Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saltvattensakvarium  (läst 23832 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #80 skrivet: 18 mar-12 kl 11:12 »
precis det intrycket har jag också fått. det var nån som annonserade ut diskussar på blocket - egen uppfödning. hur seriösa brukar såna vara? kan man köpa av en sån eller gör man då bort sig. såna små akvarie/djuraffärer som drivs av en entusiast med verkligt kunnande, gärna i nån källarlokal i ett hyreshus brukar jag tycka är trevligast på nåt sätt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fishyerik

• Uppland
« Svar #81 skrivet: 18 mar-12 kl 12:47 »
Oavsett varifrån du köper diskus behöver du lära dig att kolla att det är friska djur du köper, hobbyodlare med jämn storlek på ynglen och pigga hungriga fiskar som ser sunda ut är väl största chansen att få bra djur. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #82 skrivet: 18 mar-12 kl 13:50 »
kanske inte så lätt för en nybörjare att se, men slöa fiskar känner jag nog igen.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fishyerik

• Uppland
« Svar #83 skrivet: 18 mar-12 kl 17:37 »
Det finns listor med kännetecken på internet, men de ska vara pigga, nyfikna och matglada, fylliga i formen och ha fina färger för sin variant, diskus som är mörkare än varianten ska vara ska man undvika.
Kött är delar av djur!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #84 skrivet: 18 mar-12 kl 17:54 »
Man bör läsa på så mycket som går om den fiskart man tänker köpa. En bra ide är också att ta med sig någon som kan just den här arten och kan ge ett oberoende utlåtande. Diskusar är ju inte billiga precis och då kan det vara värt litet extra besvär att få fina djur. En annan bra ide är också att titta på hur akvariet de kommer ifrån ser ut i övrigt. Är det ett kalt akvarium, då kan det bli omställningsproblem då du släpper ned dom i ditt myllriga Sällskapsakvarium med en massa sikt- och simhinder, för att inte tala om alla nya grannar. Är det andra sjuka fiskar i akvariet, då kan fisken du köper bära smitta med sig fast den ser frisk ut. Det är mycket att tänka på!

Det finns nog inte något generellt som säger att "en privat säljare på blocket" skulle vara sämre eller bättre än andra. Det finns en hel del riktigt bra uppfödare i Sverige, tror dock att de helst säljer via andra kanaler. De bryr sig nämligen om vart fiskarna hamnar och vill gärna ha koll på det.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #85 skrivet: 18 mar-12 kl 22:25 »
jo, jag tänkte inreda akvariet först och köra ett tag utan fiskar, så att det kan stabilisera sig en aning. sen börjar jag med lite fiskar allt eftersom. det är nog planen iaf.

om ni vet av seriösa uppfödare får ni ju gärna tipsa.  o:)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #86 skrivet: 19 mar-12 kl 00:10 »
jo, nog får jag göra det. de där standardmåtten finns dock nog av en anledning, därav mina funderingar. får prova och fundera lite.

annan fråga: hur känsliga är diskusfiskar. de förädlade ska ju vara lite mera okänsliga vad gäller vattnets ph - jag vill ju fortfarande ha en fin mussla i akvariet. börjar diskussarna då flyta på rygg eller skulle det gå bra med tanke på hur stort/litet akvarium jag ska ha? tänkte mig 2 - 3 diskussar bara, vill ju ha lite annat också.
Jag blir litet förvirrad när jag läser dina inlägg. Har du tänkt ha diskusar och en mussla i ett tavelakvarium? Eller är du inne på 60 x 60 osv nu? Det är kanske jag som inte fattar hur du tänkt.

Mussla och diskusar funkar inte ihop. Med musslan måste du ha mat fritt i akvariet nästan ständigt annars svälter den ihjäl. Tyvärr så tar filtret som diskusarna kräver hand om musslans mat. DVS kräver kanske de inte gör, men köper du standarddiskar som är uppfödda på oxhjärta och annan vanlig diskusmat så krävs det filter och tropiska temperaturer. Precis det motsatta för musslan. Dessutom är 2-3 diskusar inget kul för då blir det mobbning. De vill leva i grupper och om det finns en svag individ så är det inte så kritiskt med flera i grupp. Med bara 2-3 exemplar får du nästan köpa en "färdig grupp" som levt ihop på det sättet. Annars riskerar du att de går i väggen en efter en.

Helt OT (ignorera om ni tycker det är ofint att kapa tråden);

I eftermiddags gick mitt akvariefilter sönder och det tar en vecka att få de reservdelar behöver bytas ut. Jag kan väl inte låta dem vara utan filter/syresättning i en vecka? Det gäller ett 150 liters sötvattensakvarium och platy/molly/botia/ancistrus.
Inga problem. Filtreringen tar du hand om genom att byta vatten. Syresättningen räcker i princip till om akvariet är rätt dimensionerat för besättningen (jag har haft ofiltrerade kar i nära 50 år så jag vet skillnaden). Syresättningen som kommer från filtret är till för att ge det lilla extra som behövs i en stressig miljö med massa fiskar och kanske slappa vattenbyten och övermatning osv. Så skippa maten tills filtret är där igen så skall det säkert funka. Skulle dom börja kippa efter andan och stå uppe i vattenytan så kan du skicka ned några syretabletter (finns att köpa men är väl mera nyttiga för tillverkarnas plånbok än för din). 150 liter är här mycket säkrare än 50, så tag det lugnt.  :)

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

fishyerik

• Uppland
« Svar #87 skrivet: 19 mar-12 kl 06:13 »
Jag blir litet förvirrad när jag läser dina inlägg. Har du tänkt ha diskusar och en mussla i ett tavelakvarium? Eller är du inne på 60 x 60 osv nu? Det är kanske jag som inte fattar hur du tänkt.

Mussla och diskusar funkar inte ihop. Med musslan måste du ha mat fritt i akvariet nästan ständigt annars svälter den ihjäl. Tyvärr så tar filtret som diskusarna kräver hand om musslans mat. DVS kräver kanske de inte gör, men köper du standarddiskar som är uppfödda på oxhjärta och annan vanlig diskusmat så krävs det filter och tropiska temperaturer. Precis det motsatta för musslan. Dessutom är 2-3 diskusar inget kul för då blir det mobbning. De vill leva i grupper och om det finns en svag individ så är det inte så kritiskt med flera i grupp. Med bara 2-3 exemplar får du nästan köpa en "färdig grupp" som levt ihop på det sättet. Annars riskerar du att de går i väggen en efter en.
Inga problem. Filtreringen tar du hand om genom att byta vatten. Syresättningen räcker i princip till om akvariet är rätt dimensionerat för besättningen (jag har haft ofiltrerade kar i nära 50 år så jag vet skillnaden). Syresättningen som kommer från filtret är till för att ge det lilla extra som behövs i en stressig miljö med massa fiskar och kanske slappa vattenbyten och övermatning osv. Så skippa maten tills filtret är där igen så skall det säkert funka. Skulle dom börja kippa efter andan och stå uppe i vattenytan så kan du skicka ned några syretabletter (finns att köpa men är väl mera nyttiga för tillverkarnas plånbok än för din). 150 liter är här mycket säkrare än 50, så tag det lugnt.  :)

MvH
Christina G

LillaSophies akvarium är tänkt att få en bottenyta på 1,2x1 till 1,2x1,2 meter ungefär, med en höjd på 60 cm. Så storleken/formen på akvariet är inget problem. Angående antalet så har jag två diskusar i ett mycket mindre akvarium på 110x45x45cm de har inga som helst problem att gå ihop, däremot har de har lekt två gånger på de knappa sex veckor jag haft dom.

Musslor ska ha relativt rent vatten, en enstaka mussla i någorlunda stort akvarium med matvrak som diskus med tillhörande filtrering är bland de bästa förutsättningarna man kan ge en mussla, bortsett från temperaturen som gör att man får hålla sig till tropiska arter. En del arter/släkten är inte obligata filtrerare heller, utan kan även ta upp föda ur bottensubstratet. Det går även att stödmata musslor ett par gånger i veckan om man vill det.

Angående sisels akvarium beror det ju på hur mycket fisk det är i och hur skitigt det är, jag vet inte du kanske har sett akvariet, det har inte jag, däremot så har jag sett sällskapsakvarier i den storleksordningen som är så hårt belastade att dödsfallen skulle börja inträffa inom ett dygn om man tog bort filtret.
Kött är delar av djur!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #88 skrivet: 19 mar-12 kl 07:56 »
jag svarar i ditt citat i fetstil, det blir enklast så.

Jo, som fishyerik skriver, så blir det en ganska stor tank. men den ena fronten syns som en tavla i vardagsrumsväggen. så det blir liksom både och. de där tavleakvarium som är typ 15 cm djupa är inget för mig.

Mussla och diskusar funkar inte ihop. Med musslan måste du ha mat fritt i akvariet nästan ständigt annars svälter den ihjäl.

Jo, egentligen ville jag ha ett musselskal som dekoration, jag uttryckte mig lite dumt kanske. men från början, helt riktigt, undrade jag över levande musslor också. får jag tag i en sort som går ihop med diskussar, så blir jag ju mer än glad. ;D

Tyvärr så tar filtret som diskusarna kräver hand om musslans mat. DVS kräver kanske de inte gör, men köper du standarddiskar som är uppfödda på oxhjärta och annan vanlig diskusmat så krävs det filter och tropiska temperaturer. Precis det motsatta för musslan. Dessutom är 2-3 diskusar inget kul för då blir det mobbning. De vill leva i grupper och om det finns en svag individ så är det inte så kritiskt med flera i grupp. Med bara 2-3 exemplar får du nästan köpa en "färdig grupp" som levt ihop på det sättet. Annars riskerar du att de går i väggen en efter en.

Jag läste nånstans att man ska räkna med 50l/diskus. eftersom jag  ville ha andra fiskar också, så trodde jag att det räckte med 3 st. men jag läser ju på mer angående antal innan jag köper.

MvH
Christina G

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser