Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helt självförsörjande på rå mat i Sverige (Småland)??  (läst 15134 gånger)

Eulalia II

• Södermanland
SV: Helt självförsörjande på rå mat i Sverige (Småland)??
« Svar #40 skrivet: 12 maj-10 kl 16:19 »
Vad är grejen med att äta just rå mat då?

Är all tillagad mat , *skitmat*  ??

Jag är ingen expert på rå mat, men det jag har förstått är att många (de flesta?) livsmedel har sitt högsta näringsvärde i sitt mest naturliga, obehandlade tillstånd.

Men det finns ju många orsaker till att man processar maten, och alla är inte ensidigt näringsmässiga, det finns även sociala m.fl aspekter
« Senast ändrad: 12 maj-10 kl 16:21 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Existens?

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 12 maj-10 kl 16:28 »
Det är ju mycket möjligt att de har sitt största näringsvärde i rått tillstånd, ja.
Gräs t.ex passar ju bäst rått, till kor.

Människan har ju en lite annan matsmältning, vi idisslar ju t.ex inte så mycket.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #42 skrivet: 12 maj-10 kl 16:38 »
 ;D ja, lämna gräset till korna, det finns mycket annat att välja på!
nötter, de flesta grönsaker går att äta råa, frukt,`frön, vissa sädesslag.... det finns riktiga hardcore råkostare som faktist äter rått kött (obs inte råttkött), de har lärt sina magar att tolerera och hantera detta. Antagligen kräver en rå diet helt annan slags mathållning, bortsett från att maten är rå måste man (förmodligen) äta i helt andra intervaller. Oftare? Mer sällan?
Man kanske inte blir så däst av maten, utan får en annan mättnadskänsla.
Ja hela metaboliken lär ju vara annorlunda. Nån som kan berätta lite?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Existens?

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 12 maj-10 kl 17:15 »
Jag tänkte bara att det fanns en anledning till att man uppfann matlagning över eld en gång i tiden... :)..
Att laga till sin mat kan ju knappast kallas ett modernt påfund..

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #44 skrivet: 12 maj-10 kl 23:06 »
Jag tänkte bara att det fanns en anledning till att man uppfann matlagning över eld en gång i tiden... :)..
Att laga till sin mat kan ju knappast kallas ett modernt påfund..

"grejen" med rå mat är bland annat följande, och detta grundar jag på det jag läst i boken "the raw food diet". Som ni nämnt så har ju elden inte alltid funnits i människans liv. Innan elden åt vi ju alltså endast rå mat, och det är vad vår kropp är anpassad för efter miljontals år av evolution. Dessutom åt vi bara en gröda i taget, vilket också är viktigt för att kroppen ska ta upp näringen optimalt. Man hittar ju sällan ett päronträd, ett apelsinträd, ett avokadoträd, och ett risfält jämte varandra. Enligt författarna av den bok jag nämnde så är det enkom dåligt att äta tillagad mat. Det förstör för hela vår organism genom att hela matsmältningssystemet får arbeta mycket hårt. Detta i sin tur gör att vi mår sämre, orkar mindre, och dör tidigare. Så, hur kan det då finnas 100-åringar uppfödda på köttbullar? -Jo, enligt författarna ska människan bli si så där 150-200 år naturligt, om man jämför med andra djurarter och deras respektive livslängd i förhållande till deras ungdoms-längd, dvs den tid det tar innan djuret räknas som vuxen.

Följdaktligen, om vi äter endast rå mat, skulle vi må mycket bättre. I boken sträcker man sig till och med så långt till att påstå att kokt mat är orsaken till alla mänskliga sjukdomar. Finns det vilda djur med sjukdomar som cancer och allergi tex??

Nu är det ju dock så att vi inte lever på samma tid som evolutionen utvecklat oss till. Många av de grödor som finns idag är ju förädlade sedan långt tillbaka och har kanske förlorat mycket av sin ursprungliga sammansättning etc. Frukter tex lär idag vara mycket sötare än i sina ursprungliga tillstånd.

Jag tror personligen att vi alla skulle må bra av att äta mindre eller inget kött, mycket råa frukter och grönsaker. Men det är aldrig bra att vara fanatiker. Vi får själva känna vad som känns bra för var och en. För egen del känner jag stor dragning till det råa eftersom jag varit där en del och känt makten i det. Det hänger också VÄLDIGT mycket på vilken rå mat man äter. Det räcker nog inte att bara äta råa morötter och sallad för att må bra. Som någon sa, så måste vi variera oss så mycket som möjligt.

Existens?

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 12 maj-10 kl 23:54 »
Men vad har författarna för belägg för sina teorier?
 Är det överhuvudtaget teorier, eller bara åsikter?
Hur har dom kommit fram till att vi skulle bli 130 år gamla?
Och visst finns det ju cancer hos djur. ( dock kanske inte så mycket lungcancer, rökare är ju lite ovanligt i djurriket)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #46 skrivet: 13 maj-10 kl 08:31 »
Sen finns det folk som säger att man lever tills hjärtat har slagit ett visst antal slag. Därav att en mus inte blir så långlivad. Min styvmor läser jätte mycket böcker om LCHF (Low Calory High Fat) och är helt såld på det. Hon beskriver hur det kan bota diabetes och alsamers och att man lever längre och blir lycklig o.s.v. Allt var vetenskapligt bevisat. Jag frågade henne om hon hade läst böcker som ifrågasatte hennes teorier..... tveksamt. Men det säger du också att det är farligt att bli fanatisk. Ville bara belysa att man kan skriva mycket och få det att låta riktigt bra så länge inte någon annan "lägger sig i".

Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

AnnkiP

• Blekinge
« Svar #47 skrivet: 13 maj-10 kl 10:46 »
Peter; hur gör du/får tag på hampamjölk?
Är mycket intresserad av att prova detta, vet att hampa är mycketbra för kroppen, men vet inte riktigt hur man ska använda den. Kan man göra egen olja? egen mjölk? grodda?
Mitt motto; Det ska vara bra jämt, och är det inte det får man se till att ändra på det!

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #48 skrivet: 13 maj-10 kl 11:15 »
Jag väntar bara på aftonbladetrubriken : FETTDOKTORN DÖD I HJÄRTINFARKT!
det skulle va hmm kul >:D
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

Existens?

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 13 maj-10 kl 17:26 »
Ja, alltså..man får gärna knapra i sig rå mat för mig..det bryr inte jag mig om..Vem har inte avnjutet en rå potatis :)
Det är när man påstår att alla mänskliga sjukdomar beror på att vi äter tillagad mat, som jag börjar ifrågasätta.
Det funkade säkert att gå över till rå mat igen, när man just hade kommit underfund med att man kunde laga den över eld.
Men nu har det ju som sagt gått några tusen år sen dess och vår matsmältning har väl måhända anpassat sig lite till lagad mat, så att bara växla över nu , det tror jag inte på.

Dagen

• Småland
« Svar #50 skrivet: 13 maj-10 kl 22:25 »
Citera
Men vad har författarna för belägg för sina teorier?
Ja, de har massa belägg, läs boken om du är intresserad, jag minns inte och det är inte viktigt för mig.
Citera
Och visst finns det ju cancer hos djur
Ja, hos tamdjur som lever på mat tillverkad av människan kanske.
MickeMård: Det du säger är ju sant. Jag tycker ändå att deras argument är bra och bör betänkas.
Citera
Peter; hur gör du/får tag på hampamjölk?
Ja, just nu har jag inga frön hemma, väntar på svar från en man som tidigare sålde hampafrön, men inte längre sedan EU förbjudit sorten de odlade för frö. Annars finns det att köpa från andra länder, bara googla. Men jag vill ha det till ett rimligt pris. Du kan grodda dem också, mjölk gör du genom att blötlägga, sedan mixa med vatten, olja går säkert men har ingen erfarenhet. Vi har funderingar på att odla industrihamap i framtiden, hänger lite på hur pass byråkratisk man är tvungen att bli för det. Troligtvis alldeles för mycket för vår smak....
Citera
Ja, alltså..man får gärna knapra i sig rå mat för mig..det bryr inte jag mig om..Vem har inte avnjutet en rå potatis :)
Det är när man påstår att alla mänskliga sjukdomar beror på att vi äter tillagad mat, som jag börjar ifrågasätta.
Det funkade säkert att gå över till rå mat igen, när man just hade kommit underfund med att man kunde laga den över eld.
Men nu har det ju som sagt gått några tusen år sen dess och vår matsmältning har väl måhända anpassat sig lite till lagad mat, så att bara växla över nu , det tror jag inte på.
Nej, vår matsmältning har inte anpassat sig alls till den kokta maten, det tar mycket längre tid än så. Och jag tror i alla fall att kosten är en mycket stor orsak till många sjukdomar. Däremot kanske det inte just är tillagad mat som är farligt, utan allt vi stoppar i oss som faktiskt egentligen inte är mat.

En del säger ju att det bästa är att hetta upp maten till 40 grader, då blir det enklare för kroppen att ta upp osv.. Det finns oändliga teorier, alla måste vi väga dem i våra egna vågskålar. För mig känns det rätt att äta mycket grönt just nu, nässlor, kirskål, maskros mm. i stora mängder. Det finns mycket mat att hämta ute i skogen. Kolla boken "Kan man äta sånt?". Det är en underbar känsla att plocka maten från naturen runt omkring sig.

karsan

• Södermanland
« Svar #51 skrivet: 16 maj-10 kl 22:26 »
Pelrik, äter du råa nässlor?

-------------------------------
Det jag läste i sammanhanget, för så där 30 år sedan när jag läste antropologi i USA, är att upptäckten av elden hade stor betydelse för människan utveckling, eftersom den gjorde många fler födoämnen tillgängliga. I motsats till vad folk ofta föreställer sig var det dock inte kött det handlade om - allt kött kan ätas rått, det är bara en fråga om att tugga. Nej det var just vegetabilier som blev mer tillgängliga. Många växtdelar som är svåra att i rått tillstånd blir utmärkta tillagade. Nässlor och potatis t.ex, eller snarare liknande växter i Afrika.
  En del sjukdomsparasiter blev man nog också blev av med. Eller minskade i alla fall.

Dagen

• Småland
« Svar #52 skrivet: 19 maj-10 kl 22:30 »
Vanligtvis kokar jag nässlorna en stund, bara någon minut. Men jag har gjort en rå nässelsopps-smoothie för någon vecka sen, det var speciellt... men gott!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #53 skrivet: 23 maj-10 kl 14:42 »
Nässlor slutar brännas om de torkas en stund, eller om de mixas, man måste inte koka dem. Torkade nässlor är bra att använda på vintern, som komplement till groddar och odling i fönsterkarm/växthus/kallbänk. Många växter håller sig fräscha även på vintern, även om de inte växer, så man kan skörda dem vid behov.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #54 skrivet: 23 maj-10 kl 14:55 »
Jag gjorde nässelsoppa för en tid sedan
väldig mumsig väldig god. Hur går det för er?
Med råkosteriet? inga sosstanter i sikte ännu? *L (:)
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

Ett steg

• Dalsland
« Svar #55 skrivet: 25 maj-10 kl 15:30 »

Var och en är salig på sin egen tro.

Hade en gång i tiden ett par grannar som beslöt sig för att övergå till att bli helt självförsörjande på rå mat från ett år till nästa år. De lyckades inte. Se till att ha en reservplan, vad händer om skörden uteblir?
Att till en början anlägga en trädgård som bidrar till matförsörjningen känns mer rimligt. Att bygga upp en trädgård som skall stå för hela matförsörjningen tar tid och är komplicerat även om man har obegränsat med resurser. Fast det verkar du i och för sig redan insett.

Lycka till och ta det lite lugnt!

Birgit

« Svar #56 skrivet: 25 maj-10 kl 15:54 »
Nu påstår ju experter också att en hel del mat visserligen kanske har högre näringsvärde i rått tillstånd, men att människan inte kan tillgodogöra sig detta, så att exempelvis vissa grönsaker ger oss mer näring när de kokats en stund.
Angående fett diet m.m. Så har människan en viss benägenhet att gilla fett och socker. Detta beror säkert på att det var högst väsentligt med detta intag i vår "barndom". Att vi idag överkonsumerar dessa födoämnen och att de framställs på synnerligen suspekta sätt förändrar inte faktum att vi behöver både fett och socker (kanske främst fruktsocker).
Att vår mjölk, smör och ost + fett hos våra husdjur är onyttigt hänger ju enligt den nya vetenskapen samman med att djuren utfodras med spannmål, majs och sojaprotein. Ofta genmodifierat också.
Vilda djur har en bra fettbalans med rikligt med omega 3 t.ex. Mätningar visar att även tamdjur har liknande förhållanden om de enbart äter grovfoder (inklusive bete).
Vårt mjöl idag har dåligt med vitaminer och mineraler. Högt förädlat som det är. Intensivodlat och vi äter bara kärnan, medan det är i skalet de mesta nyttigheterna sitter.

Ett steg

• Dalsland
« Svar #57 skrivet: 25 maj-10 kl 19:27 »
Kanske kan detta vara till någon hjälp.

Ett klipp om odling av lite udda bärsorter: http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1600637

Detta ställe kanske också kan vara något värt att se: http://www.stiftelsenholma.org/skogstradgarden.htm Finns även växtlistor på sidan om man kollar runt lite. Har för mig att du var intresserad av olika nöter, i listorna finns förslag på nötträd och buskar.

Dagen

• Småland
« Svar #58 skrivet: 25 maj-10 kl 22:09 »
Kul att det är fler som är intresserade!

Jo, vi tar det lugnt, ingen brådska. Men inte heller någon tid att förlora.
Har nyligen läst lite om makrobiotik, som har en del intressanta teorier. Deras grund är att vi behöver säd och fullkornsprodukter (ca 50% av kosten). Grönsaker, rotfrukter, frukter och bär (35%). Baljfrukter, linser och frön (10%). Alger och vildörter (5%). Sedan utgår de från att alla livsmedel är mer yin eller mer yang, och att vi ska balansera varje mål så att vi får lika mycket yin som yang. Detta är ju något helt annat än råkost, men jag tar det som passar mig från olika läror, och gör det till mitt eget, på mitt sätt. Så att det känns bra för mig, det tror jag är väldigt viktigt. En kombination av bra mat och bra inställning helt enkelt. Vi måste njuta av maten för att vår kropp ska kunna må bra av den, tror jag.

Råkost till 100% känns svårt för oss helt enkelt. Det vi gör just nu är att vi kokar maten bara lite lätt. Det blir just nu mycket olika gröna soppor som vi mixar släta i mixern. Det känns väldigt bra att äta. vi plockar massa grönt samtidigt som vi går med hunden (permakultur :)) tex smultronblad, hallonblad, kirskål, nässlor, björkblad, mjölkört mm. Sedan bryner vi lite gul å vit lök, i med morötter och allt det gröna, vatten, örtkryddor och annat om man så känner, och så ner i mixern. Det är smidigt eftersom vi har en liten knatte som inte kan äta hela bitar ännu. Salt och peppar får vi hälla på själva efter behag.

Sedan äter vi en hel del surdegsbröd som vi bakar. Nästa steg är att köpa en sädeskvarn, då får man ut det mesta näringen ur säden. när vi har den ska vi även börja äta rå gröt till frukost är tanken. Man kan mala säden eller äta den hel. Blötlägga över natten, koka en stund och mixa lite av det till sonen. Äter detta med någon sorts frömjölk (tex blötlagd mandel + blötlagda fikon + vatten + mixa)

Nu blev visst detta en recepttråd, men jag vill gärna att ni delar med er också om ni har goda tips på bra måltider!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #59 skrivet: 26 maj-10 kl 10:20 »
Sedan utgår de från att alla livsmedel är mer yin eller mer yang, och att vi ska balansera varje mål så att vi får lika mycket yin som yang.

Vilka matsorter representerar yin och vilka representerar yang? Blev lite nyfiken.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Torptjej

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser