Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hallonris from hell  (läst 10394 gånger)

Mmmm

• Övriga världen
SV: Hallonris from hell
« Svar #20 skrivet: 14 feb-10 kl 15:58 »
Hej du ... getter eller i mitt fall Gutefår är perfekt för att få bort dem. Första året så käkar de av det gröna och trampar ned de avskalade stammarna som sen förmultnar tills året därpå. Året därpå så äter de de färska skotten som kommer - plantan är ju tvårårig. På mina vallar har hallonen helt försvunnit och jag använder endast Gutefår.

Instämmer! Getter gör precis likadant. Hallon är dessutom något de tycker mycket om, enligt min erfarenhet en av de första växter de väljer om de har att välja på.

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #21 skrivet: 14 feb-10 kl 19:29 »
Get.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 14 feb-10 kl 19:52 »
Vill bara påpeka att hallon definitivt inte är tvåårigt, det ger bär på förra årets ris, men rötterna lever i många år, om de inte tröttas ut av att de gröna bladen upprepade gånger tas bort så att rötterna dräneras på sin lagrade näring när de ständigt måste försöka bilda nya stjälkar och blad.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jan lindgren

« Svar #23 skrivet: 14 feb-10 kl 21:50 »
Hej!
Dessutom så blir minsta lilla kvarvarande rot en ny livskraftig planta. Alternativet till bra betesdjur är glyfosat.
MVH
Jan

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #24 skrivet: 16 feb-10 kl 08:57 »
Getter älskar hallonbuskar, särskilt förstaårsskotten!  (Däremot gillar de inte monokultur, så Du får ge Dina eventuella hyresgäster något annat att växla om med.  Inte heller jag gillar att äta rådjurssadel med gelésås varje dag!! ;) )

PS.  Haha, så fånigt det blev!  Jag provade något nytt: klickade på en knapp "Kommentar" på första sidan.  Och skrev alltså inlägget först och läste tråden sedan!  Ska aldrig göra så mera.
« Senast ändrad: 16 feb-10 kl 09:05 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 feb-10 kl 09:24 »
Grisar är ju väldigt effektiva på hallon, dels älskar dom att tugga i sig riset och sen river dom även upp rötterna när riset är slut. Hallon har ju väldigt ytliga rötter, så på så vis är det perfekt för gris.
Jag hade ett misslyckat hallonland här, det malde dom ner fullständigt och inte en planta har återkommit...
På köpet får du ju en jordbearbetning. Nackdelen är ju att det kostar lite foder att hålla grisar, jämfört med får t.ex. För om nåt ska hända så bör det ju vara några grisar, 10 på ett tunnland ungefär..

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 23 feb-10 kl 08:32 »
borde man inte kunna bränna bort det?
Live simply......so that others may simply live.

Skytten

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 23 feb-10 kl 09:48 »
Hallon trivs bra där det är välgödslat och soligt.  Djur gödslar, men kan de beta bort och trampa ner tillräckligt, får nog hallonen ge sig.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

signe

« Svar #28 skrivet: 24 feb-10 kl 18:05 »
Ett hallonsnår består av hälften döda grenar och hälften levande. Det är därför lätt att bränna på våren, särskilt om man trampar ned grenarna lite först. Vi gjorde så och lät fåren beta där sedan - de älskar hallonblad. Nu är alla hallon borta i betesmarken så nu får jag dra till skogs när jag vill plocka vildhallon!

Göksbolingen

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 26 feb-10 kl 13:07 »
Hallonris kan ju verka oanvändbart, men jag kör det torra fjolårsriset genom kompostkvarnen och får ett par säckar utmärkt tändmaterial till vedspisen. Här handlar det om vanliga trädgårdshallon, där man tar bort fjolårsriset på vårkanten.

Ptr

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 18 mar-10 kl 22:05 »
Vad ni ska krångla till det, stängsel runt släpp hästarna, tidigt. Då stoppar de i sig vad som finns. Sen får ni flytta dem, annars rymmer de till tamhalonen och äter upp dem med. Att det blir uppslag det gör inget, det äts upp nästa gång de går där.

Mvh ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #31 skrivet: 19 mar-10 kl 19:51 »
Nån skrev om att trimmerlinan inte rår på hallonris innan... Vi upptäckte i sommras att man inte måste köpa lina i samma färg som satt på maskinen från början, de olika färgerna är olika tjocklekar så kolla bara hur stora hålen i navet är så kan man köpa tjockare tråd sen.   ;D

Om man inte vill köra med klinga på, då kan man plötsligt ta små träd med  8) Fast det kanske ändå inte är det effektivaste sättet att bli av med dem, men man kan ju ta bort det gamla så betesdjuren får fina skott, kanske godare?

Neiklot

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 01 apr-10 kl 17:55 »
Ja, du har ju redan fått en massa tips.

Men, om du kan vänta ett år eller två, så är det bäst att slå/röja ner hallonriset och sedan marktäcka.

Och då, i sin tur, låta detta ligga i 1-2 år.

esten

• -
« Svar #33 skrivet: 01 apr-10 kl 18:50 »
Får jag låna tråden ?
Jag har samma bekymmer , men med vildvin .
De har så kraftiga och långa rötter , så hur utrota ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser