Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninuppfödare?  (läst 15790 gånger)

segesholm

• Skåne
SV: Kaninuppfödare?
« Svar #20 skrivet: 16 sep-12 kl 20:50 »

Läser och läser men inte är det så att man känner att hjälpsamheten och ödmjukheten frodas på forumet!
När någon går ut helt förutsättningslöst och frågar hur man på bästa sätt startar uppfödning av kaniner så förutsätter en del här att man kommer att plåga djuren med trånga burar, ta ohelmut många kullar och på ett hög intensivt sätt föda upp kull efter kull. Så jag frågar mig varför? Varför kan vi inte hjälpa varandra och helt förutsättningslöst föra vidare den kunskapen som vi besitter?
Jag tror nämligen inte att man letar efter information här om det är högintensiv uppfödning som man vill syssla med, då finns det andra aktörer att vända sig till.
För några år sedan var det "höns" delen som var rena vildavästern, otrevligheterna haglade och moderatern hade rena rama helvetet att städa och läxa upp folk, till sist fick Petter skriva hur man skulle bete sig här på forumet och det var en del som fick rött kort, dvs blev avstängda. Det är väl ändå inte meningen att det ska hända igen. Vi har väl alla lärt oss något av det och av vad som hänt på andra trådar.

Jag hoppas att det blir fler som vill satsa på kaninuppfödning och att vi alla hjälps åt och gör det lättare att hitta information hur man kan göra det på ett vettigt sätt och som är till djurens bästa. Men om vi förutsätter att alla är djurplågare som har dollar tecken i ögonen har vi och framförallt inte kaninerna vunnit något!
Hoppas nu på en mer sansad och trevlig attityd här på Alternativ !!!
Maria
« Senast ändrad: 16 sep-12 kl 21:02 av segesholm »

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #21 skrivet: 17 sep-12 kl 06:15 »
Jag håller inte med dig... du har nog misförstått......
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #22 skrivet: 17 sep-12 kl 06:57 »
funderar också på kaninuppfödning för eget bruk i framtiden. Tänkte bygga mig ett hägn med några burar i som de kan hoppa runt fritt i.
Hur stort hägn bör jag ha, blir ca 12-15 kvm lagom, eller bör jag tänka större?
Planen är väl att ha 4-8 avelsdjur och därtill slaktdjur som tas bort efterhand.
Är det rätt tänkt att ha dem fritt i ett hägn tillsammans, eller skall man hålla honor och ungar separat osv?
Efter att ha fått ungar i ett hägn som blev förvildade för att honorna valde att gräva ett bo istället för att använda de fina bolådorna som fanns där och efter att jag fick inse att det är helt omöjligt att veta vilka unger som är efter vilken hona så använder jag numera mitt stora hägn till enbart avelshonorna att ta igen sig i när ungarna är stora nog för att klara sig själva. Ungarna går i burar så de blir tama o kan handteras om de blir sålta. Det fungerar riktigt bra och jag tycker honorna är värda att få ett fritt liv när de har producerad det jag vill.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 17 sep-12 kl 07:43 »
Läser och läser men inte är det så att man känner att hjälpsamheten och ödmjukheten frodas på forumet!
När någon går ut helt förutsättningslöst och frågar hur man på bästa sätt startar uppfödning av kaniner så förutsätter en del här att man kommer att plåga djuren med trånga burar, ta ohelmut många kullar och på ett hög intensivt sätt föda upp kull efter kull. Så jag frågar mig varför? Varför kan vi inte hjälpa varandra och helt förutsättningslöst föra vidare den kunskapen som vi besitter?
Jag tror nämligen inte att man letar efter information här om det är högintensiv uppfödning som man vill syssla med, då finns det andra aktörer att vända sig till.
För några år sedan var det "höns" delen som var rena vildavästern, otrevligheterna haglade och moderatern hade rena rama helvetet att städa och läxa upp folk, till sist fick Petter skriva hur man skulle bete sig här på forumet och det var en del som fick rött kort, dvs blev avstängda. Det är väl ändå inte meningen att det ska hända igen. Vi har väl alla lärt oss något av det och av vad som hänt på andra trådar.

Jag hoppas att det blir fler som vill satsa på kaninuppfödning och att vi alla hjälps åt och gör det lättare att hitta information hur man kan göra det på ett vettigt sätt och som är till djurens bästa. Men om vi förutsätter att alla är djurplågare som har dollar tecken i ögonen har vi och framförallt inte kaninerna vunnit något!
Hoppas nu på en mer sansad och trevlig attityd här på Alternativ !!!
Maria
jag håller med dig, det är inte lönt att ställa en fråga här, det blir omedelbart dissikerad och ifrågasatt på det mest förunderliga sätt, och inte är det positivt, de flesta tycks tycka om att hugga och slå på en som är ny i stället för att komma med goda råd. Men vi får hoppas på en förändring, det blir ju trevligare då. Lycka till med kaninerna
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #24 skrivet: 17 sep-12 kl 07:50 »
Sent svar men jag skrattade högt av ditt sista inlägg  ;D
Det gjorde jag också!  :D
Jag har satsat på att ta undan hanen ungefär när första kullen föds, och placera honom i en avdelning nära ingången till hägnet/boxen.  Småherrarna slaktar jag vartefter de börjar närma sig könsmognad, flickorna får bli kvar lite längre.  När det återstår en "lagom" (vad är lagom i detta sammanhang?) grupp honor, tittar jag djupt i almanackan och räknar ut en bra dag till att öppna mellanväggen så att kvinnsen och grabben kan göra som de vill.  Men hur stort utrymme de behöver har de ännu inte berättat för mig.  Ibland trivs de ihop, ibland kivar de om utrymmet.  (Vi människor gör visst likadant... ::) )
/Syster Blåsippa

Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

segesholm

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 17 sep-12 kl 08:31 »
Earthangel vad är det som jag skulle ha missförstått? Vad är det som gör att man förutsätter att "fam.Hedin" inte skulle ha någon form av kunskap om djuruppfödning eller för den delen att hen skulle ha högintensiv uppfödning med trånga burar och många kullar. Tänk tanken om hen läst på Jordbruksverkets hemsida om burstorleken för kaniner och tyckt att det verkar vara i minsta laget? Då är väl det superbra om hen frågar hur vi andra gjort och hur vi tänkt när det gäller kullantal på ett år, vilka burar som funkar bra och att kaninerna trivs och frodas.
Är det djurens väl som vi vill slå vakt om så behöver vi alla dela med oss om våra erfarenheter. Men om hen känner sig påhoppad så slutar hen kanske att delta på forumet och hur har då kaninerna fått det bättre?
Maria

hajens

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 17 sep-12 kl 09:45 »
aha, ok, alltså hålla en herr- och en damavdelning då, så långt e jag med. Skall läsa på successivt och känna på det så får vi se hur det blir de närmsta åren. Jag e mån om att djur skall kunna gå rätt fritt, och vill ej heller ha massa fula inhägnader lite varstans på gården. Ser då hellre ett större hägn där de kan hoppa runt, men är det en dåligt lösning får jag tänka om. Men massa burar med slaktkaniner i är nog inte min påse.
Aja, vi får se hur det blir, tänkte ju bara ha ett öppet stort hägn med rabbisar där jag kunde gå in och stoppa i mig en då och då när jag blev hungrig. ;)
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

ängesgården

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 17 sep-12 kl 09:52 »
tänk om det vore så enkelt ;D jag har ett 50 meters kaninelnät åt ungdjuren och där får de vara ilag tills de börjar bli könsmogna, sedan får de turas om varannan dag, hade en sån tur att jag fått tag på gamla minkburar som är mycket stora och rävsäkra , där får de vara tlls det är dax att komma till de sälla jaktmarkerna, de vuxna kaninerna har sina burar och stora hagar gjorda av kompostnät, lite dyrt att köpa in kanske men håller i många år. På vintern har de sina platser i stallet.
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Noone

• -
« Svar #28 skrivet: 17 sep-12 kl 10:00 »
Earthangel vad är det som jag skulle ha missförstått? Vad är det som gör att man förutsätter att "fam.Hedin" inte skulle ha någon form av kunskap om djuruppfödning eller för den delen att hen skulle ha högintensiv uppfödning med trånga burar och många kullar. Tänk tanken om hen läst på Jordbruksverkets hemsida om burstorleken för kaniner och tyckt att det verkar vara i minsta laget? Då är väl det superbra om hen frågar hur vi andra gjort och hur vi tänkt när det gäller kullantal på ett år, vilka burar som funkar bra och att kaninerna trivs och frodas.
Är det djurens väl som vi vill slå vakt om så behöver vi alla dela med oss om våra erfarenheter. Men om hen känner sig påhoppad så slutar hen kanske att delta på forumet och hur har då kaninerna fått det bättre?
Maria

Du är klok  :)
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

hajens

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 17 sep-12 kl 10:05 »
tänk om det vore så enkelt ;D jag har ett 50 meters kaninelnät åt ungdjuren och där får de vara ilag tills de börjar bli könsmogna, sedan får de turas om varannan dag, hade en sån tur att jag fått tag på gamla minkburar som är mycket stora och rävsäkra , där får de vara tlls det är dax att komma till de sälla jaktmarkerna, de vuxna kaninerna har sina burar och stora hagar gjorda av kompostnät, lite dyrt att köpa in kanske men håller i många år. På vintern har de sina platser i stallet.

det låter då som man bör ha ett hägn indelat i tre avdelningar. Ett del för avelshonorna med deras kullar till dom blir stora nog att skiljas från honorna.  En del för avelshanen/hanarna, och en del för ungdjuren fram till könsmognad/slakt?

Blåsippan

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 17 sep-12 kl 10:08 »
Herravdelningen torde snabbt bli en blodig historia, efter vad jag har fattat.  Om de känner lukten av hona, så lär de ska slåss intill kastrering.  Och kaniner har mycket gott luktsinne!

Om stängslen är vackra eller fula lär inte rabbisarna bry sig om.  Men de bör vara säkra, både mot rymning och mot grävling och räv.  Det är det jag inte har klarat än, därför går mina fortfarande i en box.  Alla går tillsammans där, och jag sorterar med hjälp av bultpistolen.  Utom avelshanen, då, som i perioder går i en box inne i boxen, just där dörren är där jag kommer in med käket.  Jag har uppfattat det så att hans uppgift är att försvara mot yttre fiender.

Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

hajens

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 17 sep-12 kl 10:17 »
Herravdelningen torde snabbt bli en blodig historia, efter vad jag har fattat.  Om de känner lukten av hona, så lär de ska slåss intill kastrering.  Och kaniner har mycket gott luktsinne!

Om stängslen är vackra eller fula lär inte rabbisarna bry sig om.  Men de bör vara säkra, både mot rymning och mot grävling och räv.  Det är det jag inte har klarat än, därför går mina fortfarande i en box.  Alla går tillsammans där, och jag sorterar med hjälp av bultpistolen.  Utom avelshanen, då, som i perioder går i en box inne i boxen, just där dörren är där jag kommer in med käket.  Jag har uppfattat det så att hans uppgift är att försvara mot yttre fiender.

bra bra, lär mig mer för varje inlägg i den här tråden. Låter som en herravdelning alltså bör bestå av EN herre då.  Resten kan alltså gå tillsammans bara man slaktar av innan könsmognad?

Låter allt mer som Monty Python inte var helt ute och cyklade med sin film om den heliga graalen. ;D

hajens

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 17 sep-12 kl 10:19 »

jag har visserligen möjlighet att bygga så de kan vara i stallet med, men tanken är att ha dem ute, och inte behöva hålla på att flytta djur mellan olika hägn, och burar då och då.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #33 skrivet: 17 sep-12 kl 10:23 »
det låter då som man bör ha ett hägn indelat i tre avdelningar. Ett del för avelshonorna med deras kullar till dom blir stora nog att skiljas från honorna.  En del för avelshanen/hanarna, och en del för ungdjuren fram till könsmognad/sl
ett elnät håller nog inte hanarna borta från honorna om de går på andra sidan, det är ju inte så högt och det har hänt att någon hoppat över, man bör nog ha en rejäl bit emellan, ett nät kostar ca 1000 kr och håller ju i många år , så om man har 2 och placerar dem utom synhåll från varandra skulle det nog gå bra. Jag har ju stor mark på min gård så där skulle det ju fungera, men det är ju inte alla som har det så,det finns mycket att fundera på så att det blir bra, om inte annat så lär man ju sig av misstag och kan ändra ;D

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #34 skrivet: 17 sep-12 kl 15:14 »
aha, ok, alltså hålla en herr- och en damavdelning då, så långt e jag med. Skall läsa på successivt och känna på det så får vi se hur det blir de närmsta åren. Jag e mån om att djur skall kunna gå rätt fritt, och vill ej heller ha massa fula inhägnader lite varstans på gården. Ser då hellre ett större hägn där de kan hoppa runt, men är det en dåligt lösning får jag tänka om. Men massa burar med slaktkaniner i är nog inte min påse.
Aja, vi får se hur det blir, tänkte ju bara ha ett öppet stort hägn med rabbisar där jag kunde gå in och stoppa i mig en då och då när jag blev hungrig. ;)

jag läste igenom kommentarerna och hittade inget som jag tyckte kunde tolkas som ett påhopp... bara vanliga människor som skrev och skojade som de flesta gör var som helst på nätet... det vore trist med en strikt saklig forum... jag tycker att alternativ är och har varit bra sen jag först kom hit för fem år sen... lite skin på näsan får man väl ha.....

ha det gott

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

hajens

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 17 sep-12 kl 15:38 »
jag läste igenom kommentarerna och hittade inget som jag tyckte kunde tolkas som ett påhopp... bara vanliga människor som skrev och skojade som de flesta gör var som helst på nätet... det vore trist med en strikt saklig forum... jag tycker att alternativ är och har varit bra sen jag först kom hit för fem år sen... lite skin på näsan får man väl ha.....

ha det gott

jonathan

huh? på vilket vis kände du att mitt inlägg var citerbart när det gällde att diskutera påhopp eller ej?

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #36 skrivet: 17 sep-12 kl 19:39 »
huh? på vilket vis kände du att mitt inlägg var citerbart när det gällde att diskutera påhopp eller ej?

sorry my bad....

jag syftade förstås på segesholm inlägg och inte ditt........
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

segesholm

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 17 sep-12 kl 22:48 »
Earthangel snälla kan du inte förklara för mig vad jag har missförstått. Sedan var det " newbe" och att man skaffar kaniner för de skriker, biter, sparkas inte även om de skulle misskötas som fick mig att reagera. Hur kan man om man är vid sina sunda vätskor förutsätta att man skulle införskaffa sig aveldjur, vara intresserad till den graden att man ger sig tid att fråga om råd på ett forum som Alternativ? För mig går den ekvationen inte ihop. Jag och jag tror fler med mig är så himla trötta av den otrevliga och fördomsfulla diskussions nivån som råder förtillfället och då främst på "kanin" trådarna, så för min egen del är måttet rågat och det är därför som jag påpekar den otrevliga tonen när jag ser den. Men som du skriver så kan jag ju ha missuppfattat inläggen eller så har jag inte insett att forumet är fullt av komiker.
Maria

Blåsippan

• Uppland
« Svar #38 skrivet: 17 sep-12 kl 23:12 »
Jag skulle uppskatta om ni som har provat kunde berätta om lyckanden och misslyckanden med att stänga kaniner med el.  Man tycker att det skulle bli alldeles för starkt åt så små djur, samtidigt som varje hund eller räv med självaktning bara skuttar över, först utan, sedan med en kanin i munnen ...  Men tydligen går det bra för somliga?

Yrmff

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 17 sep-12 kl 23:42 »

Det är tydligen inte bara kaniner som hoppar på tavlan utan åxå en och en annan groda !!  ::)  :-X  (förtydligande smileys om att jag är både ironisk och skämtsam)

Jag tycker trots det ibland något hårda klimatet i tråden att den belyser problemet med kaninhållning i stort.

dvs.
1.Avelshanar är ensamvargar ska du ha många avelshonor = flera hanar = en bur till var&en
2.Man märker snart vilka honor som trivs tillsammans annars = mat eller separation
3.man särar på kullarna (hanar/honor)vid eh,, (rätta mig om fel) vid 6-8 v ålder, honorna går kvar med mamman och slaktar sedan när de kommit upp i vikt eller att de börja slåss (om man ej då har burar så att man kan separera)

Är man bara uppmärksam så brukar man få en harmonisk flock småningom!! Sen ska dom ju gärna vara högproducerande åxå .. men det är ju en annan sak  ;)

Annars får man köra burvarianten som är väl så bra.. Bygger mina av pallkragar 3stpå höjd 80x120 cm, skiva mellan var tredje krage = gott om plats och billigt...

mvh Y

ps. var nu snälla mot varandra

ds.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser