uppe i sängen men
är noga med att ligga som sängmatta om matte
eller husse ligger i den, klapp och kel är det bästa
som finns för henne och sitter gärna med huvudet
i knät även i soffan hon får dock ej vara i soffan
och accepterar det.

Hundar är individer även om det finns starka rastypiska drag.

I vintras drog hon kälke på skidturer, är det förvånande?
om man inte ger de möjligheterna så lär de sig inte, men
kan man få de till att förstå vittsen med man företar sig
är de oftast med på noterna, de är långt i från dumma
även om de inte klarar sig särskilt bra i "Intelligenstester"
de har bara ett annat sätt att tänka än "brukshundar",
de vill oftast veta nyttan av komandot innan det fungerar...

Tyckte att hennes egenheter verkade passa rätt bra med
vad du efterfrågade det var därför som jag skrev...

MVH  /   Henrik
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser