Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninuppfödare?  (läst 15970 gånger)

Yrmff

• Gäst
SV: Kaninuppfödare?
« Svar #60 skrivet: 18 sep-12 kl 17:14 »
Med en hane och om du sparar honor i kullarna  för att öka på din besättnings, så har du snabbt ett problem!  Som dock löses med en ny hane!  :-[  Nu kanske inte gottisföreningen tycker om detta iofs.... Sen har jag dessutom läst att ninisar inte är så inavelskänsliga heller!!
Läs och sök på forat finns många trådar i ämnet!!

Burarna äe åxå beskrivna på flera ställen ska dock se om jag kan få till en bild med mobilen som duger!!

mvh Y

Jag skulle heldre iofs haft vildkanin här uppe som ieenilorac då det skulle blitt helt underhållsfritt och i principip gratis!!

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #61 skrivet: 18 sep-12 kl 21:19 »
Bilder på ett par av mina burar.
En betesbur byggd av spillvirke, som kanske inte är så vacker men den funkar kanonbra! Golvet är av kompostgaller och över trätaket satte jag vaxduk som regnskydd.
Den andra är en dubbelbur som mina två pälskaniner bor i nu.

hajens

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 18 sep-12 kl 21:39 »
Bilder på ett par av mina burar.
En betesbur byggd av spillvirke, som kanske inte är så vacker men den funkar kanonbra! Golvet är av kompostgaller och över trätaket satte jag vaxduk som regnskydd.
Den andra är en dubbelbur som mina två pälskaniner bor i nu.

jättefina. Blir det kaniner härhemma framöver så lutar det starkt åt betesburar under sommaren och sedan två inhägnader med tillhörande hus i stallet under vintern.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 18 sep-12 kl 21:47 »
Hehe... Okej, här kommer ett par bilder på betesburar... Ska bara leta fram dem i arkivet ;)

Har bäst bild på första bågburen. Den var dock ett hastbygge, och är inte så stabil som övriga. Jag personligen tycker detta med bågburar funkar ypperligt. De blir lätta, och går snabbt och enkelt att bygga, och anpassas lätt efter måttet på de nät man har att tillgå. Smidigast tycker jag är pressenning som tak. Mycket enkelt och funktionellt. Tror det syns liiiite på nån bild. Minsta pressenningen från ÖB, för femton spänn eller vad det var. Har en med sadeltak i oljemasonit, men den blev väldigt tung, och kommer antagligen få annat tak till nästa år...
« Senast ändrad: 18 sep-12 kl 21:52 av Fru Jansson »

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #64 skrivet: 18 sep-12 kl 21:50 »
De där såg ju riktigt smidiga ut!!!
Min betesbur ÄR tung. Därför har jag hjul på den  ;D men det syns inte på bilden  :P
Jag ska nog fundera på att göra såna som dina.....med hjul....för det blev så mycket bättre  :D

hajens

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 18 sep-12 kl 22:37 »
shit vad smidiga de såg ut. Sånna får det bli.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #66 skrivet: 19 sep-12 kl 09:20 »
Fru Janson - va smidiga burar!! Är det VP-rör (- tror det är så de heter de där man drar elkablar i)?
Vad har du för nät till ? det ser ju så slätt och snyggt ut.
Du får gärna gå ut och ta närbilder  ;D ;D ;D så de går att kopiera rakt av

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #67 skrivet: 19 sep-12 kl 11:05 »
Jag personligen tycker detta med bågburar funkar ypperligt.

Hur rovdjurssäker är en sådan ? Tex om en stor hund lägger upp tassarna mot den. Sjunker den ihop då ?
Gotlandskaniner, genbank.

segesholm

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 19 sep-12 kl 11:59 »
Vad använder Ni för nät i botten på betesburarna? Jag har byggt stora burar av 35x35 tryckta ribbor som håller måtten 2800x2800x800 mm på takdelen har jag två dörrar/lucker ( ramar klädda med nät), på gavlen är där dörr i varje hörna så man kan koppla på bolådor, har även en del av taket (800 mm) med tak av korrigerad plast, för övrigt sk. minknät runt om. Att där är två bolådor är för att kunna enkelt sätta dit avdelare så hanarna kommer i en del och honorna för sig själv. Sedan slaktar vi hanarna när de börjar bråka med var andra och då åker avdelaren bort igen, så får honorna gå kvar lite längre. Men jag tycker att maskorna är för små i botten. Men vad för nät skulle vara optimalt ur betes synpunkt utan för den delen tumma på säkerheten?
Konstruktionen är inte lätt men jag kopplar på permobilen och drar den dit jag vill ha den, på detta sättet kan jag fixa det trotts att jag sitter i rullstol.
Tar tacksamt emot förslag på alternativ till detta system!
Maria

Neon Knight

• -
« Svar #69 skrivet: 19 sep-12 kl 12:36 »
Bogsera efter permobil, kul! :D

Nät med 25x50 mm maskor är lämpligt att ha i botten. Tillräckligt stora för att släppa igenom gräset, tillräckligt små för att hålla kaninerna inne.

segesholm

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 19 sep-12 kl 13:46 »
Jag skall köpa sådant nät och byta ut botten på burarna, sen kan man ju åter använda botten nätet till nya burar.
Ja vad ska man göra då man hamnat i rullstol !! Tar tacksamt emot förslag på konstruktioner som kan göra att livet som självhushållare blir enklare trotts rullstolen och jag delar gärna med mig av det som jag har kommit på, vi behöver ju inte uppfinna det varma vattnet mer än en gång!
Maria

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #71 skrivet: 19 sep-12 kl 13:59 »

Nät med 25x50 mm maskor är lämpligt att ha i botten. Tillräckligt stora för att släppa igenom gräset, tillräckligt små för att hålla kaninerna inne.

Det låter som bra mått men var hittar man sånt nät? Letat men antingen är det smått som putsnät eller stort som typ kompostgaller.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 19 sep-12 kl 18:05 »
Fru Janson - va smidiga burar!! Är det VP-rör (- tror det är så de heter de där man drar elkablar i)?
Vad har du för nät till ? det ser ju så slätt och snyggt ut.
Du får gärna gå ut och ta närbilder  ;D ;D ;D så de går att kopiera rakt av

Hehe... får väl börja bygga dem på ackord... 8)

Tror det är såna rör ja... Putsnät är det synliga. Det blev lite bråttom att få en till bur, så jag byggde snabbast möjliga av vad jag hade hemma... Botten är nät stort som kompostgaller. Dvs, ungar kan ta sig ut om man ställer buren på ojämn mark. Men betar gör de effektivt! Kunde tänka mig prova annat nät, om och när jag får tag i det.

Hur rovdjurssäker är en sådan ? Tex om en stor hund lägger upp tassarna mot den. Sjunker den ihop då ?

Nu har jag ingen stor hund, och ingen har varit här heller.. Vildkatter är nog de vanligaste rovdjuren här, och kanske nån grävling eller så.. Möjligtvis räv, men jag har inte sett nån. Tror knappast den är björnsäker.. ;) Hundproblematiken kommer man nog runt lätt med att lägga in en "nockbräda", vilket även är att föredra av stabilitetsskäl. Den bur som saknar sådan är allt för instabil. Det blir lätt så, att gillar man konstruktionen i stort så utvecklar man den när man gjort nåt par stycken, och märkt vad som funkat bra och mindre bra... Det jag förutom lättheten gillar bäst är rymden i burarna. Att man själv lätt kan vara därinne, med kaninerna. Himla praktiskt många gånger!

Micki o Molly

• -
« Svar #73 skrivet: 19 sep-12 kl 19:06 »

Åhh såå fiint alla små kaninisar har, rena rama lyxhotellen ju  :D

Mina 6 månaders kaniner går på toa, mycket praktiskt eftersom jag jag vill ha bajset till odlingarna.

Mina tre kaniner använder hörnkrubbor till ÄNDAMÅLET,,Både till 1an och 2an,,,, ;D

Kola Viola ,,,hon som sitter å klämmer ,,,ropar - FÄRDIG !

Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Sussilo

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 20 sep-12 kl 09:47 »
Det jag förutom lättheten gillar bäst är rymden i burarna. Att man själv lätt kan vara därinne, med kaninerna. Himla praktiskt många gånger!

Vilken jättesmart konstruktion, Fru Jansson! Men kryper man in i buren för att t.ex. hämta ut en kanin?

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #75 skrivet: 20 sep-12 kl 12:52 »
Fru Jansson, vilken höjd är det i dina burar?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 20 sep-12 kl 14:30 »
Vilken jättesmart konstruktion, Fru Jansson! Men kryper man in i buren för att t.ex. hämta ut en kanin?

Jag tycker det är lättast... Hur ska man annars få tag i dem? Ja, förutom alla goa nyfikna kaniner som kommer självmant då... Utan mer när man kanske ska klippa klorna på mamma kanin, och hon inte tycker det är superkul med manikyr...

Höjd... Ehh... Midjehöjd ungefär...?

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #77 skrivet: 21 sep-12 kl 00:02 »
Jag är verkligen glad över min lösdrift där jag kan gå rak över hela ytan.  Om kaninerna springer undan när jag ska ha tag i dem, så stänger jag för med ett par kompostnät, som jag flyttar vartefter jag har letat igenom bolådor och tunnlar.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

hajens

• Skåne
« Svar #78 skrivet: 22 sep-12 kl 07:42 »
Jag är verkligen glad över min lösdrift där jag kan gå rak över hela ytan.  Om kaninerna springer undan när jag ska ha tag i dem, så stänger jag för med ett par kompostnät, som jag flyttar vartefter jag har letat igenom bolådor och tunnlar.

bild!?

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #79 skrivet: 22 sep-12 kl 20:26 »
bild!?
Nej, tyvärr.  Har varken grejor eller kunskaper.  (Ännu!)
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser