Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pälsätare  (läst 11982 gånger)

Aklejan

• -
Pälsätare
« skrivet: 09 feb-10 kl 14:10 »
Hej!

Min häst har nästan helt säkert drabbats av pälsätare!
Nu har jag läst i timmar på nätet...alla dessa olika medel...en djungel!
Oki... Kommit fram till att swich kan ge en allergisk reaktion..
Men dom andra medlen, hexocil, virkon, bayticol, dermocan ?
Är det någon här som använt något som verkligen funkat och inte gett biverkningar?

Läser överallt att det inte är så troligt att pälsätare smittar över till andra hästar och ingen av
de andra hästarna verkar drabbade, men vad ska jag tro?

Någon som testat såpa, Tea tree oil eller annan alternativ metod?

Har också läst att det kan vara bra att avmaska hästen i samband med behandling mot
pälsätare... erfarenhet någon?

Sen undrar jag vars pälsätarna kommer ifrån?
Hur länge kan han ha burit på dessa?
För ca 2 veckor sedan så reagerade jag på att han fått sämre humör...

Tusen tack i förväg till alla som vill dela med sig av erfarenheter /Aklejan

mli79

• Skåne
SV: Pälsätare
« Svar #1 skrivet: 09 feb-10 kl 16:37 »

Min veterinär ordinerar Etotal för pälsätare, och det funkar verkligen bra. Jag hade bara en ponny som var drabbad, ingen annan fick det. Etotal kan du köpa hos lantmännen, det säljs som ohyresbekämpare för mink..
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Maddie

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 feb-10 kl 18:17 »
Virkon   ???
 Förr om åren var det vanligt att unghästarna på stuteriena fick löss på vintrarna. Vi behandlade alltid med etotal. Det funkade perfekt då i varje fall. Finns väl fortfarande att köpa på granngården tror jag.
Mitt minne sviker men var det inte någonting med att man skulle avmaska med ivomec ? Är inte alls säker på detta, det var några år sen det begav sig nu   ::)
 :)

Aklejan

• -
« Svar #3 skrivet: 09 feb-10 kl 19:39 »
Virkon   ???
 Förr om åren var det vanligt att unghästarna på stuteriena fick löss på vintrarna. Vi behandlade alltid med etotal. Det funkade perfekt då i varje fall. Finns väl fortfarande att köpa på granngården tror jag.
Mitt minne sviker men var det inte någonting med att man skulle avmaska med ivomec ? Är inte alls säker på detta, det var några år sen det begav sig nu   ::)

Det är just det...att jag läst massa på nätet och blivit helt snurrig...
Någon nämnde Virkon på ett annat forum...men menade kanske att man skulle använda det för att göra rent borstar ,  i stallet osv...? Eller så var någon lika förvirrad som jag..
Etotal rekomenderas ju inte till hästar och vad jag läst så är den nya sorten som säljs på
Granngården inte så effektiv... ?
Ska försöka få hit veterinären i morgon, men uppskattar er erfarenhet och fler tips!
Jag har aldrig varit med om det här förr och hästen är rätt ny på gårn...
Skulle verkligen vilja veta hur han fått det tex

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
« Svar #4 skrivet: 09 feb-10 kl 19:56 »
Advantage!!

Vi har ochså fått lus på hästarna, fick diagnos idag. ringde min mans bror och svägerska som båda är vetrinärer med många års erfarenhet. de sa att vi skulle köpa Advantage (lusmedel för hund) receptfritt på apotek, ge 4 pippeter / häst, B och större
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #5 skrivet: 09 feb-10 kl 21:58 »
Har ni haft hästarna samman med höns?

Aklejan

• -
« Svar #6 skrivet: 09 feb-10 kl 22:28 »
Har ni haft hästarna samman med höns?

Nej... inte annat än att hästarna kan gå utanför hönsgårn!
Men hönsen har knappt varit ute nu när det är så kallt!
Om du funderar på löss från höns , så är jag säker på att det inte är så, mina höns har
inga löss...
Men utveckla gärna, jag ill gärna veta allt om pälsätare just nu!

galdur

• -
« Svar #7 skrivet: 10 feb-10 kl 10:53 »
Etotal som man behandlar illrar med funkar utmärkt!! Finns hos lantmännen!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 11 feb-10 kl 08:40 »
De hästar jag träffat på som haft lus har på något sätt haft kontakt med höns (eller hästar som redan haft lus).

Det verkar finnas alla sorters sätt att bekämpa dem, alltfrån ivermectinavmaskning tillsammans med att tvätta hästen i såpa, til att använda hund och kattschampoo mot lus, etotal eller switch pour on.

Behandlingen kan behöva upprepas eftersom den inte tar äggen och då kör man igenom alla hästens grejer samtidigt.

Lycka till med att bli av med eländet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare
ärt, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser