Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kontanter VS. kortbetalning  (läst 17257 gånger)

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: kontanter VS. kortbetalning
« Svar #20 skrivet: 04 feb-10 kl 20:24 »
varför skulle köpkraften med pengarna vi har idag försvinna?
Hört talas om inflation?  :)

Iselin

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 feb-10 kl 20:34 »
Hört talas om inflation?  :)
ja och inflation betyder att staten godtyckligt trycker pengar ur tomma intet.
enligt mig har det ingenting med köpkraft att göra.

JBF

• Småland
« Svar #22 skrivet: 04 feb-10 kl 20:54 »
Vilket trams. Jag har blivit rånad i mitt arbete som kassör i en livsmedelsbutik. ENDA sättet att i längden undvika rånare är att fasa ut kontanterna. Det finns inget annat. Folk som föredrar att få sin lön i handen varannan fredag och gömma dem under madrassen får nog vakna upp och inse att vi lever på 2000-talet. Eftersom kontantbetalning fortf är störande vanligt tror också kunderna att man kan köpa en liter mjölk och ta ut 1500 extra. Och sen har de mage att bli sura när jag säger att jag inte har några kontanter i kassan, utan att de ligger i tidlåsboxen.... Jag har ytterst sällan mer än lite småskrammel i plånboken och det är inte ofta jag stöter på problem. Och ju fler som vill betala med kort, desto större press på handlarna i småbutiker (samt även banker o dyl) att ta fram smidiga/säkra/billiga kortterminaler.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 04 feb-10 kl 21:02 »
ja och inflation betyder att staten godtyckligt trycker pengar ur tomma intet.
enligt mig har det ingenting med köpkraft att göra.
Hur har det inget med köpkraft att göra???  :o Inflation kan även uppstå "ekonomin" krymper och antalet pengar som flyter omkring är oförändrat. Det är alltså förändringen av kvoten mellan pengar och varor/tjänster som leder till inflation/deflation.

Iselin

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 feb-10 kl 21:02 »
Vilket trams. Jag har blivit rånad i mitt arbete som kassör i en livsmedelsbutik. ENDA sättet att i längden undvika rånare är att fasa ut kontanterna. Det finns inget annat. Folk som föredrar att få sin lön i handen varannan fredag och gömma dem under madrassen får nog vakna upp och inse att vi lever på 2000-talet. Eftersom kontantbetalning fortf är störande vanligt tror också kunderna att man kan köpa en liter mjölk och ta ut 1500 extra. Och sen har de mage att bli sura när jag säger att jag inte har några kontanter i kassan, utan att de ligger i tidlåsboxen.... Jag har ytterst sällan mer än lite småskrammel i plånboken och det är inte ofta jag stöter på problem. Och ju fler som vill betala med kort, desto större press på handlarna i småbutiker (samt även banker o dyl) att ta fram smidiga/säkra/billiga kortterminaler.

hört talas om övervakningssamhälet/storebror? många vill slippa det!
därför använder även folk som INTE är brottslingar kontanter.
blir så trött på när kontanter kopplas samman med svartjobb och kriminella ligor.
fråga Dave Ramsey vad han anser om kontanter:
Dave Ramsey on How to be Financially Successful

JBF

• Småland
« Svar #25 skrivet: 04 feb-10 kl 21:07 »
Det var ett jävla tjat om storebror. Vad är det för konspirationsvärld du lever i. Det skiter väl folk i vad jag handlar på mitt VISA, eller VAR jag handlar. Det finns väl viktigare saker i livet, tex säkerhet för de som tvingas hantera pengar, än risken att någon (Vem det nu skulle vara, jag kan för min själ inte komma på nån) kan kolla att Anders Andersson köpte minsann nånting för 367,70 i dag... "I Målilla, fast han bor i Klippan...." Nej, det finns medicinsk behandling för sån noja.. ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Iselin

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 04 feb-10 kl 21:14 »
varför har du inga avtal då?
exempelvis visakunder har rätt att ta ut pengar i kassan.

JBF

• Småland
« Svar #27 skrivet: 04 feb-10 kl 21:18 »
De där avtalen tas bort i rasande takt, då inga företag/butiker vill "tvingas" ha mer kontanter i kassorna än de måste. Det finns INGA kunder som har "rätt att ta ut pengar". Det är alltid i mån av tillgång. Fram till för några år sen slöt ju bankerna avtal med butikskedjor om att deras kunder kunde få ta ut pengar, men de avtalen bryts snabbt nu, om de ens finns kvar idag. Självklart kan de få ta ut ett par hundra extra, men det är ju ingen bank! Det finns en anledning till att banken har dörrarna låsta och en ringklocka som man får plinga på.

Iselin

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 04 feb-10 kl 21:29 »
Det var ett jävla tjat om storebror. Vad är det för konspirationsvärld du lever i. Det skiter väl folk i vad jag handlar på mitt VISA, eller VAR jag handlar. Det finns väl viktigare saker i livet, tex säkerhet för de som tvingas hantera pengar, än risken att någon (Vem det nu skulle vara, jag kan för min själ inte komma på nån) kan kolla att Anders Andersson köpte minsann nånting för 367,70 i dag... "I Målilla, fast han bor i Klippan...." Nej, det finns medicinsk behandling för sån noja.. ;D

konspirationsvärld?
jadu kolla här:
http://www.stoppa-storebror.se/fabians-fotspar.htm

JBF

• Småland
« Svar #29 skrivet: 04 feb-10 kl 21:30 »
Jag tänker inte ens kolla länken. Att folk orkar. Ledsen att behöva säga det men skaffa dig ett liv. Att du vågar surfa på nätet då? Är du inte rädd att storebror ser vad du gör?

johan/sandra

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 04 feb-10 kl 21:34 »
De där avtalen tas bort i rasande takt, då inga företag/butiker vill "tvingas" ha mer kontanter i kassorna än de måste. Det finns INGA kunder som har "rätt att ta ut pengar". Det är alltid i mån av tillgång. Fram till för några år sen slöt ju bankerna avtal med butikskedjor om att deras kunder kunde få ta ut pengar, men de avtalen bryts snabbt nu, om de ens finns kvar idag. Självklart kan de få ta ut ett par hundra extra, men det är ju ingen bank! Det finns en anledning till att banken har dörrarna låsta och en ringklocka som man får plinga på.

Ja, jag håller med, det står inte bank på dörren där jag jobbar. Visst får kunderna ta ut pengar, men hur riskabelt är det inte att stå själv i en butik med massor av kontanter bara för att inte "storebror"ska se dig... Och folk ska kunna ta ut obegränsat.

Jag betalar alltid med kort om jag spenderar en femhundring eller mer, men en liter mjölk och sådant smått blir oftast kontant.

Iselin

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 04 feb-10 kl 21:37 »
Jag tänker inte ens kolla länken. Att folk orkar. Ledsen att behöva säga det men skaffa dig ett liv. Att du vågar surfa på nätet då? Är du inte rädd att storebror ser vad du gör?
men om du inte sätter dig in i fakta,då ska du inte uttala dig anser jag.

JBF

• Småland
« Svar #32 skrivet: 04 feb-10 kl 22:03 »
Utan att ens ha kollat länken kan jag avfärda det som en riktig skit-länk... Det kan i vilket fall som helst inte vara fakta värd att lägga vikt vid. Det är ju bra att vi lever i ett informationsrikt samhälle. Blir mitt kort stulet eller scimmat och "storebror" kan se att jag kl 13:32 köpte en cola på Coop, och kl 14:38 handlar jag helt plötsligt i Kuala Lumpur för 1298 USD är det ju bra att storebror kollar mig. Relax och va inte så nojig vet ja. Gå ut och njut lite av vintern! Där ingen kan se dig, inte ens storebror  ;D

Iselin

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 04 feb-10 kl 22:07 »
Utan att ens ha kollat länken kan jag avfärda det som en riktig skit-länk... Det kan i vilket fall som helst inte vara fakta värd att lägga vikt vid. Det är ju bra att vi lever i ett informationsrikt samhälle. Blir mitt kort stulet eller scimmat och "storebror" kan se att jag kl 13:32 köpte en cola på Coop, och kl 14:38 handlar jag helt plötsligt i Kuala Lumpur för 1298 USD är det ju bra att storebror kollar mig. Relax och va inte så nojig vet ja. Gå ut och njut lite av vintern! Där ingen kan se dig, inte ens storebror  ;D
jadu,du har inte koll på så mycket hör jag...

JBF

• Småland
« Svar #34 skrivet: 04 feb-10 kl 22:14 »
Vad har jag inte koll på? Varför har du problem med att dina kortköp registreras? Vad kan hända? Är det viktigare för dig att du skall kunna vara totalt incognito när du handlar än att en stackars 19 årig tjej i kassan blir knivskuren av nån påtänd idiot som vill ha snabba pengar? Om man kunde tänka bara liite så altruistiskt nån enstaka gång mellan varven så skulle man kanske inse att man på enkla sätt kan underlätta livet för andra i sin närhet!
För det är väl det som är problemet i din frågeställning? Att du upplever att samhället förbjuder dig att betala med kontanter som gammelmormor gjorde? Av anledningar som du inte kan acceptera?

Sjaunja

• -
« Svar #35 skrivet: 04 feb-10 kl 22:15 »
Jag gillar kontanter! Det blir tydligt när jag gör av med pengar och bunten krymper. Förut förvarade jag alla pengar hemma. Tycker inte att det angår någon bank eller myndighet vad jag har. Hur knäppt det än låter så grävde jag ned pengarna! Då är det väldigt lätt att spara, speciellt med den tjälen vi har här in norr ::)  Nu har jag icabankenkort, mest för att det är roligare att betala räkningar på datorn. Handlar med kortet lite men det känns småläskigt. För er som tänker komma hit med spaden kan jag tillägga att nuförtiden har jag bankfack ;)

JBF

• Småland
« Svar #36 skrivet: 04 feb-10 kl 22:19 »
Bra att du skaffat konto Ängsull. I början kanske jag tyckte att det var svårt att hålla räkning på pengarna när jag använde kort, men nu kan man ju så snabbt göra saldokoll på både telefon/sms/datorn och i Coop/Ica VISA-fallet direkt i butiken (iaf i COOP Visafallet)
Nej, jag tror banken skiter i hur många kronor jag har på mina konton. Hade vi inte haft några pengar på banken hade ju Sverige varit bankrutt och ute till försäljning ju..

Iselin

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 04 feb-10 kl 22:27 »
Jag gillar kontanter! Det blir tydligt när jag gör av med pengar och bunten krymper. Förut förvarade jag alla pengar hemma. Tycker inte att det angår någon bank eller myndighet vad jag har. Hur knäppt det än låter så grävde jag ned pengarna! Då är det väldigt lätt att spara, speciellt med den tjälen vi har här in norr ::)  Nu har jag icabankenkort, mest för att det är roligare att betala räkningar på datorn. Handlar med kortet lite men det känns småläskigt. För er som tänker komma hit med spaden kan jag tillägga att nuförtiden har jag bankfack ;)
jag vet vissa som säger att de gör av med MINDRE pengar när de använder kontanter,eftersom det "både syns och känns" men med ett kort är det lättare att överköpa.
jag menar,om du bara har med dig en hundrig till affären kan du bara köpa för den hundralappen(eller mindre beroende på vad det står på din inhandlingsnota) men har du ditt kort,handlar du mer automatiskt...
detta är ett par utav kommentarerna jag fått från folk i min närhet.
och det handlar inte om inkomst heller...både de som har mycket pengar och de som har lite pengar upplever detta.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #38 skrivet: 04 feb-10 kl 22:35 »
Själv föredrar jag att betala med kort. Snabbt, smidigt och enkelt. Har rätt god kontroll på mina inköp så jag tycker inte jag löper någon större risk att spendera mer pengar om jag betalar med kort. Brukar alltid ha ett par hundra i kontanter i plånboken för de där oväntade tillfällena.

JBF

• Småland
« Svar #39 skrivet: 04 feb-10 kl 22:38 »
Precis, man får ju ha lite självdisciplin och inte överköpa...  o:) Snabbt och smidigt, plus att man slipper hålla i pengar i vinterkräksjuketider.. Bara det är en anledning att sluta använda kontanter (ryser när jag tänker på kunder som stoppar sedlarna i munnen, mellan läpparna medan de letar efter kundkort eller pantkvitton-de kunde ju lika gärna slickat av knapparna på kortläsaren..)

Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 2 användare
Alexeywar, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser