Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Araucana+Sussextupp?  (läst 1328 gånger)

Astra

• Uppland
Araucana+Sussextupp?
« skrivet: 09 feb-10 kl 09:36 »
Går ju i hönsdrömmar och är ju inne på att skaffa sussex men det skulle vara skoj att få lite grönaktiga ägg också. Det jag undrar är om sussextuppen är för tung för en araucana ??? och om man bara har en sådan höna, komer hon att bli mobbad för att hon är lite udda?
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Araucana+Sussextupp?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-10 kl 13:02 »
sussex stor -tuppvikt 3-4kg
sussex dvärg-tuppvikt 1kg

araucana stor-hönvikt 2kg
araucana dvärg-hönvikt 650g

Vikterna iallafall :)
en tupp på 3kg o en höna på 2kg är inga problem( oftast väger tuppar 500g till 1,5kg mer än hönan)
Fjäderfän och kaniner

Astra

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 feb-10 kl 14:19 »
 :-[ ja, hrm, jag glömde ju skriva att det var de med lite mer kött på benen jag hade i åtanke. Tack!
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 09 feb-10 kl 16:22 »
Om det är stora raser som du har i åtanke så hade jag aktat mig. Araucanan är ganska liten jämfört med Sussex. Är det gröna ägg du vill ha så är det nog bättre med Isbar som är större hönor.
Lycka till
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Astra

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 09 feb-10 kl 17:23 »
 :) Ja en isbar vore ju kanske bra. Den rasen stod inte med i "Höns"-boken så dem tänkte jag inte ens på.  (:-[ tycker dessutom att araucana ser lite hmn... mindre snygg ut, förlåt alla som har sådana)Tackar för rådet!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 09 feb-10 kl 18:26 »
Några  synpunkter:
Mina Sussextuppar brukade väga 4-5 kg och slet en del även på Sussexhönorna. Så en liten 2-kilos tror jag inte är lämpligt.
Du bör inte skaffa bara EN höna från annan flock, minst två. Det är inte rasen som är problemet, utan flocktillhörigheten.
Sedan kan jag säga att många av mina Sussexhönor har lagt jättegulliga ägg,  rosa med vita prickar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Astra

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 10 feb-10 kl 09:46 »
Ok. araucana är inte någon bra idé alltså och minst 2st nya flockmedlemmar. Vilken tur att jag frågade :) Tack snälla ni som är så visa!

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 10 feb-10 kl 17:32 »
:) Ja en isbar vore ju kanske bra. Den rasen stod inte med i "Höns"-boken så dem tänkte jag inte ens på.  (:-[ tycker dessutom att araucana ser lite hmn... mindre snygg ut, förlåt alla som har sådana)Tackar för rådet!
Haha, det är en del som tycker de är "mindre" snygga, så även jag innan. Nu tycker jag de är supersnygga  :) och dessutom väldigt trevliga.
Anledningen till att Isbar inte står med i rasböcker är att de inte är en godkänd ras. Sök på Isbar så hittar du många tidigare trådar om de.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 3 användare
Marv, Trollgumman, corona

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser