Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helt självförsörjande på rå mat i Sverige (Småland)??  (läst 15085 gånger)

S Lomner

• Södermanland
SV: Helt självförsörjande på rå mat i Sverige (Småland)??
« Svar #20 skrivet: 17 mar-10 kl 10:53 »
Själva är vi inne på samma linje. David Wolfs böcker rekomenderar jag samt The Rining Cedars serien av Vladimir Megre. Där kan du få lite nya perspektiv på självhushållningen. Hör gärna av dig om du vill ha kontakt med fler människor med samma tankar!

En Kins Domian åt alla!
www.lomner.se

tench

• -
    • Solrot
« Svar #21 skrivet: 17 mar-10 kl 22:30 »
Ett annat tips, som delutmaning om du inte redan gjort det.
Ät råkost, enbart med säsongsvaror. Om dessa inte finns i handeln. Ta reda på ifall det vore rimligt att kunna odla dem och lagra dem över vintern i Sverige.

I Stefan Källmans bok "Vilda växter som mat och medicin" har jag för mig att han berättade att svampen betydelse ur näringssynpunkt ansågs rätt så liten. Detta pga att det tog mer energi för kroppen att smälta svampen, än den näring man fick ut av den. För låg utväxling alltså.

Men senare rön visar att svamp kan ha höga halter av vitamin D, samt många viktiga mineraler. Dessutom är svamp en ojämförlig smaksättare! Men som proteinkälla vet jag inte om de är så värdefulla. Nån som har mer info?

Ja, hur är det med råkosten och torkad mat? Borde inte finnas några hinder.
Historiska världars forum kanske har lite tips om mat från naturen, fast det mesta handlar om processat och medeltiden.
Jag har bara hört det muntligt ifrån en växtfysiologilärare/trädgårdsingenjör. Men det kanske ligger något i det du säger?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #22 skrivet: 02 maj-10 kl 16:15 »
"Själv har jag inga kunskaper om vad vi människor behöver för att överleva."

Då och då händer det att flummiga plowerpowerhippies barn omhändertas med svår näringsbrist. När du skriver om dina drömmar får jag dåliga vibbar.
Det vore en sak om du faktiskt hade kunskaper för jag är fullt medveten om att
det går alldeles utmärkt att både klara sig själv och sina barn på både vegansk mat samt rawfood. Hur har du tänkt gömma dig för myndigheterna?
Soss kommer ju att bli väldigt intresserade av er familj kan jag lova.
När tjocka tanter från soss som lever i föreställningen att alla barn måste äta köttbullar för att leva (alla vet ju att protein bara finns i kött och alla vet ju att kalcium bara finns i mjölk) ::) Då är det nog fan bäst att både du och din fru kan
rabbla näringsinnehåll i vitkål, nötter och från som ett rinnande vatten och gärna kunna hänvisa till forskningslitteratur ...annars är ni rökta
Jag är själv rawfoodintresserad så det är inte så att jag dissaer men ni måste ha på fötterna

Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 05 maj-10 kl 22:12 »
Då ska jag berätta...

Att vi visst vet en hel del om näringsintag mm. Det var bara något som slank ur mig (att jag inte vet något, förvånar mig att jag sa så) utan rimlig anledning tycks det.

Vi är inga flowerpower-flummiga föräldrar som inte kan ta hand om barnet som getts oss. Visst är vi lite anorlunda, men det är okej.

A just det, vi äter som det är nu fortfarande en hel del kokt och stekt mat. Det känns okej just nu eftersom det krävs en del planering och läsning för att helt övergå till rå kost på ett bra sätt. det lär också vara bättre att göra övergången smygande så att inte kroppen får en chock.

Landen blir i år inte fyllda med allt det vi velat odla. Men vi har grävt upp ett antal bäddar som vi ska fylla med det vi kan detta året i alla fall. Det blir bland annat dessa grödor: Rödbeta, morot, selleri, olika sallader, strandkål, grönkål, broccoli, broccolo, vitkål, olika asiatiska blad, bondbönor, vaxbönor, störbönor, sockerärter, en hel del örter, bocktörne(goji), sparris, pumpa/vintersquash, kalebas, målla, spenat, paprika, tomat...

Just nu äter vi kirskål och nässlor för fullt. Vi ska även pröva att torka lite kirskål och se hur det blir att använda till soppor o dyl i vinter.

Det svåra med odlingsplaneringen tycker jag är att planera så att man får en jämn skörd utspridd över hela säsongen. Så att inte allt kommer på en gång sen, eller att det blir glapp i skörden så att man vissa tider inte har något att skörda.

Nästa år gör vi ett schema över allt som ska sås och när det blir skördefärdigt ungefär. På så sätt hoppas vi kunna få en jämt fördelad skörd över säsongen. Givetvis odlar vi mycket till vinterförvaring också.  Som någon sa kan man klara sig ganska bra på allt ätligt som naturen ger oss denna tid.
« Senast ändrad: 05 maj-10 kl 22:26 av pelrik »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 06 maj-10 kl 10:45 »
Just nu äter vi kirskål och nässlor för fullt. Vi ska även pröva att torka lite kirskål och se hur det blir att använda till soppor o dyl i vinter.

Som någon sa kan man klara sig ganska bra på allt ätligt som naturen ger oss denna tid.
glöm inte bort maskrosor... finns det gott om...
Fjäderfän och kaniner

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #25 skrivet: 06 maj-10 kl 11:33 »
Och mållan! Namnam!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #26 skrivet: 06 maj-10 kl 18:32 »
Det svåra måste väl ändå vara att få in en bra proteinkälla som är mättande under vintern och våren.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Dagen

• Småland
« Svar #27 skrivet: 06 maj-10 kl 22:16 »
Proteiner kan människokroppen själv bygga av aminosyror, vilka man får i sig genom att tex dricka hampa-mjölk som dessutom råkar innehålla de essentiella aminosyrorna för oss människor. Jag tror att mättnadskänslan är något vi borde fokusera mindre på.

tuulis

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 07 maj-10 kl 13:32 »
I min ungdom hade jag ett halvårs period då jag enbart åt råkost. Med det förstörde jag emaljen på mina tänder. Det kanske var all dressing med vinäger i som gjorde det. Inte vet jag. Så mitt råd är att också ha en strategi för hur man skyddar sina tänder på bästa sätt. Att t.ex. inte borsta tänderna direkt efter att man har ätit utan bara skölja med vatten? Kanske rådfråga nån tandläkare.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #29 skrivet: 08 maj-10 kl 17:39 »
Men görs hampamjölk verkligen enligt råkostprinciperna? Och innehåller det de aminosyror vi behöver?
Må gott \o/

Djursam

« Svar #30 skrivet: 08 maj-10 kl 21:31 »
Är inte så jätte insatt i det här med rawfood.
Men jag vet i alla fall att det inte räcker med att veta att ett livsmedel innehåller vissa ämnen och att man då tror att man "får i sig"...
Man ska räkna otroligt noga hur mycket man verkligen får i sig per dag och kolla det med dagsbehoven.
Då märker man att det är jätte svårt (och väldigt mycket jobb).
Räknandet försvåras dessutom genom att det inte heller är så att vår kropp kan ta upp allt som ett livsmedel innehåller.
Ibland visar det sig att man måste äta kilovis av något för att få i sig dagsbehovet av ett visst ämne...
Vit B12 är definitivt ett problem och längre brist kan tydligen ge allvarliga skador.

Dagen

• Småland
« Svar #31 skrivet: 10 maj-10 kl 01:19 »
Jag mår i alla fall prima sedan jag slutat äta socker, vitt mjöl, ris, kött, konserveringsmedel, färgämne, pasta, mejeriprodukter mm. Jag vet att det inte räcker med att bara dricka hampamjölk så klart. "Hampafrö innehåller 45% protein som dessutom är fullvärdigt, dvs innehåller alla essentiella aminosyror kroppen behöver. Hampafrön innehåller den bästa balansen av essentiella fettsyror och är ett av de allra näringsrikaste vegetabiliska livsmedlen som verkligen förtjänar att återupptäckas som föda." (Kirsten & Lundsten, Järna, 2006).

Hampafrömjölken kan göras enligt s.k. raw-food principer, ja. Men som sagt så har vi inte övergått till 100% rå mat, och har inte tänkt göra heller än på ett tag, av olika anledningar.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #32 skrivet: 10 maj-10 kl 19:12 »
Inte för att det är rawfood. Men för er proteinjägare kan Lupinus mutabilis vara ett mycket intressant alternativ!
Må gott \o/

Dagen

• Småland
« Svar #33 skrivet: 11 maj-10 kl 22:38 »
Går den att odla här? Läste att den använts av urbefolkning i anderna sedan urminnes tider som mat. Har du mer information om den? Jag lyckades inte hitta så mycket...

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 11 maj-10 kl 22:47 »
Lupin växer väl som ogräs på vissa ställen, kolla t.ex nära tågbanor, ödetomter och liknande. Är det stora skillnader mellan olika lupinarter, ur näringssynpunkt?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

tench

• -
    • Solrot
« Svar #35 skrivet: 12 maj-10 kl 15:15 »
De andra lupinerna äter man normalt inte vad jag vet. Det är precis ovan nämnd art detta gäller. Man ska nog vara lite försiktig med lupiner i allmänhet eftersom de är giftiga.
Det står lite mer om Lupinus mutabilis här:
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Lupinus_mutabilis
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Lupinus+mutabilis

pelrik:
Ja, enligt honom jag fick fröna av så ska den gå att odla här. Men den är betydligt mer känslig än många andra lupiner. Så frost tål den nog inte.
Må gott \o/

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #36 skrivet: 12 maj-10 kl 15:37 »
Är inte så jätte insatt i det här med rawfood.
Men jag vet i alla fall att det inte räcker med att veta att ett livsmedel innehåller vissa ämnen och att man då tror att man "får i sig"...
Man ska räkna otroligt noga hur mycket man verkligen får i sig per dag och kolla det med dagsbehoven.
Då märker man att det är jätte svårt (och väldigt mycket jobb).
Räknandet försvåras dessutom genom att det inte heller är så att vår kropp kan ta upp allt som ett livsmedel innehåller.
Ibland visar det sig att man måste äta kilovis av något för att få i sig dagsbehovet av ett visst ämne...
Vit B12 är definitivt ett problem och längre brist kan tydligen ge allvarliga skador.

Å andra sidan: ja man måste vara insatt så man får i sig det man behöver...MEN hur många vanligt ätande i det här landet och inte minst i skräpmatsländer som storbrittanien och USA är inte kroniskt undernärda...trots all "mat" de trycker i sig

Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 12 maj-10 kl 15:59 »
Å andra sidan: ja man måste vara insatt så man får i sig det man behöver...MEN hur många vanligt ätande i det här landet och inte minst i skräpmatsländer som storbrittanien och USA är inte kroniskt undernärda...trots all "mat" de trycker i sig

Så sant som det är sagt!
Jag anser att det viktigaste är att veta vad man ska undvika att äta på rutin, och såklart att äta varierat.
Dvs, det är inte så noga att man får i sig exakta dagsbehov av specifika grejer, men desto viktigare att undvika att få i sig sånt som egentligen inte kan räknas som riktiga näringsämnen.  Äter man varierat så får man förr eller senare i sig det man behöver, men skitmat slaggar igen systemet, så att man inte tillgodogör sig det man behöver även om man petar i sig det.

« Senast ändrad: 12 maj-10 kl 16:03 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Existens?

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 12 maj-10 kl 16:14 »
Vad är grejen med att äta just rå mat då?

Är all tillagad mat , *skitmat*  ??

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 12 maj-10 kl 16:15 »
Tench: giftig, ok :o
I Plants for a Future står att smaken är en tydlig indikator. Bittra lupiner är giftiga.
Där står även L. Angustifolius med som ätbar (4/5 poäng)
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Lupinus+angustifolius

Finland verkar hålla på och testodla denna, den verkar anses ha högre potential i nordliga länder. http://lupin-fin.blogspot.com/2007/01/narrow-leafed-lupin-in-finland.html

~ Kahlil Gibran~

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser