Snacka om urspårad tråd

haha.
Jag själv håller på med både klassisk ridning och håller på med MIN hästhantering. Har alltid fungerat bra.
Vill påpeka att jag går på ett ridgymnasium där de är noga med att lära ut att hästen ska inte alls gå bakom lod, den ska ha vilja att bära sig själv och man ska inte alls dra ihop dem med handen, utan man ska få de att bjuda framåt utan att du ska hålla på att dra ihop dem. De ska vilja dit själva. Och de gör de inte om de inte rids ordentligt framåt, vilket många gör fel utan att tänka på.
Vi får i alla fall lära oss att alla föl och unghästar ska hanteras lungt men bestämt. Vilket man alltid gör med hästarna. Skarpa bett är så gott som förbjudna på våran skola. Det är tredelat i första hand. Vi får prova kandar, men då får vi inte ha kontakt med stången, utan det är bara för att vi ska kunna hålla tyglarna rätt om vi skulle komma till något stall somv i kanske ska jobba i som kräver att vi ska veta sånt.
NH har jag många erfarenheter av åt båda håll. Det roliga är att 2 pers hade samma "metod" till samma häst. Skillnaden var att den ena hade missuppfattat vad den skulle göra, så den förstörde hästen. Den andre fick hästen bättre en någonsin. Med exakt samma metoder utförda med olika innebörd. Så det är lätt att missuppfatta vad man ska göra. Samma inom all sport. Vissa får lära sig att så här ska hästen gå, men fattar inte innebörden hur det är man ska få hästen att gå så.
Det bästa är att få det att passa sin häst. Och ta situationerna som de kommer.