Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninuppfödare?  (läst 15831 gånger)

Fam.Hedin

• Södermanland
Kaninuppfödare?
« skrivet: 15 feb-10 kl 13:52 »
Hej! Jag har funderingar på att starta med uppfödning av matkaniner. Jag bor i södermannland och undrar om det finns några större uppfödare i närheten som man skulle kunna hälsa på för att få lite upplägg.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Kaninuppfödare?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-10 kl 22:56 »
Hej!
Burar kan ni köpa av mig, har 2,4 o 6-fackare.
Räkna med ca 1000 kr/fack.

Beekeepern
« Senast ändrad: 27 feb-10 kl 23:17 av beekeepern »
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 17 feb-10 kl 13:05 »
Hej!

Nu är jag inte riktig med.. uppföding för självhushall eller för att tjänar pengar?

Januschka,
lite trött idag
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Loke

• Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #3 skrivet: 17 feb-10 kl 21:08 »
Hej! Jag har funderingar på att starta med uppfödning av matkaniner. Jag bor i södermannland och undrar om det finns några större uppfödare i närheten som man skulle kunna hälsa på för att få lite upplägg.

jo men som Januschka frågade, är det för egenbruk eller för att tjäna pengar?
Olika upplägg för olika typer av intresse.
Själv har vi 2 6-fackare med kaniner för egenbruk, plus det lilla vi säljer vidare.

sen finns det dom som har hundratals, och åter hundratals kaniner för pengasyftet.
så specefikera dig liiite till  ::) ;D
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

Fam.Hedin

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 18 feb-10 kl 00:24 »
Ursäkta mig! Ja det är  för självhushåll självhushåll och sälja lite gran vidare, eventuellt att ha som del av daglig verksamhet.

Januschka

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 18 feb-10 kl 12:03 »
Hej!

Vi har kaniner i genbank för självhushåll och försäljning av överskott - men skulle aldrig betrakta mig som 'större uppfödare' som du skriver.

Hur mycket kaniner du behöver för att nå dina mål med självförsörjning beror på hur många ni är i familjen, hur mycket kött ni äter, hur stor kaninerna är och om annat kött finns tillgänglig och i vilka mängder. Sedan är frågan hur mycket plats ni har och om det finns möjligheter att få tag i fodret utanför Granngården eller Djurbutik.

Jag tror nog att sådant är mycket individuell och utvecklas med tiden.
Jag började nog med en hane och en hona i genbank och lite FV vid sidan om och har nu sex honor och fyra hanar konstant i genbank och ungdjur av olika åldrar för vidareförmedling. Men jag tar inte många kullar per hona/år. På andra sida äter vi mycket kött. Men vi har massor med annat kött och en liten familj. Du ser? Många faktorer...

Lyckas till!

Januschka

Fam.Hedin

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 19 feb-10 kl 20:22 »
I vårat hus nu så är vi nio personer. jag jobbar på ett handikapp boende där vi är nio personer. Alla oss skulle jag vilja försörja. det äts mycket kött så jag vill ta i i överkant och ev sälja till andra. Men det skall iallfall räcka till 18 personer/år. :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 19 feb-10 kl 20:44 »
Som äter bara kaninkött, inget annat kött?

Lågt räknat producerar en hona 30 kaniner, á 1,5 kg kött per år = 45 kg kött per hona och år.

18 personer äter 1 kg kött i veckan per person = 18*1*52=936 kg

936/45=20,8 dvs ni behöver 21 kaninhonor och typ 2 hanar.

Ni behöver 21 burar till honor, 21 jättestora eller 42 stora burar till ungar (vid 21 burar ser man till att honorna är timade två och två, och sorterar deras ungar tillsammans, honor för sig hanar för sig). Dessutom två mindre burar till hanarna, men inte för små, honorna ska sättas in till hanarna vid parning, inte tvärt om.

Siffrorna ovan får korrigeras för er exakta förbrukning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 20 feb-10 kl 00:15 »
*lutar sig tillbaka och läser uppmärksamt vad som händer nu*

Fam.Hedin

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 21 feb-10 kl 21:07 »
Tack skall du ha! nej inte enbart kaninkött, i år hade vi en gris som gav oss en hel del kött och så köper vi en del nötkött av en lokal bonde. Målet är att bli självförsörjande på olika sorters köttdjur. Men för närvarande har vi inte mycket till stallar men 6 ha åker, inga maskiner... Tänkte mig att just kaniner vore ett bra kompliment som inte kräver allt för mycket utrymme och man kan "skörda" mer året om. Men som sagt inom kanin området är jag novis.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 22 feb-10 kl 11:26 »
Jag skulle tippsa med att börja med att läsa lite böcker om kaninuppfödning och börja smått.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #11 skrivet: 22 feb-10 kl 13:01 »
hej,

jag börjar nu men en parad hona och en obesläktad hane... Jag tänkte testa hur det är med uppfödning slakt osv innan jag bestämmer mig för flera djur. Kändes bäst så.......

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 22 feb-10 kl 15:30 »
Vi har precis köpt en parad hona och ska sedan behålla en av hennes döttrar och skaffa en obesläktad hane. En som varken är släkt med honan eller den hane som hon parades med.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Januschka

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 27 feb-10 kl 23:09 »
När jag läser saker som 'kräver inte så mycket utrymme' går tankar till alla trådar här där människor vill ha kaniner i 0.7m² burar, ha fyra kullar per år och helst inte ha kostnader för  foder eller tidsåtgång för mockning och ombyggen...

Säger inte att det är fallte här. Bara en tanke som flög förbi och fick mig att rysa.

Januschka,
trött från dagens mockning
« Senast ändrad: 02 mar-10 kl 12:13 av Januschka »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 27 feb-10 kl 23:52 »
När jag läser saker som 'kräver inte så mycket utrymme' går tankar alla trådar här där människor vill ha kaniner i 0.7m² burar, ha fyra kullar per år och helst inte ha kostnader för  foder eller tidsåtgång för mockning och ombyggen...

Säger inte att det är fallte här. Bara en tanke som flög förbi och fick mig att rysa.

Januschka,
trött från dagens mockning

Du har så rätt... Men om man jämför med får och kor så kräver ju kaniner väldigt lite utrymme ändå... Även om man har rejält stora burar.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Januschka

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 02 mar-10 kl 12:18 »
Du har så rätt... Men om man jämför med får och kor så kräver ju kaniner väldigt lite utrymme ändå... Även om man har rejält stora burar.  ;)

/Sara

;)

Där har du så rätt. Men hur ofta har vi fått läsa här att någon newbie ville starta upp lite boskapshållning för att få in lite pengar?

Verkar för mig som om folk är inte rädd för kaniner och sedan är dom jo billiga att köpa -> enkelt att tycka kaniner är sympatiska nybörjardjur. Tur att dom skriker sällan (som missnöjda kor eller får) och stångas och knuffas ej. Och biter dom i sin förtvilan eller ilskan blir det elektroluxkaniner som inte duger   :o

*suck*

Nej, jag har ingen positiv dag idag. Och nej, jag säger inte att det är fallet här. Jag bara.. ush, ni vet hur det kan kännas...

Januschka
som vet att inte inte bara finns svart och vitt
« Senast ändrad: 21 jun-10 kl 15:35 av Januschka »

Fam.Hedin

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 05 mar-10 kl 00:18 »
Apropå mig som newbie ! ;)
Jag är 33 år gammal, jag började jobba som dräng på en liten så gott som självförsörjande gård när jag var 16. Vi hade grisar vildsvin getter och hästar. Detta var i Norge vid kusten så vi fiskade i liten skala med, ingenting såldes vidare utan var för oss på gården. Jag har i sju års tid dagligen jobbat med hästar som jag kört i skogen och till viss sel i lantbruk. Själv har jag merparten av mitt liv jobbat i skogen på olika vis, med häst eller manuellt (skogshuggning, röjning av elgator o.s.v).
Jag har väldigt mycket erfarenhet av djurhållning, men inte med kaniner. Med tanke på att jag vet hur mycket mark det går åt att helårsfodra t.ex grisar eller får så kom jag på iden med kanin. Om jag skulle vilja plåga djur skulle jag inte fråga om råd i detta forum!!!  >:D

SannaF

• -
« Svar #17 skrivet: 21 jun-10 kl 15:15 »
Sent svar men jag skrattade högt av ditt sista inlägg  ;D

Jag gillar att du kan svara ifrån när folk är lite väl "trötta" och svarar här på forumet, fastän du är "ny" här  ;D

Men ta inte illa upp! Jag förstår precis vad ni alla menar och håller med till stor del  o:)

Hade vi inte flyttat nyss och har saker och ting "provisoriskt" just nu så hade jag bjudit in att komma o titta på våra gottisar.
På förra stället hade varje kanin ca 6 kvm på marken + hylla med bo - vi hade grävt ned nät i marken så de inte skulle kunna gräva sig ut och ingen skulle kunna gräva sig in - funkade finfint om man hade koll på dem - de gräver fort!  :P

Har för övrigt några till salu, parningsdugliga omedelbart, både hanar och honor.
Om några veckor har jag även ungar som kan bilda obesläktade par med de vuxna och med varandra.  :-[
Om det nu fortfarande är aktuellt förstås...
Mot nya äventyr!

hajens

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 16 sep-12 kl 11:38 »
funderar också på kaninuppfödning för eget bruk i framtiden. Tänkte bygga mig ett hägn med några burar i som de kan hoppa runt fritt i.
Hur stort hägn bör jag ha, blir ca 12-15 kvm lagom, eller bör jag tänka större?
Planen är väl att ha 4-8 avelsdjur och därtill slaktdjur som tas bort efterhand.
Är det rätt tänkt att ha dem fritt i ett hägn tillsammans, eller skall man hålla honor och ungar separat osv?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Neon Knight

• -
« Svar #19 skrivet: 16 sep-12 kl 18:38 »
Om det alls fungerar att hålla flera avelsdjur i samma hägn och hur stort det i så fall skall vara beror på djuren. De vill inte bo alldeles inpå varandra. Du bör inte ha hanar och honor tillsammans för jämnan, då det blir mycket slitsamt för honorna att föda fram en kull i månaden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser