Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förodla bondbönor?  (läst 7725 gånger)

tomas-kero

• Norrbotten
förodla bondbönor?
« skrivet: 31 mar-06 kl 09:06 »
Är det någon som har förodlat bondbönor innomhus någongång?
Jag tänkte pröva förså dem innimhus i papperskrukor  sedan plantera ut dem när frostrisken är över.

manna

• -
Re:förodla bondbönor?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-06 kl 09:58 »
Känner till ett sådant projekt, som blev lite... rangligt... Var noga med ljuset!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Bo

Bondbönan är en ärta
« Svar #2 skrivet: 31 mar-06 kl 11:31 »
och jag förodlar alla ärtor för att få tidig skörd. I år tänker jag också förodla bondbönor att blanda med broccolin som skydd mot sorken.

Men det fungerar kanske inte mot vattensork.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 31 mar-06 kl 12:37 »
Hur gör du Bo ?

Vad har du för krukor ? Hur stora ? Har fått för mig att många ärtor/bönor har känsliga rötter så papperskrukor låter som en bra ide.

När börjar du, hur många v före utplantering ? Kallväxthus eller var driver du dem ?

Jag känner folk som förodlar luktärter i toarullar, det verkar funka bra ... men rullarna möglar och ser inte alltid så frächa ut.

Bo

8 cm krukor
« Svar #4 skrivet: 31 mar-06 kl 15:48 »
av tunn plast. 4 - 5 brytärtor eller sockerärtor  - högväxande - i varje kruka som jag sedan planterar tillsammans med 25 cm mellan och skyddar med en avskuren plastflaska. Jag förgror dem först i en blöt tidning och krukar dem i takt med att rotspetsarna tittar fram.

Så när körsbärsträden blommar. Brytärtor skall nog ha 15 grader i jorden när de planteras ut. Sockerärtor tål mera kyla.

Bondbönor skall jag ha en i varje kruka.

kriholt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 apr-06 kl 20:59 »
Jag tästade detta med mycket bra resultat i fjol.Jag gjorde en liten drivbänk på terassen,ska du göra det inomhus måste du nog ha eväxtbelysning+ljus från ett stort fönster.
Jag sådde ett frå i varje kruka sådane små i plast 5*5cm, men det funker också bra i torvkrukor som är å få köpt i trädgårdsbutiker. Viktigt att så bondbönerna djupt i krukorna och ett frö i varje, sen om du sår i torvkrukor så kan du plantera hela krukan, men var noga att genomvattna först, i plasrkrukor tar du bara ut hela rotklumpen, men var försiktig då rötterna på bondbönan är mycket kännsliga. 2 veckor försådd räcker för att få bra plantor som på det viset tar sig mycket bra och klara sig utan att bli angrepet av jordloppar.

alfhild

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 23 maj-06 kl 22:10 »
Hej
Jag sådde bondbönor inne i år!
Har inte skrivit upp när jag sådde men jag skolade iaf om 1/5, då var plantorna ca 10cm.
Innan sådd blötlade jag fröna 1 natt. Jag sådde i gamla plastmuggar som jag gjort hål i botten på.  De växte fort!
Nu är de ca: 50cm å jag håller på att avhärda . Tänkte plantera ut efter helgen, om vädret är bra. Bondbönor tål tydligen -4 grader.
Plantorna blommar nu så jag skulle nog ha sått lite senare.

Bara hålla tummarna att det går bra!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser