Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NH-träning på föl/unghäst  (läst 27746 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: NH-träning på föl/unghäst
« Svar #80 skrivet: 25 feb-10 kl 15:22 »
Googlade på "buttplugg för hästar" men ingen av länkarna verkar handla om travsport.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #81 skrivet: 25 feb-10 kl 15:35 »
Du är bäst Ulric!  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 25 feb-10 kl 16:54 »
Ja i dett a fall tveklöst ja;D
« Senast ändrad: 25 feb-10 kl 17:03 av pålle »

Falin

• -
« Svar #83 skrivet: 25 feb-10 kl 17:23 »
Jag tycker det skulle vara väldigt förvirrande som häst, om man vid några tillfällen förväntas fungera med minimala hjälper, och sen pang bom när en annan sak begärs så har matte/husse ett helt annat kroppsspråk och krav. NH för mig är iallafall ett helt tänkesätt och "levnadsstil" och strävan efter samarbete på alla områden med fina signaler och bra kroppsspråk. Men kan man blanda och tycker det funkar så är det väl bara att gratulera!

Och trots att jag rider "klassisk dressyr" så eftersträvar även jag fina signaler och bra kroppsspråk, liksom de flesta andra jag känner som håller på med hästar. Jag förstår att du har sett exempel motsatsen, men dra inte alla över en kam!

Själv har jag sett vansinnesmetoder praktiseras av sk NH-människor, metoder som varit så långt från fina signaler och bra kroppsspråk man kan komma, men inte skyr jag NH som pesten för det. Jag försöker lära mig mer om det istället, om det jag såg verkligen var representativt eller inte, och använda det jag finner bra och vettigt och som passar in i min hästfilosofi.

Hästar är individer, och var och en behöver sin "metod" som man själv måste fundera ut. Hur ofta läser man inte trådar där hästägaren har gjort precis som det stod i boken, och undrar varför det inte fungerar...? Jo, därför att hästar är olika, och reagerar olika. 

Snoken

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 26 feb-10 kl 08:13 »
Säkert finns det saker att lära sig från alla former av ridning och hantering. Och helt garanterat finns det ju, bevisligen, flera olika sätt som folk använder sig av inom alla sätt. Jag red många år på det klassiska viset för flera instruktörer, men efter varje pass var jag trött i armarna och benen av allt hållande och skänklande, och tyckte den "vanliga" hanteringen också kändes alldeles fel för mig. Hur små och fina hjälper man än eftersträvar att ha i den klassiska dressyren så kommer man inte ifrån att det är korta tyglar som gäller (även om ryttaren inte sitter med armbågarna över hästens kors och DRAR).
Jag tycker det är snyggare om hästen kan gå i form på lösa tyglar/inga tyglar eller ens ryttare alls. Att få hästen att utföra alla moment från marken tycker jag är klart snyggast, och det är det nog ganska få klassiska dressyrutövare som kan få till med sina hästar utan en massa inspänningstyglar.

På samma sätt som mina exempel från klassiska hästhållningen inte tycks kännas igen av er som utövar det, känner inte jag igen mig i era NH-erfarenheter med diverse vådliga tilltag. Lustigt...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #85 skrivet: 26 feb-10 kl 08:25 »
På samma sätt som mina exempel från klassiska hästhållningen inte tycks kännas igen av er som utövar det, känner inte jag igen mig i era NH-erfarenheter med diverse vådliga tilltag. Lustigt...
Inte det minsta lustigt eller konstigt. Man kommer lättare ihåg det som man tycker är dåligt och fel, därför kommer vi ihåg våra dpliga erfarenheter från andra discipliner bättre än de goda. Det är något man måste jobba med själv för att övervinna, detta med att se det dåliga i allting, istället för att komma ihåg det positiva. Jag är jättedålig på det...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Frances

• Västergötland
« Svar #86 skrivet: 26 feb-10 kl 09:00 »
Citera
Buttplugg= sak man stoppar i rumpan på hästen så den inte kan bajsa på människan i sulkyn bakom.

Det här är ju för bra för att bara släppas  ;D

Har du ingen bild eller annan info, jag som är född in i travet och jobbat med det hela livet och t.o.m. i flera olika länder har ju aldrig sett eller hört talas om. Man är ju aldrig för gammal för att lära sig nya saker  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #87 skrivet: 26 feb-10 kl 19:58 »
Det här är ju för bra för att bara släppas  ;D
Kan det verkligen finnas så praktiska grejer??? Det skulle jag vilja ha en eller två stycken så hade jag sluppit skit på stockarna när jag sedan ska såga dem. Jösses vilken bra idé vi kan bara inte släppa detta. Kan de kanske till och med finnas i olika storlekar???

Qiz

• Västergötland
« Svar #88 skrivet: 26 feb-10 kl 23:20 »
ursäkta det ironiska: Men är det månne så att helt plötsligt blev Travelerhorses ÅTERIGEN helt upptagen och inte står till svars för sina inlägg? Vi kan nog inte förvänta oss ett svar..

Mvh Zandra

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #89 skrivet: 26 feb-10 kl 23:56 »
Qis ,folk har ett liv utanför alternativ vet du !

Ne då jag behöver inte försvara saker jag sett o kom inte o påstå att ni alla inte har hört om grisfösarna heller inom travet??

Jo då buttpluggs har jag själv sett en som var för häst ,, minns inte om dom fortfarande var godkända i finland faktiskt eller om det togs bort för några år sen .
Jag ogillar den nedlåtande tonen gentemot mej !

Jag har faktiskt diverse mysko saker jag fått från ett travstall liggandes i en låda som jag ska spara o nångång sätta upp på min stallvägg som varnande exempel men det finns läskiga saker inom andra disipliner oxå så klart .

Tex ett mkt otäckt bett som är virade ståltrådar som jag fick med en häst jag köpte för länge sen ,,eller bettet som bara är en tunn kedja o bettringar *ryser*

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #90 skrivet: 27 feb-10 kl 00:27 »
Jag har själv testat att kombinera olika dicipliner tänkte att buttplugg och rollkur kan man kanske prova. testade på mig själv först, :o man vill ju inte utsätta hästarna för något man själv tycker är otrevligt. Imorgon skall jag testa på hästarna. Bör man då sätta inspänningstyglar i bakselen?? Eller finns det nåt bättre sätt, kanske klicker jag vill ju inte straffbacka mina hästar. Tycker inte det känns rätt för mig och mina hästar och då blir det ingen positiv upplevelse.

Snoken

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 27 feb-10 kl 09:26 »
Man kommer lättare ihåg det som man tycker är dåligt och fel, därför kommer vi ihåg våra dpliga erfarenheter från andra discipliner bättre än de goda. Det är något man måste jobba med själv för att övervinna, detta med att se det dåliga i allting, istället för att komma ihåg det positiva.

Det har du fullständigt rätt i!  :-*
De flesta har lättare för att vara negativa och komma på nackdelar med allt och alla.
Förmodligen borde alla tänka mer på att försöka se det positiva i det mesta i livet, men när det gäller hästar så har iallafall jag valt inriktning efter vad jag tyckt passat mig som person bäst. Alla har ju olika hanteringssätt och vad de föredrar inom allt vad man håller på med, och alla sätt har väl sina guldkorn även om man inte vill utöva det själv.
Har man innekatt, eller en utekatt som släpar in möss? En liten hund som sitter i en handväska på tunnelbanan, eller en som får springa lös ute på landet hela dagarna? En unge som mest får sitta inne i lägenhet och leka, eller en som gillar att hoppa barfota i koskitshögar? Hur man än gör med allt så kommer det alltid finnas någon som ifrågasätter ens val.

Frances

• Västergötland
« Svar #92 skrivet: 27 feb-10 kl 09:32 »
Jamen ärligt talat Traveller, det där med att det skulle finnas/funnits sånna i Finland tror jag inte riktigt på, jag är ju nämligen finne och sedan 1983 har det iallafall inte funnits, längre tillbaks än så har iallafall inte jag koll på.

Men snälla, beskriv åtminstone hur den såg ut, jag är helt hundra på att det är bara din egen fantasi som har hittat på användningssättet.. ::)

"Bettet" med kedjan, det är också din egen fantasi nämligen!! Det kallas LEK-KEDJA, den är tillför att få en mjukare mun på en häst. En häst som har en lös kedja i munnen är benägen att leka med den och rör tungan mer och ökar salivproduktionen.  Det sitter INTE nån töm i den kedjan  ;D ;D ;D Tömmen sitter i det vanliga bettet!

Det är vansinnigt skrämmande vad en del tror sig veta.... ::) ::)

Ardennervän, jag älskar dig  ;D

esten

• -
« Svar #93 skrivet: 27 feb-10 kl 09:48 »
Före 83 har jag full koll då jag var heltidsanställd på travet då .

Kan det ha varit en svansgaffel ?

Frances

• Västergötland
« Svar #94 skrivet: 27 feb-10 kl 09:53 »
Jag funderar om det kan vara luftsugarskydd för ston hon sett?

esten

• -
« Svar #95 skrivet: 27 feb-10 kl 15:43 »
Ja det är det nog men tydligen kallas det buttplug .
hittade denna reklam på en sida från USA .
http://www.protectohorse.com/bplugg.pdf

« Senast ändrad: 27 feb-10 kl 21:06 av esten »

Falin

• -
« Svar #96 skrivet: 27 feb-10 kl 17:24 »
Hur små och fina hjälper man än eftersträvar att ha i den klassiska dressyren så kommer man inte ifrån att det är korta tyglar som gäller (även om ryttaren inte sitter med armbågarna över hästens kors och DRAR).

Om vi nu ska snöa in på just det här med korta tyglar... Vad är problemet? Om jag inte drar i dem, varför skulle det då skada att ha dem korta?

Mig bekymrar det mindre vad som är snyggast eller inte...  ::)

Jag tog en runda på lite olika NH-sidor, bla Leslie Desmonds. Där finns 10-15 artiklar översatta till svenska, och i dem stod det inte ett endaste ljud om korta eller långa tyglar, eller HUR man skulle rida överhuvudtaget.
Däremot en massa annat som jag håller med om och praktiserar i form av hantering och kommunikation! Vad spelar det för roll om jag väljer att göra det på ett annat sätt än just en round-up eller någon himla lek som ska göras precis på ett visst sätt för att det ska vara "NH"?

Märks det att jag får taggarna utåt? Det händer mig ofta när det handlar om NH (och barfotatalibaner)! Just därför att många är så oerhört enkelspåriga och skygglappsförsedda och förkastar ALLT som inte är NH, och i princip dömer ut oss andra som djurplågare som sätter sporrarna i våra hästar för att få dem framåt och bromsar med pessoabettet.  >:( Jag vägrar välja inriktning, och jag kan förbanne mig visst rida med korta tyglar efter jag har löslongerat!! 

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #97 skrivet: 27 feb-10 kl 18:15 »
Tack Esten !
Där ser ni att det visst finns buttpluggs för hästar!!!!!!!

Pessoabett är det värsta bett som finns o borde förbjudas enl min åsikt .
Jag skulle då aldrig stoppa en kedja i munnen på min häst iaf .

Hoppar ur denna tråd då jag tycker att den har spårat ut .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 27 feb-10 kl 18:39 »
Det är är åt helvete med alla bett i fel händer . mvh

Frances

• Västergötland
« Svar #99 skrivet: 27 feb-10 kl 20:59 »
Prylen i fråga har INGENTING med bajsning att göra ;D ;D

Vissa ston har problem med att dom drar in luft i slidan under brunst när dom springer. Luftsugarskyddet används under lopp. I regel bajsar dom aldrig under ett lopp, och SKULLE dom göra det så sitter ju kusken nära till hands och kan lätta lite på luftsugarskyddet.

Mammamia

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser