Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NH-träning på föl/unghäst  (läst 27770 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: NH-träning på föl/unghäst
« Svar #60 skrivet: 23 feb-10 kl 22:18 »
Jotack. Nämner inga namn, men han har en jättestor anläggning och tar emot hästar i träning och håller utbildningar, för hutlösa priser givetvis.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 23 feb-10 kl 22:27 »
Det är väll så att det fins röt ägg inom alla kattegorier  så även inom travet  men det jäkligaste är ju att dom får hålla på och ingen jörnåge  mvh

Frances

• Västergötland
« Svar #62 skrivet: 23 feb-10 kl 22:57 »
Nja, det vill jag inte riktigt påstå, fick en fråga om jag kände till Stefan Forsman. JOTACK, han gjorde en strålande insats för ett antal år  ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 23 feb-10 kl 23:15 »
ok men det var just inte det inlägget ja åsyfta utan rent allmänt mvh

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #64 skrivet: 23 feb-10 kl 23:36 »
Det finns en känd amerikans western/nh tränare som för ett antal år sedan ruttnade på att alla sa att han hade väl inga problem att tävla o få bra resultat med sånna dyra o fina hästar .
Nästa tävling kom han soniuka inridande på en åsna barbacka o sina slitna boots o jeans o gjorde ett fullt western program till publikens stora förtjusning *S*

Jag skiljer på dom olika tänken framförallt i utrustningen .
Som nh förespråkare vill jag rida alla olika moment först i grimma eller helst utan nåt alls för att sen lägga på ett minimum av utrustning /våld på hästen .
Vill jag transportera en häst så ska den gå på själv när jag ber den för att hästen vill sammarbeta med mej o följa mej som flockledare.
Ska den verkas så ska den stå stilla på stallgången utan att vara fastbunden .
Om jag går så ska den följa med mej lös , stannar jag så ska den stanna ca 1m bakom mej osv osv .
Det kan nog se mkt tokigt ut när jag tränar för på håll ser det nog mkt ut som att jag står o stirrar på hästen *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 23 feb-10 kl 23:40 »
Det finns en känd amerikans western/nh tränare som för ett antal år sedan ruttnade på att alla sa att han hade väl inga problem att tävla o få bra resultat med sånna dyra o fina hästar .
Nästa tävling kom han soniuka inridande på en åsna barbacka o sina slitna boots o jeans o gjorde ett fullt western program till publikens stora förtjusning *S*

Jag skiljer på dom olika tänken framförallt i utrustningen .
Som nh förespråkare vill jag rida alla olika moment först i grimma eller helst utan nåt alls för att sen lägga på ett minimum av utrustning /våld på hästen .
Vill jag transportera en häst så ska den gå på själv när jag ber den för att hästen vill sammarbeta med mej o följa mej som flockledare.
Ska den verkas så ska den stå stilla på stallgången utan att vara fastbunden .
Om jag går så ska den följa med mej lös , stannar jag så ska den stanna ca 1m bakom mej osv osv .
Det kan nog se mkt tokigt ut när jag tränar för på håll ser det nog mkt ut som att jag står o stirrar på hästen *S*
  ? Försvarar du dej mot någe

Falin

• -
« Svar #66 skrivet: 24 feb-10 kl 14:26 »
Jag tycker inte man kan blanda alltför friskt mellan de olika stilarna. Till exempel hantera på ett sätt och rida på ett annat, att hästen ska flytta sig undan mig i stallgången utan att jag behöver röra vid den, hålla avståndet till mig när jag leder den osv.. Och när man sätter sig upp är det hårdare tag som gäller med korta tyglar och ständig press från skänklarna, och enda riktiga eftergiften kommer först när man ridit en timme på banan och ger lång tygel och klapp på halsen. Det är bara min åsikt.

Jag tycker visst man kan blanda friskt, och gör det också. Jag läser mycket om ridning/hantering och plockar de bästa bitarna som fungerar för mig och mina hästar. Sen om det kallas NH, vanliga skolan eller hittepå-hantering bekymrar mig mindre....

Jag antar att det du menar med "vanliga skolan" är ridningen du beskriver härovan, och visst finns det folk som rider så, tyvärr. Men glöm inte att det finns säkert de som rider klassisk dressyr/vanliga skolan som förmodligen har både lyckligare och mer välridna hästar än en och annan NH-utövare...

Snoken

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 24 feb-10 kl 17:36 »
Jag tycker det skulle vara väldigt förvirrande som häst, om man vid några tillfällen förväntas fungera med minimala hjälper, och sen pang bom när en annan sak begärs så har matte/husse ett helt annat kroppsspråk och krav. NH för mig är iallafall ett helt tänkesätt och "levnadsstil" och strävan efter samarbete på alla områden med fina signaler och bra kroppsspråk. Men kan man blanda och tycker det funkar så är det väl bara att gratulera!

Javisst, det finns nog lyckliga och olyckliga hästar vart du än vänder dig och beroende på vem man frågar.
När jag tänker på "hästplågeri" är det inte bara de magra, overkade och skabbiga stackars kräken som kanske står bortglömda i en nerbetad skitig hage...
Jag tänker också på alla små ponnyer som köps av oförstående föräldrar till deras bortskämda små barn och blir tillägnade ett liv med rosa fluff på grimman, täcken året om, varma stall och galna sken-turer i skogen... Ridskolehästar som knappt får gå ute i hagen alls i veckorna, och om så sker delas minimala hagar med alltför många andra... etc.
Och så alla hästar som förgäves försöker säga sina ägare något, men ägarna inte alls begriper vad det är och en vacker dag har man massor med problem med den frustrerade hästen som gör allt den kan för att bli förstådd. Men allt som händer är hårdare tag, kortare linor, tajtare uppspänningar vid hantering och "kräver rutinerad ryttare". Inte konstigt att det händer olyckor med sparkar och dylikt, jag ger mig tusan på att hästar som gjort sånt gett massor av varningssignaler långt på förhand, fast den som blir träffad inte haft kunskapen att se det.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #68 skrivet: 24 feb-10 kl 19:52 »
Snoken, har du någonsin sett vm i dressyr? Man får poäng på att ha så osynliga kommandon som möjligt, och ett samförstånd som gör att hästen med framåtbjudning och glädje gör det ryttaren vill. Ingen ryttare blir riktigt framgångsrik, oavsett disciplin, om man inte har en samarbetsvillig häst med framåtbjudning.

Människor med otillräcklig kunskap finns tyvärr överallt, inget hindrar dem från att äga hästar.

Jag är övertygad om att få känner igen sig i din beskrivning av klassisk ridning. Ingen jag träffat på som rider klassiskt och har någon som helst ambition om att antingen tävla eller bli duktig för sin egen skull använder överdrivna signaler eller rycker hästen i munnen, vid uppsittning eller vid andra tillfällen.

Tråkigt om du har dåliga erfarenheter, men dra inte alla över en kam, pga det, då kommer du att gå miste om många intressanta tankar från människor med andra erfarenheter än du.

Genom att diskutera med andra som har en annan bakgrund och en annan pedagogik lär man sig mycket, oavsett om man håller med dem eller inte. Bara genom att ha ett öppet sinne och ta in så mycket kunskap som möjligt blir man så duktig som man har kapacitet att bli. Självkritik och självutvärdering är essentiellt för utveckling. Och det gäller allt i livet, inte bara hästträning  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

• -
« Svar #69 skrivet: 24 feb-10 kl 20:09 »
Snoken, har du någonsin sett vm i dressyr? Man får poäng på att ha så osynliga kommandon som möjligt, och ett samförstånd som gör att hästen med framåtbjudning och glädje gör det ryttaren vill. Ingen ryttare blir riktigt framgångsrik, oavsett disciplin, om man inte har en samarbetsvillig häst med framåtbjudning .

Dagens dressyrhästar rids i felaktig form . Dvs med tredje nackkotan som högsta punkt istället för den första Atlas kotan . Det får hästarna att gå bakom hand med nosen/mulen .
Huvudet lutar inte framåt utan bakåt , öronen kommer först inte näsborrarna .
Så hästarna har bromsen i .
För att få framåtbjudning fodras hästarna så de är som att rida en kruttunna med tänd stubin .
Man brukar kalla det för den Tyska skolan då hästen ska hållas mellan hand och skänkel .
Inte som i klassisk dressyr/akademisk där du sitter framför hästen då hela kraften kommer från bakbenen . Vilket gör hästen extremt lätt i framdelen . Vilket den inte är om den rids efter dagens metoder .
Läs Dag Nätterquists böcker .
Varför man ändrat dressyren var bla för att få hästar färdiga tidigare och tidigare för försäljning , treårs tester och Breeders .
Man tjänar inga pengar på att rida in en häst på klassiskt maner då hästarna inte anses färdiga förrän vid ca 10 års ålder eller till och med 16 år .
Titta på Spanska ridskolan .
Men jag har sett fler hästar där också som idag rids i fel form .

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #70 skrivet: 24 feb-10 kl 20:23 »
Dagens dressyrhästar rids i felaktig form . Dvs med tredje nackkotan som högsta punkt istället för den första Atlas kotan . Det får hästarna att gå bakom hand med nosen/mulen .
Huvudet lutar inte framåt utan bakåt , öronen kommer först inte näsborrarna .
Så hästarna har bromsen i .
Att många av dagens ridhästar rids i fel form har du säker rätt i. Det hindrar inte att de rids utan tvång, hot och ryck i munnen. De är inställda på samarbete, och vill göra ett gott resultat.

Om man lyckas eller ej med att få hästen att gå i välbalanserad form, och var den lägger sin tyngdpunkt, säger inget om huruvida man tränar positivt, eller om man tränar med hot och bestraffning. Och ingen häst går med god bärighet och i balanserad form innan den kommit till en viss nivå av muskelstyrka, som den inte uppnår förrän efter att ha ridits på ett bra sätt under lång tid.

Jag rider och tränar inte själv för tillfället, ska börja igen när jag blir rik  ;). Har dock ridit i många år, och haft egen häst, men om jag inte använder exakt korrekta fackuttryck beror det på att jag för tillfället inte är inne i den svängen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

• -
« Svar #71 skrivet: 24 feb-10 kl 20:38 »
Att många av dagens ridhästar rids i fel form har du säker rätt i. Det hindrar inte att de rids utan tvång, hot och ryck i munnen. De är inställda på samarbete, och vill göra ett gott resultat.

Om man lyckas eller ej med att få hästen att gå i välbalanserad form, och var den lägger sin tyngdpunkt, säger inget om huruvida man tränar positivt, eller om man tränar med hot och bestraffning.

Om man rider hästen mellan hand och skänkel så har man väldigt hårt tag om hästen och form och bärighet kommer av att ryttaren håller upp och in huvudet med hårda händer .
Så tyvärr så är allt bara tillgjort och "kraften" sitter i starka okänsliga händer och för mycket havre .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #72 skrivet: 24 feb-10 kl 20:41 »
Vi skickade vårat friesersto på inridning hos en dressyr tränare för ett antal år sen .
Fyy säjer jag bara ,, hon vägrade rida in hästan utan spö o sporrar .
Jag bad att få hästen inriden med mjuk hand o skänkel .
jag hade inte tid att rida in henne själv o jag vet inget om dressyr/engelsk ridning heller .
Hon blev helt förstörd  :-X

Jag lyssnar gärna på folk ur olika disipliner som rider utan skarpa bett , nosremmar sporrar o spön ...inom travet finns ju tom grisfösare o buttpluggs ! :o
Rollkur finns i dressyren som är skrämmande som fan .
Hopphästar som har krossat glas innnanför benskydden så dom ska lära sej att inte slå i  :'(
Nee tacka vet jag den mjuka vägen sen får folk döpa den till vad dom vill .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #73 skrivet: 24 feb-10 kl 20:52 »
De hästar jag kommit i kontakt med har ridits i låg form, och fått bygga upp muskler för att orka bära huvudet och fått tid på sig att utveckla styrka i ryggen och kraft att lägga över vikt på bakbenen och därmed trampa under sig ordentligt.

Ingen häst jag träffat på har ridits in med sporrar och spö. När jag tävlade i lätta dressyrklasser var man tvungen att ha sporrar, men jag såg till att de var riktade så att de aldrig rörde hästen. Jag kom aldrig så långt i min tävlingsbana att jag var tvungen att använda annat bett än vanligt tränsbett, och vill helst slippa använda det i framtiden. Men om hästen har fått tid på sig att bygga upp sin styrka bär de sig så bra att man bara behöver ha minimal inverkan från bettet, och dä kan man använda ett lite skarpare bett på tävling. Jag hade gärna sett att man fick lov att ha vanligt tränsbett ovasett tävlingsnivå.

En häst tränar jag som jag tränar en hund, med glädje, lek och samarbete, och mycket belöning, ingen bestraffning och det får lov att ta tid.

travellerhorses: Att beskriva olagliga metoder är väl knappast konstruktivt. Ingen seriös hästtränare använder sig av sådana metoder, och ingen oseriös tränare blir långsiktigt framgångsrik.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #74 skrivet: 24 feb-10 kl 20:57 »
Det är lagligt att spännaihop munnen på hästar och att sätta på extra tyglar/tömmar som begränsar deras huvudrörelser.
Jag har oxå gått på ridskola en gång i tiden ,, på NORF faktiskt (jag vågar skriva ut namn) det var vidrigt rent ut sagt ,, hästar som inte fick se en hage på nära håll o hanterades bryskt o elakt remmar o spännen överallt .

Men för att återgå till tråden  om man har ett litet föl så är leken följa John mkt användbar tycker jag .

Frances

• Västergötland
« Svar #75 skrivet: 25 feb-10 kl 07:49 »
buttpluggs ??? Vad är det?

Charlotte

• -
« Svar #76 skrivet: 25 feb-10 kl 08:34 »
buttpluggs ??? Vad är det?
Ja, det undrar jag också ???
Under mina år i travvärlden har jag aldrig hört talas om det i alla fall.
Det finns såklart klantskallar och idioter inom alla grenar av hästsporter (precis som överallt i vår värld), men en riktigt äcklig sak har jag faktiskt stött på i NH/Western kretsar....
Besvärlig unghäst skulle verkas: Rep runt halsen som drogs åt till hästen säckade ihop-repet släpptes-arbetet sattes igång-hästen bråkade igen-repet drogs åt till hästen säckade ihop-så fortsatte det i omgångar>:( Jag var själv inte med men en kompis. Så skulle hästen "Naturligt" lära sig att stå still :-\
 Jag tycker att det i kretsar där man ska lära djur saker "Naturligt" (gäller även hundar) ibland verkar tummas på vad som kan räknas som riktigt etiskt att utföra mot en levande varelse bara för att man ursäktar sig med att så gör djur mot varandra och så uppfostras djuren i flocken...
  Sen verkar det ju ligga i tiden att vi behöver manualer för att göra sånt vi gjort i alla tider men kanske kommit ifrån numera... Vi har Hästviskare, Hundviskare och Supernannys för att lära oss att umgås med våra djur och barn ::)
                                                        Mvh
                                                    Charlotte

« Senast ändrad: 25 feb-10 kl 10:38 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #77 skrivet: 25 feb-10 kl 11:52 »
Buttplugg= sak man stoppar i rumpan på hästen så den inte kan bajsa på människan i sulkyn bakom.

Att strypa en häst är ju bara djurplågeri o inget jag någonsin hört talas om i nh världen.

Charlotte

• -
« Svar #78 skrivet: 25 feb-10 kl 12:27 »
Buttplugg låter lite farligt ;)
Hur stor skulle den pluggen vara för att man inte skulle riskera att hästen skjuter skarpt rätt i ansiktet på en om den släpper en brakfis ??? Jag har i alla fall aldrig hört talas om det, men det kanske finns, vad vet jag.
Det finns ett slags skynke som man kan använda om man är rädd att få hästskit i ansiktet, kan någon lustigkurre kallat detta för buttplugg?
                                                   Mvh
                                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Frances

• Västergötland
« Svar #79 skrivet: 25 feb-10 kl 14:13 »
Moahhaaaa..det låter ju riktigt lustigt det  ;D ;D jAG TROR JAG DÖÖÖR

*rofl*

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, mohammad.mas

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser