Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem kan hjälpa mig med min rörspis NU MED KORT  (läst 4713 gånger)

kanot

• Västergötland
Vem kan hjälpa mig med min rörspis NU MED KORT
« skrivet: 10 feb-10 kl 17:12 »
Hej, jag behöver lite hjälp med min gamal rörspis, men det är lite konstigt uppbyggd.
Jag har en en vanlig Husqvarna vedspis i köket, jag undrade varför det finnas ett spjäll ogefär 120 cm uppåt, men jag hade inget riktigt svar.
Men nu hade jag nyligen besök hemma, och min besök hävdade att jag har en rörspis i det närmaste rum från köket, fast det har ingen egen eldstad. Rörspisen blir försörjad med röket från den vedspisen i köket. Rörspisen har själv också ett spjäll ogefär 170 cm uppåt, räknat från golvet. Dessutom finns i rörspisen ett 2 cm bred luftspalt, ogefär 120 cm vertikalt riktat, för att få utt den varma luften (när jag so hoppas jag, få den igång). Två runda lucka när och uppe finns också, jag antar att dem är för rensing.
Tyvärr ved jag inte hur dem två spjäller måste stå, alltså om jag måste dra ut dem, mot riktning rum, eller om dem ska sitta mot riktning väggen. Kan ni hjälpa till, hur länge tar det egentligen, att en rörspis blir varmt?
Tack för hjälpen.
mvh
Kanot
« Senast ändrad: 10 feb-10 kl 17:42 av kanot »

esten

• -
SV: Vem kan hjälpa mig med min rörspis
« Svar #1 skrivet: 10 feb-10 kl 17:17 »
Du har nog inte en rörspis utan en varmvägg .
När du eldat färdigt  i spisen och har en rejäl glödbädd ska spjällen dras ut för att rikta varmluften in i väggen till övriga rum .
Det ska inte göras medan du eldar då för mycket rök och sot kan täppa till kanalerna .

kanot

• Västergötland
SV: Vem kan hjälpa mig med min rörspis
« Svar #2 skrivet: 10 feb-10 kl 17:22 »
Tack esten för svaret,men jag undra varför finns då ett spjäll, i den varmvägg, (plus i köket ett spjäll till)dessutom har den varmvägg två rensing luckor, hmm
hälsning
kanot

kanot

• Västergötland
SV: Vem kan hjälpa mig med min rörspis KORT
« Svar #3 skrivet: 10 feb-10 kl 17:42 »
Hej på er här kommer några kort!
hälsning
kanot

esten

• -
SV: Vem kan hjälpa mig med min rörspis NU MED KORT
« Svar #4 skrivet: 10 feb-10 kl 17:48 »
Det ena spjället går till murstocken och ska vara öppet vid eldning .
Det kan sedan skjutas igen , medan det till varmväggen öppnas så att värmen sprider sig in i väggen istället för ut i skorstenen .

kanot

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 feb-10 kl 18:39 »
Nu är jag lite förvirrad, först skrev du vid första svaret att citat: "
När du eldat färdigt  i spisen och har en rejäl glödbädd ska spjällen dras ut för att rikta varmluften in i väggen till övriga rum .
Det ska inte göras medan du eldar då för mycket rök och sot kan täppa till kanalerna ."

i andra svaret skrev du att citat: "Det ena spjället går till murstocken och ska vara öppet vid eldning".
Jag tror jag är bara för dummt att förstar vad du menar. ??? :-[
Är snäll och försoka igen: Jag har fattat det på det här viset:
Jag börja eldar i kökspanna, spjället i köket är utdragen  (i riktning mot köket - spjällstången är full synnlig).
Varmväggens spjället är skutjas, altså spjällstången befinner sig närmast till väggen och bara handtag från spjället ar synnlig. Så befördras röket intill varmväggen istället för ut i skorsten.
Du skrev också: "rök och sot kan täppa till kanalerna". Men hur kan man rensa dem, är dem inte krokiga?
Tack för din talamod ;)
hälsning
kanot

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 10 feb-10 kl 18:56 »

Jag har en en vanlig Husqvarna vedspis i köket, jag undrade varför det finnas ett spjäll ogefär 120 cm uppåt, men jag hade inget riktigt svar.

Rörspisen har själv också ett spjäll ogefär 170 cm uppåt, räknat från golvet.
Alternativ 1
Spjället på 120 i köket går till murstocken . Ska vara öppet under eldandet , men stäng när du fått glödbädd som inte sotar .

Spjället på 170 i rummet öppnar varmväggen in i det rummet , ska vara stängt under eldningen för att undvika att det kommer sot och andra otrevligheter i väggen , men öppna när du har glödbädden så värmen kommer dit .
Så här ser det ut på min varmvägg .

Alternativ 2
Att spjället i köket öppnar in till varmväggen och spjället i rummet släpper ut överskottet .
Långsökt . men eftersom jag inte sett hur det ser ut och kan följa kanalerna inne i väggen tror jag på alternativ 1

kanot

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 feb-10 kl 19:38 »
tack så jätte mycket. Jag provköra som du säger.
hälsning
kanot

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: 12 feb-10 kl 10:54 »
Öppna sotluckorna och titta in/känn efter med en sotviska eller pinne hur kanalerna går.

Regel ett är iaf att spjällen är öppna när man drar ut stången.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

kanot

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 feb-10 kl 10:07 »
Hej på er :) Körde vedpannan i köket med nästan sluttet späll, så att värme tvingades intill varmväggen. Det värmdes upp men bara halvhögt. Spjället i varmväggen är fortfarande stängd. Vid nästa provkörning öppna jag det här spjället, vi få se vad händer då. Tack för hänvisningen Ylven, jag försöka att få reda på hur kanalerna går.
Ha det bra.
Hälsningar
Kanot

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser