Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NH-träning på föl/unghäst  (läst 27783 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: NH-träning på föl/unghäst
« Svar #40 skrivet: 19 feb-10 kl 15:52 »
Nämen nu kom jag på en grej! Tack Jan för att du påpekade de olika stilarna vid uppsittningen  ;) Min bångstyriga donna (i halt .... hästtråden) har jag alltid suttit upp i riktning mot hennes huvud, självklart har hon sett när jag ska sätta i foten och tar sats, för hon väntar med att krångla tills dess. En tanke är att chocka henne med vanlig klassisk uppsittning för då blockerar jag synfältet för henne med min rygg. Tänk att jag inte tänkt på det innan!

Åh, jag får säkerhetsmässiga rysningar av sådan uppsittningar :o  ;D
Just för att om man tappar kontrollen faller man bakåt/inåt mot hästens bakben med sitt huvud.
Jag slängde ett öga på ponnyakuten häromkvällen och där berättade Maria Gretzer precis samma sak för ett barn som satt upp som dig.

Hoppas nu att allt går bra hos tränaren, jag ska hålla tummarna! :)

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #41 skrivet: 19 feb-10 kl 18:59 »
Det kan man säkert. Men det går ju lika bra att ramla in framför hästen om man gör en klassiskt uppsittning om man har otur och hästen hoppar/springer framåt  ::)
Den klassiska uppsittning är ju också ett arv från militärskolan vad jag har hört. Egentligen finns det nog inte en chns att jag kommer upp klassiskt heller, har helt tappat tekniken. Blev lärd det islänska sättet för ca 15 år sen, sedan dess har jag inte testat den vanliga.  ;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #42 skrivet: 19 feb-10 kl 19:35 »
Det kan man säkert. Men det går ju lika bra att ramla in framför hästen om man gör en klassiskt uppsittning om man har otur och hästen hoppar/springer framåt  ::)
Den klassiska uppsittning är ju också ett arv från militärskolan vad jag har hört.

Ja, fast om du står bara något vridet utåt så skjuts du från hästen om den skulle hoppa till. ;)

Jag antar att ursprunget är att man skulle ha plats för en ev. sabel?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 19 feb-10 kl 19:42 »
..eller öh, hmm...om hästen springer framåt trillar man åt sidan..men om den springer..öh typ bakåt  ::) Då ramlar man ju förstårs framför..o sen kanske hästen springer framåt..om det tar stopp bakom..och då, då kan det göra ont  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #44 skrivet: 19 feb-10 kl 20:37 »
 ;D ;D ;D

Lika bra att börja samla porslinshästar  ;D Det gör mindre ont, om man inte skär sig på en trasig såklart.....     

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #45 skrivet: 19 feb-10 kl 20:46 »
..eller öh, hmm...om hästen springer framåt trillar man åt sidan..men om den springer..öh typ bakåt  ::) Då ramlar man ju förstårs framför..o sen kanske hästen springer framåt..om det tar stopp bakom..och då, då kan det göra ont  ;D

Ja, för en häst som bestämmer sig för att dansa jenka ā la ett hopp framåt, två hopp bakåt eller hur det nu var får jag kanske rekommendera avsutten träning....
Eller uppsittning i flykt? ;D :-*

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #46 skrivet: 19 feb-10 kl 20:47 »
;D ;D ;D

Lika bra att börja samla porslinshästar  ;D Det gör mindre ont, om man inte skär sig på en trasig såklart.....   

Vi från säkerhetskommittéen rekommenderar handskar med stålhätta för porslinshästlek för att undvika dylika skador. ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #47 skrivet: 20 feb-10 kl 02:03 »
Min hovslagare hade ett underbart sätt att sitta upp på .
han ställde hästen lös o bara heltr plötsligt svingade sej upp med hjälp av manen .
Så jävla smidig att man blev grön av avund .
hästen hann aldrig fatta vad som hände innan han redan satt där .
Sen att han red utan huvudlag o sadel är ju en annan historia.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 20 feb-10 kl 08:56 »
Haaahaaahaa...det gjorde jag också, förr, tydligen  :-[

Skulle ut o rida barbacka för två år sen, trodde att jag skulle svinga mig upp som vanligt..  ;D

Om man säger så här så blev hästen väldigt förvånad och jag tittade skyggt omkring mig lite snabbt och hoppades att ingen såg.. :-[ :-[  Det gick inte som jag hade tänkt mig  :-X

Hade inte en tanke på hur bred och tung häcken hade blivit på sistone.. Fick snällt leda fram hästen till ett traktordäck som jag kunde klättra på och hasa mig lite försiktigt upp på hästen istället.. :-X
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Snoken

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 20 feb-10 kl 09:35 »
Börjar bli lite suddigt det här nu, utgångspunkten för tråden var hur man börjar NH-träna ett föl, och nu diskuterar vi välskolade dressyrhästar och sen länge inridna islänningar! Det gäller att hänga med i svängarna...  :P

Det där med tyglarna, igen... Tror vi tänker på olika stadier i utbildningen av hästen, du Sar! Jag tänkte mer på hur man börjar med en ung häst, alltså helt från början. Om man vill lära den att hängande tygel = fortsätt med det du höll på med, och åtdragen tygel = gör nåt annat. Eller om man vill lära den en massa olika nyanser direkt från början, att en och samma manöver kan betyda "jag litar inte på att du står still, gör halvhalt, samla dig, sakta av, byt gångart, oj jag tappa balansen därför drar det lite i munnen på dig..."... För min del vill jag ha det så enkelt som möjligt och så lätt som möjligt för hästen att förstå.
Och framför allt tycker jag hästen alltid ska ha två alternativ; den ska KUNNA både sticka iväg, eller stanna kvar. Vi kommunicerar inte om den bara har ett val: stå still eller riskera bli dragen i munnen. Samma som att hantera en häst lös, låta den stå lös i stallgången vid all skötsel; den gör det för att den vill och förstår vad jag menar med mitt kropsspråk. Spänner jag upp den med en kätting på var sida om huvudet har den inte mycket till val, och vi kommunicerar inte.
Eller rida utan tyglar; hästen är fri att göra precis hur den vill, den kan bocka av mig och sticka till sina hästpolare i hagen. Men väljer den att följa mina viktskiftningar på ryggen istället så kommunicerar vi, istället för att jag har korta tyglar och mer eller mindre trycker in hästen på alla olika spår, tempoökningar och växlingar osv.

Ett annat test man kan ägna sig åt är när du släpper ut hästen i hagen igen efter ett träningspass, är att se hur hästen beter sig. "Hjälper den till" att få grimman av sig och travar direkt iväg till kompisarna? Eller står den kvar hos dig och det är DU som går ifrån först (och du kan stå kvar i fem minuter utan att hästen lämnar dig)? Vem är hästen helst hos? Träningen ska ju vara rolig för hästen också, och i såna doser att hästen inte är helt genomsvettig när man är klar och vill så långt bort från dig som möjligt när ni är klara.

Jag vart alldeles varm i kroppen när jag läste om det där fölet som hoppa ur hagen för att vara med matte! Även om det kanske inte är så praktiskt att hästen kommer sprängande genom staketet så fort du går ut för att hämta posten,  ::) så ser iallafall jag det som att man inte kan få ett bättre betyg som bra och rolig flockledare.

Det där med olika uppsittningsstilar var ju också nåt att trassla in sig i, tydligen  ;D Varför inte göra som med kamelerna, och be hästen lägga sig ner så man kan bara stiga på? Det tar ju iallafall längre tid för en häst att ställa sig upp än att ta ett snabbt steg åt sidan, så den metoden borde väl vara säkrast ur människosynpunkt?  ;)

Ledsen om någon tagit illa vid sig, det är för enkelhetens skull jag skiljer på "NH-folk" och "vanliga skolan", eftersom JAG anser att så mycket skiljer sig. Jag tycker inte man kan blanda alltför friskt mellan de olika stilarna. Till exempel hantera på ett sätt och rida på ett annat, att hästen ska flytta sig undan mig i stallgången utan att jag behöver röra vid den, hålla avståndet till mig när jag leder den osv.. Och när man sätter sig upp är det hårdare tag som gäller med korta tyglar och ständig press från skänklarna, och enda riktiga eftergiften kommer först när man ridit en timme på banan och ger lång tygel och klapp på halsen. Det är bara min åsikt.

esten

• -
« Svar #50 skrivet: 20 feb-10 kl 10:58 »
Jag tycker ni ska kolla in Nevzorov haute ecole .
Den bettfria skolan !

http://www.hauteecole.ru/en/

Titta på filmen som finns och läs igenom materialet .
Finns mycket "lekträning" där

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #51 skrivet: 20 feb-10 kl 13:07 »

Ett annat test man kan ägna sig åt är när du släpper ut hästen i hagen igen efter ett träningspass, är att se hur hästen beter sig. "Hjälper den till" att få grimman av sig och travar direkt iväg till kompisarna? Eller står den kvar hos dig och det är DU som går ifrån först (och du kan stå kvar i fem minuter utan att hästen lämnar dig)? Vem är hästen helst hos? Träningen ska ju vara rolig för hästen också, och i såna doser att hästen inte är helt genomsvettig när man är klar och vill så långt bort från dig som möjligt när ni är klara.
Jag vart alldeles varm i kroppen när jag läste om det där fölet som hoppa ur hagen för att vara med matte! Även om det kanske inte är så praktiskt att hästen kommer sprängande genom staketet så fort du går ut för att hämta posten,  ::) så ser iallafall jag det som att man inte kan få ett bättre betyg som bra och rolig flockledare.
Det där med olika uppsittningsstilar var ju också nåt att trassla in sig i, tydligen  ;D Varför inte göra som med kamelerna, och be hästen lägga sig ner så man kan bara stiga på? Det tar ju iallafall längre tid för en häst att ställa sig upp än att ta ett snabbt steg åt sidan, så den metoden borde väl vara säkrast ur människosynpunkt?  ;)

Ja sött var det när min lilla älskling kom flygande över staketet .
Men opraktiskt tyvärr. :o Jag trodde inte mina ögon men det var ju bara att ta tag i manen o gå hem med honom igen .
Jag håller stehårt med dej .
Jag älskar Hemflings böcker o lära .
Min tanke är nu att nästa steg med min bebis som nu är 1år o 5 månader hingst är att lära han buga och lägga sej ner o sen ligga kvar .
Jag är inne på att få han sedan vid uppsittning om några år ska kunna stå nedbugad iaf på ett framben när jag kliver upp .
Kan elefanter o dromedarer så kan Lillefot oxå *S*
När jag släpper ut min kille i hagen så vill han vara med mej hur länge som helst .
Bara få stå med huvet i min famn i sova är underbart tydligen eller leka läppleken *S* ::)
Märks det att jag verkligen älskar min bebis ?!  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #52 skrivet: 20 feb-10 kl 17:27 »
Det där med tyglarna, igen... Tror vi tänker på olika stadier i utbildningen av hästen, du Sar! Jag tänkte mer på hur man börjar med en ung häst, alltså helt från början. Om man vill lära den att hängande tygel = fortsätt med det du höll på med, och åtdragen tygel = gör nåt annat. Eller om man vill lära den en massa olika nyanser direkt från början, att en och samma manöver kan betyda "jag litar inte på att du står still, gör halvhalt, samla dig, sakta av, byt gångart, oj jag tappa balansen därför drar det lite i munnen på dig..."... För min del vill jag ha det så enkelt som möjligt och så lätt som möjligt för hästen att förstå.

Jag tror inte att vi pratar om olika stadier utan det är den här punkten vi är oöverens om.

Och framför allt tycker jag hästen alltid ska ha två alternativ; den ska KUNNA både sticka iväg, eller stanna kvar.

När det gäller ex.vis uppsittning är det ett icke-alternativ eftersom det kan få så svåra följder för ryttaren. Jag ser liksom inte att det skulle vara ett problem med att ha tygeln så pass kort att du faktiskt kan stanna hästen väldigt snabbt men ändå inte dra den i munnen under uppsittningen?
Säkerhetsmässigt bra och inget obehag för hästen.

Vi kommunicerar inte om den bara har ett val: stå still eller riskera bli dragen i munnen. Samma som att hantera en häst lös, låta den stå lös i stallgången vid all skötsel; den gör det för att den vill och förstår vad jag menar med mitt kropsspråk. Spänner jag upp den med en kätting på var sida om huvudet har den inte mycket till val, och vi kommunicerar inte.
Eller rida utan tyglar; hästen är fri att göra precis hur den vill, den kan bocka av mig och sticka till sina hästpolare i hagen. Men väljer den att följa mina viktskiftningar på ryggen istället så kommunicerar vi, istället för att jag har korta tyglar och mer eller mindre trycker in hästen på alla olika spår, tempoökningar och växlingar osv.

Nog kommunicerar jag med mina hästar men det finns ett gäng punkter där det faktiskt är jag som bestämmer. Ska vi åka iväg på en träning så åker vi ju iväg, vi avstår inte för att lilla Putte verkar inte så sugen på att gå in från hagen idag. Samma med verkning, avmaskning etc.

Däremot har man en skyldighet att göra det så enkelt som möjligt för hästen. Genom en rättvis och tydlig hantering som är lätt att förstå för hästen, att inte ställa högre krav än den har möjlighet att klara av och givetvis får man aldrig våldföra sig på hästen.

Och ridningsmässigt är inte jag ett dugg intresserad av att rida tygellös (speciellt inte utanför inhägnad bana- jag minns fortfarande tjejen som var en hårsmån från att krocka med en bil när hennes häst skenade och hon bara hade en slang runt halsen).
Att man rider med tyglar innebär dock inte att hästen trycks in i olika övningar.

Jag vart alldeles varm i kroppen när jag läste om det där fölet som hoppa ur hagen för att vara med matte! Även om det kanske inte är så praktiskt att hästen kommer sprängande genom staketet så fort du går ut för att hämta posten,  ::) så ser iallafall jag det som att man inte kan få ett bättre betyg som bra och rolig flockledare..

Våra hästar är väldigt människointresserade och står alla gånger kvar (kommer också på inkallning) men det är ju väldigt naturligt för hästar som är ute mycket i flock. Jag kan hellre tänka mig att ex.vis en ridskolehäst som alltid är omgiven av människor vill vara med sin flock när den nu en gång får gå ut.

Ledsen om någon tagit illa vid sig, det är för enkelhetens skull jag skiljer på "NH-folk" och "vanliga skolan", eftersom JAG anser att så mycket skiljer sig. Jag tycker inte man kan blanda alltför friskt mellan de olika stilarna. Till exempel hantera på ett sätt och rida på ett annat, att hästen ska flytta sig undan mig i stallgången utan att jag behöver röra vid den, hålla avståndet till mig när jag leder den osv.. Och när man sätter sig upp är det hårdare tag som gäller med korta tyglar och ständig press från skänklarna, och enda riktiga eftergiften kommer först när man ridit en timme på banan och ger lång tygel och klapp på halsen. Det är bara min åsikt.

Jag upplever det som att du har ett gäng fördomar mot "vanlig" ridning och hantering och det gör det rätt svårt att diskutera då. Sedan anser jag det vara helt fel att inte kunna blanda stilar och dyl.
För det första så har inte NH någon patenträtt på viss hantering, mycket av den hanteringen fanns redan som högst vanlig hantering. Sedan har alla stilar sina fördelar och nackdelar och där kan man lätt plocka ut det man gillar. Själv skulle jag aldrig göra en join-up eller straffbackning men jag leder gärna min häst från olika positioner och har alltid skickat in mina hästar lösa i transporten (edit jag har alltså ett långt rep i grimman så helt lösa är de inte).
Jag ser snarare de som är totalt anti alla andra stilar som rätt inskränkta. Nu om två veckor ska jag vara med på min försa träning i akademisk ridning vilket ska bli väldigt skoj. Då kan jag se om det är någon jag gillar som jag kan ta till mig och förkasta det jag itne tror är sunt!
« Senast ändrad: 20 feb-10 kl 19:07 av Sar »

Snoken

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 22 feb-10 kl 09:15 »
Jag är tydligen världelös på att uttrycka mig så det blir rätt uppfattat.
Med att hästen ska ha två alternativ menade jag inte att den ska få välja om den vill bli riden idag eller inte. Att den ska få sparka mig om den vill, eller inte, och jag ska bara gå därifrån med hängande huvud om hästen väljer att strunta i mig. Fortfarande, i all hantering jag ämnar utföra med hästen idag, har jag ju en (rimlig) plan för vad jag vill ha utfört.
Visst kan det bli problem med allt, hur man än väljer att gå tillväga. Rider man ut utan tyglar innan hästen är klar för det, att man lämnat inhägnat område för tidigt, så får man ju vara beredd på att olyckor inträffar. Största skillnaden mellan nh-folk och vanliga skolans anhängare tycker jag är i tiden man lägger ner på själva hanteringen. Vanliga skolan ska upp på ryggen så fort det bara är möjligt, medan nh:are gärna lägger ner ett helt år enbart på marken med hästen om det så skulle krävas.
Ja, jag är nog rätt anti vanliga skolan och kalla det fördomar om du vill, Sar, men jag ser ju med egna ögon hur det tillvägagångssättet oftast är! Fördomar har man väl när det handlar om sånt man inte vet hur funkar och bara gissar sig till saker. När jag tar upp exempel från just vanliga skolan så är det ju om saker jag sett hända många, många gånger! Kan hända jag haft otur med vilka människor och hästar jag stött på, och i så fall är det väl bara att konstatera att 95% av Ålands hästfolk mer eller mindre misshandlar sina hästar. Och att min svenske nh-tränare uppger ungefär samma procentantal gällande Sveriges hästfolk.
I första inlägget, i den första meningen, i den här tråden så riktade jag mig till hur nh-folk gör med sina föl och unghästar. Då är det lite frustrerande att bli ifrågasatt av någon som rider enligt vanliga skolan. Tråkigt att det alltid tycks gå den vägen på forum, man vill diskutera något och så slutar det med att man är "ute och cyklar" och "har fördomar" och allt vad jag nu påståtts ha gjort mig skyldig till. Gillar man inte nh och nh-trådar kan man väl hålla sig borta från dem istället för att trasa sönder dem.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #54 skrivet: 22 feb-10 kl 10:46 »
Jag älskar nh tänket , det passar min personlighet så bra .
I går hade jag en liten skitunge i stallet som minsann inte skulle gå in i nån box .
Snacka om att småhingstar kan vara envisa i bland .
Ja då backade jag in honom i boxen *s* sen stod han bara där o blinkade hahahaq ;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #55 skrivet: 22 feb-10 kl 22:15 »
Ja, jag är nog rätt anti vanliga skolan och kalla det fördomar om du vill, Sar, men jag ser ju med egna ögon hur det tillvägagångssättet oftast är! Fördomar har man väl när det handlar om sånt man inte vet hur funkar och bara gissar sig till saker. När jag tar upp exempel från just vanliga skolan så är det ju om saker jag sett hända många, många gånger! Kan hända jag haft otur med vilka människor och hästar jag stött på, och i så fall är det väl bara att konstatera att 95% av Ålands hästfolk mer eller mindre misshandlar sina hästar. Och att min svenske nh-tränare uppger ungefär samma procentantal gällande Sveriges hästfolk.
I första inlägget, i den första meningen, i den här tråden så riktade jag mig till hur nh-folk gör med sina föl och unghästar. Då är det lite frustrerande att bli ifrågasatt av någon som rider enligt vanliga skolan. Tråkigt att det alltid tycks gå den vägen på forum, man vill diskutera något och så slutar det med att man är "ute och cyklar" och "har fördomar" och allt vad jag nu påståtts ha gjort mig skyldig till. Gillar man inte nh och nh-trådar kan man väl hålla sig borta från dem istället för att trasa sönder dem.

Nej, du har helt rätt. Det leder ingen vart att diskutera med någon som är helt uppfylld av den "egna skolan" och anser att allt annat är skit. Att de utanför den "egna skolan" mer eller mindre misshandlar hästarna (åtminstone 95%) och att det inte går att blanda discipliner för att försöka ta det bästa från alla världar.

Jag trodde kanske att du skulle ha någon behållning av att se att hanteringssättet med föl inte är speciellt olika inom disciplinerna men det har du uppenbarligen inte. Så jag tackar för mig i denna tråd och kliver av diskussionen.... :)

Snoken

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 23 feb-10 kl 11:09 »
Tack Sar! Jag fick ingen klar bild av dig, hur vanliga skolans hanteringssätt med föl skulle vara så lika nh-sättets. Det är nog ganska oundvikligt att de "båda sidorna" sällan kommer överens, båda är tydligen lika envisa och tycker ens eget sätt är bäst och säkrast. Tråkigt bara att det ska bli sånt nedlåtande tonfall när man ens försöker diskutera. Inte tror jag du tog åt dig nåt av mina texter heller om hur hantering kan gå till istället för det vanliga sättet? Lät inte så på dina svar iaf, kände mig bara idiotförklarad och nertryckt.

Att en ridskolehäst hellre går iväg till kompisarna i hagen än stannar kvar hos halvt okända person nummer 57 som hanterat den på det 57:e sättet den dagen, tror jag nog det! Ridskolehästar hör väl till dom mest "misshandlade" man kan tänka sig ur hästens synpunkt.

Så om ingen annan hade nåt seriöst förslag på övningar och dylikt med föl och unghästar så kan vi väl strunta i den här tråden allihop innan den blir ännu otrevligare.

Frances

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 23 feb-10 kl 11:52 »
Inte min mening nu att vara negativ eller nedlåtande.

Men besökte styvdotterns häst som har nu varit en vecka på inridning hos en välkänd NH/western nisse. Blev allvarligt, allvarligt ledsen och besviken över att mina fördomar bekräftas gång efter annan.. :'(

Hästen var redan trasig i mungiporna, efter NÅGRA DAGAR  :o :o VAD i HELVETE har dom stoppat i munnen på denna stackars unghäst  :-\

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #58 skrivet: 23 feb-10 kl 15:08 »
Det finns en idiot som är westerntränare en man .
jag skulle inte befatta mej med honom , han knäcker hästarna så dom blir aldrig djur igen .

Stooor skillnad på western och natural horsemanship.
En Nhinriden häst rids in utan bett oftast i en repgrimma eller halsring.

Snoken

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 23 feb-10 kl 17:54 »
Tråkigt att höra  :'(
Det är ju det där som ställer till det, när det finns så många OLIKA som säger sig utöva NH eller western. Just personer som bryter ner hästarna till vrak och sen börjar bygga någonting på såna grunder... det är ju klart att man får en sned bild av NH då om man inte vet om andra metoder som är betydligt bättre.
Klart man aktar sig i fortsättningen mot allt vad NH heter om man träffar på ett sånt rötägg det första man gör!
I andra forum jag varit på tidigare går det åt andra hållet också, folk säger sig utöva NH men sen kommer dom med "grundläggande problem" som att hästen går rakt över dem när den ska ledas från A till B, och man förstår direkt att dom inte vet nånting om NH-hanteringen.
Lite som att folk gärna kallar sig deprimerade så fort dom har en dålig dag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 3 användare
Lilla i, Trollsmultron, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser