Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkelt sätt att minska el-räkningen?  (läst 6871 gånger)

mohave

• Gäst
Enkelt sätt att minska el-räkningen?
« skrivet: 03 apr-06 kl 12:44 »
Hej !

Hittade just denna grej/paket:
http://www.legoelektronik.se/se/produkter/grid_solcells_anlaeggning/grid_connected_solar/naetanslutna_solcellsanlaeggningar

verkar vara en "plug and Play"-anläggning?
nån som har erfarenhet??
Verkar ju vara ett väldans enkelt sätt att dra lite energi ur solens överflöd :-)
och dra sitt strå till stacken för att bättra på miljön
(påverka den lite mindre i allafall)

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Enkelt sätt att minska el-räkningen?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-06 kl 13:33 »
Hej!

Har läst/sett sånt på nätet och tycker att det verkar klokt. Frågan är ju hur man ska få nån ekonomi i det...

Eftersom jag utgår från att elmätaren inte går bakåt så blir det ju lite av ett trasigt batteri: man laddar och laddar, men när man ska förbruka så är det tomt... Jag menar att man säljer ström som inte registreras (mätaren står bara stilla) sen när man behöver krämen så får man ändå betala för den.

Jag har inte kollat upp hur legoelektronik hade tänkt sej det hela, men jag tvivlar på det p.g.a. ovanstående...

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

mohave

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 apr-06 kl 17:29 »
nja .. är det inte så att OM solen lyser och solcellen genererar ström så matas denna strömming direkt in i husets elledningar och förbrukas där av
alla grejer som drar ström, OM det nu inte riktigt räcker med vad solcellerna
levererar (räcker ju inte såå lång i detta hus i allafall ..) så "späder" vanliga elnätet på vad vad som nu behövs.
summasumarum så behöver man inte ta HELA elbehovet från sin elleverantör med allt vad det kostar utan lite av strömmen är egenproducerad ström från solcellerna, lika med att man förbrukar mindre
t.ex. kolkrafts-genererad ström och får då mindre elräkningar.

man säljer alltså inte strömmen utan allt förbrukas med en gång i sitt eget elnät EFTER elmätaren.
ingen backup av ström på sätt men väl ett kontinuerlig (när solen lyser) minskat behov av ström från sin elleverantör = mindre elräkningar.

+ Man slipper "basslet" med stora o dyra batteri-lösningar, laddsystem m.m..
+ man får lägre elräkningar ju mer solen skiner.
+ Lättinstallerat och lättskött system (låter nästan lite FÖR enkelt :-) )
+ så länge man förbrukar ALLT solcellerna ger så utnyttjar man
   solcellerna till max hela tiden = får indirekt "betalt" för VARJE kilowatt
   systemet ger.
- ingen backup av nåt slag.
- funkar ej om man inte har normal elnätanslutning.
- dyrt i inköp.
- MÅSTE fungera länge för att betala sig.

OM det funkar så som jag tror låter det väldigt intressant för min del iallafall!
På detta ställe går det åt en massa med ström (flera hushåll, och jag som betalar för allt ... kuuunde man då bara sänka det liiite under lååång tid så..)

Att helt klippa "navelsträngen" från elleverantören i dagens läge ser jag inte som ett alternativ för det är FÖR dyrt i inköp :-( .. just nu iallafall ... men utvecklingen går ju framåt.

tp

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 apr-06 kl 20:12 »

Ja det låter ju nästan lite för enkelt som du säger. Hur kan de "ta över" elproduktionen ifrån den vanliga elmatningen? Det vore ju superbra om den verkligen gör så?

Och det är ju då isåfall den manicken man vill köpa och inte hela solcellspaketet för 40 000.

Utred någon?

Tundra Man

« Svar #4 skrivet: 03 apr-06 kl 21:24 »
 :-\Som mohave påpekar så kör ju anläggningen in krämen efter mätaren så om man förbrukar säg 5kw o vi säger S-cellen ger max = 0.55 kw så då behöver man ju bara köpa mellanskillnaden =4450 kw . Men 40000 spänn för 055 kw om solen skiner o alla ler  :o ,om vi säger 1 kr kwh / ca 50 öre för 0.55 kwh , nu är ju fasta avg en stor del åxå , men vi säger 50 öre , o så en tillgänglighet på 200- 250 dagar om året (solen skiner o alla ler) . Då sparar man väl max ca 3000  kronor om året  för en investering på  40000 ?

« Senast ändrad: 03 apr-06 kl 22:09 av Tundra Man »
T. man

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #5 skrivet: 03 apr-06 kl 21:38 »
Hej igen!

Nu kommer jag, som en medlem ur klubben "snillen spekulerar" igen! :)

Jag ringde till Lego.. och frågade lite.
Frågade hur dom menar att man ska kunna sälja ström.
Det kan man inte. Backa elmätaren, och på så vis "sälja" går i vissa fall, men upptäcks det så byter dom mätaren. Detta beror helt på Svenska lagar... I Tyskland går det visst...
Så långt Lego elektronik.

Nu över till mina funderingar.

För att generera ström till nätet måste man ju på något vis försöka "höja" nätfrekvensen, d.v.s. en generator försöker man driva upp varvtalet på.

Om man säger att man hade generatorn kopplad till bilens motor så ser man till att generatorns spänning, frekvens och fasläge är rätt för att då fasa in den (koppla in den på nätet). När den väl är inkopplad så kommer generatorn att hålla synkront varvtal (t.e.x. 3000 rpm) Om du då släpper gasen så kommer bilmotorn att belasta synkrongeneratorn som då TAR ström och fungerar som motor. Varvtalet är fortfarande 3000 rpm, men generatorn "bromsar" nätet.

Om man istället gasar med bilmotorn kommer generatorn att vilja "snurra på " nätet, och då GE ström till nätet, fortfarande vid 3000 rpm.

Hänger ni med?

Okej, detta betyder att för att denna anläggning ska vara nått att ha för generering TILL nätet så måste den alltså klara av att svänga in på nätets frekvens och om det finns effekt över så ska den dessutom klara av att försöka höja frekvensen på nätet (gasa bilmotorn, s.a.s)

Om man nu antar att man byggar denna anläggning på 550 W med 10 st paneler á 55 W så borde bara panelerna kosta upp mot 40000:-
Jag tror INTE att en magisk låda som jag beskrivit är gratis.

Är således sunt skeptisk. Överbevisa mej gärna, för tanken är klart intressant!

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

ollebolle

« Svar #6 skrivet: 03 apr-06 kl 22:11 »
Har man en asynkronmotor så är det inget att fasa sig över!

Jag vet att vissa tycker att asynkronmotorn är pest men den är också enkel. Varför den är pest vet jag inte men det kan vara något psykiskt. Har man ett nät som är 50Hz så måste man ju köra en synkron generator på 50 hz - kanske man kan tycka. Det klarar sällan ett enklare hemmabygge.

Det fina med asynkronmotorn är att den är hygglig när man ska fasa in. Jfr en asynkronmotor vid start. T.ex tröskverket dras igång från helt stillastående, dvs helt ur fas. Asynkronmotorn drar igång, bara säkringarna håller, sakta men säkert (om inte motorskyddet löser ut) och har snart nästan synkront varv. På motsvarande sätt levererar den ström när den puttas på av en motor.

Men nu har vi i Sverige vårt kära Vattenfall med vidhängande nätägare som inte önskar få någon konkurrens. Då även (som tur är) staten får sig en ordentlig del av kakan kan vi inte räkna med att det blir tillåtet att generera ström till nätet i första taget. Man kan lätt hänvisa till säkerhetsproblematik, redovisning, utebliven moms, energiskatt os.v.

tp

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 apr-06 kl 22:37 »
Tundra man, jag tror inte beräkningen stämmer eller har du verkligen behovet av 5KW hela tiden? jag tror jag högst har 500 W kontinuerligt, beror väl hur man bor antar jag.

Sol-Modul-storlek (W) = Energibehov per dygn (Wh) : Sol-Strålning per dygn (h) x ledningsförlustfaktor (0.75)

Energibehovet (apparaternas behov) säg  2000 Wh

* Medel-Sol-Strålningen i Mellan Sverige under Maj-Juli är ca 4.50 h
    * Ledningsförlustfaktorn är 0.75

Kontinuerlig Sol-Modul-storleken (W) = 2000 : 4.50 x 0.75 = 600 W, så i detta fallet skulle solcellerna på 550W täcka en bra bit av kontinuerliga behovet.

Men ollebolle det skulle ju också betyda att denna manick ifrån lego är en scam, dvs den hjälper inte till att driva något alls på ditt elnät eller också gör den det på ett enligt lag icke godkänt sätt.

Håller med PM om att bara panelerna kostar väl ungefär 40 000 så hur klarar den magiska lådan att göra underverket till elnätet? Kunde lego svara på det?

Man kanske skulle ringa till sin nätleverantör och höra vad de tror? :D
« Senast ändrad: 03 apr-06 kl 22:59 av tp »

Tundra Man

« Svar #8 skrivet: 03 apr-06 kl 23:54 »
Oavsett  vad man förbrukar  så är ju grejen den att  en investering på 40000 kr  kanske ger en avkastning på en 3000 kr om året jämfört med att köpa ström för 3000 kr o slippa lägga ut 40000 spänn på anläggningen .Men du kanske klarar dig med 0.55 kw o kan klippa ledningen till ockrarna, då sparar du ju in fasta avg o skatter osv då har du snart tjänat in investeringen . Men är knappast nåt att fundera på här i Norrlands inland
T. man

Tundra Man

« Svar #9 skrivet: 04 apr-06 kl 00:34 »
Har förresten räknat alldeles för optimistiskt på effekten på den där sol-panelen ,om vi gör en riktig glädje kalkyl som om man vore försäljare av densamma. vi säger 5 soltimmar/ dag 365 dagar om året =0.55 w * 5 tim = 2.75 kwh * 365 dagar = 1003 kwh Då har man med dagens elpris inte tjänat in ens en tusenlapp om året på en investering om 40000 kr
T. man

mohave

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 apr-06 kl 06:21 »
OM man kan spara 3000:- per år på detta så betalar den sig! det tar tiiid men till slut är den betald, 3000x14=42000:- så på 14 år är den betald.
MEN om den dock bara producerar ca 1000 kwh per år ser det dock dystrare ut
för det priset :-(
Bor dock på en ö med mycket soltimmar så det kanske går plus minus noll här på 25-30 år.... tåls att fundera på iallafall... rent ekonomiskt alltså..

Jag skulle dock vilja ha en sådan anläggning iallafall ÄVEN om jag inte fick tillbaka varenda lilla krona på min investering.
Enkel att installera, minskar mina elräkningar under lång tid OCH minskar miljöpåverkan som jag ser som ett STORT plus med en sån här anläggning.
Tänk om ALLA skaffade en liknande grej och sänkte sitt elbehov så kunde vi slippa att köpa skitig "kol-el" kanske t.o.m. avskaffa kärnkraften.
DET ser jag som ett stort plus i det hela, inte att BARA tjäna på det i rena pengar.
HADE jag bara pengar hade jag skaffat solcellsanläggning som drev hela rasket för länge sen...

OM vi kunde ta till vara ALL solstrålning som träffar jorden under 15 min skulle det räcka till HELA jordens energibehov under ett ÅR!

kolkraft eller tjafs om kärnkraft hit o dit m.m. känns lite .. ja .. gammalt då .......

« Senast ändrad: 04 apr-06 kl 06:25 av mohave »

Tundra Man

« Svar #11 skrivet: 04 apr-06 kl 09:19 »
Jo visst vore det toppen tillverka sin egen el fast feltänket sitter i hela energi politiken tycker jag ,det enda som gäller är den heliga tillväxten . Om vi i sverige skulle använda vind o vattenkraft o sol el + biomassa och faktiskt inse att festen är slut vi måste sänka el-förbr inte öka den , men det kommer inte att hända ni ska se att snart börjar utländska intressen bryta uran åxå , man ger sig inte förrän planeten är ödelagd, se hur vissa politiker tittar avundsjukt på Kinas till-v utan tanke på från vilken nivå har dom startat sin utveckling ? Såg på tv igår hur dom nyrika köper nya bilar o  den stora massan av folket blir lämnade i misär , medans smogen breder ut sig , men EKONOMIN går ju utmärkt .Är politikerna A bara dumma i huvet ,B dom har egen vinning av tingens ordning , C är politiskt omöjligt ändra kurs ??
T. man

tp

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 apr-06 kl 09:37 »

Det måste ju vara sådana här som matar till elnätet

http://2006.mastervolt.com/defaultC.asp?gr=Solar_Inverters

mohave

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 apr-06 kl 10:08 »
håller helt med dig Tundra Man!
festen ÄR slut men pengarna styr och pengarna skiter i denna lilla planet.

Jag har helt tappat tron på politiker och makthavare,
är nog lite av varje vad gäller A, B och C, dom sticker huvudet i sanden
o hoppas att det skall bli bättre om man bara snackar bort det, får lite "makt"
tilldelat till sig (av dom som egentligen styr, d.v.s. pengarna) genom att sitta
i olika bolagsstyrelser för dom kan ju inte göra nåt politiskt som kan missgynna
"sitt" bolag ?? nej nej .. och om nån politiker skulle säga vad dom EGENTLIGEN tycker skulle dom inte kunna avancera på maktstegen för det tycker inte pengarna om, dom skall tycka o tänka som pengarna annars är du slut som politiker så då håller dom käft och spelar pengarnas spel istället .......

jag vill hellre efterlämna en fungerande planet för mina barn att bo och leva på istället för att efterlämna pengar på nåt konto men ingenstans att spendera dom på ... ok månen kanske är bebodd då men iallafall ........
litet (skrämmande) exempel på vem som egentligen styr o ställer ....
http://www.dontcrush.com/

jaja .. måste få ner blodtrycket o tänka lite mer positivt nu ..

hittade denna lilla artikel som ganska enkelt förklarar lite om inverters m.m.,
bara på engelska men iallafall..
http://www.thoughtscreate.com/artequipment.html
man undrar lite om den inverter (den magiska lådan) i paketet i fråga är av rätt typ ? man vill ju inte skicka in "skitig" ström i sitt elnät o kanske ha sönder
känslig utrustning på köpet??

tp

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 apr-06 kl 10:27 »

Men om festen är slut så borde inte en villa ha 5000KWh i årsförbrukning i genomsnitt per år. En lägenhet ska inte heller ha 2500 kWh per år. Man ska alltså se över sin elförbrukning ordentligt.

Det är helt knasigt men jag verkar ha sänkt min elförbrukning ifrån 3600 kWh per år till ca 1000 (!) och jag märker ingen större skillnad i levnadsstandard.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 04 apr-06 kl 10:44 »

Men om festen är slut så borde inte en villa ha 5000KWh i årsförbrukning i genomsnitt per år. En lägenhet ska inte heller ha 2500 kWh per år. Man ska alltså se över sin elförbrukning ordentligt.

Det är helt knasigt men jag verkar ha sänkt min elförbrukning ifrån 3600 kWh per år till ca 1000 (!) och jag märker ingen större skillnad i levnadsstandard.

En villa har beroende på värmesystem och storlek mellan 30,000 kWh och 5,000 kWh som helt normal förbrukning.

Att gå ner till 1000 kWh som årsförbrukning innebär att man i princip inte har några elprylar eller lysen igång. En enda 100W lampa drar på ett år 500 kWh om den lyser 12 timmar om dan !!!!

Så för de flesta innebär nog 1000 kWh på ett år en väldigt stor skillnad i levnadsstandard  ::)

Storbonden
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Suresh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 apr-06 kl 10:58 »
Svenska staten köper inte hemtillverkad el, nej.

Och solceller är ännu inte en kommersiellt intressant energiform. Vore de det hade vi redan solenergianläggningar i industriell skala och inte bara som kommunala miljöexperiment eller off-grid lösningar för husvagnar och sommarstugor.

Men intressant är ju tekniken kring att stärka upp nätet med egenproducerad el. Det finns ju folk med små bäckar invid knuten, eller bilgenerator-vindsnurror. Den vill jag veta mer om.

mohave

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 apr-06 kl 12:18 »
elförbrukningen (eller all energikonsumtion helt enkelt) måste minskas i världen ja, vi KAN helt enkelt inte köra på som vi gör idag, det håller nog dom flesta med om, men att sen göra nåt åt det är en helt annan femma tyvärr.
Men jag tänker försöka att dra MITT strå till stacken iallafall genom att utforska, testa, köra olika system för att minska min förbrukning eller att producera min egen el.
Har på ett enkelt sätt minskat min/våran elförbrukning med ca 30% bara genom att köra lågenergilampor, brytare på alla grejer som inte används såsom TV,video m.m. (bara våran normala TV,video, radio-system/stapel drog 30w när ALLT var avstängt MED knappen!).
Har märkt att t.ex. en normal CRT-dataskärm som är avstängd med brytare, alltså endast inkopplad till väggurtaget drar ca 2w, testat på många olika fabrikat o.s.v. .. samma sak med med många saker, dom drar liite ström bara dom har elkabeln inkopplad ... och många bäckar små blir till en stor fet flod .. eller vad man nu säger :-)

jag är nog den enda här hemma som bryr sig egentligen om detta med elförbrukning (kanske för att det är JAG som betalar ..) så att sänka 30% utan att få ändrad levnadsstandard tycker jag är
var ganska bra och väldans lätt faktiskt.
och då har vi inte bytt ut dom gaaamla vitvarorna ännu :-)

Att elpriset kommer att gå upp är nog ganska säkert så att satsa idag kanske betalar sig snabbare än vad man kan räkna på så där lätt...
Man skulle ha siffror på elprisutvecklingen under en längre tid för att kunna räkna på det liite mer exakt kanske ..

« Senast ändrad: 04 apr-06 kl 12:20 av mohave »

Bärfisen

• Jag kånkar å sliter
« Svar #18 skrivet: 04 apr-06 kl 12:29 »
Bästa sätt att spara el är att förändra sina vanor, granska sin konsumtion och vara kritisk.

Ett enkelt exempel: använd tryckkokare istället för vanliga kastuller och grytor. Man sparar tid, maten blir mer näringsrik och energi sparas.

/Bärfisen

mohave

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 apr-06 kl 13:11 »
precis! men att få många att ändra sina vanor är inte lätt ..
många har fullt upp med allt annat så varför ändra nåt som funkar?

"visst .. det där med miljön är ju bra att bry sig om men det får nån annan göra .. har inte tid .. "

tror många inte tycker att deras lilla bidrag spelar nån roll  ..
elpriset måste kanske chockhöjas för att fler skall bry sig ?
då är det ju återigen pengarna som styr det så ........

Dela detta:

* Inloggade just nu

1214 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser