Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket snö håller taken för?  (läst 12893 gånger)

RaggarBonden

• Hälsingland
SV: Hur mycket snö håller taken för?
« Svar #20 skrivet: 07 mar-10 kl 13:12 »
Jag ringde till försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) och frågade om lite vad som gällde.. Jag förklarade att jag skottat undan c.a 60% av snön på taket och att jag ansåg att det borde räcka för att undanröja rasrisken..

Enligt den gubben som jag pratade med skulle detta räcka för att få ut ersättning om det skulle rasa, eftersom att jag visat att jag har försökt att undanröja riskerna i möjligaste mån. Han sa ju i.o.f. också att han inte kunde lova något eftersom att fallen bedömdes individuellt men han var helt säker på att jag i.a.f. skulle få någon ersättning. Enligt honom fanns kraven på åtgärder för att få bort de som underlät att skotta byggnaderna för att de hellre ville ha ut försäkringspengarna.

Det är jättestor skillnad på om man är företagare eller villaägare. företagare har mycket större ansvar att skotta och kolla sina tak. Villaägare dvs inte bönder får nästan alltid ut på försäkringen vid ras. Bönder o andra företagare får det inte.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 mar-10 kl 13:14 »
Jo, det här var ladugårdstaket som det handlade om.. Kanske jag skulle ha skrivit.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #22 skrivet: 11 mar-10 kl 22:28 »
svar till "signe"modellen är livsfarlig i år har snön suttit löst på plåten jag vet en som skottade brotaket när snön miste stödet kom hela taket som alldrig hänt tidigare ,ambulansfärd till sjukhus 2 spräckta kotor samt allmänt blåslagen . Sen hörde jag om en som stod i traktorskopan och hela taket kom och han gjorde illa sig .INGEN VISTELSE DÄR SNÖN FAR .

Bo

« Svar #23 skrivet: 12 mar-10 kl 00:12 »
Mitt växthus har 70 cm breda glas som är 4 mm tjocka och vart tionde sprack under tyngden av 35cm snö.

signe

« Svar #24 skrivet: 15 mar-10 kl 19:48 »
Men dessa redskap (den norska och den som visas på VK-länken) ska väl fungera så att du står en bra bit utanför där snön hamnar vid ett ras? Och så är det väl meningen att man använder dessa innan det blivit stora snömängder och is för att förebygga detta.  Är det någon som vet var man kan köpa VK-varianten? En sådan vill jag ha.

Bullerybo

• Närke
« Svar #25 skrivet: 18 mar-10 kl 07:29 »
Jag har använt en grensåg på teleskopskaft för att skära ner snö från småhustaken + kapa utskickande iskaner på bstadshuset.

Funkar jättebra. Jag sågar ner en "kaka" i taget och då skaftet är så långt ramlar snön ner mellan mig och huset. Har stått på ett bord när jag jobbade mot de lite högre uthusen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser