Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolerad eller oisolerad hydda?  (läst 2517 gånger)

louise

• Gäst
Isolerad eller oisolerad hydda?
« skrivet: 14 feb-10 kl 18:39 »
Ja, vilket har ni och varför?  Och isolerar ni hela eller tex bara taket?

Mina hyddor har nog varit för kalla för grisning ute på vintern, så jag klurar på hur jag borde göra. Räcker det med isolerat tak tro?

andtol

• Gäst
SV: Isolerad eller oisolerad hydda?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-10 kl 20:40 »
Mina hyddor har nog varit för kalla för grisning ute på vintern, så jag klurar på hur jag borde göra. Räcker det med isolerat tak tro?

Hur vet du att de är för kalla? Räcker det inte med torra, vindfria hyddor och tillräckligt med halm/strö?

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 feb-10 kl 22:10 »
Ja.. jag hade en hydda som inte var tillräckligt vindfri. men kultingar ska ha 18-20 grader, å jag vill ha en hydda som kommer upp i det på vintern.

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 17 feb-10 kl 00:42 »
Det ær viktigast att isolera taket før annars blir det en massa kondens som droppar ned på grisarna. Ge suggan riktigt mycket halm att bædda med och fyll på ænnu mer halm allteftersom hon æter upp den så går det bra, kultingarna fryser inte.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 17 feb-10 kl 01:15 »
Ge suggan riktigt mycket halm att bædda med och fyll på ænnu mer halm allteftersom hon æter upp den så går det bra, kultingarna fryser inte.

...eller så försvinner kultingarna i halm-massorna så suggan ligger ihjäl dem för att hon inte vet var hon har dem...  :-\

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 feb-10 kl 09:17 »
ja för mycket halm går ju inte, därför måste hyddan vara bra. Hittills har jag aldrig haft problem med kondens, trots att jag inte isolerar, tycker det är märkligt. Eller också har jag inte märkt nåt..

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 feb-10 kl 11:43 »
Mina grisar har grävt ner sig en halmeter ner i jorden, dvs under grishuset är det nu en stor djävla grop. Men visst det är säkert varmt där nere, eller så är det bara för att få böka.

Och ja, vårt grishus är oisolerat.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #7 skrivet: 22 feb-10 kl 12:12 »
Mina med. Svårt å säga hur långt under jorden dem är, men ett djupt hål är det...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 feb-10 kl 08:51 »
Mina med. Svårt å säga hur långt under jorden dem är, men ett djupt hål är det...

Det där är ett elände dom håller på med..just för stunden känns det nog som en bra ide´..men när snön börjar smälta och allt vatten rinner ner i den där gropen så har dom en pool istället. Och man blir tvungen att flytta hyddan.
Jag har hört om, och själv tänkt testa att lägga armeringsmatta i botten, så dom inte kan böka i hyddan.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 23 feb-10 kl 09:17 »
Jag har hört om, och själv tänkt testa att lägga armeringsmatta i botten, så dom inte kan böka i hyddan.

Jag har mycket liten erfarenhet av grisar, men funderar på att skaffa. Är det bra med armeringsmatta? Kan dom inte göra sig illa då, eller fastna? Kan det vara bättre med trägolv, eller bilr det bara skitigt?

Hur rejäl hage behöver man ha om man ska eltrådar? Hur många trådar, och lyfter dom ändå upp staketet?
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 feb-10 kl 09:58 »
Trägolv river dom mest bara sönder... jag tänker mig att man lägger ut mattan först och ställer hyddan på, då gör dom sig inte illa. Grisar är också ganska duktiga på att just inte göra sig illa.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 23 feb-10 kl 10:01 »
Trägolv river dom mest bara sönder... jag tänker mig att man lägger ut mattan först och ställer hyddan på, då gör dom sig inte illa. Grisar är också ganska duktiga på att just inte göra sig illa.

Bra att veta. Tack.  :D
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

regnpipan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 feb-10 kl 13:22 »
Hur rejäl hage behöver man ha om man ska eltrådar? Hur många trådar, och lyfter dom ändå upp staketet?

Egentligen OT i förhållande till trådens ursprungliga ämne:

Jag har en hage stor som en modern villatomt, dvs ca 800 kvm till mina 2 grisar.
Tre eltrådar, den högsta i höjd med mina knän. Men nu är allt översnöat. Mina har inte rymt eller lyft staketet ännu, men jag försöker se till att de har stimulans t.ex. genom en foderspridare för vildsvin som skickar ut något hekto spannmål ett par tre gånger om dygnet. Då får nassarna nöjet att böka runt efter godsakerna även om det är snö....

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 06 apr-10 kl 12:53 »
Vi har oisolerat men i en studie slu gjorde var isolerade hyddor varmare på vintern svalare på sommaren och hade bäst luft.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser