recept på soppor

Startat av MonicaA, 09 Feb-10 kl 21:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

MonicaA

Hej!
Jag undrar om det finns någon som har recept på soppor som inte innehåller:
potatis
bönor och linser
socker eller annat liknande
sädesslag
ris
soja
pasta

Jag har kokt upp egen kycklingbuljong och ska endast använda grönsaker av olika slag med kött i. Jag kryddar gärna med färska örter och har använt mig mycket av basilika för den är så god. Jag använder mycket lök och vitlök, men jag börjar få problem med att hitta på olika kombinationer tillsammans med goda örter och kryddor. Kanske det finns någon kombinationsexpert här på alternativ.
En häftig kombination jag kom på var lök, zuccini,selleri,citrongräs,salt och vitlök och min kycklingbuljong med kycklingkött förstås.

Detta är till GAPSdieten som jag ska börja på www.gapsdiet.com
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Norrland

Kolla med Nikkaluoktasoppa.
Kom bara ihåg att den också innehåller senap....och därmed ju också socker kan man tänker sig.....annars är det köttförs, vitkohl, tomatpuré, soppgrönsaker.....kryddor....och receptet är ganska så mångfaldig d v s det finns olika men vitkål och köttfärs är ju huvudingredienser.

Smaklig måltid!
:D

Bianca72

Tomatsoppa, champinjonsoppa, löksoppa, morotsoppa, rotsakssoppa, köttfärssoppa med tomat, fisksoppor mm mm
38årig mamma, mormor, syster, flickvän, vegetarian, barnmorska, konstnär, livssökande, fången i ett samhälle som inte skänker lycka. Ska bryta mig loss, frågan är bara hur o när.

Eulalia II

Denna pumpasoppa gjorde jag igår, den är MUAK! jättegod!
Mild, men ändå med lite sting.

CitatPumpasoppa
1 kg pumpa
1 medelstor potatis
1 bit färsk ingefära
1 chilifrukt
40 g smör
1 l grönsaksbuljong
1-2 tsk citronsaft
1 tsk salt
1 nypa cayennepeppar
2 dl grädde

Garnering
1 msk pumpakärnor
1 msk pumpaolja

Skala pumpan och ta ur kärnorna. Tärna grovt. Skala och tärna potatis och ingefära. Ta ur kärnorna ur chilifrukten. Skär i små bitar.
Smält smöret och låt pumpa, potatis, chili och ingefära fräsa helt kort. Tillsätt grönsaksbuljongen samt salt och cayennepeppar. Låt allt koka så att det blir mjukt i ca 15 minuter. Rör ner citronsaft och grädde. Purea och smaka av på nytt.
Servera med pumpakärnor och pumpaolja.

http://kinnasblogg.blogspot.com/2008/10/pumpasoppa.html
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Terese

Jag gjorde en riktigt god soppa en gång. Det var en "det här är mitt kylskåp"-soppa så självklart har jag inget recept med mängd.
Men i soppan hade jag:
egen kycklingbuljong
kokt kycklingkött
stekt bacon (små bitar)
vitlök
lite blandade gröna örter (har massa i skåpet och minns inte vilka jag tog)
Paprika
morot
grädde
svart peppar
lite äpple

mixade allt sammans till en slät soppa. Den blev väldigt krämig och mäktig. Kanske ger en idé i alla fall :)
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Eulalia II

Krämig fisksoppa:
Skala och hacka upp lite rotsaker (palsternacka, morot och rotselleri).
Fräs lök och vitlök i lite smör, häll på hett vatten, fiskbuljong (om så önskas) och låt rotsakerna koka tills de är nästan mjuka. Lägg i fisken och låt sjuda max 5 minuter på låg värme.
Kör mixerstav tills det blivit en kräm, ös eventuellt i lite mer vatten för att få den så soppig som du vill ha den, häll på grädde och krydda efter behag.
Garnera med lite räkor och dill.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

red

Kräftsoppa! Inte så alternativt, men ack så snabbt och lätt! Å gott!
(från matklubben.se om jag inte missminner mig)

Men; jag vet ingenting om GAPS så jag kan inte uttala mig om det är något att ha för dig personligen :)

Två morötter, grovrivna.
2 msk margarin.
2 msk mjöl.
1 liter vatten.
2 fiskbuljongtärningar
400g kräftost (sådan där mjukost, ni vet)
1 burk färdigskalade kräftstjärtar
2dl creme fraiche (ej light)

Svartpeppar
Dill

Fräs morötterna (grovrivna) med margarinet och vetemjölet.
Späd med vatten och tillsätt buljongtärningarna.
Tillsätt lite svartpeppar, låt puttra en stund.

Tillsätt kräftost, crème fraiche och dill.
Puttra en stund till. Lägg i kräftstjärtarna, rör om så allt blir genomvarmt.

Klart! Servera med bröd till.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

MonicaA

Citat från: Eulalia II skrivet 09 Feb-10 kl 22:17
Denna pumpasoppa gjorde jag igår, den är MUAK! jättegod!
Mild, men ändå med lite sting.

http://kinnasblogg.blogspot.com/2008/10/pumpasoppa.html

Jag skulle jättegärna vilja göra en pumpasoppa, men jag har problem att få tag på en pumpa så här års :(

MonicaA

Citat från: Terese skrivet 09 Feb-10 kl 22:49
Jag gjorde en riktigt god soppa en gång. Det var en "det här är mitt kylskåp"-soppa så självklart har jag inget recept med mängd.
Men i soppan hade jag:
egen kycklingbuljong
kokt kycklingkött
stekt bacon (små bitar)
vitlök
lite blandade gröna örter (har massa i skåpet och minns inte vilka jag tog)
Paprika
morot
grädde
svart peppar
lite äpple

mixade allt sammans till en slät soppa. Den blev väldigt krämig och mäktig. Kanske ger en idé i alla fall :)

Den lät ju spännande!!!

MonicaA

Tack allihopa för er hjälp!! ;D

ieenilorac

Vet inte var du bor, men i Helsingborg finns det en stor grönsaksaffär, de hade pumpa i förra veckan. Pumpa håller ju bra, och är definitivt i säsong nu, det är bara ICA och Coop som inte fattat det...

Invandrarbutiker och torghandlare brukar också ha pumpa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennydalby

Blomkålssoppa.

En blomkol skuren i bitar kokar med en liter vatten och en purjolök som skivas, lägg även i grönsaksbuljong ca 2 tärningar.
koka tills blomkolen är mjuk mixa och smaka av med peppar, kan även behövas lite salt.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Krantzgården

Hej på er!
Jennydalby, du är helt rätt ute. Koka vilka grönsaker som helst i vatten med grönsaksbuljong. Häll av och spara buljongen, mixa, häll tillbaka i grytan, koka upp, späd med buljongen, krydda, och så i med grädden! Jätte gott! Tänk er jordärtskockor, eller sparris, eller broccoli eller....
hälsningar Krantzgården

Skytten

Man kan göra soppa på det mesta, vatten och en spik, sen lägger man i vad man har ;D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Strajder

ett verkligt alternativ som dyker upp bara snön är borta...

Vårens nässelsoppa (Buffé nr 4 1998, sid 14)

Ingredienser (Portioner: 4)

2 l nyplockade späda nässlor (ca)
1 l vatten (ca)
salt
1 msk margarin
3 msk vetemjöl
2 grönsaksbuljongtärningar (eller höns-)
1 dl grädde
3 msk torr sherry
2 msk hackad gräslök
4 hårdkokta ägghalvor till servering

Gör så här
Skölj nässlorna noga, ta bort ev rötter och grova delar.
Koka upp ca 5 dl av vattnet och salta lätt. Lägg i nässlorna, koka 5 minuter. Sila av kokvattnet och spar det. Hacka nässlorna fint.
Fräs margarin och mjöl i en kastrull och späd med nässelspadet. Smula ner buljongtärningarna och späd med resten av vattnet, ca 5 dl. Koka ett par minuter. Tillsätt nässlorna och grädden. Smaka av soppan med salt och ev lite sherry.

Servera den het och nykokt med en ägghalva i tallriken. Strö över lite gräslök.

Mamsingen

Köttfärssoppa:
(jag brukar ha potatis i, men eftersom efterlysningen här var soppor utan potatis så utesluter jag "pärorna")

1/2 kg blandfärs
1gul lök
lite strimlad vitkål (om man har, en "tagervadmanhaver-soppa":)
några slantade morötter
salt peppar och tomatpuré och annan favoritkrydda om så önskas.
Purjo och vitlök kan man ha i om man gillar det..
Vatten

Bryn färsen och löken och vitkålen
lägg sen i morötterna och blanda i dem
i med kryddor och tomatpuré ev vitlök mm

Blanda, häll på vatten så det blir lagom mängd ( ja jag är luddig i mina recept :))
Låt koka tills morötterna är mjuka,
Red av det hela med en redning på mjöl o vatten, vill man "lyxa" kan man reda med mjölk o matlagningsgrädde...
Ibland om färgen blir "tråkig" så tar jag i lite soya, men det är inget måste och "MonikA" ville ju ha recept utan soja och det går bra att utesluta det..
Går även göra på Veg. färs det har jag testat, (dottern är vegetareian o min syrra vegan...)

Gott med ett nybakt bröd till.
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

MonicaA

Citat från: mamsingen skrivet 10 Mar-10 kl 18:39
Köttfärssoppa:

Tack för receptet! Det ska jag definitivt prova!

Mamsingen

Citat från: MonicaA skrivet 21 Mar-10 kl 22:25
Tack för receptet! Det ska jag definitivt prova!

Kul, får höra vad du tyckte sen då :D smaklig spis!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Den röda lilla stugan

köttfärssoppa!

200g köttfärs
1burk krossade tomater 400g
svartpeppar
paprikakrydda
andra valfria kryddor
ev,lite chilisås eller ketchup

åsnemor

Jordnötssoppa   (vanligtvis ingår potatis)

Hacka 1 lök, 1 tomat, 1 morot och 4 vitlöksklyftor.
Tärna 400 gr valfritt nötkött

Bryn allt i olivolja, krydda med salt, svartpeppar och paprikapulver.
Tillsätt vatten och låt koka tills köttet börjar bli mört.

Tvätta 2 dl saltade och rostade jordnötter i varmt vatten så att salt och olja försvinner. Mixa jordnötterna med lite vatten i en mixer till en fin smet.

Häll jordnötssmeten i soppan och låt koka i ca 15 min.
(glöm inte att röra om)
Toppa med persilja när du serverar.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

394 Gäster, 2 användare
Jonny Hallberg, carlie2