Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kontanter VS. kortbetalning  (läst 17251 gånger)

LasseDalom

• -
SV: kontanter VS. kortbetalning
« Svar #40 skrivet: 04 feb-10 kl 22:41 »
Kontanter förståss. Kort innebär en hel del avgifter och kostnader för små affärer, restauranger och andra småföretagare. En sorts extra skatt till ett kortföretag eller storbanker. (givetvis för att finansiera ett bonusprogram i miljardklassen)

Iselin

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 04 feb-10 kl 22:42 »
Precis, man får ju ha lite självdisciplin och inte överköpa...  o:) Snabbt och smidigt, plus att man slipper hålla i pengar i vinterkräksjuketider.. Bara det är en anledning att sluta använda kontanter (ryser när jag tänker på kunder som stoppar sedlarna i munnen, mellan läpparna medan de letar efter kundkort eller pantkvitton-de kunde ju lika gärna slickat av knapparna på kortläsaren..)
ja efter vad kronofogden erfar kan juh folk det...duh.... :-X
sms lånen har sedan 2008 ökat med 30%

JBF

• Småland
« Svar #42 skrivet: 04 feb-10 kl 22:44 »
Kontanter förståss. Kort innebär en hel del avgifter och kostnader för små affärer, restauranger och andra småföretagare. En sorts extra skatt till ett kortföretag eller storbanker. (givetvis för att finansiera ett bonusprogram i miljardklassen)
Ja, det är ju ett problem för mindre butiker/företag, men är det inte lite förändring på gång, eller är jag ute och cyklar? Och debatten kring kortavgifterna är väl väldigt aktuell just nu.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

• Småland
« Svar #43 skrivet: 04 feb-10 kl 22:47 »
ja efter vad kronofogden erfar kan juh folk det...duh.... :-X
sms lånen har sedan 2008 ökat med 30%
Observera att SJÄLV-disciplin betyder att jag har disciplin på mig själv, inte resten av världens befolkning. Idioter har väl alltid funnits..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Iselin

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 04 feb-10 kl 23:04 »
Observera att SJÄLV-disciplin betyder att jag har disciplin på mig själv, inte resten av världens befolkning. Idioter har väl alltid funnits..
du skrev "man får väl ha självdisciplin" och det tolkar jag som  folk i allmänhet.
om du hade menat dig själv och DIN disciplin ska du skriva:
jag har den disciplinen som krävs...

JBF

• Småland
« Svar #45 skrivet: 04 feb-10 kl 23:08 »
Tolka inte så förbannat! Jag tar det för självklart att var och en som handlar tar ansvar för sitt eget handlande och ansvarar för att man inte överköper (åt sig själv-på sitt eget kontokort) Förvisso tycker jag att de flesta borde kunna ha den självdisciplin som krävs för detta, men så är tydligen inte fallet. Inte för att jag tror att det har med kontokort eller kontantbetalning att göra, därav min avslutande mening: Idioter har väl alltid funnits..
Du får nog ta i lite bättre än att komma med såna lama mothugg..  ;)

Iselin

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 04 feb-10 kl 23:27 »
Tolka inte så förbannat! Jag tar det för självklart att var och en som handlar tar ansvar för sitt eget handlande och ansvarar för att man inte överköper (åt sig själv-på sitt eget kontokort) Förvisso tycker jag att de flesta borde kunna ha den självdisciplin som krävs för detta, men så är tydligen inte fallet. Inte för att jag tror att det har med kontokort eller kontantbetalning att göra, därav min avslutande mening: Idioter har väl alltid funnits..
Du får nog ta i lite bättre än att komma med såna lama mothugg..  ;)
tyvärr är den bistra sanningen att foolk i detta land inte  har nån disciplin.
ett exempel är att VÄLDIGT FÅ använder sig utav BUDGET.

JBF

• Småland
« Svar #47 skrivet: 04 feb-10 kl 23:30 »
Ja, men det är väl inte ditt problem? Inte mitt problem heller... Folk måste ju få göra som de vill, förr eller senare vaknar de upp. Vissa vaknar upp tidigare, andra måste vara med i Lyxfällan innan de vaknar, men det får ju de stå för själva.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #48 skrivet: 05 feb-10 kl 00:18 »

Men GUD så HEMSKT :o.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Iselin

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 05 feb-10 kl 00:22 »
Men GUD så HEMSKT :o.
ja,jag tycker faktiskt att det är tragiskt att folk som har 25.000kr in efter skatt sitter och klagar att de inte har några pengar 2 veckor efter lön...medans en som har 8.000kr efter skatt till och med har pengar kvar när nästa ön ramlar in..ja,det är tragiskt att folk inte tar mer ansvar.
eller de kanske tar ansvar,men varför i hela fridens namn skaffa sig så höga utgifter så man inte klarar sig om man blir sjuk,arbetslös etc...snacka om att skapa sig problem frivilligt..

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #50 skrivet: 05 feb-10 kl 00:27 »
ja,det är tragiskt att folk inte tar mer ansvar.

De allra flesta tar så mycket ansvar att de betalar sina boendekostnader...
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Iselin

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 05 feb-10 kl 00:42 »
De allra flesta tar så mycket ansvar att de betalar sina boendekostnader...
är det nån skillnad på om man för över 1.400kr til sin sambo(HALVA HYRAN) eller om man betalar mat för 1.400kr ISTÄLLET??
nej ,just det.

trädman

« Svar #52 skrivet: 05 feb-10 kl 00:44 »

Vad har budget och disciplin med varandra att göra? Bara för att man gör en budget behöver man knappas ha vare sig omdömme eller disciplin och vice versa

Iselin

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 05 feb-10 kl 00:46 »
Vad har budget och disciplin med varandra att göra? Bara för att man gör en budget behöver man knappas ha vare sig omdömme eller disciplin och vice versa
jadu har svårt att tänka mig att en person som INTE har disciplin håller på med budget.
man gör ju budget för att veta vad man har att röra sig med efter att räkningar och sparande är gjort
 (:)

trädman

« Svar #54 skrivet: 05 feb-10 kl 00:50 »
jadu har svårt att tänka mig att en person som INTE har disciplin håller på med budget.
man gör ju budget för att veta vad man har att röra sig med efter att räkningar och sparande är gjort
 (:)

Det har inte jag. Man behöver inte upprätta en budget för att veta vad man får över. Det är bara att följa saldot på sitt konto, eller fyllnadsgraden i sin madrass, om man väljer att ha sin pengar där.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #55 skrivet: 05 feb-10 kl 07:29 »
Vad har folk emot lite grundläggande individuell integritet?

Varför ska storebror kunna se exakt vad jag köper? Hela mitt liv finns ju i stort sett på mitt konto om jag alltid handlar med kort. Det kan avläsas vilka böcker jag läser, vilka organisationer jag stöder, vilka människor jag känner, vilka filmer jag gillar. Det är fel.

Men den största kritiken är den makt banksystemet får över mig. Så länge jag har en sedel i näven vet jag att det är riktiga pengar, skuldfria pengar, och att sedeln är min! Och då inkluderar jag lokala valutor i termen riktiga pengar. Det är en principiell fråga. Alla pengar jag har på mitt konto är de facto skuldkvitton som skapats av privata banker. Och det är inte heller mina pengar utan bankens så länge de sitter på bankens konto (även om det finns ett avtal sägandes att banken ska betala ut dem till mig när jag så önskar). Men en strypsnara om samhället är vad de är och inget annat. Och har jag själv tagit lån är det en strypsnara runt min egen hals samtidigt som min höga ränta på lånet används för att berika någon knös som sitter med ett fett och genom sparräntan svällande kapital på samma bank och berikar sig själv därmed genom min skuldsättning och mitt slit! Snacka om pyramidspel.

Sedlar och mynt kostar pengar för banker, de måste köpa dem av riksbanken, men betalningssystemet med kontokort är annorlunda. Pengarna på kontot man ser är bara bankens egna kreditsiffror - "Kalle Anka-pengar" - som skapats med några knapptryck på en dators siffertangenter. Det är osmakligt och bedrägligt.

Den dag vi alla betalar med kontokort skapas därtill nya möjligheter för övergrepp från övermakten. Tänk den dag du för dina politiska åsikters skull får ditt kontokort fryst?

Det finns visserligen alternativa ekonomiska system som är baserade på elektronik, Åsa Brantings Solidarsystemet och Paul Grignons "The Digital Coin". Dessa är decentraliserade system utan någon centralbank eller dylikt som kontrollerar penningmängden. Ej heller fungerar de tillsammans med Fractional Reserve Banking, privatbankernas bedrägeri med "Kalle Anka-pengarna". Med dessa skulle jag kunna tänka mig att överväga saken att bara använda kontokort. Men helst skulle jag vilja se även dessa system med kompletterande valutor som man kan hålla i handen. Mångfald förnöjer!

http://alternativportalen.wordpress.com/2010/01/17/vart-ekonomiska-system-del-1-vad-ar-egentligen-pengar-och-hur-skapas-dem/

http://alternativportalen.wordpress.com/2010/01/19/vart-ekonomiska-system-del-2-starta-musiken-och-lat-den-spela/

« Senast ändrad: 05 feb-10 kl 10:44 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

LasseDalom

• -
« Svar #56 skrivet: 05 feb-10 kl 10:30 »
Citat från: JBF
Ja, det är ju ett problem för mindre butiker/företag, men är det inte lite förändring på gång, eller är jag ute och cyklar? Och debatten kring kortavgifterna är väl väldigt aktuell just nu.

Förändringar till det sämre då. Min frisör var tvungen att göra sig av med kortmojen. Priset hade gått upp till 500 per månad + plus att den snor en femma per betalning.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #57 skrivet: 05 feb-10 kl 10:39 »
En liten not angående sedlar och mynt som skuldfria pengar. Det kan väl hända att det finns en liten rest i vårt pengasystem som inte är skulduppbackat, men vart eftersom mängden "riktiga" pengar har ökat så tror jag ju inte dessa pengar har skickats ut gratis i systemet utan de har fått köpts för "digitala pengar", alltså skulduppbackade pengar.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #58 skrivet: 05 feb-10 kl 10:54 »
En liten not angående sedlar och mynt som skuldfria pengar. Det kan väl hända att det finns en liten rest i vårt pengasystem som inte är skulduppbackat, men vart eftersom mängden "riktiga" pengar har ökat så tror jag ju inte dessa pengar har skickats ut gratis i systemet utan de har fått köpts för "digitala pengar", alltså skulduppbackade pengar.

Poäng där. Skulden finns sannolikt där i bakgrunden ändå.  Men RIX-systemet ser, som jag förstått det, skillnad på bankkredit och riktiga pengar från Riksbanken. Men jag är inte helt säker på den punkten.

Den stora frågan för mig just nu är om bankkrediten "materialiseras" till riktiga pengar när skulden är betald eller om de försvinner och bara räntevinsten återstår för bankerna? Den frågan har diskuterats på många ställen men utan adekvata svar. Inte ens när folk har ringt till Riksbanken och frågat har det blivit klarlagt eftersom tjänstemännen inte vågat stå för sina svar (som var att allt hamnar som pengar i bankernas kassa) när källor som säger att "kalle anka-pengarna" försvinner vid full låneåterbetalning lagts fram.

Men om det är så att bankkrediten förvandlas till riktiga pengar och hamnar i bankirernas plånböcker är graden av samhällsutsugning från banksektorns sida så makalös att det är knappt man tror det är sant. Snacka om parasitism!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Iselin

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 05 feb-10 kl 13:10 »
Vad har folk emot lite grundläggande individuell integritet?

Varför ska storebror kunna se exakt vad jag köper? Hela mitt liv finns ju i stort sett på mitt konto om jag alltid handlar med kort. Det kan avläsas vilka böcker jag läser, vilka organisationer jag stöder, vilka människor jag känner, vilka filmer jag gillar. Det är fel.

Men den största kritiken är den makt banksystemet får över mig. Så länge jag har en sedel i näven vet jag att det är riktiga pengar, skuldfria pengar, och att sedeln är min! Och då inkluderar jag lokala valutor i termen riktiga pengar. Det är en principiell fråga. Alla pengar jag har på mitt konto är de facto skuldkvitton som skapats av privata banker. Och det är inte heller mina pengar utan bankens så länge de sitter på bankens konto (även om det finns ett avtal sägandes att banken ska betala ut dem till mig när jag så önskar). Men en strypsnara om samhället är vad de är och inget annat. Och har jag själv tagit lån är det en strypsnara runt min egen hals samtidigt som min höga ränta på lånet används för att berika någon knös som sitter med ett fett och genom sparräntan svällande kapital på samma bank och berikar sig själv därmed genom min skuldsättning och mitt slit! Snacka om pyramidspel.

Sedlar och mynt kostar pengar för banker, de måste köpa dem av riksbanken, men betalningssystemet med kontokort är annorlunda. Pengarna på kontot man ser är bara bankens egna kreditsiffror - "Kalle Anka-pengar" - som skapats med några knapptryck på en dators siffertangenter. Det är osmakligt och bedrägligt.

Den dag vi alla betalar med kontokort skapas därtill nya möjligheter för övergrepp från övermakten. Tänk den dag du för dina politiska åsikters skull får ditt kontokort fryst?

Det finns visserligen alternativa ekonomiska system som är baserade på elektronik, Åsa Brantings Solidarsystemet och Paul Grignons "The Digital Coin". Dessa är decentraliserade system utan någon centralbank eller dylikt som kontrollerar penningmängden. Ej heller fungerar de tillsammans med Fractional Reserve Banking, privatbankernas bedrägeri med "Kalle Anka-pengarna". Med dessa skulle jag kunna tänka mig att överväga saken att bara använda kontokort. Men helst skulle jag vilja se även dessa system med kompletterande valutor som man kan hålla i handen. Mångfald förnöjer!

http://alternativportalen.wordpress.com/2010/01/17/vart-ekonomiska-system-del-1-vad-ar-egentligen-pengar-och-hur-skapas-dem/

http://alternativportalen.wordpress.com/2010/01/19/vart-ekonomiska-system-del-2-starta-musiken-och-lat-den-spela/

bra inlägg vargayster.
ta bara en sådan enkel sak som tekniskt fel eller elavbrott.
går strömmen och vi enbart skule handa och göra allt med kort,kan vi INTE
*
öppna dörrar som man öppnar med kort,exempelvis kodlås/kortlås (hotell osv)
*vi kan inte tanka bensin för pumparna funkar inte och det finns ingen ström till kortapparaten
*handla i affären
*boka hotell osv...
nej att enbart förlita sig på elektronik tror jag är ödesdigert för ett samhälle,kalla mig gärna gammeldags,men idag när strömen går vill inte ens butikerna sälja,eftersom "lagret" ligger i kassaappareten!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

835 gäster, 3 användare (2 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser